AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Hei! Jeg er så lei meg fordi jeg har en betent, inngrodd tånegl. I sommer opererte jeg vekk litt av neglen, men nå har den nesten grodd helt ut og jeg har akkurat det samme problemet igjen. Jeg kvier meg veldig til å utføre samme operasjon hos legen for det var veldig vondt, og dessuten fungerte det ikke. Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med en fotpleier? Jeg har hørt at de setter på en slags bøyle for å korrigere neglen. Jeg synes det er litt skummelt med fotpleier siden de ikke har den samme bakgrunnen som en lege har, men kanskje jeg tar feil?!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 den bøylen er ikke skummel i det hele tatt fotpleiere vet veldig godt hva de holder på med, og bøylen de evt setter på er så og si usynlig. ta deg en tur du det verste som kan skje er at hun ikke kan hjelpe deg
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 fotpleiere er ofte veldig flinke. jeg ville gått dit først, så kan de evt henvise videre til legen dersom de ikke har kompetanse til å hjelpe deg. operasjonen fungerte nok ikke fordi du ikke klippet neglen din korrekt i ettertid;-) etter mange år med dansing og tåspissko har jeg hatt mye problemer med tærne. mistet begge neglene på stortærne to ganger, hatt masse betennelse. grønnsåpevann og vodka (i nødstilfeller) har hjulpet meg, i tillegg til fotpleier. men må helt klart bli flinkere til å klippe neglene korrekt..
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Hvis du er usikker på fotpleiere, vil jeg anbefale deg å ta turen til en fotterapeut, da de har medisinsk utdannelse. Når det kommer til den bøylen, så vet jeg ikke om den jeg hadde ble satt på feil eller hva det var, men den hadde ingen funksjon i det hele tatt. Men den var helt lik neglen da, så jeg kunne ikke se den selv engang, bare kjenne den (men må legge til at jeg har psoriasisnegler da, kanskje derfor jeg ikke kunne kjenne den)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Operasjonen fungerte nok ikke fordi du ikke klippet neglen din korrekt i ettertid;-) Takk for svar! Jeg skjønner ikke hva jeg kunne gjort annerledes fordi den neglen som har gravd seg inn i huden igjen har ikke engang vokst helt ut, så jeg har ikke klippet den i det hele tatt. Skulle jeg gjort det? Er det forskjell på fotterapeut og fotpleier også? Hmm..
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Hei du! Du har min medfølelse, for tåneglene mine har også vært inngrodde så lenge jeg kan huske (genetisk disponert, far og bror har samme problem). Var også et par ganger hos vanlig lege og fikk klipt av den delen som var grodd ned på siden - men det er en utrolig korttenkt løsning, siden neglen allerede har formet neglesengen OG negleroten din - slik at den vil bli like inngrodd når den vokser ut igjen. Eneste langvarige løsning er å få en generell kirurg (på et sykehus f.eks - IKKE fastlegen) til å fjerne den inngrodde delen av neglen MED neglerota. Et mye større inngrep, der du må sy et par sting og bli sykmeldt i 4-5 dager. Fikk dette gjort på begge tær for noen år siden, og er veldig fornøyd, så be om en henvisning fra fastlegen din du
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 hmm jeg tok den typen operasjon hos en som var speialist på sånt(fikk lokalbedøvelse og hele greiene tok ca 20min)for noen år siden. hadde ingen ting vondt i tåa eller noen som helst problemer med å gå ol. i dagene etterpå. var faktisk bare en lettelse siden jeg hadde hatt bettenelse så lenge og vært handikappa pga det. har ikke hatt noen problemer i ettertid heller, neglen vokste ut normalt, og selv om den er litt "splitta" langs der han fjerna negla fortsatt er det ikke noe problem med den min bestemor tok forresten samme type operasjon for over 60 år siden, hun sa at det tok noen år før tåa så normal ut igjen, men har aldri hatt noe problem med ingroddhet osv siden
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 hmm jeg tok den typen operasjon hos en som var speialist på sånt(fikk lokalbedøvelse og hele greiene tok ca 20min)for noen år siden. hadde ingen ting vondt i tåa eller noen som helst problemer med å gå ol. i dagene etterpå. var faktisk bare en lettelse siden jeg hadde hatt bettenelse så lenge og vært handikappa pga det. har ikke hatt noen problemer i ettertid heller, neglen vokste ut normalt, og selv om den er litt "splitta" langs der han fjerna negla fortsatt er det ikke noe problem med den min bestemor tok forresten samme type operasjon for over 60 år siden, hun sa at det tok noen år før tåa så normal ut igjen, men har aldri hatt noe problem med ingroddhet osv siden jeg trengte ikke å sy heller foresten. fikk bare på en bandasje og beskjed om å ha det i grønnsåpebad(20 min vær kveld eller noe) i en viss periode etterpå.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #9 Skrevet 5. desember 2011 Hei du! Du har min medfølelse, for tåneglene mine har også vært inngrodde så lenge jeg kan huske (genetisk disponert, far og bror har samme problem). Var også et par ganger hos vanlig lege og fikk klipt av den delen som var grodd ned på siden - men det er en utrolig korttenkt løsning, siden neglen allerede har formet neglesengen OG negleroten din - slik at den vil bli like inngrodd når den vokser ut igjen. Eneste langvarige løsning er å få en generell kirurg (på et sykehus f.eks - IKKE fastlegen) til å fjerne den inngrodde delen av neglen MED neglerota. Et mye større inngrep, der du må sy et par sting og bli sykmeldt i 4-5 dager. Fikk dette gjort på begge tær for noen år siden, og er veldig fornøyd, så be om en henvisning fra fastlegen din du Tusen takk! Den operasjonen hørtes veldig vond ut, var den det? Får du lokalbedøvelse?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå