AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg opplever til stadighet at folk med den største selvfølge går forbi meg i køen. Hva kan det komme av? I dag opplevde jeg det tre ganger i samme kø! Jeg er en beskjeden person, og tør aldri si fra. Men akkurat i dag var jeg fristet til å spørre tredjemann hva det er ved meg som får folk til å tro at jeg enten ikke er i køen, selv om jeg faktisk står der, eller at det er greit å snike forbi meg. Men siden jeg ikke våget, så spør jeg her: Finnes det situasjoner der du uten å spørre går forbi en person som står i kø med vare under armen og venter på tur? Hvis du ser en annen snike uten at den besnekede(?) sier fra, prøver du da å gjøre det samme? 1
loffen Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Det samme skjedde meg senest i går, og det hender ofte! Jeg synes det er skikkelig irriterende, og aner ikke hvorfor det skjer meg hele tiden. Selv sniker jeg aldri!
Gjest Bloodless Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Selv sniker jeg aldri i kø, og ser jeg noen gjøre det der jeg jobber, så sier jeg at de fint får stille seg i kø som alle andre. Har ikke opplevd at noen har sneket foran meg heller, tror jeg, men har skjedd flere ganger at folk har spurt om jeg ville gå først siden jeg jeg har hatt så få varer. Hadde nok blitt mektig irritert om noen hadde sneket, men vet ikke om jeg hadde sagt fra.
Antheia Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Snik deg tilbake på plass? Og hvis de spør hvorfor du sniker, så kan du jo bare si at du trodde det var greit, siden han/hun gjorde det først. Endret 3. desember 2011 av Antheia 7
Gjest Survival Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Jeg hadde bedt de om å reise til hellvette bakerst i køen. Det er toppen av frekkhet å snike i køer. 1
Gjest Tirkes Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Jeg har nok vært skyldig i å snike, men det har vært ved tilfeller der kø-ingen har vært rotete og vanskelig å forstå. Feks om kunde1 betaler, kunde 2 legger varer på disken og kunde 3 står litt unna og blar i varer i en kurv/hylle. Jeg venter gjerne til det er på tide for kunde 3 å legge varer på disken/kunde 2 er ferdig å betale og ekspeditøren er helt ledig og ser på oss og lurer på hvems som er nestemann... reagerer ikke kunde3 da, så har jeg gått foran uten å si noe. Eller på diverse butikker med en kø og flere ansatte som ekspederer så har jeg noen ganger stått som nr 2 i køen og sett en ny person svinse rett bort til en som nettopp ble ledig. Tror det har mye med lay out av butikken å gjøre. Ondsinnet sniker gjør jeg heller ikke, men har ved noen tilfelle spurt pent om jeg kan få foran fordi XYZ. De fleste lar deg faktisk gå foran om du har en eller annen grunn til det. Tips til deg: Smil og si "Jeg tror jeg var før deg?" i en spørrende tone. Du åpner da for at de kan si "NEI!" og være duster eller si "Åh, det var du nok" og unnskylde og vike for deg. + følg på i køen og ikke tillat plass til handlevogner og kunder mellom deg og nestemann. Er nok endel folk i julestria som brøyter seg frem og er kasseområdet fullt av folk så er det lett å tro at noen står og studerer VGs forside/smågodtet i stedet for å stå i kø. Eller si "Jeg står i køen jeg også" når noen viser tegn til å ville gå forbi deg. Siste er litt vrien da. Noen ganger presser folk seg mellom for å hente en tyggispakke. For det kan ikke vente til de står fremfor kassen. Er man litt sjenert så er man vel neppe typen til å snike fremfor snikeren igjen, selv om det var et brilliant tips Endret 3. desember 2011 av Tirkes 3
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Tips til deg: Smil og si "Jeg tror jeg var før deg?" i en spørrende tone. Du åpner da for at de kan si "NEI!" og være duster eller si "Åh, det var du nok" og unnskylde og vike for deg. + følg på i køen og ikke tillat plass til handlevogner og kunder mellom deg og nestemann. Er nok endel folk i julestria som brøyter seg frem og er kasseområdet fullt av folk så er det lett å tro at noen står og studerer VGs forside/smågodtet i stedet for å stå i kø. Eller si "Jeg står i køen jeg også" når noen viser tegn til å ville gå forbi deg. Hadde man vært frampå nok til å følge disse rådene så... kan det være at det rett og slett synes på meg at jeg er for beskjeden til å si fra? Kan legge til at når jeg står i en sånn type kø der folk må gå gjennom køen, så velger de alltid å gå der jeg står. Jeg har faktisk testet hvor nær jeg klarer å stå personen foran, en gang touchet nesen min hans jakke. Likevel tok det bare fem sekunder før noen tok meg i armen og skviset seg forbi. Ellers har jeg inntrykk av at nordmenn er verstinger på å stå i kø, de er eksperter på å stille seg på siden istedenfor bak, de starter en ny kø til samme luke fra motsatt side, osv osv. Ser det spesielt ved boarding på fly. 2
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Når du har blitt forbigått såpass mange ganger tenker jeg at det kanskje er din egen feil. Kanskje du står for langt unna køen. Jeg skulle pante flasker, og et stykke unna sto det to kvinnfolk og snakket. Jeg stilte meg bak fyren, og fikk ei skyllebøtte av de to damene ettersom de visstnok var før meg. Jeg ble ganske overrasket, for de sto abslutt IKKE i kø bak den fyren. en annen gang skulle jeg og ei venninne kjøpe noen småting, og på ny fikk vi kjeft av ei dame som visstnok var i kø foran oss. Ikke aner jeg hvor hun kom fra, hun sto i hvewrt fakll ikke i køen da vi stilte oss der. Poenget er at om du skal stå i kø, så ikke still deg tre meter unna og bla i ukeblader, se på tilbudshyller og lignende. Folk er ikke tankelesere. Stå I SELVE KØEN om du ikke ønsker å bli forbigått. 3
Gjest snoopy_93 Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Hvis jeg står med noen venninner i en kø og noen går forran oss pleier vi å si litt høyt "Her har noen så dårlig tid at de ikke har TID til å vente på tur som alle andre." Da pleier folka å snu seg og se stygt på oss.
Gjest Regza Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Kan hende de ser på deg at du ikke er typen til å si ifra... og da er det nok lett for de å snike seg frem for de skjønner du ikke kommer til å gjøre noe med det.
smalls Skrevet 3. desember 2011 #11 Skrevet 3. desember 2011 Huff skjønner ikke hva som går av folk som tror der bare kan snike i køer Har opplevd selv en gang at en dame i 50 åra bare stilte seg fora meg i køen på matbutikken. Altså... hva faen? Makan til frekkhet. Ble så paff at jeg ikke fikk ut et eneste ord. Angrer skikkelig på det
ssecret Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 Jeg sier i fra på en fin og bestemt måte! Men altså... Sniiike i køen?! Jeg forstår ikke hvordan folk synker så lavt!!! Greit hvis det er en liten rakkerunge, men som regel er det ikke det...
Kosemose Skrevet 3. desember 2011 #13 Skrevet 3. desember 2011 Jeg mener at hvis man lurer på om man sniker i køen eller ikke, så er det normal folkeskikk å spørre "var du før meg" eller "står du i køen" osv før man turer fram. Jeg bestreber meg på å IKKE snike, og er nøye med å ikke ta andres plass. Så er jeg også nøye på at ingen sniker foran meg. Hvis noen prøver seg blir jeg kjempeirritert, og kan gjøre ting som å kommentere sniking eller forsøk på sniking høyt til personen jeg står sammen med, eller flytte meg litt strategisk og sette ut armer og ben litt hvis jeg merker at folk prøver å snike.
ssecret Skrevet 3. desember 2011 #14 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har derimot full respekt for en som spør om å komme før meg med bare en brusflaske i forhold til meg med den store handlevognen!
loffen Skrevet 3. desember 2011 #15 Skrevet 3. desember 2011 Hadde man vært frampå nok til å følge disse rådene så... kan det være at det rett og slett synes på meg at jeg er for beskjeden til å si fra? Kan legge til at når jeg står i en sånn type kø der folk må gå gjennom køen, så velger de alltid å gå der jeg står. Jeg har faktisk testet hvor nær jeg klarer å stå personen foran, en gang touchet nesen min hans jakke. Likevel tok det bare fem sekunder før noen tok meg i armen og skviset seg forbi. :sjenert:Ellers har jeg inntrykk av at nordmenn er verstinger på å stå i kø, de er eksperter på å stille seg på siden istedenfor bak, de starter en ny kø til samme luke fra motsatt side, osv osv. Ser det spesielt ved boarding på fly. Åh, akkurat det samme skjer med meg også!!?
Kosemose Skrevet 3. desember 2011 #16 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har derimot full respekt for en som spør om å komme før meg med bare en brusflaske i forhold til meg med den store handlevognen! Enig, det er lov å spørre. Samtidig - hvis jeg har full vogn og han bak meg kun har en brusflaske, så lar jeg ham få plassen foran hvis jeg føler for det, uten at noen trenger å spørre. At man har mange varer tilsier jo ikke at man alltid har så himla mye bedre tid enn alle bak som bare har en brus.
The Kitten Skrevet 3. desember 2011 #17 Skrevet 3. desember 2011 Ettersom det å stå i kø er det kjedeligste jeg vet, så hater jeg køsnikere. Så jeg sier alltid i fra, men på en hyggelig måte. Det er aldri greit å snike i kø, men om noen spør meg fint kan jeg godt slppe dem foran. Det kommer litt an på situasjonen.
Gjest Raindrops Skrevet 3. desember 2011 #18 Skrevet 3. desember 2011 Utrolig hvor frekke folk kan være. Jeg forstår ikke hva som får folk til å snike når det helt tydelig er en kø der. De eier tydeligvis ikke normal folkeskikk. Jeg har heldigvis ikke opplevd noe slikt selv, men jeg har sett det en del på jobb, og da ber jeg dem om å stille seg i kø. Blir like irritert hber gang, for det burde ikke være nødvendig når det er snakk om voksne folk.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #19 Skrevet 3. desember 2011 Hadde faktisk tenkt å lage en tråd om dette for en liten stund siden, fordi jeg opplevde dette tidligere i dag. Var på en klesbutikk, og stilte meg bak ei som sto ved siden av hun som ble ekspedert. Jeg så jo at hun sto og ventet på å selv bli ekspeditert, og tenkte at grunnen til at hun ikke hadde stilt seg bak hun som ble ekspeditert, var at ved siden av henne (hun som ble ekspeditert) sto det venninner som hun snakket med. Etter hvert kom det 2-3 stykker og stilte seg bak meg også, og vi var TYDELIG en kø. Venninnene til hun som ble ekspeditert gikk, så vi sto sånn foran kassa (skal prøve å visualisere det hele): KASSA X..X X.... X.... X.... Det er jo ganske tydelig en kø, allikevel kom det ei dame og stilte seg bak hun som ble ekspeditert (Xen til høyre). Hun som sto først i køen, altså hun som sto foran meg, klarte å "hevde seg" ved å slenge tingene sine på kassa før hun som snek. Hadde såååå lyst til å si noe til snoken, men med angst for alt som innebærer konfrontasjon så gikk selvfølgelig ikke det. Og hun ble altså ekspeditert før meg, til tross for at vi på det tidspunktet var nesten 5 stk. i køen...
makkapakka Skrevet 3. desember 2011 #20 Skrevet 3. desember 2011 Det er nok sikkert de folkene som tror du stiller deg i kø fordi du syns det er så morro å gjøre det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå