AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har ikke hatt problemer med å kjøre bil med katten før. Igår skulle vi ut og han mjauet ukontrollert fra buret. Prøvde å presse snuta ut. Både fram og tilbake, og det var korte turer! Vi skal kjøre bil i 6 t om to uker for å komme oss på ferie. Da går ikke dette Er det noe man kan gjøre? Finnes det noe "beroligende" for katten?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 Jeg har ikke hatt problemer med å kjøre bil med katten før. Igår skulle vi ut og han mjauet ukontrollert fra buret. Prøvde å presse snuta ut. Både fram og tilbake, og det var korte turer! Vi skal kjøre bil i 6 t om to uker for å komme oss på ferie. Da går ikke dette Er det noe man kan gjøre? Finnes det noe "beroligende" for katten? Ja, du kan få det hos veterinæren.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Hvordan forklarer jeg saken da? Eller hva spør jeg om? Tenkte kanskje de var strenge på å gi ut slik? Det er bare umulig å kjøre bil med han nå. Jeg holdt nesten på å krasje for han mjauet så høyt og ubehagelig. Det eneste jeg kan komme på er at vi har fått nye piggdekk. Ingenting ellers er endret, så skjønner ikke hvor panikken kommer fra
Rayanne Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Det er bare å drite i mjauingen, katten tar ikke skade av å være sur noen timer. Mine katter klager kontinuerlig når vi skal ut og kjøre korte turer, men på langturer har de gitt opp og lagt seg til å sove etter en times tid. Viktig å kjøre i et strekke og fylle drivstoff på forhånd og ta med mat man kan spise underveis, siden de begynner igjen med en gang man stopper. Jeg hadde ikke dopet ned katten pga den sutrer. Og du kan ikke la deg distrahere så lett når du kjører bil. Katten merker at den påvirker deg med mjauingen, og da blir det bare verre, ikke snakk til den eller gi den noen oppmerksomhet. Det er forøvrig normalt at yngre katter synes bilkjøring er greit, men blir vrangere og vrangere med åra. Jeg synes også det hjelper å hive et teppe over buret, da legger de seg lettere til ro i mørket. 4
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Jeg mente ikke nødvendigvis å dope den ned! Jeg tenkte kanskje det fantes noen "urter" som de reagerer på, motsatt av catnip. 6 timers tur er ikke korttur for meg og det er ikke vanlig mjauing. Det hadde vært en ting - den mjauingen er så intens og høy at det skjærer i ørene. Dessuten skal jeg sitte på med noen venner, og jeg skal ikke kjøre, og jeg syns det er forferdelig om han skal holde på sånn.. mest for deres del. Men katten er bare 6 mnd. Og for en mnd siden syns han det var helt greit å kjøre bil!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #6 Skrevet 4. desember 2011 Hvordan forklarer jeg saken da? Eller hva spør jeg om? Tenkte kanskje de var strenge på å gi ut slik? Det er bare umulig å kjøre bil med han nå. Jeg holdt nesten på å krasje for han mjauet så høyt og ubehagelig. Det eneste jeg kan komme på er at vi har fått nye piggdekk. Ingenting ellers er endret, så skjønner ikke hvor panikken kommer fra Da håper jeg du ikke har barn, eller eventuelt får barn før du klarer å kjøre bil uten å la deg distrahere av lyder... Kan godt være piggdekkene som gjør det, de bråker jo litt, og katter har en del bedre hørsel enn oss mennesker... Har selv en utstillingskatt som mjauer konstant i bil. 60 mils kjøring (hver vei) med konstant Bengalmjauing var en smule slitsomt. Men, jeg bare lukker øra for det, hun har stort bur med plass til en utstillingssandkasse, så hun lider ingen nød. Bengaler har bare en tendens til å lage mye lyd:) Og vanligvis er utstillingene maks 2-3 timer unna, og det overlever både jeg og katta helt fint:)
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #7 Skrevet 4. desember 2011 Da håper jeg du ikke har barn, eller eventuelt får barn før du klarer å kjøre bil uten å la deg distrahere av lyder... Kan godt være piggdekkene som gjør det, de bråker jo litt, og katter har en del bedre hørsel enn oss mennesker... Har selv en utstillingskatt som mjauer konstant i bil. 60 mils kjøring (hver vei) med konstant Bengalmjauing var en smule slitsomt. Men, jeg bare lukker øra for det, hun har stort bur med plass til en utstillingssandkasse, så hun lider ingen nød. Bengaler har bare en tendens til å lage mye lyd:) Og vanligvis er utstillingene maks 2-3 timer unna, og det overlever både jeg og katta helt fint:) Det går helt fint med lyder, men det var helt uventet lyd som tok meg litt på senga. At den lyden kunne komme fra en så skjønn, liten pus Vi har jo kjørt en del bil, til dyrlege, på besøk. Den eneste gangen han mjauet var faktisk når vi hentet han fra fosterhjemmet, men det er forståelig nok. Da var det en helt annen type mjauing enn den som var sist vi kjørte. Dette er første gang vi kjører etter at jeg byttet dekk, og når jeg sitter i bilen, så hører jeg jo dekkene utenfor. Det er mulig dette er problemet.. tenkte bare kanskje andre hadde opplevd det samme Hvordan gjør man det med toalett? Katter klarer kanskje ikke holde seg i 6 timer? Jeg tenkte å ha en isboks i buret, men han har ikke brukt den når vi har f.eks vært på besøk. Da var vi borte i 4-5 timer, og han gikk ikke på toalettet. Da hadde han tisset rett før vi dro. Takk for svar
