Gå til innhold

er det vanlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg har en iq på 98 og har lære vansker

jeg husket når jeg gikk på vidergåend som er noen år til bakke så var det ei jente son sa høyt til noen andre at hun hade same resultat

og hun hade ikke lære vansker

er det vanlig?

mulig svare ville hver andels i dag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok ikke sikkert det er IQen som gir deg lærevansker. Har du fått sjekket om det kan være andre ting? F.eks. dysleksi o.l.?

Skrevet

Lærevansker og lav IQ henger ikke nødvendigvis sammen.

Denne jenta kan altså godt ha IQ på samme nivå som deg og ikke ha tilsvarende lærevansker. Dine lærevansker kan også ha andre årsaker enn IQ-en direkte. For eksempel relatert til lese- og skrivevansker.

Ikke for å være stygg, men det er ganske klart at du har skrivevansker.

• Liker 1
Skrevet

98 er ikke så veldig lav IQ. Snittet skal jo ligge på 100, slik testen er designet! Du er rett under snittet, og det er ikke sikkert at lærevanskene dine har noe som helst med IQ-en din å gjøre :) Det er mange intelligente mennesker der ute med dysleksi, f.eks!

Skrevet (endret)

Det er nok ikke sikkert det er IQen som gir deg lærevansker. Har du fått sjekket om det kan være andre ting? F.eks. dysleksi o.l.?

Men dysleksi behøver ikke være et stort hinder for å lære. Jeg kjenner folk med dysleksi som er sylskarpe i toppetasjen og følgelig har gjort det godt både på skolen og i arbeidslivet.

98 i IQ betyr ikke annet enn at personen hører til gjennomsnittet. Dessuten ville jeg ikke brydd meg så mye om IQ. Du kan ta mange slike tester og resultatene vil variere. Man kan også trene på slike oppgavesett slik at man gradvis får bedre resultater om dette er ønskelig.

Endret av Pene sko...
Skrevet

jeg husket når jeg gikk på vidergåend som er noen år til bakke så var det ei jente son sa høyt til noen andre at hun hade same resultat

er det vanlig?

Ja, det er ganske normalt. Husk at disse testene også har en feilmargin. Husker ikke eksakt, men hvis du f.eks fikk 98, kan du "egentlig" ligge noen poeng over eller under.

Skrevet

Men dysleksi behøver ikke være et stort hinder for å lære. Jeg kjenner folk med dysleksi som er sylskarpe i toppetasjen og følgelig har gjort det godt både på skolen og i arbeidslivet.

98 i IQ betyr ikke annet enn at personen hører til gjennomsnittet. Dessuten ville jeg ikke brydd meg så mye om IQ. Du kan ta mange slike tester og resultatene vil variere. Man kan også trene på slike oppgavesett slik at man gradvis får bedre resultater om dette er ønskelig.

Jeg vet da det, men kom bare med et eksempel. Det var derfor jeg skrev "f.eks." til henne. Dysleksi kan nemlig hindre læring i.o.m. at det fra og med mellomtrinnet blir mer og mer tekst å lese for å tilegne seg kunnskap og for å svare på oppgaver. Har man problemer med å lese (og skrive) kan dette medføre at man misforstår masse og man dermed fort kan henge etter de andre i klassen.

Jeg så også på skrivemåten til TS i HI, noe som indikerer at hun kan ha lese og skrivevansker.

Men for all del, det kan være mange andre grunner til at man har lærevansker.

Skrevet

Den siste AB er meg. Trykket visst på AB i en fei her.

Skrevet

er det vanlig?

IQ på 98 er veldig gjennomsnitlig. Nå sier jo ikke dette noe om profilen din, du kan jo ha hatt en svak skåre på verbale tester og høy skåre på utføringstester, noe som f.eks kan indikere språkvansker eller motsatt, noe som kan indikere nonverbale lærevansker, og likevel få en samlet IQ på 98. Du kan også ha en normal IQ-profil samtidig som du har en spesifikk lærevanske, f.eks spesifikk lese- og skrivevanske (dysleksi).

Så ja, det er vanlig, men uten å vite mer om testprofilen din ,er det vanskelig å være mer spesifikk. Du har jo sikkert en rapport fra PPT som sier noe om vanskene dine? Hvis ikke kan du kontakte PPT i kommunen og be om å få titte i journalen din, gjerne spør om de kan gå gjennom rapportene med deg og forklare deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...