Gå til innhold

Hund - men hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! :)

Jeg er en førstegangskjøper som er på utkikk etter hund, men så er spørsmålet hvilken? Hadde vært fint dersom noen kunne fortelle litt om sin egen (både negative og positive sider), fortelle om erfaringer, komme med anbefalninger o.l.

Mine ønsker til en hund:

• Middels stor
  • Passe/lite pelsstell
  • Generelt god helse innen rasen
  • Helst ikke kjent for bjeffing
  • Middels aktiv
  • Familiehund
  • Snill mot barn, fremmende og andre dyr

Ellers tror jeg det står ganske fritt fram :nigo:

Takk for alle svar! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei! :)

Jeg er en førstegangskjøper som er på utkikk etter hund, men så er spørsmålet hvilken? Hadde vært fint dersom noen kunne fortelle litt om sin egen (både negative og positive sider), fortelle om erfaringer, komme med anbefalninger o.l.

Mine ønsker til en hund:

• Middels stor
  • Passe/lite pelsstell
  • Middels aktiv
  • Familiehund

Takk for alle svar! ;)

Mange herlige hunder som har blitt forlatt og trenger et hjem hos FOD i Oslo! :-) http://www.fod.no/viewPage.php?page=22

Ellers i landet: http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/resultat?sort=1&CATEGORY/MAINCATEGORY=77&CATEGORY/SUBCATEGORY=5192

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&keyword=hund+omplasseres

Endret av Adorabelle
  • Liker 3
Skrevet

hva skal du bruke hunden til? Ren kosehund eller brukshund?

Finnes mange raser som kan passe,tenk over hva du legger i et hundehold,tid og penger.

Skrevet

Hei :)

Når vi skulle få oss hund, var alle de punktene du nevnte der på lista våres også. Derfor valgte vi en Eurasier. Den er middels stor og det er lite pelsstell. Det er en perfekt familiehund etter min mening, veldig snill og vennlig og bjeffer lite! De er også kjempe søte :)

• Liker 1
Skrevet

• Middels stor
  • Passe/lite pelsstell
  • Middels aktiv
  • Familiehund

Takk for alle svar! ;)

Hmm, den lista ligner litt på min, det med familiehund, snill, middels aktiv og god helse hvert fall. Jeg lurer på finsk lapphund! Jeg har også lyst på både collie og riesenschnauzer, men collien kan være litt reservert og den trenger mye mental stimuli (det sier forsåvidt wikipedia at lapphunden også gjør), og riesenschnauzeren har vokterinnstinkt. Men når det er sagt har familien min hatt collie, og han var en perfekt familiehund, kjempesnill med barn og rimelig bedagelig anlagt (virka ikke som han savna å gjete, f.eks). Så det kommer an på individet. Uansett, hva med finsk lapphund?

Skrevet

En labrador oppfyller alle kravene dine.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Dragonfly84: Jeg ville aldri gått for en lapphund om man vil ha en hund som bjeffer lite. Man kan selvfølgelig påvirke, men de fleste lapphunder vil uansett bjeffe noe ;)

Om de trenger så mye mental stimuli, jo ja kanskje.. men de krever iallefall en standhaftig eier som er konsekvent. Det er nemlig en liten tendens til at disse søte små lapphundene våre er en smule sta.. og ja.. egne :sjenert:

Men det er selvfølgelig mye av sjarmen for oss med lapphund da :laugh:

Skrevet

Norsk buhund! :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Sniker meg inn og anbefaler en dansk svensk gårdshund. Oppfyller alle dine krav, men kanskje litt for liten? Min veier 9 kg :)

• Liker 1
Skrevet

Dragonfly84: Jeg ville aldri gått for en lapphund om man vil ha en hund som bjeffer lite.

Ja, det har jeg liksom glemt litt i iveren min :sukk: Jeg har nok blitt litt forelska i dem og ser bare det bra :sjenert::rodmer: Jeg har lest at de bjeffer, og jeg bor i blokk... Men hvor "ille" er det? Det er vel ikke full-on beagle-uling?

Gjest Cupcakes
Skrevet

Min lapphubd bjeffer veldig lite. *bank i bordet* men søstra hans er det myr lyd i, hun høres godt! :)

Og ja, husk at mange av de er stae og egne.. Det et hvertfall min. Men han er verdens herligste forde da :rødme:

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vår kjære valpekursinstruktør sa "får du en lapphund som ikke bjeffer, så er det noe feil med den og du kan levere den tilbake" :laugh: og det er nok mye sant i det.

Nå vet jeg om lapphunder fra Oslo, men om de bor i blokk eller ikke vet jeg ikke. Vi har ikke lagt spesiell vekt på det å få av bjeffing, så vår bjeffer relativt mye, men vi har heller ikke noe problem med det her vi bor. Jeg ville nok kanskje tatt kontakt med lapphundklubben og hørt om de har noen synspunkter eller om de kan sette deg i kontakt med noen som bor sentralt og har erfaring :)

Og her kan det nok være både full-on uling og bjeffing for å si det sånn ;)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Og selvfølgelig blir man forelsket i en lapphund, det er jo så mye personlighet å bli glad i :rodme:

:laugh:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Vår kjære valpekursinstruktør sa "får du en lapphund som ikke bjeffer, så er det noe feil med den og du kan levere den tilbake" :laugh: og det er nok mye sant i det.

