Gå til innhold

Munnsår og gir snart opp...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er såååå lei!!! :tristbla: Helt siden tidlig tenår har jeg slitt med munnsår, og da snakker jeg ikke om de "uskyldige" som kommer nå og da for så å bli borte etter en ukes tid (selv om dette ikke akkurat er behagelig eller), men konstante sår, blemmer og skorper som sitter på tungen, oppe i ganen, innsiden av leppene, you name it. Gudskjelov er det ikke på utsiden av munnen, men som sagt - konstant. Jeg har funnet ut at jeg ikke skal bruke tannkrem som inneholder såpe, jeg kan ikke spise sjokolade eller godteri generelt, og at jeg må holde meg unna alle sitrusfrukter. Corsodyl er min aller beste venn da det lindrer smertene en del (tro meg, det er forferdelig vondt), men det blir aldri helt borte. Har lest at det kan komme av for mye stress og mas, men så stressa er jeg virkelig ikke.. Jeg har vært hos lege og tannlege for å få hjelp, men alle sier at dette dessverre er noe jeg bare må leve med. Men nå har jeg kommet frem til at det ikke er godt nok. Det må da være noe jeg kan gjøre, alternativ behandling (har forøvrig prøvd homeopat, men det hjalp heller ikke), kjerringråd, diett, what ever???! Det er så utrolig vondt... Finnes det noen her som har hørt om noen eller har samme problem og vet råd? Alle tips og råd taes imot med stoooor takk!! Kan forøvrig nevne at jeg har en far som har slitt med det samme før, men hos han gikk det over da han kom i 40årene. Jeg er nå 26 år, synes 14 år er lenge å vente....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

sår i munnen er noe mange plages , og kan være meget plasgsomt- så føler med deg.

sår imunn; det er noe som kan var mye og være årsaket av mange ulike ting.

den typen du bekriver- vil du kunne si det er after-sår?( solitære lesjoner som utvikler seg til sår. ofte lit hvitlig preg...

eller prikkete eksmepl?( herpes sår)

for after har du fått med deg mye gode råd.( ikke ha tannkrem med laurulsulfat, ikke bruke sitrusholdige matv, osv)

noe virker for noen, og noe annet for andre.

det er ofte kombinasjoner av de riktige tingene som gjør skade oftere( ikke bare sitrus frukt eksempel, men at det kombineres med noe annet som..)

sitrusfrukt + salt- dårlig kombi

nøtter + salt ""

chips/nøtter + cola(brus)

tannkrem + laurylsulfat

merk! at dt er ofte stoff som kan irire slimhinnen. s.frukt/brus er surt, salt( tørker ut og iriterer), såpe iriterer...

en god ting kan være å innta litt slike ting som "herder" slimhinnen for iritasjon. kaffe og te inneholder stoff som kan for noen hjelpe å få den hudirirtasjon med salt eks. litt kaffe innimellom når man koser seg med snacks eksempl, og unngå den sure brusen.

--går ihvertfall an å prøve og se om detr er noe forskjell.

lindrende behandlign:

når du først føler at du får sår, er det greit å begynne tidlig med ibux og for å dempe betennelse.

når først såret finner sted, pleier noen å bruke nesespray på selve såret.( steroidholdig fåes med resept) eller keneakort gel. - som demper inflammsjon- ( Det er jo det som gjør at det er vondt.) man tar på/sprayer

noe bruker Xyolakain gel- men det ambelas ikke. veldig ubehaglig og ikke beregnet for det.

sår hele tiden? hva betyr det. samme sår som er der, eller noe som kommer og går. hvordn ser det ut?

mvh

studmed

Skrevet

Er det sånne med hvit "hinne"?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...