Gå til innhold

Hund - men hvilken?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ná vil ogsá nevne at Finske lapphunder má ikke komme i bad. Pelsen dems er veldig selv renslig. Fár de gjórme pá seg for eksempel sá tórker det og detter lett av seg sjólv. Det er ikke bra for dem á bli badet mye, og det er best á gjóre det minst mulig. Bare nár det er veldig nódvendig. Pelsen til hunden vár til og med lukter godt. Det er noe jeg liker godt med denne rasen. :-)

De er veldig fine familie hunder ogsá. Sjólv om det er viktig, som med de fleste andre hunder at man sosialiserer hunden fra de er valp. De er ná ogsá en sunn rase generelt. Veldig fin rase og ha.

Endret av BellaFlor
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har ogsá en Finsk Lapphund. Men de er ná ikke middels aktive. De er ogsá kjent for á vaere veldig aktive hunder. ;-)

Ná má du ogsá huske at det er viktig á iallefall gá til en hunde trening for valper sánn i starten, for á laere det meste som basis ting som er viktig for deg og hunden. Vi kjópte ná ogsá en bok for á laere en del mer fór vi fikk hunden vár.

Ja, den passa kanskje ikke så bra til TS... Da håper jeg folk fortsetter å komme med bra raser til henne! :)

Jeg vet ikke om den hadde vært for aktiv for meg, jeg hadde tatt ham med på joggetur et par ganger i uka, og de gangene vi ikke jogga ville han fått en 1 - 1,5 times gåtur på ettermiddagen, i tillegg til kortere tisseturer på ti-femten minutter, så klart. Og hvis han hadde takla hester ville han vært med i stallen også i blant :)

Jepp, kurs skal det bli! Familien har hatt hund før, men nå er det min og samboers første egne hund, så da skal vi gå på valpekurs og kanskje også flere kurs etter hvert, kommer an på hva vi og hunden syns er morsomt :)

...men det var absolutt ikke meningen å hijacke tråden til TS! Jeg så noen foreslå eurasier, er det en bra hund for TS? Det står i hvert fall på wikipedia at det er en hyggelig familiehund og at den ikke er bjeffete. Men det virker ikke som den liker fremmede så godt...

Skrevet (endret)

Ja, den passa kanskje ikke så bra til TS... Da håper jeg folk fortsetter å komme med bra raser til henne! :)

Jeg vet ikke om den hadde vært for aktiv for meg, jeg hadde tatt ham med på joggetur et par ganger i uka, og de gangene vi ikke jogga ville han fått en 1 - 1,5 times gåtur på ettermiddagen, i tillegg til kortere tisseturer på ti-femten minutter, så klart. Og hvis han hadde takla hester ville han vært med i stallen også i blant :)

Jepp, kurs skal det bli! Familien har hatt hund før, men nå er det min og samboers første egne hund, så da skal vi gå på valpekurs og kanskje også flere kurs etter hvert, kommer an på hva vi og hunden syns er morsomt :)

Jeg syns det hóres som dere ville ha taklet/passet bra á ha en Finsk Lapphund. Du vil finne fort ut hvordan hunden deres er sánn aktiv sett ogsá, de er jo forskjellige sjólv om de kommer fra samme rase.

Sá lenge du venner hunden til á vaere tilstede med hester fra de er valp sá tror jeg nok det vil gá bra. Men det er nok lurt á sjekke pá forhánd informasjon om det ogsá.

Vel, vi gikk pá to valpe kurs med vár hund. Basis kurs og en kurs videre etter den igjen. Etter de to kursa sluttet vi med det.Men vi er ná ikke sá interessert i show og sánt, vi klarer oss fint med á oppdra henne ná videre. Kommer sjólvsagt an pá hva dere ónsker og hvordan dere vil at hunden skal utvikle seg. Det er jo mye morro man kan starte med hunden, sánn som hinder lóyper, "Sheppard" trening, etc... Dere vil finne ut av det. Dette er iallefall en veldig fin rase á anbefale. Nár de er valp er du nódt til á "brace yourself". Haha!