Niennas Skrevet 4. desember 2011 #8 Skrevet 4. desember 2011 Katten min føles seg veldig utrygg når vi kjører bil (sikkert fordi bakken rører på seg, og han er innestengt i bur). Han mjauer konstant og svetter bl.a. mye under potene. Jeg har forsåvidt aldri prøvd å legge et teppe over buret hans, så det skal jeg prøve! (Det hjelper vel heller ikke at vi bare kjører bil med ham når vi skal til dyrlegen... ) Når det gjelder å dope ned katten for en lang biltur så synes jeg ikke det høres helt på trynet ut... Vi er nødt til å dope ned katten vår hver nyttårsaften fordi han er så vanvittig redd, og jeg tror nok dyrleger er vant til å selge enkeltpiller i desember, med mange som skal dra lange turer hjem, og som sagt, nyttårsaften. Vi har aldri dopet ned katten vår når vi skal kjøre tur, men jeg har dopet ned minigrisen min når vi kjørte fra Nord-Trøndelag til Vestfold. Jeg tror det var bedre både for henne og for meg, at hun fikk sove igjennom hele bilturen.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #9 Skrevet 4. desember 2011 Katten min føles seg veldig utrygg når vi kjører bil (sikkert fordi bakken rører på seg, og han er innestengt i bur). Han mjauer konstant og svetter bl.a. mye under potene. Jeg har forsåvidt aldri prøvd å legge et teppe over buret hans, så det skal jeg prøve! (Det hjelper vel heller ikke at vi bare kjører bil med ham når vi skal til dyrlegen... ) Når det gjelder å dope ned katten for en lang biltur så synes jeg ikke det høres helt på trynet ut... Vi er nødt til å dope ned katten vår hver nyttårsaften fordi han er så vanvittig redd, og jeg tror nok dyrleger er vant til å selge enkeltpiller i desember, med mange som skal dra lange turer hjem, og som sagt, nyttårsaften. Vi har aldri dopet ned katten vår når vi skal kjøre tur, men jeg har dopet ned minigrisen min når vi kjørte fra Nord-Trøndelag til Vestfold. Jeg tror det var bedre både for henne og for meg, at hun fikk sove igjennom hele bilturen. Grunnen til at jeg føler det er dumt å dope ned katten, er fordi jeg har hørt at man doper ned kroppen, ikke sinnet. At katten føler frykten, men at den ikke kan gi uttrykk for det. Jeg skal ringe dyrlegen når det åpner, ellers så har jeg tenkt å testkjøre med bilen vi skal kjøre med (som er piggfrie dekk) og se hvordan det går! -TS
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Det går helt fint med lyder, men det var helt uventet lyd som tok meg litt på senga. At den lyden kunne komme fra en så skjønn, liten pus Vi har jo kjørt en del bil, til dyrlege, på besøk. Den eneste gangen han mjauet var faktisk når vi hentet han fra fosterhjemmet, men det er forståelig nok. Da var det en helt annen type mjauing enn den som var sist vi kjørte. Dette er første gang vi kjører etter at jeg byttet dekk, og når jeg sitter i bilen, så hører jeg jo dekkene utenfor. Det er mulig dette er problemet.. tenkte bare kanskje andre hadde opplevd det samme Hvordan gjør man det med toalett? Katter klarer kanskje ikke holde seg i 6 timer? Jeg tenkte å ha en isboks i buret, men han har ikke brukt den når vi har f.eks vært på besøk. Da var vi borte i 4-5 timer, og han gikk ikke på toalettet. Da hadde han tisset rett før vi dro. Takk for svar Hehe, godt å høre at du ikke er så sart at du ikke tåler lyder da:) Jeg har katter som holder seg hele dagen på utstilling, mens andre gjerne bruker sandkassa. Har et så stort bur at det er plass til en liten utstillingsdo der, og det var kjekt da vi skulle kjøre til Molde fra Østfold... Isboks blir kanskje litt lite, men en litt større plastboks, en sånn billig med lokk fra Europris for eksempel funker også fint. Jeg ville investert i et litt større bur hvis du har sånt lite plastbur. Selv har jeg et i tekstil, det kan legges sammen når det ikke er i bruk, og kattene liker det godt. Jeg har det vanligvis stående i en krok i stua, så blir det ofte brukt til soveplass:) Kanskje du skal ta noen småturer for å venne katten til lyden av piggdekk, hvis det er det som er problemet?