For en dum instruktør :fnise: Der er noen lapphunder her i nærheten og de bjeffer aldri. Sunne og friske er de også. Og usedvanlige flotte hunder. Men med dyktige eiere også vel og merke.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Vel, han var nok en smule humoristisk. Men lapphunder er kjent for å bjeffe, og avhengig av individ er det ikke alle du vil få til å bli "helt stille" om det nå skulle være ønskelig. Dette er noe man bør være obs på før man velger en lapphundrase, selv om de er som du sier sunne og friske hunder :)

Vår bjeffer forresten ikke bare, han har usedvanlig mye annet i sitt vokabulær også, både av piping, grynting og andre godlyder :laugh:

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Så lenge det ikke er kronisk bjeffing, så er det jo bare så koselig med en verbal hund :rodmer:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Hva med Basenji, de er jo noe snakkeglade.. men de bjeffer ihvertfall ikke :fnise:

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Så lenge det ikke er kronisk bjeffing, så er det jo bare så koselig med en verbal hund :rodmer:

Jada, vi setter pris på det vi. :nigo: Og det er jo f.eks. meningen at de skal bjeffe for å varsle. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg hadde satt pris på vår hund i en bloggleilighet i Oslo liksom ;)

Skrevet

Vi har en shiba-valp, den oppfyller egentlig alle kravene, men det er kun visst det er mye atferdstrening med i bildet. De er for eksempel kjent for å være litt døve til tider, og bestemme seg for å ikke høre. De er heller ikke anbefalt for førstegangseiere, selv om vi er det. Vår valp kan være litt voldsom, og vanskelig å roe ned, men er han først roet ned så er han den snilleste :) Han går ikke opp i sofaer og senger, det har vi vært flinke til å trene han til. Dog elsker han å jakte katter som er redde, den ene katten vår bare rapper til han på snuten og da gir han seg, men den andre blir redd og stikker, og da liker han å følge etter. Han er ganske sjenert for fremmede. Blir ca 40 cm i manken. Bjeffer svært lite, men er ikke en hund for folk som vil ha det enkelt, hehe. Han er ganske krevende, men en flott turkamerat :D

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, det har jeg liksom glemt litt i iveren min :sukk: Jeg har nok blitt litt forelska i dem og ser bare det bra :sjenert::rodmer: Jeg har lest at de bjeffer, og jeg bor i blokk... Men hvor "ille" er det? Det er vel ikke full-on beagle-uling?

Vi har ogsá en Finsk Lapphund. Men de er ná ikke middels aktive. De er ogsá kjent for á vaere veldig aktive hunder. ;-)

Og de har en del pels, mye mer enn huskyer. Ja, kommer an pá hvilken kjónn du velger. Hankjónnet har mye mer pels enn det hokjónnet har. Og hokjónnet mister mye mer pels enn hannkjónnet, normalt sett mister hokjónn pels ca.2 ganger i áret, og da er det masse som faller av. Hannkjónn mister ogsá pels men ikke sá mye som hokjónnet.

Ná er det jo ogsá forskjellige personligheter i dem og som Finske lapphunder. Vár hund er utrolig full av energi, nár ho kommer seg ut i skogen og kan lópe rundt fritt; Da er det som á se en kanonball som skytes ut. Dette er en ekte sprinter! Haha! Ho elsker á lópe, men blir lett frustrert nár andre hunder er raskere enn henne.

Ná má du ogsá huske at det er viktig á iallefall gá til en hunde trening for valper sánn i starten, for á laere det meste som basis ting som er viktig for deg og hunden. Vi kjópte ná ogsá en bok for á laere en del mer fór vi fikk hunden vár. Dette er vár fórste hund. Boken "The Perfect Puppy" av Gwen Bailey. Veldig god bok, men vi laerte fort at i praksis er det sá veldig mer annerledes enn hvordan det er beskrivet i boken. Men ná boken er jo mest en form for guide med gode tips of informasjon, hvordan hunden din er er noe du laerer gjennom á bli kjent med din hund. :-)

Vár hund bjeffer mye ogsá, men man kan ogsá laere dem til á bjeffe mindre hvis man bor i blokk eller leilighet. Vi bor pá leilighet, og vi kan ikke stoppe henne fra á bjeffe fullstendig, men det hjelper og si i fra av og til. Men ja, jeg er enig i at hvis en hund ikke kan bjeffe til til tider, sá er det noe galt ogsá. En hund er jo en hund, og bjeffing hórer til hunden. ;-)

Vi er veldig glad i hunden vár. Ho er virkelig vár kjaere hund. Og ho er sá kosete ogsá. Nár jeg og mannen min kysser eller koser litt pá sofaen sá kommer ho der og starter med á sleike pá oss. Eller om vi stár og gir hverandre en klem sá strekker ho seg opp mot oss og ville vaere med i klemmen. Haha! Ho er sá nydelig og det er sá sótt máten ho ogsá ónsker á vaere med i kosinga. Ja, det er virkelig artig med personlighetene dems, men ná har jo alle hunder hver sin spessielle personlighet.

Endret av BellaFlor
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...