Gå til innhold

Til dere med innekatter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå sitter han forresten på magen min og skal hjelpe til med å skrive......

Ha ha, det skal de alltid :fnise: Kjempe hjelpsomt :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har 3 innekatter på ca 100 kvm + 10 kvm innglasset veranda hvor de har fri tilgang hele sommeren. Alle tre har vært innekatter hele livet. De har et kjempestort leke/klorestativ som gjør at de kan bevege seg på toppen av bokhyller/skap osv i tillegg. De har masse leker, men leker mest med hverandre. Oss bruker de mest til kos. Jeg jobber hjemmefra, så de har selskap mesteparten av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte ikke du meg om mine meninger, men innekatter er fælt!

Kattene mine som er av en innekatt-rase ville nok ikke byttet ut mulighetene for å være ute mot 9000 bokser skinke! Har du ikke muligheter til å ha katten ute (uten bånd) så bør du vente til situasjonen er annerledes, eller rett og slett ikke skaffe deg innekatt.

Jeg skjønner deg kjempegodt som vil ha katt, men ikke missbruk din makt som menneske til å sette en katt i den situasjonen.

Dessuten er det så flott å se hvor glad katten er når det blir vår å den kan gå ut å lukte på verden, spise litt ferskt gress og sole seg i vårsola. Det er idyll... :happy:

Greia er jo selvfølgelig annerledes om døra står åpen og katten velger selv at den ikke ønsker å være ute.

Herregud jeg er så drittlei av at alle tråder som handler om innekatter skal bli kuppet av "fanatikere" som bare ikke greier å la være å fortelle hvor gruuuusomt innekatter må ha det sammenliknet med utekatter som får gleden av å få katte-aids og andre smittsomme sykdommer, spise råtne dyrekadaver, bli påkjørt og gud vet hva.

En bekjent opplevde at katten hennes ble påkjørt her om dagen. Det ene beinet var brukket, og katten måtte opereres. Etter turen til dyrlegen hadde katten så sterke smerter at den var helt radbiat og måtte legges inn igjen.

Kan ikke huske at noen av mine to innekatter noen gang har vært i nærheten av sånn lidelse..

Og ja, jeg poster som anonym, ellers blir vel dette brukt mot meg neste gang jeg deltar i en debatt om innekatter/utekatter.

Det finnes ingen fasit på dette spørsmålet, og ingen bør tillate seg å være dommer over andres avgjørelser. Har man ikke noe konstruktivt å komme med, kan man holde kjeft i stedet for å ødelegge hele tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 katter, to innekatter og en utekatt. Har stor nok plass til dem alle tre. :gjeiper:

Jeg bor i en leilighet så de har to verandaer, men de liker best å sitte i åpent vindu (bor i 2.etasje).

Har både kjøpt klore-stativ som de ikke er glad i! De liker heller å bruke sofaen, stoler eller lårene mine. :fnise: Alltid like hyggelig med klør som kvesser gjennom huden.

Jeg leker desverre ikke med kattene når det bare ender opp med krangling dem i mellom. De liker heller ikke lekene, de snur ryggen og går. :snurt:

To av kattene har jeg hatt i 8/9 år (vanskelig å holde orden), utekatt og innekatt. Den tredje har jeg hatt i 2 år hvor hun er barnet til innekatten!

Utekatten er alltid ute mens jeg er på skole, det elsker hun! Skolen kan vare fra 6-8 timer, jo mer tid hun får, jo blid blir hun. De to innekattene er for det meste inne, men noen ganger tar jeg dem med ut i bånd så de får opplevd naturen. Men hun ene innekatten er redd for nesten alt, og da mener jeg alt! (Det har hun fått fra sin mor, men moren er ikke like ille som sin datter)

Det er flott å ha katter! Når de hører meg åpne døren, kommer de løpene og mjauer for å ønske meg velkommen hjem igjen! De klarer å åpne dørene selv så lenge de ikke er låst men på gløtt. Og de elsker å bruke meg som seng. :rodmer: Kattekassen må tas hver dag med tanke på at det er 3 av dem. Hvis du bare har tenkt til å ha èn katt, så kan kattekassen godt tas annen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare har tenkt til å ha èn katt, så kan kattekassen godt tas annen hver dag.

