Gå til innhold

Litt rar brystundersøkelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg hadde en brystundersøkelse nå nylig i forbindelse med p-piller. Har stor tiltro til legen. Det jeg synes var litt rart var at hun ba meg om å lene meg forover slik at brystene hang rett ned for så å bli grundig underøkt på denne måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt normalt ut.

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlig, og desverre også helt vanlig at legen ikke forklarer hvorfor de gjør ting (her: Det er for å lettere se ujevnheter som kan tyde på kreft).

Skrevet

Forresten; Du vet at du kan spørre legen om hva som er hensikten, dersom du syns at noe av det du må gjøre er merkelig? Leger er så vant med å gjøre disse undersøkelsene hele tiden. Noen er flinke med å fortelle pasientene hvorfor de gjør det, mens andre er kjapp å glemme det.

• Liker 1
Skrevet

Noen blir underøskt på denne måten. At hun var grundig er jo bare bra :)

Skrevet

Det var vel mest måten hun underøkte på som virket litt spesiell. At hun løftet de framover flere ganger, presset de oppover, trakk hendene langs ett og et bryst litt hardt, "svinge testen", samt brukte flere minutter på å "sammnligne brystene" også fra siden og ved noen ganger å presse de sammen.

Skrevet

Det var vel mest måten hun underøkte på som virket litt spesiell. At hun løftet de framover flere ganger, presset de oppover, trakk hendene langs ett og et bryst litt hardt, "svinge testen", samt brukte flere minutter på å "sammnligne brystene" også fra siden og ved noen ganger å presse de sammen.

Føler du det er ekkelt, så er du i din fulle rett til å kle på deg å gå om du ikke får tilfredstillende informasjon fra legen. Jeg lære dette på den harde måten.

Men, husk at noe som føles ydmykende ofte føles som det tar lengre tid en andre ting.

• Liker 1
Skrevet

Hva er svingetesten ? :eeeh:

Skrevet

Føler du det er ekkelt, så er du i din fulle rett til å kle på deg å gå om du ikke får tilfredstillende informasjon fra legen. Jeg lære dette på den harde måten.

Men, husk at noe som føles ydmykende ofte føles som det tar lengre tid en andre ting.

Jeg følte meg egentlig ikke ydmyket, det virket bare litt rart. Spesielt at hun litt hardt trakk et og et bryst nedover. Eller at hun pendlet de fra side til side.

Skrevet

Hvorfor sa du ikke det med en gang, når det var dette du synes var rart??

• Liker 2
Skrevet

Er det vanlig at legen undersøker brystene til unge kvinner som ikke har funnet kuler?

Det har jeg aldri opplevd.

• Liker 1
Skrevet

Er det vanlig at legen undersøker brystene til unge kvinner som ikke har funnet kuler?

Legen min gjør det på den årlige helseundersøkelsen. Bedriftshelsetjeneste. Man kan ha kuler selv om man ikke har funnet de selv vetu.

Skrevet

Legen min gjør det på den årlige helseundersøkelsen. Bedriftshelsetjeneste. Man kan ha kuler selv om man ikke har funnet de selv vetu.

Joda, men om man har lært seg å undersøke dem selv og gjør det regelmessig så kan man kjenne det selv vettu.

Det er også veldig sjeldent at unge kvinner får brystkreft.

Skrevet

Joda, men om man har lært seg å undersøke dem selv og gjør det regelmessig så kan man kjenne det selv vettu.

Det er også veldig sjeldent at unge kvinner får brystkreft.

Uansett så har vel en lege mest peiling vil jeg tro?

Skrevet

Uansett så har vel en lege mest peiling vil jeg tro?

De fleste håper jeg.

Som sagt så har jeg aldri vært borti dette, synes det er rart at leger gjør dette uten noe mistanker. Fint for all del, men håper de spør pent om de skal gjøre det først, ikke bare "kle av deg".

Skrevet

Aner ikke om det er vanlig, men jeg har opplevd at legen har tilbudt seg å foreta brystundersøkelse under en mer generell helsesjekk. Men han spurte selvsagt først og jeg hadde full mulighet til å si neitakk.

Var riktignok passert 30 da dette skjedde, så jeg gikk vel ikke helt inn i kategorien "ung kvinne".

Skrevet

Hvorfor sa du ikke det med en gang, når det var dette du synes var rart??

Følte at foroverbøyd også var veldig rart, men kanskje ikke nå, fant også en link om at noen leger foretrekker undersøke kvinner med større bryster forover lent. Måten hun undersøkte på virker uvanlig, men jeg aner ikke helt hva som er normen. Jeg har veldig tunge bryster som henger, kanskje det er sammenheng. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...