Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forsøkte å sende et spørsmål om dette til ung.no, men spørsmålet mitt ble ubesvart og jeg føler i tillegg jeg har fått PST på nakken. :sjenert: Men jeg spør om dette kun av nysgjerrighet!

Hvor langt strekker taushetsplikten seg? Jeg ble nysgjerrig på dette da jeg så på One Tree Hill og Dan forteller psykologen sin at han har drept Keith. Kan psykologen tipse politiet?

Hva om jeg hadde et ønske om å drepe noen (HELT HYPOTETISK!), og jeg hadde forklart hvordan til for eksempel fastlegen min. Er han pliktig til å advare?

Skjønner dere tegninga mi? Hvor stopper taushetsplikten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Straffelovens paragraf 139 pålegger den taushetspliktige å bryte tausheten i visse situasjoner. Hvis en persons liv eller helse er i fare eller en person er til fare for andres liv eller helse da har du rett til å bryte taushetsplikten for å hindre skade.

http://no.wikipedia.org/wiki/Taushetsplikt

• Liker 3
Skrevet

Takk! Hva med en tilståelse for drap da?

Skrevet

Tilståelse av drap må de nok varsle om.

Er vel bare advokater som har total taushetsplikt på akkurat det?

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Slik som jeg har tolket det, så tror jeg de kan bryte tausetsplikten hvis de mener liv og helse er i fare. Men hvis de allerede har drept noen, så har de taushetsplikt. Dette mener jeg gjelder både leger, advokater og til og med prester.

Correct me if I'm wrong, please

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber på en bensinstasjon og har taushetsplikt.

Vi har aldri lov å feks sladre til venninnene om en kjenning gjorde et eller annet i butikken.. Kom ikke på noe godt eksempel ;)

Men jeg vil tro taushetsplikten hos legene taes en del mer seriøst enn vår.

Bryter vi taushetsplikten er det i teorien oppsigelsesgrunnlag.

Gjest snoopy_93
Skrevet

Man har taushetsplikt og kan ikke bryte denne selv om en person er død. F.eks; om en på et sykehjem har død og folk spør i ettertid hva vedkommende døde av har man ikke lov til å si noe. Ved mindre avdøde har skrevet under på at det er greit før h*n døde.

Når det kommer til saker hvor man har tanker om å drepe en person har man vel rett til å si ifra til politi etc i og med at liv kan stå på spill. (altså om personen er syk nok til å kunne drepe noen). Jeg tror dette er det eneste unntaket.

Det tosporede systemet kommer til uttrykk i slik at enhver som behandler helseopplysninger etter denne lov har taushetsplikt etter Forvaltningsloven §§ 13 til 13e og Helsepersonelloven. Taushetsplikten utvides i andre ledd til også å omfatte enkelte opplysninger som i utgangspunktet ikke følger av Forvaltningslovens regelsett. Når det gjelder avlevering av opplysninger til andre forvaltningsorganer etter Forvaltningsloven § 13 b nr. 5 og 6, er adgangen begrenset bare til opplysninger som er nødvendig for å bidra til løsning av oppgaver etter Helseregisterloven, eller for å forebygge vesentlig fare for liv eller alvorlig skade for noens helse.
info funnet her.
Skrevet

Jeg jobber på en bensinstasjon og har taushetsplikt.

Vi har aldri lov å feks sladre til venninnene om en kjenning gjorde et eller annet i butikken.. Kom ikke på noe godt eksempel ;)

Men jeg vil tro taushetsplikten hos legene taes en del mer seriøst enn vår.

Bryter vi taushetsplikten er det i teorien oppsigelsesgrunnlag.

Men...om du ser noen drepe noen på bensinstasjonen så må du jo si ifra til politi.

Skrevet

Om du sier til noen med tausehetsplikt som behandler deg at du har drept noen så kan den personen varsle politiet om det. For det er en alvorlig forbrytelse.

Det er forskjellige regler på barn og voksne. Hvis man har mistanke om mishandling av barn så brytes taushetsplikten. Voksne derimot må gå til politiet selv.

• 2 uker senere...
Skrevet

Alt som har med at man har begått et drap er selvfølgelig ikke taushetsbelagt, men om man true med å drepe noen vil kunne føre til at fastlegen får melding og kan legge deg inn på tvang med begrunnelse at du er til fare for deg selv og /eller andre.

"Verre" er det ikke, så dont do it. Du vil bli tatt,

Skrevet

Vil igjen understreke at det var et rent hypotetisk spørsmål :sjenert: Men hvor går grensen? Gjelder det kun drap? Hva med voldtekt? Ran? Du slo kjæresten din?

Og føler jeg ikke fikk noe klart svar: Er legen/psykologen/den med taushetsplikt påbudt å fortelle dette videre?

Fra TS

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

jepp psykologen tipser politiet. og jeg håper du blir tatt :gjeiper: du er tydeligvis en sikkerhetstrussel

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Åååååh :fnise: PST nyter nok denne tråden her. Snart ringer det på døren... :sjenert:

Skrevet

Tilståelse av drap må de nok varsle om.

Er vel bare advokater som har total taushetsplikt på akkurat det?

Er ikke noe totalt taushetsplikt, enten har man det eller ikke.

Men forøvrig, nei de må ikke varsle om det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...