Gå til innhold

Flytte fra Oslo, men ikke for langt unna...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vår lille familie skal flytte fra Oslo sentrum om noen år. Er det noen som har en god idé til hvor vi kan bosette oss?

Her er kriteriene:

* Vi ønsker at sønnen vår skal vokse opp i et bedre miljø enn det som er i Oslo sentrum

(Hvor vi bor nå).

* Jeg har selv vokst opp ved sjøen, og ønsker at han skal få nærhet til vann og båtliv.

Vi er ute etter et sted hvor det er fint for familier. Fint for barn å vokse opp...

Greit ungdomsmiljø er også viktig.

* Vi vurderer også å la han gå på Montessoriskolen eller Steinerskolen, så nærhet til en av

disse hadde vært flott...

* Resten av familien bor i nærheten av Oslo, så det hadde vært greit å ikke flytte så

langt unna. Både fordi vi ønsker å omgås dem ofte, og fordi det er kjekt med barnevakter ;-)

* Ingen av oss har noen super inntekt, så det kan ikke være altfor dyrt å kjøpe der. Vi

ønsker ikke noe mer eller mindre enn et rekkehus i koselige omgivelser.

* Det bør også være forholdsvis grei kollektivtrafikk der, siden jeg ikke har lappen,

og heller ikke skal ta den noen gang. Jeg er forberedt på mye sykling, men tilgang på

buss hadde vært fint, særlig på vinteren. (Er nok også litt bortskjemt med kollektivt

siden vi bor i sentrum nå...) ;-)

Jeg vet dette er mange krav, og jeg har ikke vært istand til å finne et slikt sted i nærheten av Oslo selv, derfor spør jeg dere her inne...

Venter spent på tilbakemeldinger :-)

Mvh Flytteklar

Videoannonse
Annonse
Gjest henriett3
Skrevet (endret)

Steinerskole? Flytt til Trondheim

Det er ikke så nærme Oslo, men det er utrolig fint der!

Endret av henriett3
Skrevet

Hva med Bærum? Nærme Oslo, og mange muligheter til å bo ved sjøen. I tillegg ligger det en steinerskole i Bærum som vistnok skal være veldig bra :)

Det er et bra kollektivtilbud der også så det er lett å komme seg rundt :)

Skrevet

Hehe, Trondheim er helt 100% uaktuelt! ;)

Bærum også, av 2 grunner:

1: Det er altfor altfor altfor dyrt der.

2: Vi vil ikke at ungene våre skal bli sosser ;) Hehe

Men takk for svar :)

Skrevet

Hamar :)

• Liker 3
Skrevet

er billigere i bærum enn oslo hvis man skal leie

Skrevet

Hehe, Trondheim er helt 100% uaktuelt! ;)

Bærum også, av 2 grunner:

1: Det er altfor altfor altfor dyrt der.

2: Vi vil ikke at ungene våre skal bli sosser ;) Hehe

Men takk for svar :)

God grunn, haha! Har selv to kusiner som har blitt veldig kravstore etter at foreldrene deres (som heller ikke har så alt for god inntekt) alltid skal bo på dyredyre steder, som Bærum, Nordstrand og Bygdøy, de fikk ønskeliste der det sto ting som: Hunter boots, iphone 4s, macbook air, ponni osv. Fordi "det har alle andre i klassen". De er bare 6 og 8 år.

Men hva med Skedsmo eller Ullensaker?

• Liker 1
Skrevet

Asker?

Og bare så du vet det - de fleste fra Bærum/Asker er ikke sosser, de er i mindre tall

• Liker 1
Skrevet

Enig. Ikke byen hvor det skjer mest, men oppfyller alle kravene til TS. :)

• Liker 1
Skrevet

Synes det er rart at du ønsker enten Steinerskole eller Montessori! De to skolene har veldig forskjellig pedagogisk utgangspunkt. Norske offentlige skoler er jevnt over bra, hvis det er det du er redd for.

Synes forslaget om Nesodden var bra, der har de også Steinerskole. Ellers foreslår jeg Son eller Slemmestad. Til Son kan du ta tog, fra Slemmestad går det buss og båt til Oslo.

Til dere som syntes Hamar hørtes bra ut: Jeg regner med at dere overså at TS ønsket å bo i nærheten av sjøen.

Skrevet

Har vært en del i Kolbotn fordi jeg har svigerfamilie som bor der. Fint sted og en kjapp togtur unna Oslo. :)

Skrevet

Wow! Mange fine svar her :D Takk til dere alle!

Ehm, veldig viktig med nærhet til sjøen for meg...

er billigere i bærum enn oslo hvis man skal leie

Men som sagt ønsker vi å kjøpe...

God grunn, haha! Har selv to kusiner som har blitt veldig kravstore etter at foreldrene deres (som heller ikke har så alt for god inntekt) alltid skal bo på dyredyre steder, som Bærum, Nordstrand og Bygdøy, de fikk ønskeliste der det sto ting som: Hunter boots, iphone 4s, macbook air, ponni osv. Fordi "det har alle andre i klassen". De er bare 6 og 8 år.

Men hva med Skedsmo eller Ullensaker?

Hehe, er akkurat det der jeg er redd for! ;) Skedsmo og Ullensaker skal sjekkes ut, men det har vel ikke akkurat nærhet til sjøen? (Mulig jeg bommer litt nå...)

Asker?

Og bare så du vet det - de fleste fra Bærum/Asker er ikke sosser, de er i mindre tall

Asker er en mulighet. Tror det dekker de fleste kravene mine, men hvordan er prisene på å kjøpe der? Trodde det var ganske dyrt?

Jeg har selv bodd i Bærum, og har helt motsatt erfaring enn deg. Jeg synes de fleste der er soss og at de som ikke er det er i mindretall. Asker har jeg ikke sagt noe om, for det har jeg ikke kjennskap til...

Nesodden er jo utrolig nydelig og landlig -og bare en fergetur eller biltur fra Oslo. Eller hva med Kolbotn i Oppegård?

Nesodden er vel veldig dyrt, er det ikke?

Kolbotn skal sjekkes ut. Ligger det ved sjøen?

Enig. Ikke byen hvor det skjer mest, men oppfyller alle kravene til TS. :)

Gjør det? Det er ikke ved sjøen da, noe som er veldig viktig for meg ;) Ellers er Hamar en bra by, og sambo har bodd der før, og har god lyst til å flytte tilbake...

Synes det er rart at du ønsker enten Steinerskole eller Montessori! De to skolene har veldig forskjellig pedagogisk utgangspunkt. Norske offentlige skoler er jevnt over bra, hvis det er det du er redd for.

Synes forslaget om Nesodden var bra, der har de også Steinerskole. Ellers foreslår jeg Son eller Slemmestad. Til Son kan du ta tog, fra Slemmestad går det buss og båt til Oslo.

Til dere som syntes Hamar hørtes bra ut: Jeg regner med at dere overså at TS ønsket å bo i nærheten av sjøen.

Ja, jeg vet de har forskjellig pedagogikk ;) Jeg ønsker Steinerskolen, sambo ønsker Montessori, derfor... ;) Vi ønsker at sønnen vår ikke skal gå i vanlig skole fordi det er stor sannsynlighet for at han kan få ADHD, da sambo har det veldig sterkt. Derfor mener vi at det systemet de følger i vanlig skole ikke er det beste for et barn med ADHD, vi tror han vil ha større utbytte av alternative læremåter...

Son har jeg aldri vært i, men vet de har Steinerskole der. Ligger Son ved havet?

Slemmestad har jeg vært i, eksen min kommer derfra, og det er HELT uaktuelt å flytte dit ;)

Du har helt rett i det du påpeker om Hamar :)

Har vært en del i Kolbotn fordi jeg har svigerfamilie som bor der. Fint sted og en kjapp togtur unna Oslo. :)

Takk for tips! Dette skal sjekkes ut. Er det i nærhet til havet?

Mvh TS

Gjest Spinell
Skrevet

Ehm, veldig viktig med nærhet til sjøen for meg...

Sjø som i saltvann?

Du vet at Hamar ligger ved Norges største innsjø? Mjøsa er 11 mil (ikke nm, men 110 km) lang (og mer enn 400 meter dyp), og jeg er villig til å vedde ganske mye på at det er tilstrekkelig for båtlivet i det daglige. Fiskemulighetene er heller ikke dårlige. Det er et fint båtmiljø på Mjøsa, og for lengre båtferier er ikke den ca halvannen time lange turen ned til Oslofjorden med båten på henger akkurat avskrekkende.

Ang Son og Kolbotns beliggenhet i forhold til havet, så er det ikke verre enn at man googler stedsnavnene og finner dem på kartet ;)

• Liker 1
Skrevet

Hva med Vestfold? I Tønsberg/på Nøtterøy ligger det en Steinerskole, om jeg ikke husker helt feil. Der har du jo vestfoldskjærgården, godt miljø og hus i forksjellige prisklasser :)

Skrevet

Ligger Son ved havet?

Son ligger ved havet ja, de har så vidt jeg har forstått både strand og gjestehavn. Og dessuten mange hyggelige hvite trehus, litt sørlandspreg.

Har ei veninne som bodde i Son noen år (hun flyttet til/fra stedet pga kjærligheten), og en kollega som bor der. Har et positivt inntrykk av stedet fra dem.

Skrevet

Hva med Sundvollen i Hole kommune? 30 minutter med bussen til sandvika, kort vei til marka og enda kortere til Steinsfjorden og Tyrifjorden.

Skrevet

Nesodden er jo en skikkelig Steiner-kommune :ler: I hvert fall virker det som det er et ganske stort miljø rundt Steinerskolen der. Og det ligger ved sjøen. Eneste ulempe er at det er litt tungvint (tidkrevende) å pendle til Oslo derfra, men det er jo mange som gjør det. Ellers har jeg litt delte meninger og erfaringer rundt Steinerpedagogikken (evt bare praksis ved enkelte skoler) og diagnoser som ADHD og sånt, men det er vel en annen diskusjon.

Skrevet

Helt klart Nesodden! Det oppfyller alle kravene dine :Nikke:

Nærmere sjøen kommer du ikke og det er rolig og "landlig".

Supert å komme seg til og fra Oslo. Det tar ca 20 min med båt (akkruat som fra feks Asker), og du slipper rushen! Det er alltid plass på båten og den holder rutetiden sin uansett :biggrin: Veldig deilig og lettvint! Fra båten går det busser oppover hele Nesoddlandet.

Angående pris - det er ikke rørende billig, men det er det ingen steder i nærheten av Oslo OG sjøen. Det er billigere på Nesodden en i feks Asker..

Som du skjønner syns jeg du burde overveie Nesodden - og hvis du gjør det burde dere se etter rekkehus i Blåbærstien. Herlig, rolig, barnevennlig område , også er det like ved Steinerskolen (som jeg varmt annbefaler) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...