Jeg tar kattekassen hver kveld og morgen. Hvis ikke står pus og mjauer i protest :fnise: Men etter en dag er den helt full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar kattekassen hver kveld og morgen. Hvis ikke står pus og mjauer i protest :fnise: Men etter en dag er den helt full.

Hva i all verden forer du katten med hvis kassen er helt full etter en dag?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er katten glad, for mor har begynt å pakke inn julegaver. DET er spennende det.... Og så kommer gavebåndet fram! Han elsker å leke med det, tror han huska det fra i fjor :fnise: Passer på at han ikke spiser det eller skjærer seg i munnen da. Like populært var det ikke da jeg dro fram støvsugeren i dag, den er driiiiitskummel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 "fulltids" innekater. Leiligheten er 90 kvadratmeter, vi har ikke veranda.

Jeg er veldig glad i katter, da spesielt mine 3 egene tigere, men når sant skal sies, så er 3 katter i en byleilighet en katt for mye, det går ikke en uke uten at jeg angrer over at jeg tok i tredjemann for omtrent fem år siden.

Vår livskvalitet og kattenes lider nok litt under "overbefolkningen"

To katter var dog ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden forer du katten med hvis kassen er helt full etter en dag?!

Det kan jo være forskjell i størrelse på kassene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være forskjell i størrelse på kassene ;)

Joda, men selv de minste kattekassene bør ikke bli FULLE etter en dag, så lenge du bare har en katt.

Bruker du fyrstikkeske kanskje? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eieren av innekatten er noenlunde oppegående, vil denne merke om katten har det bra eller ikke. Er jo ikke inhumant med innekatter, så lenge katten trives inne og ikke vet om noe annet...hva er problemet :klo:

Kattene våre elsker ny sand i kassen, de kommer jublende hver gang jeg tømmer fra sandsekken for å "innvie" :fnise: Skifter sand hver dag jeg, ettersom de er to som bruker den blir den fort full.. Kjøpte en slags "leke -tunnell" til innekatten i går, gjett om den falt i smak da, han har pilt frem og tilbake gjennom den helt siden den ble pakket opp :happy:

Endret av bobbi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en eller fler?

Har 4

Hvor stor plass har du ca?

litt over 60m2

Har du balkong el.lign. den/de kan gå ut på?

Nei

Hvordan har du tilrettelagt inne i form av klorestativ, klatremuligheter?

STORT klore/klatrestativ + ett par små + div leker

Hvor ofte/lenge leker du med katten(e) i løpet av en dag?

Varierende, men prøver å gi alle lek/kos 2-3 ganger om dagen + at jeg snakker til de når jeg ser de :). De leker også mye med hverandre!

Hvor lenge har du hatt den/de?

To av de fikk jeg i 2009, og så fikk jeg to til i år.

Har de alltid vært inne?

En av de hadde utemuligheter i forrige hjem. Det er uproblematisk, ingen av mine lengter ut. De kan ligge klistret mot ytterdøra (liker å ligge i trekken hvis det er varmt), og så gidder de ikke reise seg en gang når jeg åpner døra. Er de litt ivrige / leker dytter jeg de litt vekk fra døra så de ikke plutselig løper ut. Foreløbig har det kun skjedd en gang at en katt har løpt ut, jeg stod i døra og snakket med naboen, så hørte ene katten en lyd ute og ville løpe ut for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du en eller fler?

Har en tullepus, selvbestemt innepus av typen veivesenets parkmix

Hvor stor plass har du ca?

Ca 90kvm hovedetasje i enebolig med separat utleiedel.

Har du balkong el.lign. den/de kan gå ut på?

Har stor hage til rådighet om hun plutselig føler for å gå ut.

Hvordan har du tilrettelagt inne i form av klorestativ, klatremuligheter?

Hun har et klorestativ med seng på toppen som hun bruker hver dag, pluss at det er lov å klore på gulvrya i gangen.

Hvor ofte/lenge leker du med katten(e) i løpet av en dag?

Alt mellom ingenting og en times tid totalt, da hun er svært bedagelig anlagt og heller sover i armkroken enn å leke. Aller helst vil hun ligge på magen til den som måtte befinne seg på sofaen, og snorke.

Hvor lenge har du hatt den/de?

Tre år

Har de alltid vært inne?

Hos meg, ja, men hun har hatt en stygg uteperiode en vinter som har gitt henne varige men i form av avstumpede ører etter frostskader. Det er sannsynligvis det som har gjort henne til selvbestemt innepus. Hun vil helst ikke ut, bortsett fra et par minutter for å snuse litt om det er varmt ute. Nå når det er kaldt og snø, gidder hun ikke engang å mase på utgangsdøra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle med innekatter:

Har du en eller fler?

Hvor stor plass har du ca?

Har du balkong el.lign. den/de kan gå ut på?

Hvordan har du tilrettelagt inne i form av klorestativ, klatremuligheter?

Hvor ofte/lenge leker du med katten(e) i løpet av en dag?

Hvor lenge har du hatt den/de?

Har de alltid vært inne?

Og gjerne litt om hvordan hverdagen forløper seg for dere!

På forhånd takk :)

Hilsen en som lurer på å få innekatt.

Jeg har to hannkatter, en huskatt og en rasekatt.

Huskatten er ute og inne, rasekatten er bare inne og boltrer seg på 94m2.

Vi har en 50m2 terrasse som den kan spinne på. Gjerdet er 1 og 1/2 meter høyt. Han klarer ikke å hoppe opp der, selv om han vil. Veldig aktiv pus. Vurderer å lage en kattegård til han til sommeren.

Inne har de et klatretårn og ett lite klatre/klorestativ, samt stueteppet :gjeiper: Har eget rom til han om natten. Vaskerommet. Der har han et stort vindu med bord under. Der har vi en stor katteseng. Under bordet er matskåler og vannautomat. Har et ekstra rom som han kan leke litt før vi andre står opp. Og eget sted for dokassen.

Ellers har vi tunnel, katteleker i alle fasonger. Men dorull, vinkork, bruskork og annet spennende er moro å leke med også.

Jeg leker med han alt fra 10 min til en halv time flere ganger om dagen. Det går i jakt, løp og luske.

Huskatten har jeg hatt i 10 år, rasekatten i 4 mnd.

Rasekatten har alltid vært inne og skal være det til den går bort. Men vi har sele som vi kan gå ut i hagen med. Vi har 1måls tomt med flat hage og busker/trær, men vi bor ved en skole og en barnehage. MYE biler på morgenen og ettermiddagn. For ikke å snakke om søppelbiler, postbiler, varebiler osv..

På morgene er det mye kos. Han skal vandre rundt beina og kose litt før han vil opp i fanget/armkroken når jeg sitter ved pc'n for å lese nyheter. Han får vanligvis litt "snop" om morgenen.

Ser til at det er nok mat og dokassen en grei før jeg drar på jobb. Han er sjelden mer en 8 timer alene. Og det er sjelden også fordi vi jobber turnus og kan ha kveldsvakter om en annen. Jeg drar før 07, sønnen min står opp da og drar 0830 og mannen min begynner ikke før kl 1400, da er det en time til jeg og min sønn er hjemme fra jobb og skole.

Når jeg kommer hjem fra jobb, han kommer løpende mot meg for han kjenner igjen billyden , er det mye kos og lek. Så skal vi spise middag. De får vanligvis kokt torsfilet, stekt kylling eller litt kjøttdeig om det er det vi har til middag. Så er det mer lek, før han slukner noen timer. Da drar jeg på trening eller camper i sofaen :sjenert: Pus er utrolig kosetet og veldig pratsom. Han har forskjellige lyder til kos, lek, jeg kjeder meg og nå klikker jeg. Huskatten kommer inn, spiser, sover og koser litt. Han er gammel og orker ikke lek med den lille. Det hender jeg har fanget fult noen ganger. Da koser jeg meg godt :rodmer:

Når vi legger oss, legger rasekatten seg på vaskerommet med dørene igjen. Om huskatten er inne, får han vandre rundt i stuen. Han lager lyd når han vil ut. Det hender de sover på samme rom, men rasekatten kommer da ikke opp til hvor huskatten sover. Begge får fred ;)

Endret av Coronas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg gjelder, har to 16 uker gamle kattunger som skal ut senere, men naa er de jo innekatter :)

Har du en eller fler?

Jeg har to 16 uker gamle brodre

Hvor stor plass har du ca?

Typisk britisk rekkehus med 3 soverom, tipper en 100 kvm

Har du balkong el.lign. den/de kan gå ut på?

Har en innegjerdet bakhage paa ca 20 kvm, de blir med naar jeg henger ut klaer eller vi sitter ute i hagen osv. Doeren gaar fra kjokkenet saa jeg aapner den gjerne naar jeg lager mat etc slik at jeg kan folge med paa de fra vinduet, men jeg gaar aldri fra de der ute, de kan jo kanskje finne paa og klatre over den 2 m hoye murveggen :P

Hvordan har du tilrettelagt inne i form av klorestativ, klatremuligheter?

Siden vi er et studentpar med 3 soverom har de "eget rom" fullt av leker, klorestativ, seng osv. I tillegg har vi laget solide hyller de kan klatre paa. Kattene har tydeligvis ikke forstaatt poenget med dette, og liker bedre aa ligge oppaa TVen, peisen og andre steder :P

De har tilgang paa hele huset, men vi har samla det meste av leker paa "rommet deres".

Hvor ofte/lenge leker du med katten(e) i løpet av en dag?

De loper som regel rundt hele dagen, og naar de er i en annen etasje enn oss hores det ut som om vi har smaa barn som leker. De har forksjellige personligheter og den ene vil helst ha konstant oppmerksomhet fra oss, sitte paa fanget og faa kos i flere timer og folger etter meg rundt i huset. Den andre er ogsaa veldig mottakelig for kos, men klarer aa underholde seg selv. Han sitter gjerne i stuevinduet ("bay window") og ser ut mot gata og lager lyder til folk og biler (googlet dette, lydene kalles visst "chirrup". De leker mye sammen paa egenhaand, og finner paa utrolig mye rart, i gaar lop de ned trappen og braset inn i stua med poteter(!), ettersom vi bare har soverom oppe har de tydeligvis tatt med seg poteter opp tidligere :)

Hvor lenge har du hatt den/de?

Vi fikk de da de var 8 uker, de er naa 16. (Vaer saa snill og ikke gjor dette om til den kjeftetraad, finnes en allerede. Vi er foerste gangs katteeiere og ja, vi skulle kanskje ha ventet til 12 uker, men vi har to brodre, og de sosialiserer sammen og er definitivt ikke asosiale pga av mangel paa omgang med andre katter)

Har de alltid vært inne?

Men unntak av aa lope rundt i bakgaarden + en gang Walter romte til enden av gata foer en nabo sto paa doeren med ham saa ja. Men de skal kastreres om to maaneder og vennes til aa vaere ute da.

Og gjerne litt om hvordan hverdagen forløper seg for dere!

Dersom vi ikke har tidlige forelesninger kan vi sove til kl 9, da dunker de paa soveromsdora til vi staar opp og gir de frokost. Etter at de har spist vil Kosekatten folge meg rundt i huset og sitte paa fanget mitt naar han har mulighet. Av og til griper han potene sine rundt benet mitt og "sleper" seg etter meg. Hvis Kosekatt fikk bestemme ville han faatt kos 24 timer i dognet og faatt smaabite i haaret mitt, sitte paa skulderen min og ligge omslynget rundt halsen min. Lekekatten er mer glad i aa kikke ut vinduet eller klatre i gardinene, ligge paa gardinstanga og paa gelenderet til trappen i 2 etasje. Lekekatten er veldig glad i bakgaarden og sitter ofte og tigger om aa gaa ut.

Jeg tror kattene vaare har det veldig godt og trives bra, men jeg gleder meg til aa kunne slippe dem ut slik at de kan faa bukt med alt energien sin og jeg kan faa mer ro haha.

Endret av lolrita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...