Gå til innhold

Hjelp, lim til pepperkakehus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ska lage huset me barna nu og husker hvor vanskelig det va ifjor..

Noen som har tips til hvordan gjøre det best milig?

Og viktigst: HVORDAN få bort sukkeret fra kjelen etterpå?? Huske problemet fra ifjor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å dyppe sidene i sukkeret og så sette dem sammen.

Når det gjelder å få bort sukkeret: ha vann i kjelen og kok til sukkeret løser seg opp.

Skrevet

Hvis dere ikke spiser huset etterpå, men har det til pynt, så er limpistol godt egnet!

• Liker 1
Skrevet

Jeg gav opp brent sukker som lim for lenge siden. Snakk om kliss! Også smaker det ikke godt heller. Har gått over til melis med eggehvite. Man må holde det sammen litt lenger før det sitter ordentlig, men når det først har stivnet sitter det helt supert!

Skrevet

vi bruker melis som lim for å slippe stresset og faren for å brenne seg som kommer med sukker :)

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Dersom du har teflonpanne, så er det greit å kvitte seg med sukkeret. Da bare heller man varmt vann over i springen til det er vekk. Ikke så greit om det ikke er teflon.. Men vil jo også si at det er enklest å lime med melis om barna skal være med.

Skrevet

Melis med sitron og eggehvite i. Fanken som det holder.

Skrevet

Vi bruker også melis med eggehvitte i. Funker fint :)

Skrevet

Sku ønske jeg hadde brukt melis, for jeg brente meg på den ene fingeren og faen kor det verket leenge.. Grue meg til sårene sprekker altså.. Og ikke kunne jeg kjefte og rope for dette sku jo være kose stund me barna.. Au au..

Men til neste gang, hva er blandings forholdene til dette melis "limet"?

Gjest navnelapp
Skrevet

Pisk to eggekviter stive, og ha i melis (ca. 350 g, men du må føle deg fram, avheng av kor store kvitene er) litt og litt, og pisk til du får marengsmasse. Den er mykje lettare å jobbe med enn berre melis blanda med upiska eggekvite, den held fasongen mykje betre, og dryp ikkje.

Skrevet

Jeg bruker også smeltet sukker.

Hvis du har jernstekepanne/gryte er den veldig fin til og smelte sukker i, du vil kanskje tro at stekepanna blir ødelagt, men legg den i varmt vann i noen minutter og sukkeret er borte :)

Gjest Solsmil
Skrevet

jeg kan ikke fatte at det er noen som får huset til å holde med bare melis-lim? Jeg bruker smeltet sukker, og det går ypperlig. Har limt sammen pepperkakehus på den måten selv siden jeg var 12, og har brent meg kun en gang (som faktisk var i år, når jeg skulle sette sammen en pepperkakekirke..). Om man bare vet hvordan man skal gjøre det, så er det ikke noe problem å sette sammen huset med smeltet sukker.

Og angående å få bort sukker fra kjelen (jeg bruker stekepanne da), så bruker jeg å prøve å ikke bruke så mye mer sukker enn jeg trenger (sånn at det ikke blir så fryktelig mye til overs), og når jeg er ferdig, så fyller jeg den med vann, setter den tilbake på plata og lar det koke slik at det tynnes veldig ut, og deretter heller jeg det i vasken (og lar vannet fra krana renne litt slik at jeg er sikker på at det ikke setter seg fast i røret).

Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg gav opp brent sukker som lim for lenge siden. Snakk om kliss! Også smaker det ikke godt heller. Har gått over til melis med eggehvite. Man må holde det sammen litt lenger før det sitter ordentlig, men når det først har stivnet sitter det helt supert!

det smaker ikke godt om man svir sukkeret nei, men om man klarer å unngå det, så smaker det faktisk godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...