Gå til innhold

Jeg gruer meg til å sove ikveld.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem og igår kveld hadde jeg en så rar drøm. Jeg drømte at jeg jobbet natt og alle lysene som vanlig er slukket i gangen også kom en pasient og angrep meg. Så husker jeg eller så drømte jeg at jeg våknet av reddsel og jeg skalv sikkelig så skulle jeg snu meg for å ta dynen over hodet men noe holdt meg igjen og lot meg ikke snu jeg bannet og ble forbanna også husker jeg at jeg tenkte imorgen sover jeg på soffaen ikke noe mer. Jeg vet ikke om jeg drømte dette eller om dette skjedde. Det var så ekkelt og jeg tenker på det forsatt og vurderer å sove på soffaen fordi jeg er så redd at det spøker på rommet mitt. Noen som har opplevd lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke noe å frykte; moderne forskning har bevist at det ikke finnes noen spøkelser.

• Liker 1
Gjest sinhead
Skrevet

Selvfølgelig fins det spøkelser eller ånder... Men dette var en drøm eller?

• Liker 3
Skrevet

Det var nok bare en drøm. Slike drømmer er alltid ekle å våkne opp fra midt på natten, og det er vanlig å reagere med tanker som "Jeg skal aldri mer...". Men det er ingenting å frykte og du kan sove trygt i senga di i natt. Om du synes det blir veldig skummelt, kan du jo for eksempel beholde lyset på eller sove med kosebamse eller varmeflaske.

Ønsker deg en god natt. :goodbye:

• Liker 3
Skrevet

Det høres ut som søvnparalyse. Forferdelig skremmende de første gangene det skjer, men helt ufarlig. :klemmer:

Og det har så absolutt ikke noe med gjenferd å gjøre.

"Søvnparalyse vanlig

Har du våknet ute av stand til å bevege deg - kanskje med demoner eller romvesen på sengekanten? Nærmere åtte prosent opplever søvnparalyse.

Når vi drømmer har kroppen en slags bryter i hjernestammen som gjør at de fleste musklene i kroppen paralyseres.

Det kan vi være glade for, siden drømmer ofte involverer mye bevegelse, og det ikke er så lurt å sprelle for mye i senga i søvne.

Noen ganger når hjernen våkner fra drømmesøvn, fortsetter kroppen å være paralysert. Og noen ganger, selv om vi føler at vi har våknet, kan en slik tilstand også medføre livaktige hallusinasjoner.

Skremmende

Det kan gi skremmende opplevelser. Du hører og sanser alt rundt deg, men er ikke i stand til å få ut et pip. Kanskje sitter det en skummel skapning på brystet ditt.

Kanskje får du en ut-av-kroppen-opplevelse.

Begrepet mareritt, å bli ridd av en mare, stammer nok fra søvnparalyse. På grunn av lammelsen kan kroppen kjennes tung, som om det sitter noen på brystet eller ryggen.

Noen av menneskene som får søvnparalyse forteller at de blir redde, at de prøver å røre seg, eller skrike. Andre forteller at de nyter disse spesielle opplevelsene.

Den kulturelle fortolkningen av søvnparalyse kan forklare fenomener som bortføring av romvesen og møter med demoner.

Åtte prosent

Utbredelsen av søvnparalyse har ikke vært godt dokumentert tidligere. Nå viser en ny undersøkelse at omtrent åtte prosent av oss opplever dette én eller flere ganger i løpet av livet.

I tillegg viser resultatene at studenter og psykiatriske pasienter er mer utsatt.

Brian A. Sharpless ved Penn State University så på 35 publiserte studier om fenomenet, fra de siste 50 årene.

Blant studenter rapporterte 28 prosent at de hadde opplevd søvnparalyse. Blant psykiatriske pasienter var andelen 32 prosent, og hele 35 prosent for mennesker med panikklidelse.

Tilstanden synes dessuten å være noe mindre utbredt blant folk av europeisk opprinnelse.

Tre typer hallusinasjoner

Dataene til Sharpless kom fra mennesker fra mange ulike land. Hallusinasjonene de opplevde kunne deles inn i tre kategorier:

En inntrenger til stede

Trykk på brystet noen ganger fulgt av fysisk og/eller seksuelt overfall

Sveving eller ut-av-kroppen-opplevelser

- Jeg ønsker en bedre forståelse av hvordan søvnparalyse påvirker mennesker, sier Sharpless i en pressemelding fra Penn State University.

Han mener søvnparalyse bør vurderes oftere, for å vurdere virkningen på menneskers funksjon, og for å bedre forstå forbindelsen til psykiatriske og medisinske lidelser."

http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304641

• Liker 6
Skrevet

Selvfølgelig fins det spøkelser eller ånder... Men dette var en drøm eller?

Tror du ja, har du noe bevis på dette? Litt å ta i med å si at det selvsagt finnes?