Endret av BellaFlor
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Bare sånn siden vi har avsporte debatten med lapphundene våre, vår hund har aldri hatt ett enormt aktivitetsbehov. Det han har behov for på en jevn dag er å være ute en god del, få seg en times tur (vi går ikke mange tisseturer da han er løs på stor gård) og generelt få litt mental trening. Derimot er det slik at jo mer han blir trent, jo mer krever han. Får han en periode to timers turer istedet, så vil han bli vandt til den treningen og da kreve mer.

Altså kan man til en viss grad også styre aktivitetsnivået til en lapphund også. Så hadde det ikke vært for bjeffekriteriet til ts, så hadde jeg nok anbefalt lapphund :nigo:

Skrevet (endret)

Ná har jo alle Finske Lapphunder forskjellige personligheter og aktivitet's behov ogsá. Vár hund har alltid vaert utrolig energi full fra siden ho var valp av, og den fórste til á finne ut hvordan á komme seg ut det lille gjerdet de hadde rundt seg da de fortsatt bodde hos moren. Derfor jeg sa at man vil finne ut hva hunden trenger av aktivitet.

Sjólv om man kan naturligvis ogsá styre litt pá den aktivitetsniváet og, pá en máte skjónner jeg hva du mener med det. De kan lett tilrette legge seg inn pá en form for system, det var kanskje det du ogsá mente?. :jepp:

Endret av BellaFlor
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jepp, og ikke minst er det vanskelig å gå en lapphund sliten. De blir jo ikke slitne av å gå verken en eller to timer hvis de er vandt til litt trim. Derfor må de gjerne ha litt hjernetrim for å bli slitne ;)

Vi har forresten svensk da, men sammenligner allikevel siden de er ganske like. Svensk går vel for å være hakket mer stri enn finsk såvidt jeg har forstått :)

Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke sá mye til den Svenske lapphunden, sjólv om jeg og har tenkt meg at de er ganske like. Jeg har hórt at Svenske lapphunder er ofte mer mórkere i farger enn hva den Finske lapphunden er. Finske lapphunder kan komme i alle slags farger, men kanskje det er det samme med den Svenske lapphunden og?

Ja, hjernetrim er veldig bra metode pá á fá dem sliten og. Ofte hender det at vi móter pá folk med andre hunder som vár hund kan leke og springe sammen med. Da blir de fort slitne ogsá. Sjólv om man kan ogsá gjóre en del aktiviteter sjólv med hunden og. De som vi kjenner med disse to hannkjónn Finske lapphundene er ganske kreative med á sette i gang aktiviteter for hundene sine, sjólv om de kan gá fort lei av det etter en stund og sá má de finne pá noe nytt for dem.

Endret av BellaFlor
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Svenske lapphunder skal være ensfargede svarte, men noe mørkebrundt og hvitt er godkjent noen steder på kroppen :)

Jeg tror generelt for de fleste raser med middels/høyt aktivitetsnivå er mentaltrening vel så viktig, hvis ikke mer viktig, enn å traske på tur i mange timer hver dag. Men mange ser ut til å glemme mental stimuli når de snakker om hvor mye trening hunden får i løpet av en dag!

Skrevet

Du merker/ser det fort pá hunden om de er blitt slitne.Men det er ná forskjellige máter pá hvordan man kan fá sin hund til á riste av energien sin. Vi laerer det gjennom á laere hunden vár á kjenne.

Kan du gi noen eksempler pá hva hjernetrim metoder du mener?

Skrevet

Vår malamute bjeffer ALDRI, og vi har til dags dato ikke vært nødt til å vaske pelsen hans...passe stor er han også (synes jeg da)

Han er jo glad i tur da, men..

Skrevet (endret)

Jeg tror det gár for de fleste polar hunder at man helst ikke bór vaske pelsen dems. Med vár hund har vi bare dusjet henne nár ho fikk baesj pá pelsen hennes, ikke noe du vil at en hund skal riste fra seg i stua for eksempel. ;) Kanskje en malamute er naermere máten til en ulv? Ulver bjeffer heller ikke. Veldig fine hunder de og de malamutene. :)

Endret av BellaFlor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...