Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest navnelapp
Skrevet

Om ein skulle bestemme seg for å bruke margarin, til dømes fordi ein ikkje toler mjølk, eller ikkje får tak i smør, så husk på å ikkje bake småkaker med plantemargarin, som soyamargarin. Melange (og finst Per margarin framleis?) gir det beste resultatet dersom ein ikkje har tilgang til smør.

I gjærdeigar, langpannekaker og i muffins går det greitt med soyamargarin. Flytande brelett gir også eit godt resultat i gjærdeigar, langpannekaker og muffins.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig overasket over at det er så mange her som liker smør bedre enn margarin. Jeg har alltid syntes at helt rent smør smaker skikkelig kvalmende. Prøvde en gang å bake og brukte da rent smør i. De kakene smakte så kvalmende at de gikk rett i søpla. Men hver sin smak da tydeligvis.

Selv kan jeg ikke forstå at folk mener margarin består av ekle ting men at smør ikke er ekkelt. Dere spør om folk er klar over hva margarin er fremstilt av. Vel er dere klar over hva smør egentlig inneholder? Fløte ja og i tillegg masse puss fra kuas betente jur. For ja de fleste kyr har på et eller flere tidspunkter jurbetennelser og melkemaskinen som festes til jura vet ikke forskjell på melka og pusset når den suger puppene melka ut av puppene hennes. Fløten blir pasteurisert ja, men det er ikke det samme som at pusset fjernes. Jeg syntes iallefall DETTE er ekkelt, men mulig jeg bare er rar :klo:

• Liker 1
Skrevet

Så du holder deg borte fra alle melkeprodukter da?

Hvis du synes smør smaker kvalmende er det vel for at du har fått ødelagt smaksløkene dine fra barnsben av, ved å spise margarin og alle kunstig fremstilte matvarer.

• Liker 1
Skrevet

Vel er dere klar over hva smør egentlig inneholder? Fløte ja og i tillegg masse puss fra kuas betente jur. For ja de fleste kyr har på et eller flere tidspunkter jurbetennelser og melkemaskinen som festes til jura vet ikke forskjell på melka og pusset når den suger puppene melka ut av puppene hennes. Fløten blir pasteurisert ja, men det er ikke det samme som at pusset fjernes. Jeg syntes iallefall DETTE er ekkelt, men mulig jeg bare er rar :klo:

Joda, kyr får gjerne jurbetennelse, men melka blir testet og må være under visse verdier når det gjelder de bakteriene. Kyrne som har betennelse blir også melket, men frem til de er kvitt betennelsen får ikke melka bli med i det som sendes fra gården (og så blir det testa på nytt i produksjonsprosessen. Og alt utstyr som er i kontakt med melka blir grundig vasket ofte. Norske melkeprodukter er BRA.

Men uansett er "margarin blir kjemisk fremstilt" et latterlig argument, ettersom det også er kjemi som fører til at melk blir dannet i kua. "Kjemisk" er ikke synonymt med "usunt". Hadde det ikke vært for kjemiske reaksjoner ville det ikke fantes liv på Jorda.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er oppvokst med at margarin (melange) brukes til å steke i og når man lager vanlige kaker. Meierismør brukte vi kun på brødskiver. Kakene ble gode de og ble absolutt spist.

I dag har jeg gått over fra smør til bremykt på brødskiva. ene og alene fordi det er mindre hardt når jeg tar det rett ut fra kjøleskapet.

Jeg bruker ofte olje når jeg skal steke og i enkelte typer gjærbakst. Margarin til hverdagskaker og smør ellers.

Nå var jeg så heldig at jeg kjøpte litt ekstra smør før det gikk tomt. Jeg vil heller ha det på brødskiva og bake julekaker av melange dersom jeg må velge.

Skrevet

Så du holder deg borte fra alle melkeprodukter da?

Hvis du synes smør smaker kvalmende er det vel for at du har fått ødelagt smaksløkene dine fra barnsben av, ved å spise margarin og alle kunstig fremstilte matvarer.

Jeg holder meg unna alle melkeprodutker ja :)

Men vi liker vel gjerne alle det vi er vandt med å spise/drikke fra vi er små ja. Jeg foretrekker nok margarin fordi det er det jeg har vært vandt med hele livet. Du foretrekker nok smør fordi du har vært vandt med det hele livet. Ingen av oss trenger vel å ha ødelagte smaksløker fordi?

Du spiser nok mye annet kunstig du også :) Jeg kan forøvrig glede deg med å si at mesteparten av maten jeg lager ikke er fremstilt av kunstige matvarer hvis du var bekymret altså.

• Liker 1
Skrevet

Her hjemme har vi alltid bakt med Melange, og kakene smaker nydelig. :) Og det er ingen innbilning.

• Liker 3
Skrevet

Jeg holder meg unna alle melkeprodutker ja :)

Men vi liker vel gjerne alle det vi er vandt med å spise/drikke fra vi er små ja. Jeg foretrekker nok margarin fordi det er det jeg har vært vandt med hele livet. Du foretrekker nok smør fordi du har vært vandt med det hele livet. Ingen av oss trenger vel å ha ødelagte smaksløker fordi?

Du spiser nok mye annet kunstig du også :) Jeg kan forøvrig glede deg med å si at mesteparten av maten jeg lager ikke er fremstilt av kunstige matvarer hvis du var bekymret altså.

Nei, jeg har vært vandt til at det har blitt brukt margarin, men bortsett fra det har jeg vokst opp i et hjem som har har svært kostholdsbevisst. Har vokst på en gård som var en av de første i landet til å starte med økologisk landbruk. Nesten all mat jeg spiser er laget fra bunnen av og spiser jeg noe annet blir ingredisenslisten sjekket nøye (er allergiker, men sjekker også for andre usunne ting) som herdet vegetabilsk fett f.eks.

Før margarinen kom spiste befolkningen 60 % fett. Så byttet man ut dette fettet med margarin og oppfordret folk til å spise mindre fett. Hva skjedde? En eksplosjon i hjerte- og kar i sykdommer.

Men for all del, lag kakene deres med plast dersom det er det dere synes smaker best.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skulle liksom lage shortbread og gi i julegave til noen, men jeg får ikke tak i smør! :kjefte: Det blir ikke aktuelt å bruke noe annet enn smør.

Skrevet

Jeg skulle liksom lage shortbread og gi i julegave til noen, men jeg får ikke tak i smør! :kjefte: Det blir ikke aktuelt å bruke noe annet enn smør.

Lage ditt eget smør?

• Liker 2
Skrevet

Før margarinen kom spiste befolkningen 60 % fett. Så byttet man ut dette fettet med margarin og oppfordret folk til å spise mindre fett. Hva skjedde? En eksplosjon i hjerte- og kar i sykdommer.

Men for all del, lag kakene deres med plast dersom det er det dere synes smaker best.

Du påstår altså at animalske produkter ikke har noen ting å gjøre med hjerte -og karsykdommer? Den var ny...

Jeg har ikke påstått at margarin er guds gave til mennesket, men det er jammen ikke smør heller (sikkert i smak for noen, men ikke pga helseeffekter akkurat).

Hvorfor blir du så provosert av at noen foretrekker margarin over smør?

• Liker 2
Skrevet

Selv har jeg ingenting imot margarin. At det er en industriprodusert matvare spiller liten rolle. Men, smaken er ikke akkurat den samme og siden smør ikke koster all verden mtp hvor mye man trenger så bruker jeg det.

Skrevet

Lage ditt eget smør?

Jeg har prøvd å lage eget smør en gang. Det ble godt, men fryktelig dyrt! Det blir nemlig ikke all verden ut av en kartong fløte.

Skrevet

Du påstår altså at animalske produkter ikke har noen ting å gjøre med hjerte -og karsykdommer? Den var ny...

Jeg har ikke påstått at margarin er guds gave til mennesket, men det er jammen ikke smør heller (sikkert i smak for noen, men ikke pga helseeffekter akkurat).

Hvorfor blir du så provosert av at noen foretrekker margarin over smør?

Smør er et naturprodukt og ikke noe som er kunstig fremstilt, slik margarin er. Hvis du hadde lest hva jeg har skrevet, hadde du sett at jeg har skrevet "i moderate mengder". Det "provoserer" meg fordi jeg er godt kjent med propagandametodene margarinprodusentene har brukt og at påstandene fra den kanten har lite å gjøre med virkeligheten.

Når det gjelder påstanden om at animalske produkter ikke har noe med hjerte- og karsykdommer å gjøre, er det jo nettopp det lavkarbofolket sier, såvidt jeg har fått med meg. Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av den varianten heller, men av å ha et sunt og variert kosthold bestående av naturprodukter. Dermed er margarin utelukket.

• Liker 1
Skrevet

Jeg dør.. Olje er ikke bare olje, fordi plast er laget av råolje betyr ikke det at margarin er plast fordi den er laget av planteolje. Planteolje er i motsetning til råolje veldig konsumerbart for et menneske.

• Liker 2
Skrevet

Smør er et naturprodukt og ikke noe som er kunstig fremstilt, slik margarin er. Hvis du hadde lest hva jeg har skrevet, hadde du sett at jeg har skrevet "i moderate mengder". Det "provoserer" meg fordi jeg er godt kjent med propagandametodene margarinprodusentene har brukt og at påstandene fra den kanten har lite å gjøre med virkeligheten.

Når det gjelder påstanden om at animalske produkter ikke har noe med hjerte- og karsykdommer å gjøre, er det jo nettopp det lavkarbofolket sier, såvidt jeg har fått med meg. Nå er ikke jeg noen stor tilhenger av den varianten heller, men av å ha et sunt og variert kosthold bestående av naturprodukter. Dermed er margarin utelukket.

Hva med propagandaen til melkeindustrien?

Fordi lavkarbotilhengere mener mener at hjerte -og karsykdomemr ikke har noen sammenheng med konsum av animalske produkter så betyr jo det ikke automatisk at det stemmer? Det finnes jo en drøss av studier som viser det motsatte. Nemlig at høyt konsum av animalske produkter fører til økt risiko for hjerte -og karsykdommer.

Det er vi i vesten som har høyest forbruk av animalske produkter som også ligger høyest på statistikken over disse sykdommene. Asiatere som har spist veldig lite av denne maten har ligget veldig lavt på denne statistikken, mens de sakte men sikkert stiger de også i takt med at de har begynt å konsumere mer animalske produkter.

Gjest Survival
Skrevet

Dette er ingrediensene i Melange margarin:

Vegetabilsk fett, soyaolje (31%), vann, skummet melk, salt, emulgator (soyalecitin, mono- og diglyserider av fettsyrer), vitamin: A og D, fargestoff (betakaroten), aroma.

Er dette så ille? Det er ikke noe verre enn innholdet i mange andre produkter man spiser mye mer av i hverdagen. Når man lager ei kake bruker man kanskje 100 gram margarin, og 100 gram margarin i ei kake som man spiser kakestykker av, det blir ikke mange gram med margarin per kakestykke.

Hvis vi ser på f.eks. Brelett (er Brelett smør eller margarin egentlig?) har det dette innholdet:

Ingredienser: skummetmelk, rapsolje, fløte, fiskeolje, vegetabilsk fett, melkesyrekultur, modifisert tapiokastivelse, salt, stabilisator (natriumsitrat, dinatriumfosfat), emulgator (mono- og diglycerider av spisefett, polyglycerolpolyrisinolat), surhetsregulerende middel (natriumhydroksid), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), aroma, farge (betakaroten), vitamin A (retinol-palmitat), vitamin D (kolekalsiferol). Her er det jo mye mer uforklarlig dritt.

Jeg forstår bare ikke hva opprøret mot margarin egentlig er. Det kommer noen påstander her, men ingen som konkret understreker det hatet som er mot margarin. Greit at noen mener at smør smaker bedre, men det er jo en smakssak så det er vel i grunn ikke et valid argument da mennesker har forskjellig smak uansett. Det kan så være at smør er litt bedre, men det må i så fall være snakk om ganske store mengder? Jeg tror ikke forskjellen er betydelig for min helse når jeg bare spiser en og annen bolle eller kakestykke med litt margarin i seg i stedet for smør. Det er jo folk som spiser tonnevis av ferdigmat og halvfabrika der palmeolje er ingrediens 1 eller 2. Det er vel heller der man bør være urolig?

Nå er det en gang sånn at det er smørmangel her i landet. Ikke at jeg skjønner oppstyret, vi klarer oss helt fint uten både smør og margarin. Det er fult mulig å la være å spise margarin eller smør i noen måneder. Så lenge vi får i oss de fettsyrene vi trenger fra andre matvarer og oljer, f.eks. olivenolje, er det helt greit for kroppen at vi ikke inntar disse varene. For la oss innse fakta: ingen av disse produktene er direkte sunne for oss.

• Liker 3
Skrevet

Brelett er margarin med tilsatt smør.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg bruker usaltet smør i matlaging, det inneholder to ting; fløte og melkesyrekultur. I tillegg bruker jeg olivenolje og rapsolje, alt ettersom hva det er jeg lager. Liker ikke så godt produkter med lang innholdsfortegnelse, dessuten smaker ikke margarin særlig godt. Og det syns jeg selv om jeg er oppvokst med margarin på brødskiva og som stekefett.

• Liker 3
Skrevet

Nyere forsking viser at smør ikke er så usunt som tidlige antatt. En som har forsket mye på dette er Anna Haug ved UMB på Ås.

sitat:

- Melkefettet bør frikjennes. Det er ingen sterke bevis for at inntak av melkefett øker risiko for sykdommer, sier Haug, og støtter seg på flere store internasjonale undersøkelser samt forskning på UMB. Kilde - forsking.no

Videre står det i en annen artikkel at vi godt kan spise mer smør hvis margarininntaket reduseres slik at det samlede fettinntaket ikke øker

Sitat:

Fakta:

· Nordmenns fettinntak er tilnærmet ideelt.

· Vi spiser for mye margarin.

· Vi kan spise mer smør og ost, men passe på at vi samlet ikke øker fettforbruket vårt.

· Melk, ost og smør har også helsemessige gevinster.

· Forskerne understreker at vi ikke skal spise mer fett, men bli flinkere til å variere våre fettkilder. Kilde - UMB

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...