Gå til innhold

Til dere med innekatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til alle med innekatter:

Har du en eller fler?

Hvor stor plass har du ca?

Har du balkong el.lign. den/de kan gå ut på?

Hvordan har du tilrettelagt inne i form av klorestativ, klatremuligheter?

Hvor ofte/lenge leker du med katten(e) i løpet av en dag?

Hvor lenge har du hatt den/de?

Har de alltid vært inne?

Og gjerne litt om hvordan hverdagen forløper seg for dere!

På forhånd takk :)

Hilsen en som lurer på å få innekatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har èn innepus, som jeg har hatt i ca. 5-6 måneder, og grunnen til at jeg har den inne, er fordi jeg bor ganske nær trafikken, og vil vente til den blir moden nok til å passe seg for biler. Jeg leker med den når jeg har tid, og den er i humør til det, den får mye kos, og har flere klorestativer, men den vil selvfølgelig helst klore på alt annet. Jeg bor i en forholdsvis stor leilighet, og den har nok av plass å leke på. Jeg lar den få sitte i vinduet og kjenne frisk luft noen ganger.

Det er ikke noe problem å skaffe seg en innekatt, de venner seg fort til det, hvis de har vært ute før, og hvis de alltid har vært innekatter går det plettfritt! Men skal du skaffe deg en katt, må du være obs på at den tar opp mye av tiden din, du må også være klar over utgiftene, som alt i alt er verdt det! Håper dette var til hjelp.

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Til alle med innekatter:

Har du en eller fler?

Har de alltid vært inne?

Antall: 3

Ca 90 m2 golvvflate fordelt på 2 etasjer med åpen trapp

Ja, men ikke innglasset, noe som betyr at den ikke benyttes på vinteren eller uten tilsyn resten av året.

Klore-/klatrestativ: Å jada :fnise: Både brett på vegger og rundt hjørner, som små gulvstående med og uten hule og plattform og som stort, flereetasjers med plattform og hule.

Fotside vinduer i begge etasjer (+ hjørneleilighet med strålende utsikt for store og små)

Leker hver eneste dag på kvelden. Alt fra 15 min til lenge.

Tid de har vært hos meg; 6,5 år, 5,5 år og 4,5 år

Eldstemann ble katte-nappet da han var rundt halvåret, så han har vært utepus sitt første halvår.

Mellomstemann er svært usikkert :klo:

Lillemor var ute de første ukene av sitt liv (kom til meg før øynene endret seg fra kattungeblå)

Hverdag: Opp, serverer kattefrokost, tømmer dokasser, bytter vann demper lys og reiser på jobb.

Kommer hjem, velkomstkosing, serverer kattemiddag, tommer dokasser, lager egen middag, fyller oppvaskmaskinen, leker med små-pusene, litt tv for meg (avslappning for pusene), kanskje litt pels-puss med katte-kammen, leking ! påfyll av tørrmat, bytte av vann, tannpuss (for puser og meg) og så er det natt (og vi legger oss alle 4 i samme seng) :fnise:

• Liker 5
Skrevet

Nå spurte ikke du meg om mine meninger, men innekatter er fælt!

Kattene mine som er av en innekatt-rase ville nok ikke byttet ut mulighetene for å være ute mot 9000 bokser skinke! Har du ikke muligheter til å ha katten ute (uten bånd) så bør du vente til situasjonen er annerledes, eller rett og slett ikke skaffe deg innekatt.

Jeg skjønner deg kjempegodt som vil ha katt, men ikke missbruk din makt som menneske til å sette en katt i den situasjonen.

Dessuten er det så flott å se hvor glad katten er når det blir vår å den kan gå ut å lukte på verden, spise litt ferskt gress og sole seg i vårsola. Det er idyll... :happy:

Greia er jo selvfølgelig annerledes om døra står åpen og katten velger selv at den ikke ønsker å være ute.

