Gå til innhold

Er svensker og nordmenn det samme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Personlig ser jeg ingen forskjeller mellom svensker og nordmenn. Noen her med andre meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du fysisk eller mentalt? Eller genetisk?

Skrevet

Tenker du fysisk eller mentalt? Eller genetisk?

Alt:)

Skrevet

Ikke lett å se forskjellen, men så fort de åpner kjeften er det gjort...

• Liker 5
Skrevet

Det var vel slik at i vikingtiden så var skandinavia ett, og vikingene ferdes rundt i hele området som det var et land. Så veldig forskjellig har vi nok ikke rukket å bli ennå. Jeg føler ihvertfall ingen forskjell hos min svenske familie enn hos min norske, bortsett fra litt tradisjoner.

Skrevet

Jeg føler at nordmenn og svensker er "ett". Ja visst er det to land, men menneskene er så like at jeg kan si det sånn.

• Liker 4
Skrevet

svensker er mye hyggeligere enn nordmenn, mye penere og språket er penere enn norsk.

svensker :hjerte:

• Liker 2
Skrevet

Genetisk er vi nok forskjellige, men ikke SÅ forskjellige. Tenker feks på små mysterier som at det er dobbelt så mange antall pasienter med hjernehinnebetennelse i Norge enn i Sverige, tross at de er dobbelt så mange som oss.

Som et kort eksempel.

Språkmessig fikk vi mer input fra tyskland og danmark, og svenskene fikk endel ord og gramatiske regler fra østsiden av østersjøen som vi aldri fikk.

Sies at nordsvensker har mer samiske aner i seg enn nordnorske folk, fordi klimaet var mer stabilt mot østersjøen enn mot nordsjøen, så det var større befolkninger der og samene trakk lengre sør.

Det er mange forskjeller.

Men!

Hovedforskjellen er at nordmenn forteller svenskevitser og svenskene forteller norskevitser.

• Liker 1
Skrevet

Hva med nordmenn og dansker?

Og: er nordmenn og dansker mer like enn nordmenn og svensker?

TS

Skrevet

De er vel like ulike som nordmenn og svenske. Og like like.

Og like forskjellige som bergensere og sørleninger.

Og trøndere vs totninger.

Genetisk sett er det vrient å sette fingeren på noen fra et område og si "slik er det", for du har teite tilfeller, slik som gata mi, her bor en dansk familie også er jeg vestlening, og vi bor i Akershus. Det er masse svensker her også, så det er nok liten forskjell på oss og svenskene på andre siden av skogen her.

Jeg aner ikke, men jeg vil tro at danskene er genetisk sett mer ulike svensker og nordmann pga at det er hav mellom. Men det er ikke noe jeg har kilder på, kun gjetning.

Skrevet

Svensker er skandinavias svar på amerikanere. De har vesentlig høyere selvtillitt enn nordmenn, de er bedre på small-talk, de har en lengre historie som "en del av verden" med en masse berømte og betydningsfulle mennesker, mens Norge bare har vært en stakkarslig forblåst provins uten særlig betydning.

• Liker 2
Gjest Survival
Skrevet

Jeg syns at nordmenn og svensker er mer like enn nordmenn og dansker. Jeg føler at dansker ofte har et veldig engelsk preg over seg. Ikke bare språket, men også mange av tradisjonene, verdiene og holdningene til danskene er veldig lik engelske. Tar jeg feil nå?

• Liker 2
Gjest D_flatmajor
Skrevet (endret)

Personlig ser jeg ingen forskjeller mellom svensker og nordmenn. Noen her med andre meninger?

Personlig ser jeg forskjeller mellom nordmenn og svensker ved at nordmenn er norske og svensker er svenske. Siden det er en forskjell mellom Norge og Sverige i kraft av at det er to forskjellige land, så ser jeg derfor en klar forskjell.

Eventuelt:

Tror det finnes både likheter og forskjeller, litt etter hvordan man ser på det, og ikke minst hvordan man generaliserer. :)

Endret av D_flatmajor
  • Liker 1
Skrevet

Svensker er skandinavias svar på amerikanere. De har vesentlig høyere selvtillitt enn nordmenn, de er bedre på small-talk, de har en lengre historie som "en del av verden" med en masse berømte og betydningsfulle mennesker, mens Norge bare har vært en stakkarslig forblåst provins uten særlig betydning.

Svensker tenker at de er bra som de er, og har derfor høy selvtillit. Nordmenn tenker at de ikke er verdt så mye som alle andre befolkninger (som f.eks svensker og amerikanere), dessverre.

Jeg syns at nordmenn og svensker er mer like enn nordmenn og dansker. Jeg føler at dansker ofte har et veldig engelsk preg over seg. Ikke bare språket, men også mange av tradisjonene, verdiene og holdningene til danskene er veldig lik engelske. Tar jeg feil nå?

Tror ikke du tar helt feil der :)

Skrevet

Ser stort sett forskjell mellom svensker og nordmenn. Dansker også. Hadde du gitt meg en klynge med alle tre nasjonaliteter representert kunne jeg nok plukket ut de forskjellige. Svenskene skues på tannstillinga :gjeiper: .

Skrevet

svensker er mye hyggeligere enn nordmenn, mye penere og språket er penere enn norsk.

svensker :hjerte:

Det syntes jeg også før Norge ble nedrent av svenske servitører, bartendere, selger og parkeringsvakter.

PARTYSVENSKER GO HOME!!

• Liker 2
Skrevet

De som uler høyest får mer oppmerksomhet. Og de som faktisk eier litt intellekt har nok hørt om navn som Grieg og Hamsun. ;)

• Liker 1
Skrevet

De som uler høyest får mer oppmerksomhet. Og de som faktisk eier litt intellekt har nok hørt om navn som Grieg og Hamsun. ;)

Og Edvard Munck, Thor Heyerdal, Henrik Ibsen m.fl. :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Synes svensker enten er slike smarte high- tec produserende ruslinger, eller partyløver.

Nordmenn er kalde.

Dansker lykkelige.

Gjest Survival
Skrevet

Når vi snakker om fordommene våre.. (det er vel det vi gjør sant? Snakker om våre stereotyper? ) så jeg kan legge til at jeg oppfatter dansker som veldig laidback og de tar livet mer med ro. Kan vær all øla de drikker, men det er som om de har et mer positivt, nedstresset syn på livet. I tillegg har de ganske sær, drøy humor (sikter bl.a. til filmer som Klovn).

Svensker er mer i høygir og derav stereotypen "partysvensker". Jeg har ingenting imot partysvenskene som kommer til Norge for å ta jobbene jeg ikke vil ha. Mange av disse svenskene er svært flinke å arbeide, og er veldig hyggelige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...