Gå til innhold

fordeling av husarbeid


ivanka

Anbefalte innlegg

leste i en eller annen avis i går at i løpet av de siste 20(?) årene har norske kvinner halvert tiden de daglig bruker på husarbeid til 4 timer (!!!), mens norske menn har doblet til 40 min/dag.

og så lurer jeg på, er det sånn dere har det hjemme? bruker dere kvinner virkelig 6 ganger så mye tid på husarbeid som mannen i huset? 4 timer om dagen?

skjønner jo at dette handler om det statistiske gjennomsnittsparet, men er det noen som kjenner seg igjen?

og så gikk det et lys opp for meg med hensyn til hvorfor vi har det så rotete hjemme, det må jo være fordi jeg ikke gidder å bruke mer tid på husarbeid enn det kjæresten min gjør. ingen av oss som kommer over en halvtime om dagen i snitt, så her i huset får vi vel unna drøyt 20% av vanlig mengde husarbeid, siden jeg ikke gidder å ta på meg de resterende 80.

og en ting til: når norske kvinner som lever med menn tar 6 ganger så mye husarbeid som disse mennene - er det rart de velger å skille seg fra dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker maks 2 timer jeg på husarbeid. Av og til så bruker jeg 90 minutter. Kommer selvfølgelig an på hvor mye som må gjøres, men ikke mer enn 2 timer i allefall. Mens vaskemaskinen går, så støvsuger jeg, rydder, tørker støv og bretter sammen klær.

Og det er bare jeg som gjør husarbeid. Han kan til nød hjelpe meg å brette sammen klær og støvsuge.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i alt så føler jeg ofte jeg driver med husarbeid hele dagen! Men det kommer jo an på hva man definerer som husarbeid da!

Er hjemme med tre små barn, og da går det jo i ett, hele dagen. Barna trenger jo hele tiden noe, mat, rene bleier, skal lekest med, lesest for, gå på tur, kle på , kle av, hente, bringe osv... Så er det klær som skal vaskest og alt det medfører. Gulvet må støvsugest minst engang for dagen, middag skal de ha, hele bunchen. Leker og ting ligger strødd over alt, dette må plukkest opp og legges på plass.

Synes jeg bruker veldig mye tid i huset, spesiellt i forhold til sambis. Men han jobber jo, slik at vi får mat på bordet. Han fikser bilen og spikrer stakittgjerde (mens jeg maler gjerde og passer barna!) Alt i alt så gjør nok jeg mer husarbeid, og synes også at det er rettferdig! Men det stiller seg selvfølgelig annerledes når begge er i full jobb, da må en jo fordele tingene, slik at det ikke bare blir den ene som gjør alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student, han i fast jobb, og her i huset deler vi på oppgavene. Dersom han har en periode med mye jobb så lager jeg middag alene, tar meg av rydding og annet husarbeide. Dersom jeg er inne i en tung periode eller leser til eksamen gjør han det samme for meg. Men stort sett deler vi ganske likt på ting. Starter på det som skal gjøres sammen, og arbeider til alt er ferdig. Eller vi deler oppgavene mellom oss og jobber samtidig med hvert vårt. Men 4 timer om dagen???!?!?? Så mye husarbeide blir det ikke gjort her i huset. Med mindre jeg teller en time på å vaske en maskin klær da... Men man sitter jo ikke akkurat og stirrer på den heller..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...