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Kattene mine som er av en innekatt-rase ville nok ikke byttet ut mulighetene for å være ute mot 9000 bokser skinke! Har du ikke muligheter til å ha katten ute (uten bånd) så bør du vente til situasjonen er annerledes, eller rett og slett ikke skaffe deg innekatt.

Jeg skjønner deg kjempegodt som vil ha katt, men ikke missbruk din makt som menneske til å sette en katt i den situasjonen.

Dessuten er det så flott å se hvor glad katten er når det blir vår å den kan gå ut å lukte på verden, spise litt ferskt gress og sole seg i vårsola. Det er idyll... :happy:

Greia er jo selvfølgelig annerledes om døra står åpen og katten velger selv at den ikke ønsker å være ute.

Dette kan da katten glede seg over i sele også.

Og ingen situasjoner eller bosteder er perfekt for en katt, da de kan drepes av både trafikk og rovdyr. I tillegg kommer smittsomme sykdommer og dyreplagere. Ideelt sett burde man ikke ha katt i det hele tatt hvis man skal pirke.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Har du en eller fler?

Jeg har kun en, men han skal nok få seg en lekekamerat etterhvert.

62kvm.

Han kan gå ut på balkongen, men jeg pleier å ta den med på noen turer utenfor døra. Han nekter å gå ut nå som snøen har falt da.

Han har takhøyt klorestativ i stua + et lite ett på rommet mitt. Og han klatrer på alle de høye møblene, mellom bokhyller, hvor han klarer å presse inn den lille kroppen, opp og ned, bort og fram.

Jeg prøver å leker litt om morgenen, på ettermiddagen mens jeg lager middag og på kvelden med den lengste leken på kvelden. Om morgenen er veldig vanskelig, siden jeg pleier å ha dårlig tid, men jeg har en sånn fjærstang som jeg drar etter meg, mens jeg spiser frokost/pusser tenner etc. Det pleier for det meste å være fra 15-1t, spørs hva vi leker med og hvordan vi leker (intens/jakt/koselek). Ellers så er han veldig flink til å leke på egenhånd og han er jo med på alt som skjer i leiligheten - enten det er å brette klær, bytte sengetøy eller vaske gulvet - han jakter på det meste :fnise:

3 måneder +.

Har de alltid vært inne?

Ja.

Man må nok ha en del mer tid til innekatt. Det er høytlytt klaging i alle rom om man ikke er tilgjengelig for kos og lek, som er veldig forståelig siden de avhenger mer av din tilgjengelighet for stimuli (hvis det er en katt som i mitt tilfelle).

Jeg får fortere dårlig samvittighet om jeg er nødt til å ha noen lange dager, hvor han må være alene hjemme i mer enn 8 timer. Jeg gjør det ytterst sjelden, og hvis jeg vet at jeg skal på jobb 8 timer en kveld, så prioriterer jeg å lese hjemme. Det er noen andre prioriteringer jeg har nå enn når jeg var alene, som også å ha folk på besøk framfor å dra på besøk. Allikevel gleder jeg meg alltid over å komme hjem til han, så det er absolutt ikke et mas, som det kanskje virket ut fra beskrivelsen. Det er bedre å si at jeg har mer lyst å være hjemme siden det er noen som gleder seg til at jeg kommer hjem!

Ellers så leker vi "fang tørrfôret"-leken. Han elsker å jakte på de små kulene :ler: Jeg kaster de bortover gulvet, med litt sprett og vri, så løper han etter. Og gjemmer seg i påvente av flere. Og sånn kan vi holde på en times tid. Han setter seg faktisk ved matskålen og titter skuffet ned i den hvis jeg stopper opp for tidlig :)

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Skrevet

Til alle med innekatter:

Har du en eller fler?

Har de alltid vært inne?