Skrevet

Jeg opplever det her så og si en gang i uken. Da jeg var yngre skjønte jeg ingenting og mamma forklarte det for legen min. Jeg vet hva det er den dag i dag men allikavel føler jeg meg hjelpeløs hver gang. Skulle ønske det fantes noen vidunderkur mot det.

Skrevet (endret)

Det høres ut som søvnparalyse. Forferdelig skremmende de første gangene det skjer, men helt ufarlig. :klemmer:

Og det har så absolutt ikke noe med gjenferd å gjøre.

"Søvnparalyse vanlig

Har du våknet ute av stand til å bevege deg - kanskje med demoner eller romvesen på sengekanten? Nærmere åtte prosent opplever søvnparalyse.

Når vi drømmer har kroppen en slags bryter i hjernestammen som gjør at de fleste musklene i kroppen paralyseres.

Det kan vi være glade for, siden drømmer ofte involverer mye bevegelse, og det ikke er så lurt å sprelle for mye i senga i søvne.

Noen ganger når hjernen våkner fra drømmesøvn, fortsetter kroppen å være paralysert. Og noen ganger, selv om vi føler at vi har våknet, kan en slik tilstand også medføre livaktige hallusinasjoner.

Skremmende

Det kan gi skremmende opplevelser. Du hører og sanser alt rundt deg, men er ikke i stand til å få ut et pip. Kanskje sitter det en skummel skapning på brystet ditt.

Kanskje får du en ut-av-kroppen-opplevelse.

Begrepet mareritt, å bli ridd av en mare, stammer nok fra søvnparalyse. På grunn av lammelsen kan kroppen kjennes tung, som om det sitter noen på brystet eller ryggen.

Noen av menneskene som får søvnparalyse forteller at de blir redde, at de prøver å røre seg, eller skrike. Andre forteller at de nyter disse spesielle opplevelsene.

Den kulturelle fortolkningen av søvnparalyse kan forklare fenomener som bortføring av romvesen og møter med demoner.

Åtte prosent

Utbredelsen av søvnparalyse har ikke vært godt dokumentert tidligere. Nå viser en ny undersøkelse at omtrent åtte prosent av oss opplever dette én eller flere ganger i løpet av livet.

I tillegg viser resultatene at studenter og psykiatriske pasienter er mer utsatt.

Brian A. Sharpless ved Penn State University så på 35 publiserte studier om fenomenet, fra de siste 50 årene.

Blant studenter rapporterte 28 prosent at de hadde opplevd søvnparalyse. Blant psykiatriske pasienter var andelen 32 prosent, og hele 35 prosent for mennesker med panikklidelse.

Tilstanden synes dessuten å være noe mindre utbredt blant folk av europeisk opprinnelse.

Tre typer hallusinasjoner

Dataene til Sharpless kom fra mennesker fra mange ulike land. Hallusinasjonene de opplevde kunne deles inn i tre kategorier:

En inntrenger til stede

Trykk på brystet noen ganger fulgt av fysisk og/eller seksuelt overfall

Sveving eller ut-av-kroppen-opplevelser

- Jeg ønsker en bedre forståelse av hvordan søvnparalyse påvirker mennesker, sier Sharpless i en pressemelding fra Penn State University.

Han mener søvnparalyse bør vurderes oftere, for å vurdere virkningen på menneskers funksjon, og for å bedre forstå forbindelsen til psykiatriske og medisinske lidelser."

http://www.forskning.no/artikler/2011/november/304641

studenter er mer utsatt?????

:forvirret:

Endret av Sheherasade
  • Liker 1
Skrevet

studenter er mer utsatt?????

:forvirret:

Jeg får det ihverfall oftere i perioder hvor jeg sliter med lite søvn, så jeg tror nok det er grunnen til at studenter er mer utsatt.

Andre som har forstyrret søvnmønster, blant annet de som jobber nattevakt eller turnus er visstnok også mer plaget.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg hadde også tenkt til å skrive at det høres ut som søvnparalyse.

For meg var det også verst i studietiden. Mange netter hvor jeg satt oppe og leste, fikk snudd opp-ned på døgnet osv, men også fordi man lettere får det om man er utsatt for stress, eller kanskje ikke har det så bra.

Slet også med det i en tid jeg jobbet nattevakter, og hadde dårlig døgnrytme.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også søvnparalyser da jeg var student, eller nå når det er mye stress. Det ekleste for meg er at jeg drømmer og er våken samtidig, så jeg drømmer at det er en person eller et gjenferd eller noe annet fa**skap som holder meg nede, men jeg er bevisst, så selv om jeg ser de skumle tingene så er jeg fortsatt våken... skjønner?

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg hadde også søvnparalyser da jeg var student, eller nå når det er mye stress. Det ekleste for meg er at jeg drømmer og er våken samtidig, så jeg drømmer at det er en person eller et gjenferd eller noe annet fa**skap som holder meg nede, men jeg er bevisst, så selv om jeg ser de skumle tingene så er jeg fortsatt våken... skjønner?

