Gå til innhold

Angstanfall nå. Hjelp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå har jeg hatt fullstendig angstanfall i flere timer (ingen spesiell grunn), skjelver så jeg rister og har kastet opp.. Har ingenting beroligende i huset (går på cipralex men d hjelper ikke mot angstanfall). Er det noen som vet om noe jeg kan ta/gjøre som hjelper?? Beroligende musikk er prøvd ut, uten at det hjalp. Er kjempetrøtt men har ikke sjangs å sove. Blir gal av dette snart :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg hatt fullstendig angstanfall i flere timer (ingen spesiell grunn), skjelver så jeg rister og har kastet opp.. Har ingenting beroligende i huset (går på cipralex men d hjelper ikke mot angstanfall). Er det noen som vet om noe jeg kan ta/gjøre som hjelper?? Beroligende musikk er prøvd ut, uten at det hjalp. Er kjempetrøtt men har ikke sjangs å sove. Blir gal av dette snart :(

I en periode jeg slet med voldsomme angstanfall fikk jeg et tips som høres helt tåpelig ut, men som fungerer overraskende bra - pust i firkant..

Man har alltid et eller anet formet som en firkant i nærheten( en tv, et vind, et maleri, osv...

Så da skal man altså se på denne firkanten, la oss nå feks se for oss en tv..

Så puster man inn mens man lar blikket gå over den ene siden av firkanten, også puster man ut mens man lar blikket gå over neste linje på firkanten. Sånn fortsetter man til man får roet ned den verste angsten..

Skjønte du forkalringen min?? jeg er ikke så flink til og forklare..

PÅ de verste angstanfallende må man kontakte legevakt og få hjelp derifra.. det har jeg gjort flere ganger. Du kan eventuelt ta en tlf dit først så de er klar over at du kommer. Du slipper å sitte ute i venterommet når du har et sinnsykt angstanfall, da får du et eget rom som du blir fulgt på med engang.. Det ahr skjedd emg alle gangene å jeg går ut fra at det skjer med andre også..

Håper angsten din roer seg snart:)

Skrevet

I en periode jeg slet med voldsomme angstanfall fikk jeg et tips som høres helt tåpelig ut, men som fungerer overraskende bra - pust i firkant..

Man har alltid et eller anet formet som en firkant i nærheten( en tv, et vind, et maleri, osv...

Så da skal man altså se på denne firkanten, la oss nå feks se for oss en tv..

Så puster man inn mens man lar blikket gå over den ene siden av firkanten, også puster man ut mens man lar blikket gå over neste linje på firkanten. Sånn fortsetter man til man får roet ned den verste angsten..

Skjønte du forkalringen min?? jeg er ikke så flink til og forklare..

PÅ de verste angstanfallende må man kontakte legevakt og få hjelp derifra.. det har jeg gjort flere ganger. Du kan eventuelt ta en tlf dit først så de er klar over at du kommer. Du slipper å sitte ute i venterommet når du har et sinnsykt angstanfall, da får du et eget rom som du blir fulgt på med engang.. Det ahr skjedd emg alle gangene å jeg går ut fra at det skjer med andre også..

Håper angsten din roer seg snart:)

Jeg som skrev forrige innlegg om å puste i firkant.

Jeg glemte selvfølgelig å forklare hvorfor det hjelper..

Ved denne metoden får man kontroll på pusten og får roet ned pulsen fordi man blir bevist og jobber med å puste riktig..

Husk foresten at når du trekker inn luft så skal magen gå ut, IKKE inn..

Skrevet

Firkantpusting er absolutt en teknikk som kan fungere dersom man får den til. Kan ta litt øvelse, men jeg har opplevd at etterhvert som jeg prøver, blir jeg mer fokusert på firkanten enn på angstanfallet, og da roer det seg etterhvert :)

En annen ting som noen ganger hjelper meg om jeg får angstanfall når jeg er alene er en varm dusj. Syng så høyt du bare klarer, på en sang du husker. En barnesang for eksempel, da de har lette tekster. :)

Om det ikke roer seg ganske raskt ville jeg ringt legevakten, evt en god venn/familiemedlem som kan komme og gi deg en klem. Bare pass på at vedkommende ikke er av typen som blir hysterisk. Noen til å bare holde rundt deg og ikke nødvendigvis si noe.

Masse lykke til. Angstanfall er skikkelig kjipe. :x

*klem*

Skrevet

Dere glemte det viktigste med firkanten:

Du puster inn langs den ene siden. Langs den neste holder du pusten inne. Langs den neste puster du ut. Langs den neste gjør du ikke noe. Så puster du inn igjen - og fortsetter

Skrevet

ja, det er sant, takk for oppklaringen. :) Håper det går bra med deg, TS! <3

Skrevet

Samma her.Sitter på skjelver så jeg rister og føler meg kvalm og uvel uten grunn, har dessverre ingen råd :/

Skrevet

har du prøvd å puste i en (papir)pose?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

har du prøvd å puste i en (papir)pose?

Det er farlig så det skal man ikke gjøre. Er en gammel myte.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Den beste måten å puste på når man har angstanfall er korte overfladiske pust, på den måten opprettholdes syrebalansen i blodet. Hyperventilerer man eller tar tunge dype pust så minsker syrebalansen og karbondioksiden noe som er med på å opprettholde angstanfallet fordi symptomene på manglende syre er liknende de ved et angstanfall.

Skrevet

Det er farlig så det skal man ikke gjøre. Er en gammel myte.

Å? Jeg lærte dette på medisinstudiet... i fjor :blink: Ble også anbefalt å gjøre dette av legen min. Hmm! Hvorfor er det farlig?

Hyperventilerer man eller tar tunge dype pust så minsker syrebalansen og karbondioksiden noe som er med på å opprettholde angstanfallet fordi symptomene på manglende syre er liknende de ved et angstanfall.

Jaa-a... men så er det derfor man skal puste i en pose, fordi man da puster inn igjen den CO2 som man ellers ville mistet..?

Gjest uAnonymBruker
Skrevet (endret)

Å? Jeg lærte dette på medisinstudiet... i fjor :blink: Ble også anbefalt å gjøre dette av legen min. Hmm! Hvorfor er det farlig?

Jaa-a... men så er det derfor man skal puste i en pose, fordi man da puster inn igjen den CO2 som man ellers ville mistet..?

Fordi man trenger oksygen. Når man puster i pose får man ikke nok oksygen, og man kan fort få for mye karbondioksid som også er med på å forlenge angstanfallet.

Postet for fort:)

Det å puste i pose er jo ikke farlig i seg selv. Men når man har panikk/angst så er det fort gjort å glemme at man på puste utenfor posen for hvert 5-10 "trekk", puste uten pose i x antall sekunder, og man må holde tiden på hvor lenge man bruker posen. Da er det enklere å heller lære seg pusteteknikker hvor man ikke ender opp med å skade seg selv fordi man er for angstete til å følge med på klokker og telle osv :)

Endret av uAnonymBruker
Skrevet

Fordi man trenger oksygen. Når man puster i pose får man ikke nok oksygen, og man kan fort få for mye karbondioksid som også er med på å forlenge angstanfallet.

Postet for fort:)

Det å puste i pose er jo ikke farlig i seg selv. Men når man har panikk/angst så er det fort gjort å glemme at man på puste utenfor posen for hvert 5-10 "trekk", puste uten pose i x antall sekunder, og man må holde tiden på hvor lenge man bruker posen. Da er det enklere å heller lære seg pusteteknikker hvor man ikke ender opp med å skade seg selv fordi man er for angstete til å følge med på klokker og telle osv :)

åh :popcorn:

Skrevet

Jeg lærte hos psykomotorisk fysioterapi at man skulle prøve å gjøre kroppen oppmerksom på omgivelsene rundt seg og på seg selv. Sitte med beina i gulvet, og tenke på "nå kjenner jeg gulvet under meg, føttene er støtt i bakken", og prøve å "dytte" angsten ned gjennom beina mentalt. I tillegg stryke føttene over hverandre for å bevisstgjøre at man har føtter og at kroppen er intakt selv om angsten raser. I tilegg mente hun at man skulle gjøre seg bevisst på fysiske ting rundt, ved å ta på bordet, sofaen, andre overflater, og tenke på at man gjør det. "Dette bordet er glatt, her er hjørnet..."

Høres jo helt absurd ut, men ideen er at man skal konsentrere seg om andre, fysiske ting, og ikke angsten. Jeg syns det hjelper delvis. I tillegg tenker jeg "samme hvor ille det føles vet jeg at jeg ikke dør av det og at det kommer til å slutte".

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

åh :popcorn:

Jepp, det er helt sant. Jeg lyver ikke om poser altså, eller at man trenger oksygen for å leve :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Å puste i pose har jeg også fått råd om av min lege. Før måtte jeg ha med meg denne posen overalt, bare for trygghetsfølelsen skyld. Du må ha en lignende pose som du for.eks får medisin i fra apoteket. Pust rolig inn og ut i den. Dette kan roe deg ned, men føler du ikke det hjelper så dropper du det. Det er ingen mirakelkur, men det kan roe deg. Det med firkanten har jeg også lært kan hjelpe. Enten om du tegner en firkant i luftet, eller ser på en firkantet gjenstand.

Det er ikke noe greit å ha det slik du har det. Jeg vet veldig godt åssen det er. Jeg kan forsatt få slike turer, men på langt nær så ekstremt som før. Det fordi jeg har lært meg måter å takle det på. Men det betyr ikke at når man først får en slik tur, så er det mindre vondt. Det bare varer kortere.

Mitt råd: Prøv å ikke bekjemp angsten. Du vet jo at det er angst. Så du trenger ikke være redd for noe annet. Ofte så kan angsten bli forverret fordi man kjemper så hardt i mot den. Men hvis du bare " lar den holde på ", så kan dette gjøre at det går fortere over. Bare bit i deg smerten, og la det stå til. Ikke kjemp i mot.

Det er i allefall noe som har hjulpet meg. Så fort jeg kjenner på angsten, så tenker jeg " jaja, så kom da. " Og da virker det som angsten trekker seg tilbake.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Så snålt at alle har fått beskjed om å puste i poser, jeg har fått vite at det er en gammel utbrukt metode som kan være potensielt farlig i en panikksituasjon. Men det kan hende forskjellige leger og psykologer har forskjellige metoder de jobber etter og anbefaler/ikke anbefaler?

Uansett, den diskusjonen hjelper jo ingenting:)

Det som faktisk har hjulpet meg er det samme som Becka også sier, bare la det komme og ikke vær redd for angstanfallet. Jo mere du stritter i mot jo mere hauser du opp deg selv og det varer lenger.

Skrevet

heisann ... har selv mye panikkangstanfall og helt ærlig så suger det sykt mye.... pga man mister kontrollen... men der er nøkkelen for meg.

jeg får anfall hver enestedag. hatt det sånn i ca 1 år nå. samt i 3 år tidligere i livet...

det som hjelper for meg er å konse sykt på at det er min kropp å jeg skal bestemme over den ikke angsten... jeg bruker å dusje samtidig (om jeg er hjemme når disse inntreffer.) pga der føler jeg meg 110 prosent trygg!. så sier man til seg selv min kropp å jeg er sjefen om igjen og om igjen...

om det ikke hjelper så er fysisk trening tingen... push ups ,sit ups. løping osv. slite seg ut....

Skrevet

Lærte av en psykiater at man må lære seg/ øve/ prøve "å stå" i angstanfallet. I lengden hjelper ikke pusteposer eller det å tenke på noe annet.

• Liker 1
Skrevet

Så snålt at alle har fått beskjed om å puste i poser, jeg har fått vite at det er en gammel utbrukt metode som kan være potensielt farlig i en panikksituasjon. Men det kan hende forskjellige leger og psykologer har forskjellige metoder de jobber etter og anbefaler/ikke anbefaler?

Uansett, den diskusjonen hjelper jo ingenting:)

Det er mulig det er en gammel utbrukt metode. Men det er vel også en grunn for at den er gammel og utbrukt. :) Jeg tror ikke det er farlig, om man benytter en pose som jeg bruker. Plast skal man jo ikke puste inn. Men klart, er man redd for å puste i en pose så skal man jo heller ikke gjøre det! Angst er jo frykt. Jeg hadde nok aldri valgt å puste i en pose om ikke legen min foreslo det. Når det er sagt, så trenger jeg ikke posen lengre da. :) Å puste etter firkant har samme effekt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...