Gå til innhold

P-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, jeg har nettopp begynt på p-piller og er litt spent på det med bivirkninger. Liker ikke å putte alt mulig i kroppen min (bortsett fra mat), så jeg lurer på hva jeg kan forvente.

- Når begynte du å merke bivirkninger, og hvilke merket du?

- Når gikk de over, og hvilke har du fortsatt?

- Hvor mye plager de deg (eller de rundt deg, hehe) i hverdagen?

I tillegg lurer jeg litt på:

Jeg tar pillen om morgenen, men det varierer litt når jeg står opp. Tar den mellom 07:30 og 10:30... er dette for stor variasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk på Yasmin i ti år. Opplevde ingen bivirkninger, bortsett fra at huden min ble helt perfekt. Så for meg var pillen bare positiv, og gjorde at jeg slapp unna med mens 3-4 ganger i året.

Om du går på p-pillen gjør det ingenting om tidspunktet varierer litt, med minipillen er det viktigere. Dette, og en god del annen informasjon du behøver å vite, står i pakningsvedlegget. Så du bør sette deg ned og lese dette grundig.

Skrevet

Kan ikke huske å ha hatt noen bivirkninger jeg, har gått på litt forskjellige piller de siste ti årene. Har vel hatt noen mellomblødninger som kan være irriterende, men da pleier jeg bare å ta en pillefri uke :) som oftest har det jo kommet av at jeg har slurvet med pillene. Å går jeg på Yasminelle(tror jeg) og er fornøyd med de

Skrevet

Jeg gikk på Yasmin i ti år. Opplevde ingen bivirkninger, bortsett fra at huden min ble helt perfekt. Så for meg var pillen bare positiv, og gjorde at jeg slapp unna med mens 3-4 ganger i året.

Tok det lang tid før du merket forbedring i huden? :) Jeg håper på å se noe av dette selv! Har begynt på Yasminelle.

Skrevet

Tok det lang tid før du merket forbedring i huden? :) Jeg håper på å se noe av dette selv! Har begynt på Yasminelle.

Jeg hadde ikke store hudproblemer, fet t-sone, avhengig av pudder, og en og annen kvise innimellom. De årene jeg gikk på pillen hadde jeg helt perfekt hud, hverken for tørr eller for fet, og aldri en kvise. Men det kan ha vært sammenfallende med at jeg var på vei ut av tenårene, for jeg har like fin hud nå når jeg har vært pillefri i tre år, og er 30+.

Hvor lang tid det tok husker jeg ikke, det er jo 13 år siden.

Skrevet

Jeg hadde ikke store hudproblemer, fet t-sone, avhengig av pudder, og en og annen kvise innimellom. De årene jeg gikk på pillen hadde jeg helt perfekt hud, hverken for tørr eller for fet, og aldri en kvise. Men det kan ha vært sammenfallende med at jeg var på vei ut av tenårene, for jeg har like fin hud nå når jeg har vært pillefri i tre år, og er 30+.

Hvor lang tid det tok husker jeg ikke, det er jo 13 år siden.

Okei, jeg skjønner at du ikke husker det. Da får jeg bare ta piller og se hva som skjer :)

Skrevet

Nå har jeg hatt mensen to uker i strekk. Jeg går på Yasmin, og det startet med at jeg, en uke ut i brettet, dro på helgetur hvor jeg glemte å ta med pillene. Så da jeg kom hjem søndag kveld, tok jeg to piller (for lørdag og søndag). Trodde dette skulle gå greit og at jeg ikke skulle få mensen ettersom jeg ikke pleier å få den før den tredje pillefrie dagen, men mandagsmorgenen var den jaggumeg på vei. Og siden det har jeg, som sagt, blødd i to uker. Hvor lenge tror dere dette skal pågå? Jeg fortsatte å ta p-piller hver dag etter at jeg fikk mensen, og jeg har nå startet på nytt brett (hoppet over den pillefrie uka).

Det er ikke så fryktelig ille ettersom blødningene ikke er like sterke som under en vanlig menstruasjon, men jeg får kjærestebesøk i jula og ettersom vi ikke har sett hverandre siden mai, har jeg veldig lite lyst til å ha mensen når han er her.

Skrevet

Nå har jeg hatt mensen to uker i strekk. Jeg går på Yasmin, og det startet med at jeg, en uke ut i brettet, dro på helgetur hvor jeg glemte å ta med pillene. Så da jeg kom hjem søndag kveld, tok jeg to piller (for lørdag og søndag). Trodde dette skulle gå greit og at jeg ikke skulle få mensen ettersom jeg ikke pleier å få den før den tredje pillefrie dagen, men mandagsmorgenen var den jaggumeg på vei. Og siden det har jeg, som sagt, blødd i to uker. Hvor lenge tror dere dette skal pågå? Jeg fortsatte å ta p-piller hver dag etter at jeg fikk mensen, og jeg har nå startet på nytt brett (hoppet over den pillefrie uka).

Det skyldes nok at du har surret det til en del. En glemt pille er nok til å få blødning, selv om blødningen først kommer på 2-3 pillefrie dagen er det den første pillen du ikke tar som fører til blødningen. Og når du på toppen av to glemte piller putter i deg to piller på en gang, for så å fortsette med pillene, så er det ikke rart at kroppen din reagerer.

Slutt med pillene, ta syv pillefrie dager, og begynn på den igjen. Bruk tilleggsprevansjon en ukes tid etter at du har begynt på nytt brett.

Skrevet

Jeg gikk på p-piller av merket microgynon i et år, men merka at jeg fikk veldig humørsvigninger av det. Jeg hadde veldig kort lunte (har aldri hatt det ellers), og humøret skiftet fort. Fikk også litt vektøkning. Det var det med humørsvigningene som gjorde at jeg slutta med p-piller.

Skrevet

Det skyldes nok at du har surret det til en del. En glemt pille er nok til å få blødning, selv om blødningen først kommer på 2-3 pillefrie dagen er det den første pillen du ikke tar som fører til blødningen. Og når du på toppen av to glemte piller putter i deg to piller på en gang, for så å fortsette med pillene, så er det ikke rart at kroppen din reagerer.

Slutt med pillene, ta syv pillefrie dager, og begynn på den igjen. Bruk tilleggsprevansjon en ukes tid etter at du har begynt på nytt brett.

Men jeg har jo allerede startet på et nytt brett, og tatt tre piller på det nye brettet. Jeg har alltid fått streng beskjed om å alltid fullføre et brett - ikke fordi det er farlig å stoppe midt i, men rett og slett fordi man vil blø ut hele brettet, altså i flere uker. Stemmer ikke dette?

Jeg forstår at jeg har rotet det til, men jeg trodde at ting ville gå seg til, og etter hvert stabilisere seg, selv om jeg fortsatte å ta pillene - uten stopp.

Skrevet

Du kan fint ta pillefri uke nå, og det bør du gjøre. Det som er viktig å huske er at du ta et helt brett etter den pillefrie uka. Da kan du ikke bare ta de 18 som er igjen på nåværende brett.

Poenget med å si at man alltid skal fullføre brettet er for at man skal være sikker på at det alltid blir inntatt 21 piller sammenhengende. Mindre enn det og beskyttelsen er ikke så bra lengre. Hvis du allerede har tatt mer enn 21 sammenhengende, så kan du ta pilefri uke midt i et brett.

Med tanke på rotet med pillene, så bør du også bruke tilleggsbeskyttelse i pillefri uke, og i to uker etter det. For å være på den sikre siden. :)

Skrevet

Det forklarer ting litt mer. Jeg skal ta en pillefri uke nå. Takk for svar!

Skrevet

Har brukt tre forskjellige p-pille merker og alle disse(i varierende grad!) ga meg bivirkninger som:

Lite sexlyst

vektøkning

ekstreme humørsvingninger

Sluttet etter mange år på dem,og er som et nytt menneske!

Skrevet

Hei, jeg har nettopp begynt på p-piller og er litt spent på det med bivirkninger. Liker ikke å putte alt mulig i kroppen min (bortsett fra mat), så jeg lurer på hva jeg kan forvente.

- Når begynte du å merke bivirkninger, og hvilke merket du?

- Når gikk de over, og hvilke har du fortsatt?

- Hvor mye plager de deg (eller de rundt deg, hehe) i hverdagen?

I tillegg lurer jeg litt på:

Jeg tar pillen om morgenen, men det varierer litt når jeg står opp. Tar den mellom 07:30 og 10:30... er dette for stor variasjon?

For å svare på tilleggsspørsmålet ditt først: Nei, ifølge den informasjonen jeg har fått er ikke dette for stor variasjon, du skal være trygg så lenge det ikke går mer enn 36 timer mellom p-pillene (altså 12 timer etter at du skulle ha tatt den), men man burde jo prøve å få tatt de til noenlunde samme tidspunkt. Men, hvis du går på Cerazette kan man få mellomblødninger (visstnok, går ikke på de så kan ikke bekrefte dette) hvis de ikke taes på noenlunde samme tidspunkt hver dag, men dette kan så klart variere fra person til person.

Jeg går på Mercilon og fikk større humørsvigninger enn hva jeg normalt hadde, menssmertene kom også litt hyppigere enn tidligere (da jeg ikke gikk på pillen). Har nå gått på Mercilon i litt over ett år og verken menssmertene eller humørsvigningene har forandret seg siden jeg startet, med andre ord, jeg har fremdeles humørsvigninger og menssmerter. De rundt meg får gjennomgå når jeg har PMS, og enkelte ganger mener de at jeg er direkte frekk, mens andre ganger kan jeg gråte av å miste en blyant (true story). Personlig vurderer jeg å bytte, men skal holde meg til disse da jeg får de gratis i en liten stund til fordi jeg da blir 18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...