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Hehe, godt å høre at du ikke er så sart at du ikke tåler lyder da:) Jeg har katter som holder seg hele dagen på utstilling, mens andre gjerne bruker sandkassa. Har et så stort bur at det er plass til en liten utstillingsdo der, og det var kjekt da vi skulle kjøre til Molde fra Østfold... Isboks blir kanskje litt lite, men en litt større plastboks, en sånn billig med lokk fra Europris for eksempel funker også fint. Jeg ville investert i et litt større bur hvis du har sånt lite plastbur. Selv har jeg et i tekstil, det kan legges sammen når det ikke er i bruk, og kattene liker det godt. Jeg har det vanligvis stående i en krok i stua, så blir det ofte brukt til soveplass:) Kanskje du skal ta noen småturer for å venne katten til lyden av piggdekk, hvis det er det som er problemet? Vi skal kjøre bil med piggfrie dekk når vi skal ut på tur. Jeg la bare merke til det når jeg hadde han med i egen bil - den fæle mjauinga. Så da tenkte jeg vi kunne prøve å se om han var stille når vi kjørte "vanlig" bil. Da finner jeg jo fort ut om det er dekkene som gjør det
Perelandra Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Har du utekatt eller innekatt TS? Den ideelle katt å ha med på lengre bilturer er, etter min erfaring, en som er trøtt, mett og nylig har vært på do. Da vil den sove seg i gjennom turen. Tidligere pleide Pus og jeg å pendle en del til og fra foreldrene mine, det var en kjøretur på ca. tre timer. Før vi dro pleide jeg å la Pus være ute ei god stund. Hvis det ikke var dårlig vær, hendte det ofte at jeg lot han være ute mens jeg var på jobb. Da var han trøtt og hadde forhåpentligvis vært på do da han kom inn. Etter å ha fått et godt måltid var han så klar for tur. Det var særlig viktig at han hadde vært på do før vi dro på tur. Hvis han ikke hadde vært ute, for eks. på grunn av dårlig vær, kunne det hjelpe å rengjøre doen. En ren nyvasket do med ny sand har en uimotståelig trang på han som er vanskelig å stå i mot!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 Har du utekatt eller innekatt TS? Den ideelle katt å ha med på lengre bilturer er, etter min erfaring, en som er trøtt, mett og nylig har vært på do. Da vil den sove seg i gjennom turen. Tidligere pleide Pus og jeg å pendle en del til og fra foreldrene mine, det var en kjøretur på ca. tre timer. Før vi dro pleide jeg å la Pus være ute ei god stund. Hvis det ikke var dårlig vær, hendte det ofte at jeg lot han være ute mens jeg var på jobb. Da var han trøtt og hadde forhåpentligvis vært på do da han kom inn. Etter å ha fått et godt måltid var han så klar for tur. Det var særlig viktig at han hadde vært på do før vi dro på tur. Hvis han ikke hadde vært ute, for eks. på grunn av dårlig vær, kunne det hjelpe å rengjøre doen. En ren nyvasket do med ny sand har en uimotståelig trang på han som er vanskelig å stå i mot! Det er en innekatt enda, så muligheten til å være ute er begrenset, selv om jeg kan ta han med ut en tur og leke i sele. Da pleier han å være helt utslått i mange-mange timer etterpå. Det er mange sanseinntrykk for han, så han blir sliten. Kanskje det er en mulighet? Jeg skal prøve å friste med toalettet før vi drar
Perelandra Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 Jeg skal prøve å friste med toalettet før vi drar Hvem kan vel motstå et velduftene toalett fullt med deilig innbydende sand?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #15 Skrevet 5. desember 2011 Hvem kan vel motstå et velduftene toalett fullt med deilig innbydende sand? Til tross for at jeg rengjør alle sandkasser to ganger om dagen så er det alltid en liten kø med katter som bare måååå på do nåååå når jeg holder på med rengjøringa;) Så en kan jo faktisk lure en katt til å gå på do før en lengre biltur. Og TS, om du ikke bor virkelig ideelt til for katter, så ville jeg fortsatt å ha ham som innekatt, med trygge turer ut i sele:)
