Gå til innhold

PCOS og metformin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at jeg har PCOS (uregelmessig mens, uren hud, hårvekst), er dog ikke overvektig. Hvem er det som kan få metformin, er det bare overvektige PCOSere eller alle? Finnes det noe annet medikament for å bedre symptomene, bortsett fra p-piller?

Noen av dere som har erfaring med metformin? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste nå at metformin er for insulinresistens og ikke PCOS egentlig.

Hvordan tester legen for insulinresistens?

- TS

Skrevet

Metformin er for de som har kombinasjonen PCOS og insulinresistens. Har du ikke det, har du neppe særlig nytte av Metformin.

Jeg har kjempegod erfaring med Metformin. Det holder mensen min sånn noenlunde i sjakk, hjelper meg å holde vekta noenlunde i sjakk og begrenser hårveksten i ansiktet, men så har jeg ekstremt kraftig insulinresistens.

Skrevet

Leste nå at metformin er for insulinresistens og ikke PCOS egentlig.

Hvordan tester legen for insulinresistens?

- TS

En glucosebelastning med blodprøver før og etter.

Skrevet

Jeg mistenker at jeg har PCOS (uregelmessig mens, uren hud, hårvekst), er dog ikke overvektig. Hvem er det som kan få metformin, er det bare overvektige PCOSere eller alle? Finnes det noe annet medikament for å bedre symptomene, bortsett fra p-piller?

Noen av dere som har erfaring med metformin? :)

Jeg brukte metformin i 1,5 år, men det gjorde ingenting for meg. Bortsett fra urolig mage.. :fnise:

Bruker andre medisiner som hjelper på hårvekst og uren hud som funker bedre nå :)

Skrevet

Takk for svar :)

Skal bestille en legetime og få sjekket alt.

Kan man merke det på noe vis at man har insulinresistens? Bortsett fra at man legger på seg lett? for det gjør ikke jeg

Skrevet

Jeg fikk metformin, pga PCOS. Så lenge jeg ikke gikk på p-piller, greide jeg ikke gå ned i vekt uansett hva jeg gjorde, og jeg måtte gå på p-piller for å holde kviser, mensen, hårvekst og andre slike problemer i sjakk.

For min del så holdt ikke metformin alene, det måtte kombineres med fysisk aktivitet og et bra kosthold.

Hvis du ikke er overvektig, får du nok ikke metformin. Hvilke p-piller går du på? For min del er det kun Diane som har hjulet på PCOS-symptomer.

Skrevet

Jeg fikk metformin, pga PCOS. Så lenge jeg ikke gikk på p-piller, greide jeg ikke gå ned i vekt uansett hva jeg gjorde, og jeg måtte gå på p-piller for å holde kviser, mensen, hårvekst og andre slike problemer i sjakk.

For min del så holdt ikke metformin alene, det måtte kombineres med fysisk aktivitet og et bra kosthold.

Hvis du ikke er overvektig, får du nok ikke metformin. Hvilke p-piller går du på? For min del er det kun Diane som har hjulet på PCOS-symptomer.

Jeg går på Diane, har gått på de ett år, men de har ikke gjort så mye. Har fortsatt uren hud og hårvekst. (Har også gått på de ett år tidligere, men samme erfaring den gang og).

Synes det er vanskelig å bli tatt seriøst når jeg er til legen, for de avfeier det bare med at jeg er tynn og umulig kan ha PCOS da. Men jeg har en ny lege nå, håper han tar meg seriøst når jeg går dit. Må få meg en gynekolog-time og da, og finne ut om jeg har cyster.

Men hvis jeg ikke har PCOS lurer jeg på hva det er da, med symptomene mine som aldri går bort.

Skrevet

Det er diabetes 2 i familien på farsiden (pappa har det ikke, eller han har aldri sjekket..),men siden det er diabetes i familien lurer jeg på om det kan bety at jeg er genetisk disponert for å få insulinresistens? Eller om det ikke har noen sammenheng :)

Skrevet

Jeg prøvde metformin (er insulinresistent), det hadde ingen virkning bortsett fra fæle bivirkninger som magesmerter, diaré, luft og kvalme.

Skrevet

Det er diabetes 2 i familien på farsiden (pappa har det ikke, eller han har aldri sjekket..),men siden det er diabetes i familien lurer jeg på om det kan bety at jeg er genetisk disponert for å få insulinresistens? Eller om det ikke har noen sammenheng :)

Jeg tror ikke det har noen sammenheng. Den insulinresistensen som gjør at man er i faresonen for diabetes 2 er gjerne ikke samme type som den som følger PCOS. Men at PCOS er arvelig, er det ingen tvil om.

Skrevet

Det tok over ett år før Diane hadde innvirkning på symptomene mine også. Kvisene fikk jeg i tillegg en krem for av legen. Hårveksten min skjerpet seg faktisk først ordentlig når jeg spanderte på meg voksing av bena før sommeren i år. Etter det vokste liksom aldri håret ordentlig tilbake igjen. Har fortsatt hår i ansiktet og sånt, men det holder jeg i sjakk hjemme selv.

Skrevet

Jeg tror ikke det har noen sammenheng. Den insulinresistensen som gjør at man er i faresonen for diabetes 2 er gjerne ikke samme type som den som følger PCOS. Men at PCOS er arvelig, er det ingen tvil om.

Ok :) Vet ikke om noen i familien har PCOS, men mamma lagrer hvertfall fettet på magen og har typisk epleform, også har hun litt hårvekst også, så det kan jo hende hun har det hun og.

Det tok over ett år før Diane hadde innvirkning på symptomene mine også. Kvisene fikk jeg i tillegg en krem for av legen. Hårveksten min skjerpet seg faktisk først ordentlig når jeg spanderte på meg voksing av bena før sommeren i år. Etter det vokste liksom aldri håret ordentlig tilbake igjen. Har fortsatt hår i ansiktet og sånt, men det holder jeg i sjakk hjemme selv.

Åja, hvordan funka Diane på deg da? Er det vanlig at det tar så lang tid før de begynner å virke noe?

Mitt hårproblem er at jeg har masse "dun"hår i ansiktet, altså det er sånne tynne myke hår, men det er mye av dem. Og er veldig hårete generelt over hele kroppen.

Skulle gjerne hatt litt mindre hårvekst! Har også veldig stive øyenbryns-hår, skulle ønske de var litt mykere og enklere å ha med og gjøre.. :sukk:

Hvis jeg ikke har PCOS (som legene mener) lurer jeg på hva symptomene mine kan komme av da? Det må jo være en felles grunn til alt, uregelmessig syklus, hårvekst og uren hud.(?) Eller kan det være jeg bare er uheldig?

Skrevet

Det kan jo selvfølgelig bare være at du er uheldig, men det høres veldig ut som PCOS. Men du må nok bare pent vente til du har vært hos en gynekolog, de finner det ut.

Jeg har også mye dun i ansiktet, jeg veksler mellom voks, epilator og barberhøvel for å ta det. Øyenbryna får jeg vokset profesjonelt innimellom, og ellers bruker jeg bare slik øyenbrynskniv.

Verste med hårveksten for min del, av oppover lårene. For det var utrolig vanskelig å barbere bort (baksiden av lårene, hårene vokste i alle retninger) og de vokste utrolig fort tilbake. Etter halvannet år på Diane spanderte jeg som sagt på meg voksing i salong, og etter det kom det bare tilbake hvite hår på lårene igjen.

Det er ekstremt individuelt hvordan PCOS-behandling fungerer, så det er veldig vanskelig for oss å skulle gi deg noen ordentlig svar.

Skrevet

Ja, det er sant, det som funker på noen funker ikke alltid på alle. :) Men hvis det er PCOS jeg har, når jeg har funnet ut av det, skal jeg gjøre alt jeg kan for å få det vekk. Kosthold med lite karbohydrater, trening, og evt medisiner.

Skrevet

Igjen, det er ikke alle lavkarbo er en hjelp for, bare sånn at du er forberedt på det. Og de fleste som tyr til lavkarbo gjør det for å greie å gå ned i vekt, noe det ikke virker som du har problemer med.

Skrevet

Igjen, det er ikke alle lavkarbo er en hjelp for, bare sånn at du er forberedt på det. Og de fleste som tyr til lavkarbo gjør det for å greie å gå ned i vekt, noe det ikke virker som du har problemer med.

Å, jeg trodde lavkarbo funket på de fleste PCOSere, men kanskje ikke. :/ Nei, jeg trenger ikke å gå noe ned i vekt. Men jeg er veldig utrent, så det hadde vært bra for kroppen min å få litt mere muskler og litt mindre fett tror jeg.

Kanskje jeg bare må leve med PCOS eller hva det nå er jeg har da, hvis det er så lite som hjelper. :/ Har vurdert å gå til hudlege og få roaccutan, men jeg vet ikke om jeg har ille nok hud til det. Har prøvd mye annet i hudpleie og antibiotika, men det har ikke funket noe. Skal prøve noen nye produkter nå snart da :) Men vil ikke bruke sterke kremer på resept, for jeg har fått pigmentflekker i ansiktet av det før, og huden min blir alltid kjempetørr.

Skrevet

Prøv å få legen din til å skrive ut Abarela (Aberela, noe lignende) til deg, det er en krem jeg fikk for å få bukt med hudproblemene, og det hjalp. Proppfull av A-vitaminer. Jeg ble ikke tørr av den, men så var jeg veldig nøye med å smøre med en god fuktighetskrem etter å ha smørt med den.

Ellers burde du ta en titt på OCM (Oil Cleansing Method), det har jeg også brukt tidligere med stor suksess.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...