Først: Supert at du velger å ha innekatt. Innekatter lever i gjennomsnitt i 15 år, utekatter i tre år... Det er pga utekattene at vi har 100 000 hjemløse katter i Norge, samme problem i Sverige. Folk slipper ut fertile, umerkede katter, gjerne når de er tre måneder gamle:(

Jeg skulle egentlig ikke ha katt her vi bor, rett og slett fordi jeg ikke hadde tenkt på å ha innekatt. Men så dukket det opp en liten tass på bare 10 uker, og da vi ikke fant eierne var kattegalskapen igang;)

Så svar på spørsmålene:

Har du en eller fler?

Vi har fem voksne, og akkurat nå et kull på 12 uker gamle kattunger (driver oppdrett av rasekatt)

150 m2

Vi har laget kattgård, men en innglasset/innettet balkong er også bra:)(Mange katter liker også turer i sele, vet om katter som går som en hund på timelange turer, der de hilser på både hunder, mennesker og andre katter:) Og en annen som gjerne fanger mus på seleturer:)

To takhøye klorestativer, med masse hyller, huler og hengekøyer. Hylle mellom dem, over vinduet (tidligere brukte de gardinstengene...)Flere mellomstore stativer. Masse leker av ymse slag. Har aktive katteraser, så det behøves. I tillegg så er de gjerne på toppen av bokhyller osv. Ingen problemer med kloring på møbler/tapeter/tepper:)

Ganske mye, de leker i tillegg veldig mye med hverandre. Bruker laserpeker, viftepinner med fjær, kaster lekemus/baller, noen av dem apporterer uten at jeg egentlig har lært dem det:)

Første pusen dukket opp halvannet år siden, siden ballet det på seg;) Har ikke angret et sekund på at vi tok henne inn, og lurer på hva jeg brukte tid og penger på før vi fikk katter. (koster litt med utstillinger, kjøp av rasekatt, start av oppdrett osv)

Har de alltid vært inne?

Huskattene har begge vært ute, den første var ti uker, den andre kom sist vinter, på en av de kaldeste dagene og var vel 4-5 mnd gammel. Fant aldri noen eier til den heller, og den var ikke merka eller kastrert. Var 25 minusgrader den natte den satt på naboens trapp. Og det er altfor kaldt for en liten pus, særlig uten ly for vær og vind:( De andre tre er rasekatter som ikke har vært ute før jeg kjøpte dem. Man kan fint venne en katt til å være inne, når den flytter til deg får den et nytt revir, og om det er bare inne så er det som oftest helt greit. Katter liker å sitte i vinduskarmen og kikke på fugler, men det betyr ikke dermed at de sitter der og lengter etter å gå ut. Det er mer som når vi ser på TV, altså ren underholdning:)

Innekatter blir ikke påkjørt, de blir ikke smitta med FIV(katteaids) eller Felv (virus som fører til leukemi) fordi disse sykdommene gjerne smitter ved slåsskamper. De kan heller ikke utsettes for sadistiske mennesker, de blir ikke skremt bort av hunder, eller katter som allerede "eier" reviret som hagen din utgjør... Innekatter plager heller ikke naboene med pissing på hagemøbler/utgansdører osv. Innekatter er IKKE ulykkelige stakkarer som ikke får utfoldet seg. Og rasekatter har ikke fått avlet bort jaktinstinkter, men de bruker instinktene på trygge leker innendørs. Kattungene jeg har nå jakter på hverandre, de andre kattene og selvfølgelig på lekemus og masse annet.

Ha helst forsikring på katten. Det koster noen hundrelapper i året for huskatt, men er vel verdt pengene den dagen pus har spist ett eller annet som må opereres ut, eller skader seg/blir syk på annet vis. Innekatter er tryggere enn utekatter, men det betyr jo ikke at det aldri skjer noe med dem... Kjenner til en katt som måtte operere ut en lekemus som satt fast i systemet, og det hadde blitt veldig dyrt uten forsikring. Og tenk deg tanken på at du må avlive pga mangel på X antall tusen til operasjon/behandling... Jeg har jo mange katter, og etter at oppdretterrabatt er trukket fra, så betaler jeg drøyt fem tusen i året for veterinær/avls og livsforsikring på rasekattene, og veterinærforsikring på huskattene.

Et bra fôr er verdt pengene sine, ikke kjøp drittmat på supern. Det samme gjelder kattesand, bra sand hindrer blant annet lukt, men husk tømming/rengjøring to ganger om dagen. Og gjerne litt om hvordan hverdagen forløper seg for dere!

Før jobb er det påfyll av tørrfor og vann, de får gjerne litt våtfor, og sandkassene skal tømmes (dvs jeg bruker bra sand, så jeg tar bare og går gjennom den og fjerne klumper, og fyller på ny. Bra sand er kjekt, her lukter det ikke katt, selv om vi har mange. Tøm doen/e ofte nok, det kan forhindre at katten gjør fra seg andre steder, katter er renslige dyr!)

Vi leker/koser litt før jeg drar på jobb. Er hjemme igjen etter max fem timer, men katter sover mye, og tilpasser seg gjerne din døgn rytme, så vanlige arbeidsdager får som regel helt fint:) Vel hjemme igjen er det mer kos/lek/fylling av mat og vannskåler. Leker med dem etter deres behov. Før leggetid er det ny runde med våtfor og påfyll av tørrfor og vann. Jeg har kjøpt vannfontene til mine, i tillegg til vannskålene og det er stor stas:)

Det kan være en fordel med to katter, da får de ut mye energi på hverandre. Kjøp gjerne rasekatt, eller en katt fra kattehjem. Da får du vaksinerte og merka katter. Kan være en fordel om de/den skulle snike seg ute en gang. Mine har heldigvis aldri stukket ut, og ser ut til å trives utmerket inne og i kattegård.

Vær forberedt på at katter kan leve i 15-20 år... Meld deg gjerne inn i en katteklubb, det er sosialt, og kanskje du også blir hekta på utstillinger. I går var jeg en "svipptur" til Sverige med en venninne. Vi stilte ut kattene. Dro hjemmefra 04.30 og var hjemme igjen litt før kl 22. Lang dag, men jammen hadde vi det morsomt:) Neste helg er det utstilling med kattungekullet og mammaen deres, ungene er da gamle nok for utstilling. Gjett om jeg gleder meg, stille ut "egenproduserte" avkom for første gang:) Huskatter kan også stilles ut. De trenger vaksine, id-merking og et huskattbevis (50,-). Og de må være kastrerte. Også må du være medlem av en katteklubb.

Ble langt dette, kred til deg om du har kommet helt hit;) Men kattene mine er viktige for meg, og jeg blir like glad hver gang noen vurderer/velger å ha innekatt. Ikke bry deg om tullinger som mener det er dyreplageri. Eller de som synes det er bedre at kattene blir påkjørt alt for unge enn å være inne, de har jo tross alt vært lykkelige mens de levde liksom. Bullshit i mine øyne, innekatter med eiere som tilpasser seg litt (eller mye) har det helt topp!

Lykke til om du velger å skaffe deg en, eller to innekatter. Du vil få så mange gleder! Jeg har heldigvis en samboer som også er glad i kattene, og som synes det er greit å være kattevakt for resten av gjengen når jeg har med meg en eller to på utstilling:)

• Liker 3
Skrevet

Dette kan da katten glede seg over i sele også.

Og ingen situasjoner eller bosteder er perfekt for en katt, da de kan drepes av både trafikk og rovdyr. I tillegg kommer smittsomme sykdommer og dyreplagere. Ideelt sett burde man ikke ha katt i det hele tatt hvis man skal pirke.

Helt enig! Innekatter er trygge, og glade katter. Det gjelder bare å tilpasse boligen, og livet:) Ikke trenger katter så mange m2 heller, de trives i høyden, og om man ikke har så stor leilighet kan man kompansere for det med takhøye klorestativer, og kanskje noen vegghyller de kan gå/klatre/ligge på.

