Gå til innhold

Livredd Tannlegen

Fremhevede innlegg

Gjest Badedrakt
Skrevet (endret)

Hei :)

Jeg har et problem som plager meg veldig. og som jeg har forstått, så er det veldig mange andre også som sliter med dette.

Jeg er livredd for å dra til tannlegen! Gråter meg i søvn hver natt før jeg skal dit. Jeg gråter hos tannlegen hver gang, hvis jeg må gjøre noe. hvis de bare sjekker så går det greit..

Det er mest bedøvelsen som skremmer meg. Husker en gang hvor jeg fikk fire sprøyter, det var ille. Da måtte jeg legge meg ned på en sofa fordi jeg ble helt hvit i trynet.

Så var det når jeg fikk regulering. Det gjorde ikke noe vondt og jeg fikk ingen sprøyter, men allikevel så besvimte jeg når jeg var ferdig.

Jeg har hørt om noen som får full narkose på sykehus. Jeg håper noen vet mer om dette enn jeg gjør :) Hvor mye koster dette ? og får man sprøyte, eller gjennom sånn maske ? (er helt grønn på dette)

Edit: skriveleif :gjeiper:

Endret av Badedrakt
Videoannonse
Annonse
Gjest Nanette
Skrevet

Husker ikke helt om reglene, men tror du må søke om det gjennom fastlegen din. Og søk i god tid for det kan ta lang tid å behandle søknaden. Siden du opplever det på den måten du beskriver, er det grunnlag for å få narkosebehandling. Lykke til.

Skrevet

Jeg har også en enorm tannlege skrekk, i tillegg har jeg en enorm breknings refleks som gjør at bare det å pusse tennene er forferdelig, at noen skal ha hender, 10 tannponger og 14 andre dupedingser inni i munnen ikke går så bra. Men senf er det også selve bedøvelsen som gjør at jeg hyl griner. For 2 år siden måtte jeg trekke visdomsgjekkselen min fordi det ikke var nok plass, skrekk og gru. Jeg fikk dette gjort på sykehus i narkose. For meg var det ganske lang ventetid ca 8 måneder, men kom inn til slutt, Kom inn kl 9 om morningen, de satt meg i en tannlege stol, og jeg fikk denne gassmasken over meg, telte nedover fra 10, men sovnet lenge før jeg kom til 6. og jeg sov.. Våknet opp ca kl 16, ja jeg kjente at de hadde trekkt ikke bare en visdoms tann men 2. Det var vært det. jeg måtte vente litt på sykehuset, ca en time, så dro jeg hjem. Hva det koster vet jeg ikke, jeg gjekk på sosialen da jeg fikk gjort dette, og pga helse omstendigheter fikk jeg dette dekket. For min del var det den vanlige tannlegen min som søkte om dette for meg.

Gjest Navifairy
Skrevet

Jeg sliter også veldig med tannlegeskrekk, og til min store gru fikk jeg betennelse i jekslene tidligere i år. Hadde to store hull, men på grunn av tannlegeskrekken lot jeg det bare skure og gå, helt til jeg ikke klarte mer nå i mai.

Jeg snakket med tannlegen min, og han anbefalte meg virkelig ikke å ta narkose. Det skulle være siste utvei. Han ville mye heller at jeg skulle prøve lystgass hos en annen tannklinikk som spesialiserte seg på dette. Lystgass gjør at du får høyere smerteterskel og føler deg litt.. tja, full? Jeg slappet iallefall skikkelig av - og det er jo et under siden jeg som regel benflyr bare jeg ser tannlegestolen.

Etter litt frem og tilbake om hva jeg skulle gjøre, så bestemte jeg meg for å prøve denne lystgassen, da dette har vist seg å virke veldig positivt på mange med tannlegeskrekk.

Og hei du - nå er begge jekslene ute!

Jeg hadde med meg mamma inn, og hun satt og holdt meg i hånden, samtidig som jeg fikk masken over nesen. Så skulle jeg ligge der og puste inn oksygen for å "rense" ut gammel luft.

Jeg lå vel sånn i en fem minutters tid, før tannlegen kom inn og skrudde på lystgassen.

Først synes jeg det var litt ekkelt. Det føltes som om hele kroppen sovnet, akkurat som når beina sovner når man sitter rart. Så fikk jeg en enorm trang til å le, så jeg lå og fniste helt til tannlegen igjen kom inn etter nye fem minutter.

Alt han sa hørtes monotont og logisk ut, og jeg gapet opp, fikk sprøyter og tenna ble røsket ut. Husker at jeg synes han dro noe voldsomt, men det var ok liksom, jeg var bare glad for å få de ut - og det gjorde ikke noe vondt.

Jeg ble litt kvalm og skjelven i etterkant av lystgassen, men dette var helt normalt sa dem.

Jeg vil vel anbefale deg å enten ha med en person som kan kjøre deg eller hente deg etter du har vært der.

Synes virkelig at du skal vurdere dette som en behandlingsmetode. Det fikk meg til å se på tannlegen på en helt annen måte. Du kan også få utskrevet nerveberoligende midler du kan ta i forkant av tannlegebesøket. Dette må du da snakke med tannlegen eller fastlegen din om.

Håper virkelig det ordner seg for deg :hug:

Narkose er risikofylt - lystgass er tryggere :)

Gjest Badedrakt
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Jeg får prate med tannlegen neste gang jeg skal dit.

Skrevet

Hvis det er sprøyta som er verst, så kan du spørre tannlegen din om han kan smøre på bedøvelsesmiddel (slik de har for barn) før sprøyten. Det har hjulpet gradvis på min tannlegeskrekk.

Skrevet

uff stakkar deg og dere andre: (

Du har ikke prøvd beroligende da ?; / gå til fastlegen og få noe og slappe av på :P

men det hjelper ikke allverden. håper du finner en løsning;-)

.

Liker ikke tannlegen selv, men mye har med at når jeg åpner munn og skal lukke den igjen så smeller det i kjeven:P og så sier tannlegen oi, detta hørtes ikke bra ut:o det vil du høre fra tannlegen liksom:) .

skal love deg tannlegen jeg går til må tørke litt tårer å! hehe!

Gjest Lebewesen93
Skrevet

Jeg fikk narkose hos tannlegen for et år siden ca pga tannlegeskrekk ( mye sprøyta her også) så var det mye å gjøre, så jeg ville ikke blitt ferdig over en time. Med andre ville det pågått litt over tid, og det hadde jeg ikke taklet rett og slett.

Jeg snakket først med en sånn dame som tannlegen bruker mot folk som har tannlegeskrekk ( aner ikke hva hun var) Husker ikke hva vi kom fram til. Var hos fastlegen to ganger i forbindelse med tannlegeskrekken, og det endte opp med henvisning for å få narkose.

Husker ikke hvor lang ventetid det var, men var et pr måneder tror jeg? Jeg betalte ingenting, var under 18 år da. Mulig det var grunnen?

Var egentlig en grei løsning, men ikke smertefri :P Nå vet ikke jeg hva du skal gjøre, men jeg måtte borre og rotfylle (?) så var jeg ganske hoven rundt kjeften i noen dager så måtte leve på yogurt. Men som sagt så var det hvertfall for meg den eneste løsningen så var verdt det uansett. Men veeeldig lettvindt var det heller ikke :P

Skrevet

Jeg har også ekstrem skrekk, forrige gang lå jeg og gråt i stolen med hyperventilering.. HAn sa selv at jeg bør ta de på sykehus, jeg venter nå på svar om jeg kan ta dem under narkose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...