Gjest Tirkes Skrevet 5. desember 2011 #16 Skrevet 5. desember 2011 Om han ikke har mjauet mye før, så kan han ha vært uvel, kanskje litt bilsyk. Kanskje han egentlig var litt sulten og dette ikke var noe kult på tom mage. Kanskje han var tørst, eller kanskje han måtte på do. De har ikke så mange måter å si ifra på at ting ikke er som de skal. Vi har ofte kattebeistene med på bilturer, og reiser ikke fra dem når vi skal bort en helg. Ettersom det er bilturer, så har vi sjelden noen frist for å komme oss ut døra, så her gis kattene oppmerksomhet og vi passe på at de har spist/drukket og gått på do før vi setter oss i bilen. Også har vi en reisekasse med tynt lag sand i bilen + skål og en flaske vann. Blir noen av dem urolige, så stopper vi og slipper dem løse i bilen, tilbyr vann og do og tar en pause fra kjøringen så magen kan hente seg inn igjen litt, dersom det var bilsyke som førte til vræling. Har funka gull for oss. Katter har også humør og kan være gretne og stå opp på feil pote.
hittah Skrevet 5. desember 2011 #17 Skrevet 5. desember 2011 Hvordan gjør man det med toalett? Katter klarer kanskje ikke holde seg i 6 timer? Jeg tenkte å ha en isboks i buret, men han har ikke brukt den når vi har f.eks vært på besøk. Da var vi borte i 4-5 timer, og han gikk ikke på toalettet. Da hadde han tisset rett før vi dro. Takk for svar Ang toalett. Jeg bruker å sette kattene mine i sandkassen, en stund før jeg skal noen steder med de, for å "tipse" de om de kanskje må på do. Enten så skjønner de tegningen, ellers så må de ikke på do. Uhell skjer selvfølgelig, men pytt pytt! Bruker å funke å plassere de i sandkassen
Perelandra Skrevet 5. desember 2011 #18 Skrevet 5. desember 2011 Om han ikke har mjauet mye før, så kan han ha vært uvel, kanskje litt bilsyk. Kanskje han egentlig var litt sulten og dette ikke var noe kult på tom mage. Kanskje han var tørst, eller kanskje han måtte på do. De har ikke så mange måter å si ifra på at ting ikke er som de skal. Vi har ofte kattebeistene med på bilturer, og reiser ikke fra dem når vi skal bort en helg. Ettersom det er bilturer, så har vi sjelden noen frist for å komme oss ut døra, så her gis kattene oppmerksomhet og vi passe på at de har spist/drukket og gått på do før vi setter oss i bilen. Også har vi en reisekasse med tynt lag sand i bilen + skål og en flaske vann. Blir noen av dem urolige, så stopper vi og slipper dem løse i bilen, tilbyr vann og do og tar en pause fra kjøringen så magen kan hente seg inn igjen litt, dersom det var bilsyke som førte til vræling. Har funka gull for oss. Katter har også humør og kan være gretne og stå opp på feil pote. I alle fall for min katt har sterk mjauing vanligvis betydd noe spesielt. Det er forskjell på "kjede seg-mjauing" og "jeg må tisse eller er bilsyk-mjauing" Å ta med do på lange turer ser jeg på som en selvfølge, men jeg har dessverre opplevd en gang at det har gått galt, og at han bæsjet i buret. Da var det ikke helt min feil. Jeg hadde vært ute og reist, og Pus ble i mens passet på av mine foreldre. De møtte meg på flyplassen med pus i buret, men da hadde han allerede sittet i buret ganske lenge. Trolig hadde han heller ikke fått gå på do før de dro ut.
ninuska_ Skrevet 5. desember 2011 #19 Skrevet 5. desember 2011 Tirkes: hvor lang tid stopper dere før de føler seg fine igjen? Og hvor ofte? Venninna mi har en veldig bilsyk katt, så tenkte foreslå det til henne. Aldri tenkt på at små stopp kan hjelpe. Glad min lille tass er rolig liten kar i bilen, den eneste lyden han lager er en liten mrrrp-lyd i ny og ne
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2011 #20 Skrevet 5. desember 2011 Prøv tog. Min katt mjauer kontinuerlig i bil og buss, mens den har evnen til å roe seg i tog. Kan ha noe å gjøre med at bevegelsen er jevnere og man ikke svinger så mye. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå