AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #1 Skrevet 4. desember 2011 Jeg går i 1. klasse på studiespesialisering og fikk snakket med rådgiveren min og forklart at jeg ikke synes det er greit med gym på skolen (siden jeg er elendig til å spille fotball, og alt som har med jogging/løping å gjøre, har alltid bare fått karakterene 2 og 3 i gym), så jeg fikk lov til å ta gym som privatist, men hun sa det er utrolig vanskelig å få bra karakter på eksamenen, siden de helst ikke vil at man skal ta et praktisk fag teoretisk. Jeg tenkte på å ta eksamenen til neste år (vg2), men jeg lurte på hva jeg bør kunne til prøven, er det en spesiell bok jeg bør kjøpe, eller holder det å lese i "Spinn" (boka vi fikk på skolen)? Og hva får man egentlig på prøven? Er det mange spørsmål man må svare på, eller er det som en tentamen? Og får man lov til å ha med hjelpemidler?
Gabbs Skrevet 4. desember 2011 #2 Skrevet 4. desember 2011 Like Nike, just do it! (Nå ble sportsgiganten glad!) Seriøst, gymkarakterer har mye å si. Så det å ta den teoretisk er helt klart det riktige valget i dette tilfellet. I grunn er det ett riktig valg uansett hvilket tilfelle, siden det å sette gymkarakterer rett og slett bare er synsing og ett par tester som ikke tar høyde for hvordan folk trener en gang. Bruk google og let deg frem til tidligere eksamensoppgaver og bruk tiden din på å løse dem.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #3 Skrevet 4. desember 2011 Eksamen er på 3 timer. Du får ha med boka. På utdanningsdirektoratet sin nettside ligger det kompetansemålene for gymfaget. Holder å lese i den boka. Som regel blir det gitt tre oppgaver på eksamen. Typisk er å sette opp ett treningsprogram, ulike øvelser som egner seg innen en spesiell sport og ofte er det spørsmål om helsegevinst av å trene. Jeg fikk 3 og leste kun halvparten av boken før eksamen. Og da dagen før eksamen.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #4 Skrevet 4. desember 2011 Om du får ha med boka eller ikke kommer an på hvor du bor. Da jeg tok eksamen for et par år siden fikk man i alle fall ikke ha med bok i Norges seks nordligste fylker, men ellers i landet var det visst lov til å bruke alle hjelpemidler (boka). Hvis du ikke har peiling på trening/fysisk aktivitet, så får du selvsagt ingen god karakter. Har du gode kunnskaper, får du bra karakter. Det er som i alle andre fag... 1
JohnS Skrevet 4. desember 2011 #5 Skrevet 4. desember 2011 Det er ingen sentral eksamen i gym. Det vil si at lengden, tillate hjelpemidler og selve oppgavene varierer fra fylke til fylke. Du kan se et eksempel på en her: http://www.stfk.no/upload/Eksamen/EksamensoppgaverV2011/KRO1003.pdf Når det gjelder hva du skal lese så kan du bruke hvilken som helst bok som dekker målene i faget, og det gjør strengt talt alle.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Mener akkurat å ha lest at man fra nå av også skal bli testet i fysiske ferdigheter selv som privatist, men jeg finner ikke linken.. Sjekk dette ut før du gir opp skolen, tror det er lettere når en følger en vanlig klasse, enn å ta det som privatist! Nå er det jo også forslag om at innsats også skal telle, så da kan du kanskje få en bedre karakter?
Luppa Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Mener akkurat å ha lest at man fra nå av også skal bli testet i fysiske ferdigheter selv som privatist, men jeg finner ikke linken.. Sjekk dette ut før du gir opp skolen, tror det er lettere når en følger en vanlig klasse, enn å ta det som privatist! Nå er det jo også forslag om at innsats også skal telle, så da kan du kanskje få en bedre karakter? Link
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Mener akkurat å ha lest at man fra nå av også skal bli testet i fysiske ferdigheter selv som privatist, men jeg finner ikke linken.. Sjekk dette ut før du gir opp skolen, tror det er lettere når en følger en vanlig klasse, enn å ta det som privatist! Nå er det jo også forslag om at innsats også skal telle, så da kan du kanskje få en bedre karakter? En enkel sjekk hos utdanningsdirektoratet avkrefter at det er noe annet enn skriftlig eksamen: http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/Modul/?gmid=10&gmi=150771 Trist hvis de fjerner muligheten til å ta kroppsøvingseksamen skriftlig. Jeg tok den skriftlig fordi jeg var skadet (pga intens trening) og derfor ikke kunne være med på alle slags aktiviteter i gymtimene. Jeg trente mye (alternativt, type svømming, sykling, skigåing) på fritiden, og det å ta eksamen viste at jeg i alle fall hadde peiling på trening, selv om jeg ikke hadde gym på skolen. Hadde vært litt trist med teksten "fritak" der i stedet
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Det er snakk om at de skal endre det neste år. Det var på nyhetene i dag.
Gjest TheBasics Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Om du får ha med boka eller ikke kommer an på hvor du bor. Da jeg tok eksamen for et par år siden fikk man i alle fall ikke ha med bok i Norges seks nordligste fylker, men ellers i landet var det visst lov til å bruke alle hjelpemidler (boka). Hvis du ikke har peiling på trening/fysisk aktivitet, så får du selvsagt ingen god karakter. Har du gode kunnskaper, får du bra karakter. Det er som i alle andre fag... Jeg bor i Troms, (som er rimelig langt nord) og jeg fikk i alle fall ta med bøker på gymeksamen som var i mai. Og til TS; du kan jo sjekke ut privatistweb.no når det åpner igjen i januar, der skal det stå hvilken form eksamen er i. Altså om den er kun skriftlig eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #11 Skrevet 5. desember 2011 Tusen takk for alle svar! :D Mener akkurat å ha lest at man fra nå av også skal bli testet i fysiske ferdigheter selv som privatist Men siden jeg allerede har valgt å ta det som privatist og rådgiveren min sa at det bare var en skriftlig prøve, gjelder det meg også da? :o
lindur Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Okei, litt smådau tråd, men må bare bryte inn her... Går studiespesialiserende vg2 nå, kan jeg ta vg3-eksamen til våren uten vg2-eksamen (regner nesten med at denne er for yrkesfag)? Evt. "droppe ut" i år og ta eksamen til neste jul? Har kronisk beinhinnebetennelse i begge leggene, så har ikke mulighet til å ha fysisk gym... Gymlæreren vår gjør som han vil, så vi har heller ikke noe nevneverdig teori -- derfor risikerer jeg nå å få ikke-vurdert i gym.
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Det er bare gym fra VG3 som er avsluttende fag, så man trenger bare ta eksamen fra dette ene året. Den er på 3 timer. Jeg begynte å lese dagen før eksamen, og hadde ikke med meg boka på eksamen (dumme meg hadde ikke fått med meg at det var lov) - men jeg sto likevel. Altså ingen avansert greie
_Aries Skrevet 6. januar 2012 #14 Skrevet 6. januar 2012 Jeg tok også gym som privatist da jeg gikk vg.1 Jeg har Schlatters-sykdom i begge knær, jeg er altså veldig betent og tåler ikke like mye som alle andre. Jeg prøvde å snakke med gymlæreren min om dette FØR jeg sluttet, men han sa at det var bare jeg som trengte spesialopplegg, så da gadd han ikke lage det bare til en person. Jeg leverte derfor en lapp som inneholdt navnet mitt, klasse, og hvilket fag jeg ønsket å slutte i. Han som da hadde ansvaret prøvde å nekte meg dette, så det gjelder å kunne regelverket, sånn at du slipper å bli lurt. Skolen vil jo ha deg som elev i alle fag ettersom de får støtte etter antall elever. Jeg passet også på å slutte før 1. termin var over, slik at jeg ikke hadde noen form for karakter i faget fra før, derfor slapp jeg unna med en skriftlig 4.timers eksamen. Jeg meldte meg opp, og i brevet jeg mottok sto det at siden jeg tilhørte Kunnskapsløftet var alle hjelpemidler tillat, unntatt kommunikasjon. Men da jeg møtte opp for å ta eksamen, fikk jeg allikevel ikke bruke boka. Dersom du har karakter i gym når du tar faget som privatist, må du opp i en todelt eksamen. Først skriftlig, deretter en praktisk del, der du enten må løpe, vise styrke eller noe lignende. Husk også å meld deg ut og ta eksamen før du begynner på vg.3, da har du ikke lenger mulighet til å gjøre det. Og ja, det holder med å lese boka "Spinn", husk å lær deg å bruke kompass osv. Og det er vanskeligere med privatisteksamen, enn vanlig eksamen. Så du får sannsynligvis dårligere karakter enn du normalt sett ville gjort på en eksamen. Ble et langt svar, men håper du fikk noe ut av det!
lindur Skrevet 6. januar 2012 #15 Skrevet 6. januar 2012 Takk begge, herlig å få en bekretelse på det. Får spørsmål om leseliste på privatistweb.no, må jeg sette sammen en leseliste til gymfaget eller er dette snakk om hvilken lærebok jeg bruker? xJennyx, administratoren av fagbytting, slutting og hjelp til privatistgreier har utrolig nok klart å tatt seg ferie -- er det nok om jeg leverer inn et skriftlig brev til faglærer? Og på udir.no sine sider står det bare at det er en skriftlig eksamen... Er det lenge siden du tok din? Før den nye reformen kom? Mye spørsmål her, sånn er det å ha en ubrukelig rådgiver som ikke vet noe som helst.
_Aries Skrevet 6. januar 2012 #16 Skrevet 6. januar 2012 (endret) Jeg vet ikke, du kan prøve å levere det til faglærer. Men jeg turte ikke det, ettersom jeg tok eksamenen min i juni 2009 (og aner ikke om hvilken ny reform som har kommet), og læreren min har FORTSATT ikke fått med seg at jeg har slutta, og tar fortsatt fravær på meg Fikk brev i sommer om at jeg fikk IV i gym fra vg.2 Jeg er ganske sikker, dog ikke 100%, på at dersom du har terminkarakter så må du opp i en praktisk del i tillegg til den teoretiske Googler det i tillegg nå, skal linke deg om jeg finner noe av interesse ang. den biten (Jeg leverte heller aldri noe leseliste) Endret 6. januar 2012 av xJennyx
lindur Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 Jeg er ganske sikker, dog ikke 100%, på at dersom du har terminkarakter så må du opp i en praktisk del i tillegg til den teoretiske Terminkarakter typ høstterminen skoleåret 2011/2012? Hører jeg må gjøre mer research om dette -- frister ikke så mye å snakke med faglærer, men blir litt redd når jeg leser om folk som blir nektet å ta både gym og andre fag som privatist. Jeg aner jo ikke hvem jeg skal snakke med når den ansvarlieg er på ferie.
_Aries Skrevet 7. januar 2012 #18 Skrevet 7. januar 2012 jaa, den slags terminkarakter.. Så lenge du har fått en karakter i faget, må du ta en todelt eksamen, etter hva jeg har forstått. Skolen KAN nekte deg det, men her gjelder det å være like sleip. Kontakt elevorganisasjonen for hjelp og råd osv Du har ingen rettigheter om du ikke vet om de. Jeg kunne heller ikke ta opp dette meg faglærer ettersom han var blottet for kunnskaper, rådgiver visste heller ikke noe om det. Du kan eventuelt sende mail til Udir, eller andre rådgivere
lindur Skrevet 9. januar 2012 #19 Skrevet 9. januar 2012 Takk! Udir sier tydelig her at det kun er en skriftlig test, så tar en råsjangs på det og melder meg opp; en fysisk test får jeg bare evt. ta på sparket. Dog er det jo litt vanskelig for meg å ta en fysisk test når jeg først er tatt ut av det fysiske pga. skade, så tror kanskje dette kan være noe de har endret på. Uten å si noe sikkert. Gikk direkte til rektor i dag og spurte, og ingen godkjennelse var nødvendig. Han skulle tilogmed sjekke ut noen ting jeg spurte om! Da blir det oppmelding i morgen, herlig.
lindur Skrevet 9. januar 2012 #20 Skrevet 9. januar 2012 Forresten [...] og læreren min har FORTSATT ikke fått med seg at jeg har slutta, og tar fortsatt fravær på meg Fikk brev i sommer om at jeg fikk IV i gym fra vg.2 Fikk ikke du sinnsykt mye fravær da? Har allerede ganske mye fravær i gym, men forstår det sånn at man ikke kan fjerne det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå