Gå til innhold

Mobbing og sånn

Fremhevede innlegg

Gjest Bomullsdott
Skrevet

Mange av mine fb-venner har delt denne videoen på fjesboka si og skrevet masse fine ord. Det merkeligste er at mange mobbere deler videoen og viser sin sympati. Jeg blir så kvalm.

Eier de ikke selvinnsikt og vet at de selv har mobbet, eller vil de bare framstå som gode mennesker? :klo:

Ikke at dere kan vite det da. Men jeg lurer på hva som rører seg i hodet på mennesker jeg vet har ødelagt livet til mange, selv om det er en del år siden.

Kan man ikke heller vise nestekjærlighet i virkeligheten? De som deler videoen og ikke er mobbere, har jeg selvsagt ingenting imot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er uansett en sterk video som rører meg veldig. Har selv blitt mobbet. Om noen som mobbet meg deler den, håper jeg det betyr de innser alvoret.

Skrevet

De nekter å innrømme det for seg selv. Jeg har blitt mobbet alle årene i skolen, selv i videregående. Når noen andre tar tak i det, så lyver de, sier at de ikke har gjort noe, spesielt om det er en person med autoritet. (lærer, rektor, politi...) De får gå fri og de som blir mobbet blir straffet for det. "En må ikke finne på skråner om en som ikke har gjort noe." De fleste burde skjønne, at om en person er i stand til å mobbe, så er de også i stand til å lyve på seg uskyld. Kanskje de ikke skjønner at de faktisk mobber noen...

Skrevet (endret)

Mange av mine fb-venner har delt denne videoen på fjesboka si og skrevet masse fine ord. Det merkeligste er at mange mobbere deler videoen og viser sin sympati. Jeg blir så kvalm.

Eier de ikke selvinnsikt og vet at de selv har mobbet, eller vil de bare framstå som gode mennesker? :klo:

Ikke at dere kan vite det da. Men jeg lurer på hva som rører seg i hodet på mennesker jeg vet har ødelagt livet til mange, selv om det er en del år siden.

Kan man ikke heller vise nestekjærlighet i virkeligheten? De som deler videoen og ikke er mobbere, har jeg selvsagt ingenting imot.

Det er kanskje nettopp det de gjør.

De som mobbet meg gjennom nesten hele barneskolen gjorde i hvert fall det. Noe jeg ved med sikkerhet, for jeg gikk i klasse med dem på videregående.

Jeg har også vært en mobber selv, og nå er jeg langt i fra den drittsekken jeg var.

Endret av The Kitten
Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg har merket meg at det ofte er de som er skyldige i at folk som han i videoen sliter som deler slike videoer o.l på FB i størst grad. Lite selvinnsikt og et ønske om å fremstå som uskyldige, kanskje?

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Det er faktisk mulig at mobbere forandrer seg, innser hva de har gjort, og utvikler seg til å ta et standpunkt mot mobbing. At mobbingen deres har ført til mye tragisk er selvsagt en annen sak. Det er likevel lov til å angre/skifte mening, mener iallefall jeg.

Såvidt jeg vet (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil), så finnes det ikke noe entydig svar på hvilke egenskaper en mobber har, hvilken "mennesketype" en mobber er eller data som tilsier at en mobber aldri kan forandre seg.

Er du ikke heller glad for at disse menneskene har forandra seg? Eller tror du automatisk at de lyver?

• Liker 1
Gjest Bomullsdott
Skrevet

Det er faktisk mulig at mobbere forandrer seg, innser hva de har gjort, og utvikler seg til å ta et standpunkt mot mobbing. At mobbingen deres har ført til mye tragisk er selvsagt en annen sak. Det er likevel lov til å angre/skifte mening, mener iallefall jeg.

Såvidt jeg vet (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil), så finnes det ikke noe entydig svar på hvilke egenskaper en mobber har, hvilken "mennesketype" en mobber er eller data som tilsier at en mobber aldri kan forandre seg.

Er du ikke heller glad for at disse menneskene har forandra seg? Eller tror du automatisk at de lyver?

Jeg tror ikke man forandrer seg så mye på to år når man er langt oppi tenårene.

Skrevet

Jeg tror ikke man forandrer seg så mye på to år når man er langt oppi tenårene.

Jeg forstår at du er bitter, men to år kan være ganske lang tid.

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen her med at mange mener det er bra at mobbere skjønner at mobbing er galt ved å vise videoen. Ja, kanskje de skjønner nå at mobbing er feil, men er ikke sikkert de er klar over at dem har mobbet noen selvom de syns mobbing er feil.

En gammel mobber av meg sendte meg venneinvitasjon på facebook, og da spurte jeg hvorfor han ville være venn med meg når han hadde mobbet meg. Da sa han at det var meg det var noe feil med, og at han aldri hadde mobbet. Og at jeg bare syntes synd på meg selv.

Tydeligvis mange mobbere som ikke inser at de har mobbet selv, men om de en gang i fremtiden forstår det er det første de burde gjøre å si unskyld til offeret FØR de legger ut en sånn video. Ellers kan man virke ganske dobbeltmoralsk.

• Liker 1
Skrevet

Mobbere innehar en type aggresjon i seg, nemlig proaktiv aggresjon. Dette kan være et stabilt trekk, men når man blir eldre blir man kanskje flinkere til å skjule det.

På samme måte som at andre typer aggresive mennesker gjerne har dette i seg resten av livet, kan mobbere ha det.

At man kan forandre seg tror jeg så absolutt, men mange av de mest alvorlige mobberne kan være vanskelige å "kurere". De får en tilfredstillelse av å plage andre, og dette kicket/belønningen de føler de oppnår kan være vanskelig å fjerne.

Poenget mitt er; Det er ikke tilfeldig hvem som mobber, den proaktive aggresive trekket ligger gjerne i personen, men noen kan forandre seg.

Litt avsporing kanskje, beklager :)

Skrevet

Kjenner jeg blir irritert. Er mange av FB-vennene mine som har lagt ut link til denne. De aller fleste med god hensikt. Men hun ene har skrevet "Herregud, så teit!".

Mistet all respekt for henne der og da! Fy f*en! Visse folk skjønner ikke alvoret ved mobbing. Tror de denne gutten har lagt ut videoen for å få oppmerksomhet, sympati osv? (ja, kanskje, men det trenger han).

Er det bare jeg som syns det er horribelt når folk disser denne videoen? Ser mange kommentarer på youtube om at han er svak osv pga dette, "dette må du tåle" osv. Hva feiler folk?

Folk som bagatelliserer mobbing får det til å koke i topplokket her. Det er faktisk et av de mest alvorlige problemene her i den vestlige verden. Kjenner jeg ser kraftig ned på mennesker som ikke skjønner alvoret i mobbing :kjefte:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...