Gå til innhold

Hund på barneskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går av og til med hundene mine forbi en barneskole (for å gå i skogen, går forbi den for å komme den veien vi pleier å gå), og da har jeg fått beskjed om at jeg ikke har lov til å gå med de der? Er dette riktig? Kan de nekte meg å gå med mine hunder i bånd på barneskolen hvis jeg plukker opp etter de og passer på at de ikke gjør noe galt eller skremmer noen?

Det som har skjedd er at hvis det er friminutt så kommer gjerne noen av ungene bort og vil klappe og det syns jeg er greit nok fordi de trenger å sosialisere med barn og jeg aner ikke hvor ellers jeg skal gjøre det??? Kjenner ingen som har små barn eller noe sånn...

Flere ganger har jeg også kun gått rett forbi og sagt nei til at de kan få klappe. Men får jo masse kjeft likevel...

Syns bare det virker rart siden det ikke står noen skilt eller noe.. Når vi var små gikk det jo hunder forbi barneskolen og "gjennom" skoleplassen hele tiden fordi det var liksom en helt vanlig vei å gå.

Pleier også å holde meg i utkanten (gå rundt) så jeg ikke forstyrrer lek eller sånn med å sprade rett gjennom..

Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går av og til med hundene mine forbi en barneskole (for å gå i skogen, går forbi den for å komme den veien vi pleier å gå), og da har jeg fått beskjed om at jeg ikke har lov til å gå med de der? Er dette riktig? Kan de nekte meg å gå med mine hunder i bånd på barneskolen hvis jeg plukker opp etter de og passer på at de ikke gjør noe galt eller skremmer noen?

Det som har skjedd er at hvis det er friminutt så kommer gjerne noen av ungene bort og vil klappe og det syns jeg er greit nok fordi de trenger å sosialisere med barn og jeg aner ikke hvor ellers jeg skal gjøre det??? Kjenner ingen som har små barn eller noe sånn...

Flere ganger har jeg også kun gått rett forbi og sagt nei til at de kan få klappe. Men får jo masse kjeft likevel...

Syns bare det virker rart siden det ikke står noen skilt eller noe.. Når vi var små gikk det jo hunder forbi barneskolen og "gjennom" skoleplassen hele tiden fordi det var liksom en helt vanlig vei å gå.

Pleier også å holde meg i utkanten (gå rundt) så jeg ikke forstyrrer lek eller sånn med å sprade rett gjennom..

Noen som har peiling på dette?

Kanskje det bare er noe de sier pga. potensiell skade (de vet jo ikke om hunden din er grei eller spiser barn, osv).

Neste gang ville jeg spurt om forklaring på hvorfor det ikke er lov. Hvis du går i utkanten kan det umulig være noe problem. Selvsagt kan noen barn være redd for hund, men du holder deg jo unna dem.

• Liker 1
Skrevet

Har spurt om begrunnelse, fikk bare beskjed om å fjerne meg snarest og at de ikke ville se oss der igjen.

Hundene mine er veldig snille og de er godt trent på alt fra å bli dratt i halen, plukket i øyne/ansikt/nese og alle som har prøvd kan holde hånden sin inni munnen deres uten at noe skjer... De er overhodet ikke aggresive, bjeffer ikke og er bare glade i barn. Han ene er litt skeptisk men da trekker han seg bare litt tilbake og sitter bak meg stille og rolig.

Men skjønner ikke, står det i Norges lov at en barneskole kan nekte hunder å gå der+

Det er jo MITT problem om hunden min biter et barn isåfall. Skjønner rett og slett ikke!!!

Skrevet

Går du gjennom skolegården?? Kan jo hende de vil at uvedkommende skal holde seg unna skolegården i skoletiden, uansett hund eller ei. En annen ting er at det er overranskende mange unger som er livredde for hunder, og hvis det stadig er en hund som passerer gjennom skolegården (har ikke noe å si om den går i bånd 20 meter unna), så er plutselig ikke skolegården en "trygg plass" for dem lenger. Har hund selv, og ville aldri tenkt tanken på å passere gjennom en skolegård i skoletiden. Gå rundt du, så slipper du konflikter.

• Liker 3
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Vi går igjennom skolegården på både barneskolen og ungdomsskolen et par ganger i uka vi, det er enten det eller å gå langs riksveien. Men vi har aldri fått tilsnakk.

Skrevet

Det er jo MITT problem om hunden min biter et barn isåfall.

Ikke bare ditt roblem, nei.

Men over til spørsmålet: Om du går forbi skolen, på en vei som ikke tilhører skoleområdet, da kan du be dem drite og dra dersom de ber deg fjerne deg. Ikke gå gjennom skoleområdet. Kan være det er unger der som er hyperallergiske? :klo:

• Liker 1
Skrevet

Jøss, den var ny!

I hjembyen min har det alltid vært hunder som har gått igjennom, og lærerne har faktisk oppmuntret det! Sist jeg var hjemme tok jeg med bikkja ut på tur og gikk som alltid gjennom skolegården. Da kom en av lærerne bort og hadde meg seg ei jente som virket kjemperedd (har ganske stor hund). Læreren spurte så om jenta kunne få klappe hunden, for å vise at den ikke var skummel, selv om den var stor. Det var stor stas for jenta!

Så lenge du plukker opp etter deg, ser jeg virkelig ikke problemet, så lenge det ligger naturlig i turløypa di, altså.

Gjest Spinell
Skrevet

Uvedkommende har da ingen ting på en skolegård å gjøre i skoletiden. Det trodde jeg var vanlig fornuft. Det er mange grunner til dette:

1. Elever kan være allergiske mot hunder. Noen er så allergiske at dersom noen i klassen har kontakt med hund (eller har hund hjemme) må de skifte alle klær før de er i samme rom som denne eleven.

2. Man vet aldri hva slags folk som finner på å henge rundt skolene. De senere årene har det jo blitt langt større oppmerksomhet rundt pedofili og andre forbrytelser. Man ønsker derfor ikke fri tilgang for alle og enhver på skoleplassen i skoletiden. (Er de ekle nok kan de kanskje bruke hunden som lokkemiddel også).

3. Som nevnt over: ansvar/forsikring. Skolen har ansvar for det som skjer på skoleområdet i skoletiden og det sier seg selv at man ikke kan skille mellom "snille" og "slemme" hunder.

Hva er egentlig problemet med å gå rundt?

• Liker 6
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Uvedkommende har da ingen ting på en skolegård å gjøre i skoletiden. Det trodde jeg var vanlig fornuft. Det er mange grunner til dette:

1. Elever kan være allergiske mot hunder. Noen er så allergiske at dersom noen i klassen har kontakt med hund (eller har hund hjemme) må de skifte alle klær før de er i samme rom som denne eleven.

2. Man vet aldri hva slags folk som finner på å henge rundt skolene. De senere årene har det jo blitt langt større oppmerksomhet rundt pedofili og andre forbrytelser. Man ønsker derfor ikke fri tilgang for alle og enhver på skoleplassen i skoletiden. (Er de ekle nok kan de kanskje bruke hunden som lokkemiddel også).

3. Som nevnt over: ansvar/forsikring. Skolen har ansvar for det som skjer på skoleområdet i skoletiden og det sier seg selv at man ikke kan skille mellom "snille" og "slemme" hunder.

Hva er egentlig problemet med å gå rundt?

For vår del, nesten en kilomteter langs den glatte uoversiktelige riksveien der folk kjører som svin. Bare de fire siste årene har to stykker blitt drept langs den samme strekningen.

Så vi går over skoleplassen, prøver å legge det til når de har time, men det er alltid noen som har fritimer.

Men hadde vi fått tilsnakk så hadde vi helt klart ikke gått der, da hadde vi tatt taxi istedet. Men jeg hadde nok blitt en smule snurt siden halve bygda går over skoleplassen på vei til sentrum uansett.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Langs skoleplassen mener jeg, ikke over skoleplassen.

Gjest SnowLeopard
Skrevet

På skolen jeg gikk var det gangvei gjennom skolegården, og der syklet folk, det var ryttere, folk med bikkjer... Og det var aldri snakk om at det ikke var lov. Positivt for ungene - de lærer seg å passe seg, ha respekt for andre og å se dyr på nært hold.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du oppsøker skoleområdet for å sosialisere hundene dine? Det blir i såfall feil. I skoletiden er det skolens ansattes ansvar å sørge for barnas sikkerhet. Kontakt med fremmede hunder er dermed ikke ønskelig. I tillegg er ikke skoleområdet noe egnet sted for lufting av hund. Med mindre du sørger for at de ikke tisser eller gjør fra seg, og er der utenom skolens åpningstid. Men da kan du jo like gjerne gå et annet sted.

Når det er sagt så henter jeg iblant barn på skolen med hund, fordi jeg går tur med dem i samme slengen. Har aldri fått kjeft for det, selv om jeg ikke føler det er direkte populært. Men uansett er det ikke et sted jeg oppholder meg med hund lenger enn høyst nødvendig. Skolens er barnas arena, ikke meg og hundeholdet mitt.

Trenger du sosialisering med barn kan du heller oppsøke byen, kjøpesentre, parker, utkanten av lekeplasser etc. Der er barna sammen med voksne som kan tillate hilsing og samvær med tilfeldige hunder. Det er ikke en rett skolen har på samme måte.

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Det med å sosialisere med unger kan du gjøre etter skoletid når ungene er på vei hjem, da har mange med seg foreldrene sine også som kan passe på dem.

Skrevet

Jeg pleier å ha med hunden omtrent hver dag når jeg henter minstebarnet på sfo, har aldri fått negative reaksjoner på det.

Men hvis du stadig oppholder deg på skolens område uten å egentlig ha der å gjøre annet enn å sosialisere hunden din, blir det kanskje en annen sak.

Skrevet

Så lenge du ikke går bort til noen med hunden uten at de har sagt at de vil hilse på, så ser jeg ikke noe problem i at du går gjennom skolegården. Men om de ikke vil at du skal gå der, kan du jo kanskje finne ut når det er friminutt, og gå utenom disse?

Skrevet

Har bare vært der når det har vært unger 2-3 ganger. Snakket med de idag og de sa det ikke var forbudt og hun jeg snakket med skulle prøve å finne ut hvem som hadde sagt det til meg spesielt pga måten de sa det på.

Har pleid å gå utenfor gjerdet der det er gjerde eller der ungene ikke er.

Går ikke der for å sosialisere de MED barn i den forstand, men å lære de å ikke løpe etter hvis de løper osv. Gå fint i bånd med barn tilstede? Om noen har spurt om å klappe har det hendt jeg har sagt ja siden de sier pliiiiis og sånt. På veien hjem har jeg ikke sett noen gå med foreldre, og stien ned fra skolen er ganske trang og de har vel foreldre som venter at de kommer hjem så vil ikke lage noen problemer sånn sett.

Hun sa det var helt ok sånn som det hadde skjedd når jeg hadde vært der, at noen barn har kommet bort og spurt om å klappe de også har jeg sagt at jeg må gå etterhvert og gått.

Hvis man er så allergisk som en sier her oppe så kan man jo ikke gå på skolen. Det sitter jo hund i klær som kommer fra et hjem med hund og på hud osv. Det er for mange som har hund i Norge til at det hadde funket!

Skrevet

De som er så allergiske som nevnt over kan jo umulig fungere i samfunnet overhode. Det argumentet kjøper iallefall ikke jeg.

• Liker 2
Skrevet

De som er så allergiske som nevnt over kan jo umulig fungere i samfunnet overhode. Det argumentet kjøper iallefall ikke jeg.

Beklager å måtte trekke "dette vet jeg litt mer om enn deg-kortet", men slike barn finnes i norske skoler. Jeg har selv hatt et i klassen.

• Liker 1
Skrevet

Men det kan vel ikke være til bry for allergikerene om hun går la oss si, 10 meter fra barna? Og eventuelt ikke lar noen klappe? Det er jo ikke sånn at hårene til hunden fyker opp i fleisen til barna da? Uansett så går det vel katter rundt om kring som noen kanskje reagerer like mye på.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det ikke, da må jo den hyperallergiske ungen sitte i et eget rom alene eller noe sånt? De kan jo ikke kreve at alle de andre elevene på hele skolen ikke får eie hund, ikke får klappe en hund før de skal på skolen, ikke besøke noen med hund i de samme klærne som de bruker på skolen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...