Gå til innhold

Godis, mat og barn.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en bekjent som har lagt ut bilder av datteren sin på 1 år på facebook, på flere av bildene sitter jenta med cola på tåteflaska og stor godteriskål for seg selv (Lørdagskos riktig nok)

Kom til å tenke, hva er vitsen med det? Ungen er så liten at hun egentlig ikke har noe behov for sukker, ville sikkert være like fornøyd med vann i flaska og litt sunnere snacks. Blir noe annet med et større barn som vet hva det evt. går glipp av.

Nå har ikke jeg barn selv, men tenker at den dagen jeg får det vil jeg nok ikke gi barnet mitt så mye sånt før det begynner å ønske det selv!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matvaner etableres tidlig. Du burde prøve yoghurt naturell med masse deilig frukt du også :) Mango er en stor favoritt her!

Ja, d var jeg som serverer yoghurt naturell med frukt til kos. Jeg er stolt over at mitt barn løper bort og henter mango når vi er i butikken, fremfor å hyle foran snopehylla :)

• Liker 2
Skrevet

MEN hun hadde det godt poeng: Selv om vi kanskje er strikte her hjemme så kommer det til å bli vanskelig med bestemødre, oldemødre, tanter og andre som synes datteren vår er sååå søt når hun får en sjokoladebit e.l. Og kampen blir da enda vanskeligere når barnet vårt begynner i barnehagen, og har sosial omgang med andre barn som har andre rutiner. Barn som kanskje er vant med lørdagsgodteri (vi skal prøve å unngå det så lenge så mulig), og kanskje det blir barnebursdager på McDonalds osv. etterhvert.

Jeg skjønner poenget hennes, men har ikke tenkt å gi opp kampen før jeg absolutt må. Min datter skal ikke drikke brus og godteri før hun er året, eller spise chips og ketchup til middag før hun klarer å gå...

Jeg syns ikke det var noe poeng i det hele tatt. Hvor ofte skjer det at bestemødre og tanter kan gi til ungen da? Og hvem gjør slikt i hverdagen med mindre de får lov??

I de fleste barnehager har de da strengt fokus på sunn mat så det er heller ikke noe problem.

Høres ut som hun veninna di trenger en unndskyldning for å "ta den easy way out", som er å ikke gidde å tenke over hva hun gir til ungen sin, fordi "andre kommer til å ødelegge henne uansett".

Idioti.

Skrevet

Man er ikke "hysterisk" om man ikke gjør som alle andre, men i mine øyne er man hysterisk når man MÅ holde barnet unna det og det..

At det er fullstendig krise om barnet får i seg et glass brus på besøk hos bestemor, eller får en sjokolade av en venn i bhg.. Ja, da begynner det å bli hysterisk, og vippe over på den fanatiske siden. I mine øyne.

Noen som er sånn her i tråden da?

• Liker 1
Skrevet

Har en bekjent som har lagt ut bilder av datteren sin på 1 år på facebook, på flere av bildene sitter jenta med cola på tåteflaska og stor godteriskål for seg selv (Lørdagskos riktig nok)

Sånt er bare trist. På grensen til mishandling. Det er foreldrenes oppgave å lage sunne vaner og sette standarden for en sunn kropp i utvikling. Leste et sted at noen barn helt ned i 5 årsalderen viser i dag tegn på åreforkalkninger, og våre barn er den første generasjonen som har lavere forventet levealder enn sine foreldre pga all dritten de spiser.

Skrevet

Hvor ofte skjer det at bestemødre og tanter kan gi til ungen da? Og hvem gjør slikt i hverdagen med mindre de får lov??

Flere som gjør dette. Snakker av erfaring. "En bestemors privilegium er å få skjemme bort barnebarna", sitat: svigermor. Og hun gjør dette med å gå helt på tvers av det vi har bedt henne om, f.eks. IKKE gi barnet så mye sjokoladepudding som barnet selv vil ha....

Men jeg er enig med deg, høres ut som en dårlig unnskyldning for å slippe å "ta kampen", som det så fint heter...

Skrevet

Jeg syns ikke det var noe poeng i det hele tatt. Hvor ofte skjer det at bestemødre og tanter kan gi til ungen da? Og hvem gjør slikt i hverdagen med mindre de får lov??

I de fleste barnehager har de da strengt fokus på sunn mat så det er heller ikke noe problem.

Høres ut som hun veninna di trenger en unndskyldning for å "ta den easy way out", som er å ikke gidde å tenke over hva hun gir til ungen sin, fordi "andre kommer til å ødelegge henne uansett".

Idioti.

Dette er jeg helt enig i. Men husker selv hvordan min farmor var, jeg kunne få sjokolade når jeg ville, spesielt hvis jeg slo meg og var på vei til å begynne å gråte.

Og mente forsåvidt ikke at selve barnehagen oppfordret til et usunt kosthold, men foreldre som også har barn i den barnehagen.

Men ja, jeg er helt enig. Jeg får helt hakeslepp over hvor mye godteri mange barn får, fra tidlig alder. Synes det høres helt på trynet ut at en 1åring får lørdagsgodt!

Skrevet

Frukt er ikke godteri, det anbefales det jo at man spiser flere av hver dag. Jeg synes det er helt greit å være bevisst på hva man spiser, men min mening er at flere her er litt for opptatt av det. Men det er min mening.

Heilt einig med deg.

Eg trur på eit generelt sunt kosthald med variert pålegg og middag stort sett laga av råvarer. Når basiskosthaldet er sunt, gjer det ingenting om ungane (eller vaksne) et litt godteri, kaker og drikk saft/brus innimellom.

Folk gjer som dei vil, men eg tykkjer i alle fall at folk går for langt når ungane ikkje får smake på maten i bursdagar o.l fordi den ikkje er sunn nok. Diverre finnest det enkelte som går så langt. Då skapar ein særingar av ungane sine, og gjer dette med usunn mat til ei kjempegreie.

Med så enormt fokus på mat som enkelte har, trur eg det bidrar til at ungane får eit unormalt forhold til mat seinare i livet.

Skrevet

Jeg tenker at det er greit å vente med å lage seg en masse tanker om hvordan man skal gjøre ditten og datten til ungen er der, og man finner ut hva slags unge man har fått! :sjenert:

Barn er ikke tomme tavler man kan fylle med det man vil. De er født med preferanser, temperament og personlighet.

Jeg har en som er stor og sterk og alltid har spist alt han fikk. Glad i stabler med tomat, agurk, paprika på leverposteiskiva. Og utadvent, blid og lys.

En som er taus, innadvent, observerende, og ikke kresen. Men egenrådig i kosten og glad i søtt. Syltetøy, søt te, nugatti, honning. Han digger IKKE råkost og grønt. Han er lang og mager som en staur.

En som stapper inn alt han får og gladelig smaker på chili, mark og tilfeldige planter om han får sjansen. Han har ingen hemninger og eter masse.

Og en som er pirkete, kresen, vanskelig og som overhodet ikke har problemer med å gå sulten...leeeeenge. Faktisk så lenge at både mor og far svetter oppover og ser for seg både det ene og det andre.

Man kan legge føringer, forebygge, tenke og planlegge. Men man kan ikke uten videre overføre ting man mener og vil på barn alltid. Og man bør ikke gjøre alt det andre så "spennende" ved å være rigid, at ungen blir en kløpper til å lure. Eller vokser opp og driter totalt i deg.

Lykke til på ferden. :goodbye:

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også veldig opptatt av sunn mat, og lager det meste fra bunnen. Datteren min storkoser seg med frukt og grønnsaker (så mye hun vil ha), yoghurt naturell med bær/frukt osv, og mørk sjokolade hjemme. Det største problemet er ikke at datteren min maser om godteri, men at alle andre gjør det! "Jamen, hun mååå jo få smake sånn" eller "Hun har ikke vondt av å få smake sånn". Og når de setter frem godteskåla og nesten dytter smågodt i hendene på henne, så selvfølgelig spiser hun! Også får jeg høre at "stakkar, seee så godt hun syns det er, hun må jo få mer sånn å kose seg med".

Jeg er bevisst på maten, men jeg er da ikke hysterisk av den grunn. Ja, jeg unngår mye sukker og slikt, unger trenger ikke vennes til sånt. Og jeg gjør det på en helt naturlig måte med datteren min, hun får velge godteri selv når vi skal handle helgekos, og velger selv f.eks druer og mørk sjokolade, for det er favoritten. Hvorfor skal jeg da gidde å presse på smågodt bare fordi det liksom er synd på henne? Og hvordan gjør dette at hun liksom får et unormalt forhold til mat?

Skrevet

AB #30 igjen: Jeg har mange matvarer som er nei-mat, og det lages ikke hjemme. Men det er ikke dermed sagt at jeg går og innprenter i datteren min at sånn er fy og sånn er fy. Jeg prater ikke om det. Blir hun invitert bort et sted det er kjøpepizza, så selvfølgelig nekter jeg henne ikke å spise, men det lages heller ikke hjemme..

Skrevet

Matvaner etableres tidlig. Du burde prøve yoghurt naturell med masse deilig frukt du også :) Mango er en stor favoritt her!

Ja, d var jeg som serverer yoghurt naturell med frukt til kos. Jeg er stolt over at mitt barn løper bort og henter mango når vi er i butikken, fremfor å hyle foran snopehylla :)

Vi bruker vanlig yoghurt med frukt og sukker i, spiser pølse til middag og gjerne en gryterett hvis vi har dårlig tid.. Hun får gjerne en kjærlighet på pinne eller en sjokoladebit innimellom, men står likevel og roper ved fruktdisken etter eple, pære, mango, gulrot, agurk og alt annet sunt... I tillegg til brunost :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med at vi er en ganske gjennomsnittlig familie på hvordan vi gjør det med våre barn sammenlignet med hva våre venner gjør.

Middager som oftest hjemmelaget, men selfølgelig også pølser med lompe, middagspølse med stappe, pizza innimellom!

Godteri på lørdager, men nå får de en sjokobit fra sjokoladekalenderen hver dag, pluss en pepperkake her og der, er jo desember!

Ellers passer jeg på at de får i seg masse grønnsaker og frukt ved siden av.

Mc donalds går vi på noen ganger i året, og da gleder barna seg!

Er vi borte og det blir tilbudt kake, boller, godteri er jeg ikke kjip mor og nekter mine barn det.

Er vi på langtur i skogen, har vi faste stopp hvor det både vanker kvikklunsj og pølser.

Ellers kan jeg fint gi dem en tyggis hvis jeg tar en.

Vi er mye ute med barna, og eldstemann driver aktivt med slalom.

Personlig syns jeg dere før meg høres helt hysteriske ut, og kjenner ingen som holder på sånn, så tror ærlig talt det ikke er normalen.

Alt med måte, lev livet, unn deg kos, og du vil leve lenge!;-)

Våre barn er by the way snart 4 og snart 7.

Du får en pluss fra meg, akkurat sånn har vi det også.

Brus kommer imidlertid ikke på tale på lang tid ennå. Han er 2,5.

Han er uansett ikke spesielt begeistret for godteri. Han vil mye heller ha frukt, bær og grønnsaker enn sjokolade. Tror det kan ha en del å gjøre med at vi ikke gjør det helt tabu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...