• Liker 2
Skrevet

Siden du har "innekattrase" så håper jeg du ikke skrev under på en kontrakt der det står at katten skal være innekatt. Jeg vet at jeg som oppdretter ikke kan dra deg for retten om du bryter en sånn kontrakt, men jeg hadde blitt rimelig grinete om en kattunge solgt som innekatt ble påkjørt/forsvant/ble smittet av Fiv/felv... Jeg hadde hvertfall "spredd ordet" til andre oppdrettere, i håp om at du ikke fikk kjøpt en ny katt der du kunne bryte en kjøpekontrakt... Og hva slags rase tenker du på når du sier "Innekattrase"? Alle rasekatter, og huskatter kan være innekatter. De fleste raser kan i utgangspunktet være utekatter, bortsett fra de med ingen, eller liten pels. Men, oppdrettere vil gjerne at de kattungene de har brukt så mye tid, penger og omtanke på å avle fram skal være trygge også etter at de har flyttet til nye slaver...

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde hvertfall "spredd ordet" til andre oppdrettere, i håp om at du ikke fikk kjøpt en ny katt der du kunne bryte en kjøpekontrakt... Og hva slags rase tenker du på når du sier "Innekattrase"?

Jeg har aldri skrevet under på noen som helst kontrakt om at kattene mine ikke skal få gå ute. Det er det mest absurde jeg noen sinne har hørt! Jeg ville aldri anbefalt deg som oppdretter til noen av mine bekjente, om jeg skal slå til med samme tone. Kattene mine er av rasen Britisk korthår, en rase som er kjent for å være noe reservert og stille. Mine katter ville aldri funnet på å vandre gatelangs, rett og slett fordi rasen er avlet til å være flokkorientert.

Jeg blir lei meg av å se hvordan mennesker skal skal manipulere dyrene sine og tvinge de til å være inne fordi du som eier er redd for at katten skal få fiv osv. Som sagt tidligere; Jeg skal ikke si noe på om døra di står åpen og katten velger selv å ikke gå ut, men jeg er sikker på at de fleste katter ville benyttet sjansen til å lukte på omverdenen hvis den hadde fått mulighet til det.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg har aldri skrevet under på noen som helst kontrakt om at kattene mine ikke skal få gå ute. Det er det mest absurde jeg noen sinne har hørt! Jeg ville aldri anbefalt deg som oppdretter til noen av mine bekjente, om jeg skal slå til med samme tone. Kattene mine er av rasen Britisk korthår, en rase som er kjent for å være noe reservert og stille. Mine katter ville aldri funnet på å vandre gatelangs, rett og slett fordi rasen er avlet til å være flokkorientert.

Jeg blir lei meg av å se hvordan mennesker skal skal manipulere dyrene sine og tvinge de til å være inne fordi du som eier er redd for at katten skal få fiv osv. Som sagt tidligere; Jeg skal ikke si noe på om døra di står åpen og katten velger selv å ikke gå ut, men jeg er sikker på at de fleste katter ville benyttet sjansen til å lukte på omverdenen hvis den hadde fått mulighet til det.

Denne tråden ble startet av noen som lurer på å anskaffe innkatt, og som er klok nok til å spørre om råd og erfaringer i så henseende :opplyser:

Det er mange ulike grunner til at et uteliv for enkelte ikke er aktuelt. Min funksjonshemmede hjertevenn ville ikke hatt en sjanse overhodet, så han lever et (så langt vetrinæren og jeg kan observere) et supert og givende liv som innekatt.

• Liker 3
Skrevet

Det er faktisk veldig vanlig at oppdrettere stiller krav om at katten ikke skal ut på egenhånd. Så det er rart du synes det er så absurd. Sjekk rundt på oppdretteres hjemmesider, så ser du at jeg ikke kødder... Og om dine venner er som deg, og foretrekker utekatter, så er det helt greit at du ikke anbefaler meg som oppdretter:)

Som sagt, man kan trygt bryte kontrakten uten at oppdretter kan gjøre noe, men man sliter kanskje med å få tak i en ny katt den dagen utekatten man slapp ut blir påkjørt... I Sverige står det ofte at man må betale erstatning om man bryter en kontrakt. F.eks om man ikke kastrerer som man har lovet, eller for andre brudd. Sånn er det ikke her...

Greit nok at Britter kanskje ikke pleier å legge ut på vandring, men de kan faktisk bli skremt avgårde av andre katter, hunder, jævelunger osv.

Er kattene dine kastrerte forresten? Eller mener du det er å manipulere dem også?

Mine to huskatter har allerede vært hjemløse en gang, før jeg fikk dem, og de får derfor lov til å være trygt inne, ikke streife rundt i et sterkt traffikert område... De er kjempefornøyde med å komme ut i kattegård, og nærmer seg aldri utgangsdøra. Tror det å gå sulten/fryse henger i lenge. De to er verdens mest kosete katter, og begge er ivrig opptatt med å leke med kattungene vi har her nå.

Flere og flere finner ut at katter faktisk lever veldig mye lengre som innekatter. Og de tilpasser huset deretter. Man må også bruke mer tid på lek/aktivisering, og en bør ha mer enn en katt. (Om man da ikke har en katt som overhodet ikke går sammen med andre katter, de finnes jo). Og det er ikke bare de som har rasekatter som velger å ha innekatt med seleturer/kattegård e.l. Huskatter tåler jo en påkjørsel like dårlig som en rasekatt...

Svigermors ett år gamle kastrathann kom hjem sist vinter, med et hull i buken. Tarmene tøyt ut, og han var mer eller mindre tom for blod. Brukte sine siste krefter på å komme seg hjem. Måtte selvfølgelig avlives. Svigermor angra hele tiden på at hun hadde begynt å la ham gå ute, og om hun noen gang skaffer seg katt igjen blir det en innekatt.

Sjekk også ut Dyrebeskyttelsens sider. Oversikten over alle de savnede kattene... Og det er bare de eierne som faktisk bryr seg, ingen av de to jeg har tatt til meg ble etterlyst. Eierne ga heller ikke lyd fra seg da jeg la ut annonser og hang opp lapper... For et par uker siden ble det funnet flere ti uker gamle kattunger, spredd over et relativt lite område nede i gata her. Ingen tvil om at de var fra samme kull siden de var helt like. Hvem pokker slipper ut et kull med så små unger? Sånne folk er sikkert glad til når de ser at kattungene er tatt inn av noen, og kommer neppe til å svare på annonsene om at de er funnet. De har jo fått lesset problemet med å bli kvitt huskattungene (som det allerede finnes alt for mange av!)

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet (endret)

Edit: misforsto teksten så jeg fjerna den opprinnelige. :)

Endret av mortem
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Å kalle det å holde katter inne for "manipulering" er rimelig kunnskapsløst da bare det å ha katter som kjæledyr tross alt er "manipulering". Domestiserte katter er ikke villkatter og mye er forandret på grunn av vår avl og domestisering av katten. Og uansett synes jeg det er både respektløst og frekt å slenge ut påstander som EliseK gjør, og spesielt i en tråd der noen som ønsker å ha innekatt spør om råd.

Jeg har hatt svært dårlige erfaringer med utekatt og hørt mange fæle historier, inkludert der katten har bodd på et trygt sted med lite trafikk. Av denne grunn (og fordi jeg lenge har drømt om å få den type rasekatt jeg har nå) har jeg valgt å ha innekatt. Jeg kunne ha kommet med mange påstander, både begrunnede og ubegrunnede, om hvor fælt det er å ha utekatt og hvor slemt det er å utsette katter for alle farene, men jeg synes man skal respektere at folk velger forskjellig. Dessuten ser jeg både fordeler og ulemper med både inne- og utekatter. Og ja, det er normalt at oppdretter krever at katten skal være innekatt på lik linje med at klasse 2 skal kastreres innen katten er et halvt år. Jeg har ingen problemer med å godta dette.

For å svare på TS' spørsmål:

Har du en eller fler?

Jeg har én katt foreløpig, men vurderer en til. Kanskje adoptert fra DB e.l.

Vet ikke hvor mange m2 men bor i et hus på landet i to etasjer, så katten har en del plass å løpe rundt på.

Nei. Planlegger å etterhvert lage en luftegård, men foreløpig luftes katten i bånd ute.

Vi har ett høyt klatrestativ med klorestolper, hyller og en "hule", pluss et lite klatrestativ og flere klorestolper/brett. Ellers får katten være i de fleste møbler og har tilgang til å se ut vinduet i flere rom.

Prøver å aktivisere katten minst 10-15 min en eller to ganger om dagen. I tillegg får den selvsagt masse kos og oppmerksomhet. Samboeren min er helgepappa til to barn, så i helgene blir pusen ekstra godt aktivisert. I tillegg får katten ekstra aktivitet i form av turer ut i bånd flere ganger i uka, og da er det ut i naturen på tur.

Snart to måneder :)

Har den alltid vært inne?

Ja. Den er en rasekatt med kontrakt der det står at den utelukkende skal være innekatt. Dette er pga både helsemessige årsaker og fordi rasen har et gemytt som gjør dem mer utsatt for div farer ute på egenhånd. I tillegg er katten enda ung så jeg hadde ikke sluppet den ut på egenhånd enda selv om den skulle vært utekatt.

Og gjerne litt om hvordan hverdagen forløper seg for dere

Tja, katten er alene i perioder (maks 8 timer), men når vi er hjemme får han masse oppmerksomhet og kos. Vi prøver å sette av tid til å leke med ham, og jeg har kjøpt masse forskjellige leker han kan styre med. Med kattunge i huset må man jo også ta en del hensyn i forhold til løse ledninger, ting han ikke skal få tak i og ting han ikke skal spise på (planter, små ting på gulvet osv). Hverdagen blir veldig preget av å ha katt, men alt av ansvar er fullstendig selvvalgt så jeg tømmer do, børster pels, klipper klør, serverer mat og vann, og ruller på gulvet med div baller og lekemus med glede! :) Jeg stortrives med å ha katt i huset, så selv å tørke spy/oppkastede hårballer eller rense dokasser gjør jeg med glede for å kunne ha et sånt nydelig fascinerende vesen i huset.

Endret av Ylvina
  • Liker 1
Skrevet

Har du en eller fler?

Har en pusegutt :)

Ca 60 kvadratmeter, og han har tilgang til hele leiligheten

Ja, og der koser han seg :) kommer rett inn igjen når vi roper på han da.

Han har et klorebrett på kjøkkenet og et lite klorestativ som aldri er brukt til noe annet enn seng. Liker visst ikke runde klorestativer....

Det går litt opp og ned. Bøller med han stadig vekk, men nå har han en liten periode da lekene ikke er så spennende. Skal kjøpe iq-leker til han. Men har en aktivitetsball som jeg bruker når han får mat innimellom. Ja, og så leker vi jakt under dyna hver dag. Pluss at han blir klikkertrent innimellom for å bruke hodet litt :)

Ett år i morgen :rodmer:

Har de alltid vært inne?

Han var villkatt da han ble fanget av venninna mi. Da var han antakelig rundt to mnd. Etter det har han vært inne med mental av en gang han hoppa/falt ned fra balkongen. Uff, da var han livredd. Har ikke prøvd å stikke av etter det(bor 1/2 etg over bakken så kunne stikke av hvis han ville).

Dagen begynner med at samboeren min står opp og gir han mat. Deretter hopper han opp i senga til meg, og om jeg har lesedag sover vi sammen der en time eller to. Så er han alene hjemme noen timer(maks åtte) før vi kommer hjem. Koserunde når vi kommer hjem, og så får han middag. Så skal han sove, enten på det lille klorebrettet sitt eller i vasken på badet. Så leker vi litt og koser, og så prøver jeg å børste han hver dag(elsker å kose med børsen). Og sånn går kvelden egentlig; litt lek, litt kos, masse soving. Hvis jeg er så dum at han får sove i senga når samboeren er borte på jobb våkner jeg klokka fem av at han skal leke :)

Nå sitter han forresten på magen min og skal hjelpe til med å skrive......

• Liker 1
Skrevet

Dere som har innepuser, har dere rasekatter eller blandinger? I såfall hvilke raser? Og omvendt - er det noen med rasekatter som har de ute?

Er bare nysgjerrig. Kunne ha tenkt meg pus igjen i fremtiden, men skeptisk om jeg ikke finner meg bolig i landlige omgivelser. Hadde ikke hatt nerver til å sitte å vente på om pus kommer hjem eller ikke, tror jeg. Er litt for hønemor.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Dere som har innepuser, har dere rasekatter eller blandinger? I såfall hvilke raser? Og omvendt - er det noen med rasekatter som har de ute?

Her i gården er det ekte, renrasede huskatter :nigo:

Kjenner en russian blue, en bengal og en burmeser som alle er ute-inne-ute puser :)

Endret av Lille-pus
Skrevet

Har du en eller fler?

En kastrert jentepus, 2 år snart

60m2

Nope

Klorestativ, egen seng (bruker den aldri), plass i vinduskarmen til å både sove og sitte og titte, plass i hyller så hun kan hoppe litt rundt

30 min til sammen

hatt henne i nesten to år

Har de alltid vært inne?

Nei, hun var ute i 9 måneder da jeg bodde en annen plass. Men hun var sjelden ute, kom alltid når jeg ropte eller hun så at jeg var utenfor, gikk aldri lenger en 20 m unna huset.

Hun har en tendens til å bli rastløs, løpe spinnvill overalt. Hun bekker også mye, men det er vel fordi hun er nysgjerrig. Hun er veldig snill, koser mye, og prater mye. Hun mjauer aldri, men prater hvis du skjønner hva jeg mener:p Får ikke noe inntrykk av at hun har lyst til å dra ut. Skjemmer henne bort med mye fisk pga dårlig samvittighet da.. også skal hun ha frokost kl 06, kommer og tråkker på ansiktet mitt kl 06 hver dag (hun åpner døra selv).

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også huskatt. Nå har jeg forresten blitt brukt som seng i over 1,5 time :rodmer:

Skrevet (endret)

Jeg har to katter, en innekatt og en huskatt. Huskatten fikk jeg først og den var vant til frilufts liv, så den er ute flere ganger daglig,han elsker det :)! Nå har jeg kjøpt en rasekatt å denne velger jeg å holde inne,( ihvertfall inntil vi flytter en plass mer landlig )fordi han fortsatt er en kattunge, og fordi den aldri har vært vant til å være ute. Den er også helt utrolig nydelig, og jeg har hørt om flere som har fått rasekattene sine stjålet fordi de har hatt dem ute. Sykt spør du meg! Innekatten er også så tillitsfull av seg at den ville ha gått bort til hvem som helst på gata :frown:

Den vet jo ikke om noe annet, og viser aldri antydning til å ville gå ut, selv om den sitter mye i vinduet å kikker på hva som skjer på veien :) Når den blir litt større tenker jeg at jeg kan være ute sammen med den, da det er en stor hage med hekk rundt huset, men akkurat nå tror jeg det er for tidlig for det. Bladene på hekken er jo borte nå. Når den skal være lenge alene,( 7-8 timer) sørger jeg alltid for at den har selskap av huskatten. Og når jeg er hjemme leker jeg med den hvis den vil det, koser med den når den vil det og gir den ellers det den trenger.Den har klatre/klorestativ som den bruker, og diverse andre spennende leker. Jeg har hatt katt hele mitt liv, og merker når en katt er glad eller ikke. Det er han her i aller høyeste grad, så jeg kan slett ikke se noe inhumant i å ha en innekatt, som aldri før har vært vant til å være ute.

Ellers er jeg også nøye på å følge opp vaksinasjoner, ormekurer osv, ettersom den ene er ute.

Endret av bobbi
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...