Gå til innhold

Spørsmål om IBD

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lenge slitt med magesmerter og diarè som kommer og går, pluss flere andre symptomer. Legen vil nå at jeg skal levere en avføringsprøve, som vil vise om jeg har crohns eller ulcerøs colitt, eller om det "bare" er irritabel tarm.

Typisk nok så snudde mageplagene mine dagen etter jeg var hos legen, og nå er smertene borte og avføringen helt fin.. Sånn kan det være en stund, av og til dager, andre ganger flere uker før det blir ille igjen.

Er det noen vits å levere avføringsprøven i en god periode, vil en eventuell IBD-sykdom slå ut på denne testen selv om sykdommen er inne i en rolig periode?

Håper noen her inne vet svar, har ikke lyst til å levere prøven nå dersom det betyr at jeg får et resultat jeg ikke kan føle meg trygg på..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er stort sett blødninger man leter etter ved avføringsprøver (evnt bakterier/virus).

Men for å stille diagnose så må du ha koloskopi, du får ikke noen diagnose ved bare avføringsprøve.

Jeg ville ha ventet med prøven til diaréen var tilbake.

Skrevet

Hvilken avføringsprøve er det du skal ta?

Er det FeCal-testen, eller skal du sjekke for blod i avføringen?

Er det FeCal-testen du skal ta, kan du ta den når som helst. Det viser betennelsesaktivitet i tarmen, og har du en aktiv betennelse, vil den vise det, selv om du ikke har diaré.

Skrevet

Hei, det er FeCal testen jeg skal ta.

Så den vil vise betennelse selv om det virker som at sykdommen er gått inn i en rolig fase?

Ble usikker på dette da jeg så at disse testene brukes for å sjekke hvor aktiv sykdommen er hos dem som har fått diagnose. Mener jeg leste et sted at et resultat som var i det negative området indikerte en rolig fase..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...