Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Tsjetsjenere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan som personer de er? Om dere har noen venner eller kjærester derfra? Er de ordentlige, religiøse eller ikke, gjerrige, gavmilde..sånn generelt liksom..er de egentlig russere!?

Skrevet

Noen?

Skrevet

Jeg kjenner ei jente derfra. Hun er bosatt i Norge og har blitt godt integrert, men familien hennes er konservative. De er muslimske, ganske religiøse og også generøse. De er ordentlige mennesker, og denne jenta er veldig snill og god.

Men dette er kun mine erfaringer fra noen få av dem, de er nok like forskjellige som nordmenn er forskjellige. Hvorfor lurer du?

Skrevet

De er da tsjekke de.

• Liker 1
Skrevet

De er da tsjekke de.

Godt ingen har kommenrt for kom visst plutselig på at jeg har bæsjet meg fullstendig ut... eller i hvertfall litt da.

Tsjetsjenere er jo fra Tsjetsjenia, sant? Jeg tok visst feil og trodde det var Tsjekkia. :skratte:

Men, men, de første bokstavene er jo lik så tsjekke funker jo. :jepp:

Får gå til seng jeg nå :natti:

• Liker 1
Skrevet

Tsjetsjenere er greie folk de, men aldri, aldri kall de russere.

Tsjetsjenia har blitt voldtatt av russerne i mange,mange år. Noe som selvfølgelig fører til at motstandsgrupper tar igjen mot russere, som igjen gir russere påskudd for å fortsette å voldta, herje og stjele olje fra tsjetsjenia under fanen "krigen mot terror"

Så, glad i russere er de ikke..

Skrevet

Tsjetsjenere er like forskjellige som andre folk, men de jeg kjenner/har møtt har vært særdeles gjestfrie og opptatt av å få deg til å føle deg velkommen når du kommer i deres hjem. - Dette er noe som står høyt i den Tsjetsjenske kulturen. De fleste av dem har vært praktiserende muslimer og veldig "ordentlige" av seg. Har møtt både kule "bytsjetniker" og tsjetniker som virker mer tradisjonelle.

Min datter har et par tsjetsjenske venninner og de er svært skoleflinke og oppegående unge damer, som begge var best i klassen etter å ha bodd i Norge i et år eller to - helt utrolig!

Kjernner både Tsjetsjenere som blir mørke i blikket når de hører russisk eller møter russiske mennesker og tsjetsjenere som ikke er så opptatt av å hate russere fordi de mener at det er systemets feil at ting har blitt som de har blitt og ikke den enkelte russers. Ikke rart om de ikke liker russere forresten, da de har blitt slaktet ned i milliontall gjennom tidene og det er ekstremt mye ettersom det vel er rundt 1,5 millioner Tsjetsjenere rundt om i verden.

Skrevet

Tusen takk dere!:))

Lurer fordi jeg har blitt kjent med ei gutt derfra!:))

Gjest otrivin
Skrevet

Gikk i klasse med en derfra. Han var pitteliten, maste og bablet KONSTANT; veldig slitsom. God i kampsport. Frekk mot enkelte.

Skrevet

....ei gutt?

Skrevet

Så de er helt annet enn latvia, litauen folk?!

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Så de er helt annet enn latvia, litauen folk?!

ja. latvia og litauen folk ligner på russere, mens tsjetsjenere vil jeg si er helt annen folk. men hvordan gikk det med dere.

Anonym poster: 066fd81779c6aa1539bcac1d65154455

Skrevet

Noen som vet hvordan som personer de er? Om dere har noen venner eller kjærester derfra? Er de ordentlige, religiøse eller ikke, gjerrige, gavmilde..sånn generelt liksom..er de egentlig russere!?

De er i svært mange tilfeller muslimer. Russland har kontroll over mesteparten av landet deres, noe de ikke liker særlig godt. En del gerilja taktikk, samt terroraksjoner blir utført av Tjetenenske seperatister den dag i dag men ikke full krig.

