Gå til innhold

Hvorfor lærer jeg ikke av å pugge grammatikk?


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

Jeg absolutt hater spansk. HATER det! Noe som er synd, for jeg er egentlig ganske interessert i språk, og gjør det bra i både norsk og engelsk. Har alltid pugget grammatikk, men forstår ikke noe av hvordan man binder sammen ord og skriver en sammenhengende tekst. Kanskje jeg burde bruke språket mer aktivt? Lese bøker på spansk og oversette? Selv om det tar helt forjævlig lang tid...

Noen tips til hvordan jeg raskt kan bli bedre i spansk? Har aldri pugget grammatikk i verken nynorsk, norsk eller engelsk selv om jeg får 5 i de fagene, så kan godt hende jeg rett og slett lærer inn ting på en måte som er riv ruskende feil for min hukommelse.

Har bare et halvt år igjen før standpunktkarakteren i det forjævlige faget settes, og blir direkte sur om læreren gir meg 2 :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Det å kjenne til, og dessuten kunne gjøre rede for, grammatikkregler, fører ikke automatisk til at man blir flink i et språk. Og det er dessuten heller ikke slik at det at man mestrer et bestemt språk, nødvendigvis innebærer at man kan gjøre rede for de angjeldende grammatikkreglene. De fleste morsmålstalere kjenner for eksempel ikke til hvilke regler som gjelder for språket sitt, men allikevel vil de automatisk reagere på en setning som "Jeg ham liker", simpelthen fordi den strider mot den grammatikken de har innebygd i hjernen sin, og som er en del av morsmålskompetansen.

Studier har dessuten vist at det å kunne regler, ikke nødvendigvis fører til at man anvender dem når man snakker/skriver selv. For eksempel er det slik at mens studenter stort sett svarer korrekt på avkrysningstester hvor man blir spurt om hvilken form av verbet/adjektivet (eller annet), er riktig, gjenspeiler dette på ingen måte hva slags former de bruker når de snakker eller skriver. Så dermed innebærer det å VITE hva som er riktig altså ikke det samme som å anvende dette når man spontant bruker språket.

Allikevel, det å kunne en del grammatikk, kan være svært nyttig når man skal lære et nytt språk. For eksempel fordi:

- Dersom man har lært om en bestemt grammatisk konstruksjon, kan dette føre til

1) at man legger merke til den når man ser den bli brukt, noe som, ifølge forskning, fører til at man lettere tilegner seg den

2) at kjennskap til en ny konstruksjon/et nytt fenomen eller uttrykksmåte, ofte gjør til at man bruker den aktuelle konstruksjonen aktivt, noe som også i stor grad fremmer tilegnelsen av den aktuelle konstruksjonen

- Når man snakker et fremmedspråk, tenker man ofte gjennom hvordan man ordlegger seg før man snakker. Og det at man faktisk snakker mer korrekt enn det man ville gjort dersom man ikke hadde tenkt seg om på forhånd, fremmer også språktilegnelsen.

Pluss en mengde andre ting - jeg tok bare med noen få momenter her.

Men som sagt, er det å kjenne til de underliggende grammatiske reglene på ingen måte nok, og det er dessuten heller ikke en forutsetning, for å kunne lære et nytt språk. Det som er viktigst av alt, er å bruke språket. Det å snakke/skrive selv er det som er aller viktigst, men også det å lytte/lese spiller i stor grad inn. Jeg tror det kan være smart å lytte til spansk radio, høre på spansk musikk, se spanske filmer, lese spanske ukeblader, og dessuten, som sagt, aller helst kommunisere med folk som har spansk som morsmål. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovie: Når jeg leser dine innlegg får jeg lyst til å bare kidnappe deg litt, og ha deg til å diskutere språk med! (Og sette deg til å forlese for språklærere!)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg absolutt hater spansk. HATER det! Noe som er synd, for jeg er egentlig ganske interessert i språk, og gjør det bra i både norsk og engelsk. Har alltid pugget grammatikk, men forstår ikke noe av hvordan man binder sammen ord og skriver en sammenhengende tekst. Kanskje jeg burde bruke språket mer aktivt? Lese bøker på spansk og oversette? Selv om det tar helt forjævlig lang tid...

Tror absolutt du bør bruke språket mer aktivt. Se på filmer, lese bøker og blader... Og skrive ned gode uttrykk eller formuleringer du kommer over.

Vi har en spansktråd her i dette underforumet, kom gjerne dit! Da kan vi rette det du skriver, gi gode råd osv.

Hvis du ikke har studert et romansk språk tidligere er det kanskje derfor det er vanskelig, siden setningsoppbygningen er annerledes enn i norsk og engelsk. Man setter adjektivet etter substantivet, for eksempel, og man kan ofte bytte mer rundt på ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden, selv om det er fransk grammatikk jeg skal lære. Først og fremst trenger jeg tips til hvordan jeg kan få kunnskapen til å sitte.

Så langt vet jeg at det ikke fungerer at professoren vår refererer til dansk og russisk grammatikk. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Ludovie: Når jeg leser dine innlegg får jeg lyst til å bare kidnappe deg litt, og ha deg til å diskutere språk med! (Og sette deg til å forlese for språklærere!)

Hehe, du skal ikke se bort fra at dette ikke er tilfelle allerede. :)

Og tusen takk, dessuten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, du skal ikke se bort fra at dette ikke er tilfelle allerede. :)

Og tusen takk, dessuten. :)

Alle tiders!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Henger meg på denne tråden, selv om det er fransk grammatikk jeg skal lære. Først og fremst trenger jeg tips til hvordan jeg kan få kunnskapen til å sitte.

Le Journal en français facile, som altså er nyhetsopplesninger med et forenklet språk, er supert, synes jeg. http://www.rfi.fr/lfen/statiques/accueil.asp (Selv om, det må sies, at de som lager dette, ikke nødvendigvis skjønner hva som er enkelt for utlendinger. For ord som oppfattes som vanskelige av franskmenn, så som "etnicité", "globalisation", osv., er jo ikke akkurat det som først og fremst byr på problemer for utlendinger som lærer fransk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Le Journal en français facile, som altså er nyhetsopplesninger med et forenklet språk, er supert, synes jeg. http://www.rfi.fr/lfen/statiques/accueil.asp (Selv om, det må sies, at de som lager dette, ikke nødvendigvis skjønner hva som er enkelt for utlendinger. For ord som oppfattes som vanskelige av franskmenn, så som "etnicité", "globalisation", osv., er jo ikke akkurat det som først og fremst byr på problemer for utlendinger som lærer fransk.)

:helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 uker på spanskkurs i sør-amerika gjorde underverker for min del - fantastisk mye morsommere å fortsette med spankskurs når man får sagt mye av det man vil si. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du synes er vanskeligst i spansk? Bruk språket i hodet ditt. Forsøk å tenke på spansk innimellom. Lag enkle setninger med de ordene du kan, og prøv å flette inn grammatikken du har lært, siden det sannsynligvis kreves en viss del riktig grammatikk for å stå. En dag kan du bruke til å lage setninger med "jeg" som subjekt. Hablo noruego. Voy a la escuela. Tengo hambre. Leo un libro. Neste dag prøver du å lage spørsmål til en annen: Hablas noruego? (Ja, vet det skal være spørsmålstegn på hodet her, men vet ikke hvor det er på dette tastaturet) Tienes hermanos? Lees las noticias? Vas al cine? Så øver du deg på å fortelle om andre: Mi amiga habla noruego y alemán. Tiene cinco perros.

Du må selvsagt ikke bruke akkurat denne grammatikken, men poenget er at du lager mange setninger inne i holdet ditt med de ordene og den grammatikken du må lære. Dette gjør du ikke som lekser, som du vil gjøre deg fortest mulig ferdig med for å ha gjort dem. Dette gjør du innimellom mens du går til skolen, mens du venter på bussen eller sitter på bussen, mens du henger opp klesvasken. Det du trenger er mengdetrening. Små drypp innimellom. Hør også gjerne på musikk, se dvd-er på spansk (du finner endel filmer som har spansk lydspor og som du kan se med norske tekser, også mange dubbede filmer og tegnefilmer), bruk nettsidene til læreverket eller andre nettsider, finn noen som lærer spansk i et annet land, og chat eller send eposter til dem på spansk (det må ikke være morsmålsbrukere, det er ofte lettere å tørre om man snakker med andre som også lærer, men som har spansk som et felles språk med deg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Takk for lange og gode svar! Hadde nesten glemt denne tråden ut o_0 dessverre er spansklæreren min av den gammeldagse typen, som insisterer på lesing og pugging av verbtider, og når jeg sier at jeg ikke får noe ut av det når jeg skriver selv om jeg kan basic grammatikk blir jeg bare møtt med stillhet :sjenert:

Har også lastet ned tv-serier med spansk tekst, noe jeg synes jeg lærer litt av. Har også en spansk og engelsk versjon av samme boka på mammas ipad, så det kan funke det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Tror absolutt du bør bruke språket mer aktivt. Se på filmer, lese bøker og blader... Og skrive ned gode uttrykk eller formuleringer du kommer over.

Vi har en spansktråd her i dette underforumet, kom gjerne dit! Da kan vi rette det du skriver, gi gode råd osv.

Hvis du ikke har studert et romansk språk tidligere er det kanskje derfor det er vanskelig, siden setningsoppbygningen er annerledes enn i norsk og engelsk. Man setter adjektivet etter substantivet, for eksempel, og man kan ofte bytte mer rundt på ting.

Kan godt være det som er problemet mitt. Jeg vil ha det rett frem, i samme stil som norsk, men den gang ei :filer:

Spansktråden kan være en idé, men blir ikke de superdårlige sparket ut og bannlyst? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BabyBlue

4 uker på spanskkurs i sør-amerika gjorde underverker for min del - fantastisk mye morsommere å fortsette med spankskurs når man får sagt mye av det man vil si. :-)

Argh, hvorfor tenkte jeg ikke på det i fjor sommer? :tristbla: Fantastisk smart, og morsomt i tillegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansktråden kan være en idé, men blir ikke de superdårlige sparket ut og bannlyst? :fnise:

Haha, nei, den er for alle! Jeg er aktiv der og ville aldri drømt om å be noen forlate tråden! Bienvenida! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...