Gå til innhold

Amerikanere og pizza

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett mange filmer fra usa der de spiser pizza og det virker som de alltid bestiller. Tror jeg aldri har sett noen spise hjemmelaget pizza på film.

Hvordan er dette i virkeligheten? Er det mer vanlig å bestille pizza i usa? Hvor vanlig er det å spise hjemmelaget og hvordan er den?

Er hjemmelaget pizza sånn som nordmenn lager den, flat, firkantet med kjøttdeig og ost på, en norsk greie? Er sånn jeg alltid har sett nordmenn lage den hjemme (sikkert ikke alle gjør det da, men..).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, det er vel sånn vi gjør det i Norge, for det er billigere. Er veldig dyrt med pizza i Norge.

Så har vi jo også de berømte matpakka norge, fordi det er så dyrt å kjøpe lunsj hver dag.

Det er nok veldig mye billigere med pizza i USA, derfor er det lett å bestille pizza når man ikke har tid eller ork til å lage mat. Tror mat er billigere der enn her?

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i USA og de eneste gangene jeg har spist hjemmelaget pizza her har vært når jeg og mine norske venner lager det.

Ingrediensene til å lage pizza her er dyrere enn å bare bestille en.

• Liker 8
Skrevet

Jeg bor i USA og bestiller aldri pizza! Men sant som de andre sier, det er jo ikke dyrt her.

Jeg har jo smakt bestillingspizza men synes ikke det er godt i det hele tatt. Foretrekker italiensk pizza, eller Peppes faktisk!

Skrevet

Jeg bor også i USA, og syns ikke pizzaen her er så billig...iallefall ikke god pizza eller hvis man ikke orker å styre med kuponger :sjenert: Men bestiller endel pizza likevel, samt lager selv. Man får kjøpt ferdigdeig til å bare kjevle ut her også.

Skrevet

Hva koster det for en pizza i usa da, med levering? Har intrykk av at hjemmelaget mat er uvanlig flere steder i usa, en jeg kjente fra usa som var på besøk i norge hadde aldri sett noen koke egg eller poteter... Sønnen min har en onkel og tante i oklahoma, han var der i over 3 uker i sommer. Det gikk bare i pizza og hamburgere og han påstår han bare fikk frukt en gang...hele familien er overvektige..

Skrevet

Jeg ble litt inspirert til å ha pizza til middag, så det ble herved bestilt en stor pizza - inkludert levering kom det på $22 - det er i øvre del av skalaen. Kan få en stor, en-toppings pizza hos Domino (som smaker helt jævlig) til $5.99 med kuponger. Tax (varierer, ca 8%) og noen dollar i tips kommer utenom.

De fleste jeg kjenner her lager mye mat hjemme, og ingen av dem er spesielt overvektige ;) Vi som er fra Norge spiser ute mye oftere enn det de gjør, siden det for oss er relativt billig i forhold til norske priser.

Skrevet

Jeg ble litt inspirert til å ha pizza til middag, så det ble herved bestilt en stor pizza - inkludert levering kom det på $22 - det er i øvre del av skalaen. Kan få en stor, en-toppings pizza hos Domino (som smaker helt jævlig) til $5.99 med kuponger. Tax (varierer, ca 8%) og noen dollar i tips kommer utenom.

Vet ikke om det er det samme i USA, men her i England er Dominos sånn at den første pizzaen er dyr (12-pund eller noe), men dersom du bestiller en ekstra koster det bare 5 pund. Bestiller du mange blir det derfor billigere, funker fint når man bor i kollektiv :)

Skrevet

Hvorfor skal prisen på pizzaen være så viktig. Du blir like feit enten den koster 5 eller 50 $.

Gjest Marregutt
Skrevet

Hvorfor skal prisen på pizzaen være så viktig. Du blir like feit enten den koster 5 eller 50 $.

ikke nødvendigvis. Kanskje en av dem har spelt bunn

Skrevet

Er det mindre kalolrier i speltmel?

Skrevet

Jada, verden er sort hvitt. :)

• Liker 5
Skrevet

Er det mindre kalolrier i speltmel?

Nei, men det er litt sunnere enn hvetemel.

Jeg pleier å lage pizza av mandelmel, det er det sunneste og beste, og man legger ikke på seg av det iallfall siden det innholer lite karbohydrater, men mye fett og protein.

Det er karbohydratenen i mel man blir feit av.

NEI, man blir ikke feit av karbohydratene i frukt, grønt og bær!

Skrevet

Dette varierer jo selvsagt, og det finnes nok amerikanere som spiser like mye hjemmelaget mat som en vanlig nordmann gjør - men alle mine amerikanske venner og bekjente spiser utepizza, fast food eller på restaurant mesteparten av tiden. Å spise ute er ganske billig der de bor, og jeg tror de har fått det for seg at å lage maten selv blir dyrere. Det er jo ikke sant i Norge, men for alt jeg vet er det sånn der de bor.

Synes ikke amerikansk pizza er noe godt. Italiensk pizza eller hjemmelaget, typisk norsk pizza er bedre synes jeg.

Skrevet

Jeg pleier å lage pizza av mandelmel, det er det sunneste og beste, og man legger ikke på seg av det iallfall siden det innholer lite karbohydrater, men mye fett og protein.

Hvis du spiser nok kalorier blir du feit uansett.

• Liker 3
Skrevet

Håper det ikke er mange nordmenn som fortsatt lager 80 talls pizzaen med kjøttdeig, tomatpure som pizzasaus og en halvkilo norvegia. Yuck!!

• Liker 2
Skrevet

Ikke vær så bitter fordi enkelte unner seg pizza, mens det eneste som betyr noe for deg er utseende :klem:

• Liker 7
Skrevet

Håper det ikke er mange nordmenn som fortsatt lager 80 talls pizzaen med kjøttdeig, tomatpure som pizzasaus og en halvkilo norvegia. Yuck!!

Haha, jeg reagerte også på at dette ble presentert som "den norske hjemmelagde pizzaen". Tror ikke jeg noen gang har laget en slik pizza faktisk.

Skrevet

Jeg har sett mange filmer fra usa der de spiser pizza og det virker som de alltid bestiller. Tror jeg aldri har sett noen spise hjemmelaget pizza på film.

Hvordan er dette i virkeligheten? Er det mer vanlig å bestille pizza i usa? Hvor vanlig er det å spise hjemmelaget og hvordan er den?

Er hjemmelaget pizza sånn som nordmenn lager den, flat, firkantet med kjøttdeig og ost på, en norsk greie? Er sånn jeg alltid har sett nordmenn lage den hjemme (sikkert ikke alle gjør det da, men..).

Generelt er det mye billigere å bestille fastfood i statene enn det er å lage den selv. Jeg kan ikke huske at NOEN laget pizza som jeg kjente hele det året jeg bodde der borte. Sier vel litt ;)

Skrevet

Karbohydrater fra fruktsukker i frukt blir oppfattet av kroppen som rent sukker fraktisk... og de søteste fruktene som banan og druer er verst. Skal man leve lavkarbo er det IKKE lurt å spise for mye frukt.. Grønnsaker, spesielt de som vokser over jorda og bær har lavere GI og lurere å spise mer av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...