Hvordan de er? I don't know. Men har fått inntrykket av at mange personer som kommer derfra er "belastet" - Altså de har sett mye faenskap, og kanskje også gjort mye faenskap. Men hva vet jeg? Jeg kjenner bare en derfra som jeg gikk på ungdomskole med, men han knivstakk en fyr i rompen :O

-Leo

AnonymBruker
Skrevet

Ser dette er en eldgammel tråd, men siden den ble dratt opp igjen:

Er samer nordmenn? Kan ikke sammenlignes fullt ut, men blir litt av det samme. Er uighurer kinesere? Også noe av det samme. Det er et område med en distinkt kultur og annen etnisitet enn majoriteten i landet, men de har ligget under Russland ganske lenge, selv om de mye av tiden har fungert som en separat enhet. Varierende grad av selvstyre.

Det varierer veldig, det finnes sikkert mange ålreite tsjetsjenere, men de er heller ikke helt uten skyld i at Tsjetsjenia har stått i flammer i flere tiår. Ei heller er Russland uten skyld i det, altså. Det er en rå kultur med sterke meninger, men det behøver ikke være bare negativt heller.

Anonym poster: 10f0ac1dd31568914b05a6be13b1b115

Skrevet

Ser dette er en eldgammel tråd, men siden den ble dratt opp igjen:

Er samer nordmenn? Kan ikke sammenlignes fullt ut, men blir litt av det samme. Er uighurer kinesere? Også noe av det samme. Det er et område med en distinkt kultur og annen etnisitet enn majoriteten i landet, men de har ligget under Russland ganske lenge, selv om de mye av tiden har fungert som en separat enhet. Varierende grad av selvstyre.

Det varierer veldig, det finnes sikkert mange ålreite tsjetsjenere, men de er heller ikke helt uten skyld i at Tsjetsjenia har stått i flammer i flere tiår. Ei heller er Russland uten skyld i det, altså. Det er en rå kultur med sterke meninger, men det behøver ikke være bare negativt heller.

Samer er vel norske statsborgere? - Men hvis man spør en same, vil vel kanskje han/hun si at de ikke er nordmenn. Egentlig burde vel samene ha sitt eget land, "sameland" som strekker seg fra Norge til Russland.

Egentlig.

:P

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de er norske statsborgere. Uighurer er kinesiske statsborgere. Tsjetsjenere er russiske statsborgere. Men jeg forstår TS' spørsmål som mer et spørsmål om etnisitet og kultur, ikke statsborgerskap. De er utvilsomt russiske borgere, men tsjetsjenere flest anser seg neppe som russere - i hvert fall er de tsjetsjenere før de er russere.

AnonymBruker
Skrevet

De er i svært mange tilfeller muslimer. Russland har kontroll over mesteparten av landet deres, noe de ikke liker særlig godt. En del gerilja taktikk, samt terroraksjoner blir utført av Tjetenenske seperatister den dag i dag men ikke full krig.

Hvordan de er? I don't know. Men har fått inntrykket av at mange personer som kommer derfra er "belastet" - Altså de har sett mye faenskap, og kanskje også gjort mye faenskap. Men hva vet jeg? Jeg kjenner bare en derfra som jeg gikk på ungdomskole med, men han knivstakk en fyr i rompen :O

-Leo

Alle tsjetsjenere er muslimer (sunni). Jeg har tre venner fra tsjetsjenia. veldig gode venner, som hjelper meg hva enn det er, slåsskamp osv... De liker kampsport har jeg merket, og er veldig gode i det. To av dem driver med norske jenter og de har ingen problemer med det.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, de er norske statsborgere. Uighurer er kinesiske statsborgere. Tsjetsjenere er russiske statsborgere. Men jeg forstår TS' spørsmål som mer et spørsmål om etnisitet og kultur, ikke statsborgerskap. De er utvilsomt russiske borgere, men tsjetsjenere flest anser seg neppe som russere - i hvert fall er de tsjetsjenere før de er russere.

men hvordan gikk det med deg og han?

AnonymBruker
Skrevet

men hvordan gikk det med deg og han?

Sånn siden det var meg du siterte: Jeg er en norsk mann i 20-årene som er forlovet med en norsk kvinne i 20-årene, så det må du nesten spørre TS om :)

Skrevet (endret)
Den 6.5.2013 at 21.41, AnonymBruker skrev:

Sånn siden det var meg du siterte: Jeg er en norsk mann i 20-årene som er forlovet med en norsk kvinne i 20-årene, så det må du nesten spørre TS om :)

Endret av SoVarVu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...