AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #1 Skrevet 6. desember 2011 Jeg er intill videre barnløs (men gravid!) og er nyskjerrig på synspunkter rundt dette fra erfarne mødre. Jeg vil ikke kalle meg selv fanatisk rundt kosthold, men er over gjennomsnittet bevisst. Jeg streber etter å lage mye sunn mat, med gode råvarer og helst da fra bunnen av. Har jeg dårlig tid lager jeg heller noe som er raskt, men som fortsatt er laget fra bunn (f.eks en enkel wook.) Jeg har også tenkt å fortsette denne tradisjonen når mitt barn kommer og blir gammel nok til å spise av maten vår. Med andre ord vil junkfood være ikke eksisterende... Jeg har også fått tanker rundt dette med godteri og lørdagssnop. Jeg har veldig sterke motforestillinger mot å gi mitt barn godteri som vingummi, sukkertøy i masse farger, sjokolade osv. Jeg tenker som så at barnet heller kan få frukt.. evnt noe litt sunnere former for bakevarer/kake? jeg lager selv. Kan nevnes at jeg aldri spiser godteri selv.. Har aldri hatt det behovet. Som barn fikk jeg godteri av og til, men det var skjeldent og jeg savnet det lite. Blir dette for strengt å gjennomføre? MÅ barn få pizza, sjokolade, vingummi osv?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #2 Skrevet 6. desember 2011 Kan også nevne at barnefar er to hakk mer kostholdsbevisst enn meg. Så vi er to om dette som er fullstendig enige og som vil gjennomføre slike matvaner.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #3 Skrevet 6. desember 2011 Nei, barn må ikke få disse tingene her. Men pass litt på også. Min nevø har aldri fått ha godterier hjemme (han har fått frukt, sunnere varianter av kake etc.). Nå som han får lommepenger går ALLE pengene hans til usunne ting. Fordi han får aldri noe hjemme. Jeg tror litt på den gylne middelveien. Det gjør ikke noe om barn får en sjokolade innimellom, men det trenger ikke være for ofte. Og man kan lage pizza på en sunn måte. Grov bunn med hjemmelaget saus og grønnsaker på. En stor hit her i huset! Må legge til at jeg lager også all man fra bunnen av, og jeg har sjelden behov for godterier. Det går nok fint å videreføre til barna, og så lenge man ikke fokuserer på det så merker de jo ikke så mye til det heller. Men den dagen de kommer hjem og vil ha noe så hadde jeg ikke nekta. Det går jo an å velge ut det "usunne" med omhu! 6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #4 Skrevet 6. desember 2011 Takk for svar! Ja, et godt poeng å ikke være hysterisk og ha for masete fokus på dette. Tenkte helst på at dette skal føles naturlig ut for barnet..Det siste jeg ønsker er at mitt barn får et anstrengt forhold til mat! Om barnet virkelig krever godteri skal h*n selvsagt få dette, innenfor en passende mengde såklart.. og som du sier, at man velger ut noe med omhu. Jeg lager hjemmelaget pizza selv også (Som er kjempegodt!)-men tenkte mest på de pakkene med frossenpizza som jeg helst unngår. Nå er jeg slik at jeg elsker sunn mat også p.g.a smaksrikdommen og muligheten til å sette sammen smak.. og føler at mye prosessert mat bare smaker fett og salt på sitt beste. :/
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #5 Skrevet 6. desember 2011 Jeg syns det er flott at du er så obs, og du kan være det i hverdagen. Men i besøk, ferier og på lørdager må ungen få godteri og litt usunn mat. Hvis ikke blir ungen fanatisk. 1
Gjest frøken am Skrevet 6. desember 2011 #6 Skrevet 6. desember 2011 (endret) Vi har ALDRI godteri kjøpt fra butikk osv. Nå spiser vi meget sunt - raw food, ALT lages fra bunnen, superfood osv. Godteriet og sjokoladen vi har er sunn og hjemmelaget. Barna får selvsagt smake i bursdager osv, men at de blir fanatiske har jeg ingen tro på. Her går det i det hjemmelagde fra fødselen av og det er de liker best Rå sjokolade, muffins uten vanlig hvitt mel, sukkertøy med naturlig søtning osv. Endret 7. desember 2011 av frøken am
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2011 #7 Skrevet 6. desember 2011 Vel, frukt kan man jo spise hver dag. Barn må ikke ha junk food, nei. Faktisk så overlever de lettere uten . Men det som er så fint med del junk food (og alt uansett da), er at det finnes i mange varianter, for eksempel vegetariask. Og pizza er ikke i seg selv usunt i dele tatt, det er fyllet og deigen det kommer an på. Deigen kan også bli laget grov, men det synes ikke jeg er noe godt. Men om du lærer opp barna dine fra tidlig alder til å spise grov pizza fo eksempel så kan de sikkert like det. Grønnsaker kan man jo også ha på. Samme gjelder taco og pitabrød.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 Vi har ALDRI godteri. Og vi har godteri og sjokolade i fleng - som er SUNT! ???
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Vi har også et bevisst forhold til dette med mat og kosthold. Vi lager sunn mat og har aldri godterier hjemme. Barnet får ofte yoghurt (naturell) og frukt når vi skal kose oss, men han får også f.eks. en liten sjokoladebit dersom anledningen er der. Jeg ønsker heller at barnet skal spise en liten sjokolade enn vingummi o.l med en haug med fargestoffer i. Jeg har ofte fått høre at vi er for strenge her, at barnet ikke dør av litt snop i ny og ne. Jeg føler vi har funnet en god balansegang som funker for oss, samtidig som vi ikke er fanatiske. I bursdager hindrer jeg ikke barnet i å spise kake, men jeg skal innrømme at jeg snek bort en god del av en godtepose vi fikk i en bursdag som var så stor at den kunne vært nok til hele gjengen. Barnet er 3 og merket ikke noe til det. Samtidig ser jeg også konsekvensene av å være for strikt. Vi har et barn i nær familie som aldri får noe. Dette barnet klarer ikke å styre seg ved f.eks. juleselskaper hvor det gjerne er kaker o.l på bordet. Barnet vet jo godt hva det er (er 3,5 år) så da blir det "full krig" når hun er i nærheten av noe som er søtt. Vårt barn får smake, men ikke ubegrenset. I og med at vi er såpass restriktive i hverdagen, ser jeg heller ikke poenget i å kjøre et superstrengt regime f.eks. under juleselskaper o.l. 3
Jens Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Jeg regner med at vi er en ganske gjennomsnittlig familie på hvordan vi gjør det med våre barn sammenlignet med hva våre venner gjør. Middager som oftest hjemmelaget, men selfølgelig også pølser med lompe, middagspølse med stappe, pizza innimellom! Godteri på lørdager, men nå får de en sjokobit fra sjokoladekalenderen hver dag, pluss en pepperkake her og der, er jo desember! Ellers passer jeg på at de får i seg masse grønnsaker og frukt ved siden av. Mc donalds går vi på noen ganger i året, og da gleder barna seg! Er vi borte og det blir tilbudt kake, boller, godteri er jeg ikke kjip mor og nekter mine barn det. Er vi på langtur i skogen, har vi faste stopp hvor det både vanker kvikklunsj og pølser. Ellers kan jeg fint gi dem en tyggis hvis jeg tar en. Vi er mye ute med barna, og eldstemann driver aktivt med slalom. Personlig syns jeg dere før meg høres helt hysteriske ut, og kjenner ingen som holder på sånn, så tror ærlig talt det ikke er normalen. Alt med måte, lev livet, unn deg kos, og du vil leve lenge!;-) Våre barn er by the way snart 4 og snart 7. 9
Gjest Annaires Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 Jeg regner med at vi er en ganske gjennomsnittlig familie på hvordan vi gjør det med våre barn sammenlignet med hva våre venner gjør. Middager som oftest hjemmelaget, men selfølgelig også pølser med lompe, middagspølse med stappe, pizza innimellom! Godteri på lørdager, men nå får de en sjokobit fra sjokoladekalenderen hver dag, pluss en pepperkake her og der, er jo desember! Ellers passer jeg på at de får i seg masse grønnsaker og frukt ved siden av. Mc donalds går vi på noen ganger i året, og da gleder barna seg! Er vi borte og det blir tilbudt kake, boller, godteri er jeg ikke kjip mor og nekter mine barn det. Er vi på langtur i skogen, har vi faste stopp hvor det både vanker kvikklunsj og pølser. Ellers kan jeg fint gi dem en tyggis hvis jeg tar en. Vi er mye ute med barna, og eldstemann driver aktivt med slalom. Personlig syns jeg dere før meg høres helt hysteriske ut, og kjenner ingen som holder på sånn, så tror ærlig talt det ikke er normalen. Alt med måte, lev livet, unn deg kos, og du vil leve lenge!;-) Våre barn er by the way snart 4 og snart 7. Akkurat slik det er her. Frøkna vår er forresen snart 3.
Gjest frøken am Skrevet 7. desember 2011 #12 Skrevet 7. desember 2011 ??? Ja, tok meg selv i at det var ganske klønete skrevet. Altså ikke godteri fra butikk. Men hjemmelaget.
Niennas Skrevet 7. desember 2011 #13 Skrevet 7. desember 2011 Hadde denne diskusjonen med en venninne. jeg vil ikke si at jeg er like strikt som det dere er, men siden både jeg og far fort legger på oss, så er det viktig for meg at vi har et litt strengt kosthold på datteren vår. Venninnen min er på den andre siden av skalaen, datteren var vant med både brus og godteri før hun var året, jeg husker også at hun fikk en muffins en time før middag på en hverdag. For meg så er det ganske drøyt. MEN hun hadde det godt poeng: Selv om vi kanskje er strikte her hjemme så kommer det til å bli vanskelig med bestemødre, oldemødre, tanter og andre som synes datteren vår er sååå søt når hun får en sjokoladebit e.l. Og kampen blir da enda vanskeligere når barnet vårt begynner i barnehagen, og har sosial omgang med andre barn som har andre rutiner. Barn som kanskje er vant med lørdagsgodteri (vi skal prøve å unngå det så lenge så mulig), og kanskje det blir barnebursdager på McDonalds osv. etterhvert. Jeg skjønner poenget hennes, men har ikke tenkt å gi opp kampen før jeg absolutt må. Min datter skal ikke drikke brus og godteri før hun er året, eller spise chips og ketchup til middag før hun klarer å gå... 1
micromaya Skrevet 7. desember 2011 #14 Skrevet 7. desember 2011 Jeg regner med at vi er en ganske gjennomsnittlig familie på hvordan vi gjør det med våre barn sammenlignet med hva våre venner gjør. Middager som oftest hjemmelaget, men selfølgelig også pølser med lompe, middagspølse med stappe, pizza innimellom! Godteri på lørdager, men nå får de en sjokobit fra sjokoladekalenderen hver dag, pluss en pepperkake her og der, er jo desember! Ellers passer jeg på at de får i seg masse grønnsaker og frukt ved siden av. Mc donalds går vi på noen ganger i året, og da gleder barna seg! Er vi borte og det blir tilbudt kake, boller, godteri er jeg ikke kjip mor og nekter mine barn det. Er vi på langtur i skogen, har vi faste stopp hvor det både vanker kvikklunsj og pølser. Ellers kan jeg fint gi dem en tyggis hvis jeg tar en. Vi er mye ute med barna, og eldstemann driver aktivt med slalom. Personlig syns jeg dere før meg høres helt hysteriske ut, og kjenner ingen som holder på sånn, så tror ærlig talt det ikke er normalen. Alt med måte, lev livet, unn deg kos, og du vil leve lenge!;-) Våre barn er by the way snart 4 og snart 7. Nøyaktig slik har vi det og - med en barneflokk på 5 fra 5-15 år. Barna har et helt naturlig forhold til mat/godterier, og kan fint velge og ta et eple fremfor en kjeks. Alle, både små og store, er aktive med ulike idretter. Sier som deg: alt med måte. Livet er til for å nytes 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 Jeg regner med at vi er en ganske gjennomsnittlig familie på hvordan vi gjør det med våre barn sammenlignet med hva våre venner gjør. Middager som oftest hjemmelaget, men selfølgelig også pølser med lompe, middagspølse med stappe, pizza innimellom! Godteri på lørdager, men nå får de en sjokobit fra sjokoladekalenderen hver dag, pluss en pepperkake her og der, er jo desember! Ellers passer jeg på at de får i seg masse grønnsaker og frukt ved siden av. Mc donalds går vi på noen ganger i året, og da gleder barna seg! Er vi borte og det blir tilbudt kake, boller, godteri er jeg ikke kjip mor og nekter mine barn det. Er vi på langtur i skogen, har vi faste stopp hvor det både vanker kvikklunsj og pølser. Ellers kan jeg fint gi dem en tyggis hvis jeg tar en. Vi er mye ute med barna, og eldstemann driver aktivt med slalom. Personlig syns jeg dere før meg høres helt hysteriske ut, og kjenner ingen som holder på sånn, så tror ærlig talt det ikke er normalen. Alt med måte, lev livet, unn deg kos, og du vil leve lenge!;-) Våre barn er by the way snart 4 og snart 7. Er man hysterisk om man ikke gjør som alle andre? Jeg kjenner flere som "holder på sånn", og anser dem ikke som hysteriske i det hele tatt, de har bare tatt andre valg hva angår kosthold, en hva den gjengse familie har. Det går også fint an å leve livet, kose seg og leve lenge, uten å spe på med pølser, kvikklunsj og snop her og der. For all del, de fleste lever nok som du, og jeg tror ikke det er en verdens ting galt med det!! Men at andre velger annerledes må også være lov. At andre har fokus og interesse for mat som IKKE er ferdiglaget før den kommer til butikken, er ikke hysterisk, det er snakk om forskjellig interesser. Og tro meg, det går fint an å ha det gøy uten pølse. 3
Harlekin Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 Frukt er ikke godteri, det anbefales det jo at man spiser flere av hver dag. Jeg synes det er helt greit å være bevisst på hva man spiser, men min mening er at flere her er litt for opptatt av det. Men det er min mening. 2
Gjest Annaires Skrevet 7. desember 2011 #17 Skrevet 7. desember 2011 (endret) Er man hysterisk om man ikke gjør som alle andre? Man er ikke "hysterisk" om man ikke gjør som alle andre, men i mine øyne er man hysterisk når man MÅ holde barnet unna det og det.. At det er fullstendig krise om barnet får i seg et glass brus på besøk hos bestemor, eller får en sjokolade av en venn i bhg.. Ja, da begynner det å bli hysterisk, og vippe over på den fanatiske siden. I mine øyne. Endret 7. desember 2011 av Annaires 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2011 #18 Skrevet 7. desember 2011 At det er fullstendig krise om barnet får i seg et glass brus på besøk hos bestemor Jeg nekter barnet mitt brus, samme hvor vi er og hva anledningen er. Han er nesten 3 år. Han får heller aldri saft, kun vann og melk + litt juice av og til (f.eks. bursdager). 1
makkapakka Skrevet 7. desember 2011 #19 Skrevet 7. desember 2011 (endret) Vel jeg har da samme mat synet som deg men jeg har ikke nektet ungen min noe som helst av drikke eller godteri. Min 6 åring drikker ikke brus, heller ikke saft eller annet med sukker i. Helst bare melk og vann. Han spiser potetgull fredag og lørdag. Lørdagsgodt hørte han først om 2 siste årene i barnehagen og det skulle han selvsagt ha. Putter melkesjokolade i løsvekt i posen, går gjennom kassen og etter det er posen glemt, den blir liggende i skapet. Ikke spør han etter det senere heller. Vingummi og diverse andre godterier er han ikke interessert i. Sønnen min er helt vill etter frukt, der må jeg stoppe han fordi han spiser så mye at han blir dårlig i magen. Ellers får han god norsk husmannskost, eksvis. fiskekaker, grateng, koteletter osv. Han liker ikke så godt pizza.. Hører også med til historien at hverken jeg eller barnefaren spiser noe særlig med godteri, så da tror han vel at verden skal være slik. Ting kan snu og sønnen min kan nok gå etter hva kompisene stapper i seg, det vet jeg ikke ennå. Lykke til, men gå nå ikke så hardt inn for alt, det har ikke vi gjort i det heletatt og likevel har det godt bra. Endret 7. desember 2011 av makkapakka
malifika Skrevet 7. desember 2011 #20 Skrevet 7. desember 2011 Er man hysterisk om man ikke gjør som alle andre? Jeg kjenner flere som "holder på sånn", og anser dem ikke som hysteriske i det hele tatt, de har bare tatt andre valg hva angår kosthold, en hva den gjengse familie har. Det går også fint an å leve livet, kose seg og leve lenge, uten å spe på med pølser, kvikklunsj og snop her og der. For all del, de fleste lever nok som du, og jeg tror ikke det er en verdens ting galt med det!! Men at andre velger annerledes må også være lov. At andre har fokus og interesse for mat som IKKE er ferdiglaget før den kommer til butikken, er ikke hysterisk, det er snakk om forskjellig interesser. Og tro meg, det går fint an å ha det gøy uten pølse. Jeg syntes man er hysterisk når ungene skal få noe godt å kose seg med og de blir servert frukt og youghurt naturell! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå