Gå til innhold

Maten ødelegger hverdagen min..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp sendt samboeren ut døra på familieselskap - alene. Begge er invitert, jeg skulle ha dratt, men jeg har ikke spist eller drukket noe i dag og er grinete, emosjonell og fullstendig utslitt.

Jeg klarer ikke å få i meg nok! Er ikke samboer hjemme og jeg har fri, så spiser jeg en gang om dagen. Er jeg på jobb så spiser jeg et rundstykke uten pålegg eller en liten salat, noen ganger glemmer jeg å drikke, og spiser middag når jeg kommer hjem.

Det har ingenting med vekt å gjøre, men jeg klarer ikke å peke på en ordentlig årsak heller. Mat frister ikke, smaker ikke godt.. Er ikke noe jeg husker på i det hele tatt. Mett/sulten-følelsen er helt borte, det kan plutselig ha gått et døgn uten mat og jeg kommer på det når jeg står på butikken og ordene bare stokker seg i setningene mine. Jeg prøver noen dager å få i meg f.eks en yoghurt på formiddagen, men det kan ta meg to timer å bli ferdig med den, noe som sier seg selv at er utrolig demotiverende. Nutrilettbarer som måltidserstatter har jeg også prøvd, og det går bare ikke. Etter to biter er jeg både stappmett og kvalm av smaken.

Viktig å understreke at dette er en periode, har vært sånn i et par måneder nå, men jeg har vært sånn i flere år tidligere.. Har gått til psykolog og har blant annet tatt opp forholdet til mat der, men hun gjorde det aldri til noe tema. Har prøvd å ta det opp med legen også, men han avfeide det med en gang fordi jeg presiserte at det ikke hadde med vekt å gjøre. Jeg er så lei av at dette ødelegger hverdagen min, at jeg ikke orker å bli med på ting sånn som nå, og at jeg ikke engang alltid klarer å tenke/snakke ordentlig på grunn av dette. Aner ikke hva jeg skal gjøre! Er så frustrert, og har så utrolig dårlig samvittighet ovenfor samboeren min nå (som så mange andre ganger).. Har ikke noe konkret spørsmål, bare masse frustrasjon som måtte ut..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vet akkurat hvordan du har det. For min del, så er det nok spiseforstyrrelsen min som henger igjen.

Anbefaler deg å gå til legen og få henvisning til sykehus og ernæeingsfysiolog. Og gjerne kjøpe inn protein og kalori-drikker. Noen kan blandes med melk, jeg syns de er best. Bruker å blande dem ut i 0,5l flasker, og sitter og smådrikker på dem foran dataen om morgenen f.eks. En slik flaske kan være det samme som et ganske stort måltid.

Yoghurt er også flotte greier som sklir lett ned, og som man ikke må ha masse matlyst for å få ned.

Du kan også prøve å bruke dobbelt opp med pålegg (som du liker) på brødskiva, da blir det litt mer mat, og smaker gjerne bedre.

Om man klarer å få i seg mye (nok) at en periode, vil kroppen bli vant til å få mer mengde mat og dermed bli mer sulten igjen.

Endret av Lurifaksen
Skrevet

Jeg har det også sånn i perioder. Når jeg merker at jeg spiser dårlig så skjønner jeg at jeg har det tungt psykisk.

Jeg spiser lettkokte havregryn og melk til frokost. Lager meg en miniporsjon og bare svelger unna. Alt som må tygges til frokost blir ikke spist. Dette kan du gjøre flere ganger om dagen. Litt er alltid bedre enn ingenting.

Ellers så bruker jeg en del smoothies. Utrolig hva du kan putte opp i og det smaker fortsatt bra. Jeg pleier å lage på Biola. Veldig greit å ha når jeg sitter foran pc'n for da blir det litt sånn bevisstløs drikking.

Jeg velger å spise frukt som jeg har lyst på uansett pris. For tiden går det i klementiner og fersk ananas.

Jeg spiser etter klokka. Argumenterer med meg selv om at selvfølgelig så klarer jeg å spise et tynt knekkebrød.

Har ofte hardkokte egg i kjøleskapet. Tar et og spiser det sånn som det er.

Jeg spiser lite og ujevnt, men det jeg spiser inneholder gode næringsstoffer.

Skrevet

Takk for gode tips:)

Føler at det er ganske håpløst når knekkebrødet eller yoghurten ikke er borte etter en time, og jeg iallefall tror at jeg tygger hele tiden.

Er uheldigvis hyperallergisk mot det meste av frukt jeg synes er supergodt, men prøver å ha tilgang på frukt av noe slag hele tiden. Tar til meg alle forslag, og prøver å tenke ut egne varianter:)

Lurifaksen: Hvor finner man sånne type drikker?

Men hvordan kan jeg få avtale hos ernæringsfysiolog hvis legen ikke tar meg seriøst? Har sjekket muligheten for å bytte fastlege, men det er ingen ledige her eller i nabokommunen med unntak av en som knapt snakker norsk, noe jeg ser på som et ganske dårlig utgangspunkt i en sånn sak..

Skrevet

Uff, skjønner frustrasjonen din, det må være kjempeslitsomt!

Apoteket selger hvertfall næringdrikker, i mange forskjellige smaker, det hadde kanskje vært verdt å prøve? Ser du har fått flere gode råd her; smoothie (og da kan du knuse nøtter å ha oppi for å få litt ekstra, god energi/næring), lettkokte havregryn i melk, eller rett og slett grøt, og i grøten kan du feks puttet cottage cheese, og ha på sukker/smør/kanel/syltetøy eller hva du orker smaken av.. Ting som du ikke trenger tygge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...