Usj..

Jeg har hatt Djevelen selv sittende ved sengeenden og en mann med øks som gikk sakte opp trappen mot soverommet mitt.. Er det rart man begynner å grue seg til å sove? :gjeiper:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Usj..

Jeg har hatt Djevelen selv sittende ved sengeenden og en mann med øks som gikk sakte opp trappen mot soverommet mitt.. Er det rart man begynner å grue seg til å sove? :gjeiper:

Det er så ekkelt, jeg skjønner godt at enkelte mennesker tror at det er noe som skjer på ordentlig og blir redd for spøkelser, hele kroppen forteller deg jo at det er ekte når det foregår.

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg opplever det her så og si en gang i uken. Da jeg var yngre skjønte jeg ingenting og mamma forklarte det for legen min. Jeg vet hva det er den dag i dag men allikavel føler jeg meg hjelpeløs hver gang. Skulle ønske det fantes noen vidunderkur mot det.

Nå så jeg denne.

Jeg fikk tabletter av legen min da jeg var sterkt plaget. Gikk på de en liten stund, til jeg følte at jeg fikk igjen kontrollen. Nå har jeg det bare en sjelden gang. Skrev om tablettene i en tråd om søvnparalyse under kropp og helse; nå har jeg dessverre glemt hva de heter igjen.

Her er tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=579001&st=0&p=9798058&#entry9798058

Endret av Badabing
Skrevet (endret)

Jeg har jobbet nattevakt i mange år, og jeg får slike oppplevelser når jeg ligger og forsøker å sove på sofaen etter jobb.

Min forklaring er at jeg da ikke sover like tungt, altså at jeg ikke er i REM-søvn, men i drømmesøvn. Det er da slike ting skjer.

Min løsning er å aldri ligge på sofaen etter jobb, der sover jeg for lett og søvnparalysene kommer haglende. Det er som å gå timeslange turer halvvåken i Wonderland, forferdelig slitsomt.

Det var ofte sånn at det var deilig å våkne til stillheten i stua i motsetning til det infernalske bråket som kan være i våkendrømmeland.

Jeg tror du gjør best i å ikke frykte senga, tenk på at du nå vet at dette har rammet mange, og at det var mest skremmende den første gangen når du ikke visste hva det var.

Ha gode rutiner rundt søvn også når du jobber nattevakt, det er fullt mulig å oppnå relativt god søvnhygiene selv om døgnet snus på hodet.

Sov i et helt mørkt rom, aldri legg deg sulten eller for mett og les eller lytt til noe beroligende om du trenger det.

Finn i det hele tatt de tingene som hjelper deg til å sove tungt og godt, det hjelper ihvertfall meg.

Endret av Captcha
Skrevet

Hei dere ts her. Jeg jobber ikke nattvakt og har normale døgnrytmer. Det var en forferdelig ekkel følelse for alt foregikk på rommet mitt. Hadde en slik opplevelse da jeg først hadde flyttet til samboer som det er slutt med nå. Jeg tror jeg har fått oppklart problemet mitt. Det skjedde ikke i natt og jeg sov i sengen, men lo lenge og gruet meg til å sovne. Takk for svar alle sammen jeg føler meg tryggere nå.

Skrevet

This is spooky! Første tråden jeg leser her i dag, jeg opplevde søvn-paralyse i natt. Det var en varulvskikkelse over meg, å som jeg kjempet for å våkne. Gjorde det til slutt, la meg igjen (for jeg skjønte det var søvnparalyse og har ingen tro på spøkelser) sovnet og nok en gang skjedde det.

Jeg skrudde på lyset på rommet når jeg hadde klart å våkne og sovnet igjen og det gjentok seg ikke. Håper jeg slipper det der igjen, det var fryktelig slitsomt, men jeg evakuerer ikke soverommet av den grunn, det kan likesågodt skje om jeg sover på sofaen.

Så TS, det spøker ikke på rommet ditt men jeg vet det var superekkelt, skjer det igjen så kan du kansje som Badabing snakke med legen din. :klemmer:

Gjest On Topic
Skrevet

Velkommen i søvnparalyseklubben :velkommen:

Enig med det som er nevnt ovenfor her. Høres ut som du har hatt søvnparalyse. Helt normalt, selv om en ikke helt vet årsaken. Jeg bruker å få det viss jeg er stresset eller bekymret like før jeg sovner. Da klarer ikke kroppen min å slappe helt av.

Skrevet
Tror du ja, har du noe bevis på dette? Litt å ta i med å si at det selvsagt finnes?

Kan du bevise at det ikke finnes? ;)

Skrevet

Når jeg blir redd sånn, så sover jeg med lyset på eller ringer til noen for å skravle og få tankene på noe annet.

Jeg er ikke barnslig :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...