Gå til innhold

Hei trenger råd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei har hatt susing/piping i øret i et par dager - har dratt til legen (øre,nese,hals) Og han tok røntgen, blodprøve og hørselstest etc og han mente jeg ikke hadde tinnitus fordi jeg hadde en normal hørsel og han ga meg nesespray som jeg skulle bruke . Lurer på hva det kan være ? Kan det hende det er tinnitus eller er det noe annet siden legen utelukket tinnitus - Hvordan kan han vite det med bare en hørselstest og et titt i øret? Har en susing som kommer og går er svakt for det meste å noen få ganger litt høyt - Kan det være noe annet eller er det noen som har opplevd det samme - Er det tinnitus eller stress etc ?

Lurer veldig takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :(

Skrevet

Den vanligste grunnen til øresus er at man har blitt tett i mellomøret, f.eks etter en forkjølelse. Ørene henger sammen med nese og svelg, så en forkjølelse kan fort gi øresus, og siden du har fått en grundig undersøkelse vil jeg tro legen din har rett.

Prøv nesesprayen en ukes tid, så er jeg sikker på at det gir seg ;) om det ikke gir seg, er det ikke for sent å oppsøke lege på nytt etterpå.

Skrevet

Ja uff - Vet ikke om jeg har hatt noen forskjølelse har hostet litt men ikke noe mer, men vet ikke syns dette er litt skummelt er redd for at det ikke skal forsvinne :(

Skrevet

Det er mulig for legen å teste tinnitusen din, frekvenser og slikt tror jeg de tester. Jeg har ikke selv fått en slik test, fordi legen mente at ettersom denne testen ikke gir noen svar utover det å konstatere at du har tinnitus, så var det ikke noe poeng i min situasjon. Plages man av tinnitus, er det ikke noe man kan "fake". Det viktigste er å finne metoder for å mestre tinnitusen din, om det er det du har. Årsak og mestring er viktig. Når legen din har sagt at du ikke har tinnitus fordi du tester normalt på hørselstest, betyr det ingenting. Det er en konklusjon gjort fra legens side på bakgrunn av at mange med nedsatt hørsel også opplever tinnitus - og motsatt da. Er rett og slett to tilstander som hører sammen, da hjernen prøver å kompensere for de lydene du ikke hører om du har nedsatt hørsel. Og samtidig, er det hjernen som ikke kjenner igjen lydene, og oppfatter dem som faremoment. Fight or flight. Også er det de som ikke har begge tilstandene, uten at vitenskapen per dags dato vet hvorfor (dette var selvfølgelig veldig enkelt forklart).

Jeg har selv hatt tinnitus i noen år, som bare har økt i volum/intensitet. Nå er det så ille at fastlegen snakker om ung ufør, og jeg har søkt om og fått innvilget aap. Så ødeleggende er det for meg.

Hvordan opplever du din tinnitus/øresus da? Hører du den bare når det er helt stille, eller hører du den uansett hva du gjør?

Skrevet

Tett i nesen, jern/B-vitaminmangel.

Slutt straks med å høre på musikk med headset. Det ødelegger hørselen og forårsaker tinnitus. Slutt nå mens du fremdeles har mulighet til å rette opp igjen.

Hilsen en med konstant tinitus.

Skrevet

Jeg har jernmangel og er tett i nese har fått nesespray - jeg hører det bare når det er helt stille når jeg er ute og går eller slapper av og prater å sånn hører jeg det ikke . stod bare opp og hadde det jeg har ikke hørt på høy musikk eller noe hmm

Skrevet

Har ikke hørt den i et par timer nå men når jeg skal sove å jeg tenker på det hører jeg

Skrevet

Har ikke hørt den i et par timer nå men når jeg skal sove å jeg tenker på det hører jeg

Det er fordi det da blir helt stille. Jeg pleier å ligge på det øret som er verst. Du kan prøve å sette på litt rolig musikk (men ikke med headset).

Skrevet

Jeg har jernmangel og er tett i nese har fått nesespray - jeg hører det bare når det er helt stille når jeg er ute og går eller slapper av og prater å sånn hører jeg det ikke . stod bare opp og hadde det jeg har ikke hørt på høy musikk eller noe hmm

Den er der sikkert hele tiden, du legger bare ikke merke til det. Men sjekk ogs om du har b-vitaminmangel og få kontroll på jern og (evt) b-vitaminmangelen. Det kan hjelpe mye. Blir sikkert bedre med nesespray også.

Skrevet

Hmm gikk til en spesialist han påstod det var trykk og stress fra muskulaturen men vet ikke . går det an å innbille seg det om man har litt angst ?

Skrevet

Hmm gikk til en spesialist han påstod det var trykk og stress fra muskulaturen men vet ikke . går det an å innbille seg det om man har litt angst ?

Vet ikke om det er mulig å innbille seg det, men jeg vet iallefall at min tinnitus forverres av stress, og når musklene i nakke/skuldre er veldig spent.

Skrevet

Det er HELT umulig for legen din å si at du ikke har tinnitus bare ved å ta en hørselstest. Rett og slett fordi det er ingen måte man kan bevise tinnitus på. Man kan ikke måle det, man må bare ta pasienten på ordet. Alle kan oppleve piping i ørene til tider, men så lenge du ikke går med det konstant i 3 måneder så regnes det ikke som kronisk tinnitus. Man kan oppleve tinnitus på mange forskjellige måter, behøver ikke bare være pipelyder. Syns det var et utrolig dårlig svar fra legen din. Vent en stund å se om det forsvinner, er det ikke borte innen tre måneder, bør du be om henvisning til audiograf. Forhåpentligvis er det bare en forbigående periode med øresus du opplever :)

Skrevet

I dag har jeg sovet godt med null piping da jeg stod opp i stille omgivelser :D Min Piping er ikke konstant vet at man ikke hører det i bråk men jeg hører det ikke alltid når det er stille heller - det kan gå timer uten å høre noe men kan komme i perioder men da tar jeg meg en luftetur og slapper av så går det lix over - Hm får bare vente å se hvordan denne dagen går om det fortsetter håper nesesprayen funket - Og ja legen var veldig sikker på at det hadde jeg ikke men jeg selv tenker at det er jo mulig uansett derfor jeg har stresset litt men stresset mitt har roet seg ned nå så føler kanskje det kan ha noe å si - :) Men får bare vente å se.....

Skrevet

Det var bare utrolig rart av legen din å si noe sånt, da det ikke kan bevises på noen måte. Ja du får prøve å stresse litt ned, men det er kanskje ikke så lett i disse førjuls tider:)

Skrevet

Det er HELT umulig for legen din å si at du ikke har tinnitus bare ved å ta en hørselstest. Rett og slett fordi det er ingen måte man kan bevise tinnitus på. Man kan ikke måle det, man må bare ta pasienten på ordet. Alle kan oppleve piping i ørene til tider, men så lenge du ikke går med det konstant i 3 måneder så regnes det ikke som kronisk tinnitus. Man kan oppleve tinnitus på mange forskjellige måter, behøver ikke bare være pipelyder. Syns det var et utrolig dårlig svar fra legen din. Vent en stund å se om det forsvinner, er det ikke borte innen tre måneder, bør du be om henvisning til audiograf. Forhåpentligvis er det bare en forbigående periode med øresus du opplever :)

Vil bare rette litt på deg: det er mulig å måle tinnitus.

Skrevet

bare for å kapre tråden et sekund.

hva er egentlig de vanligste årsakene til dette? vet det står opp og ned i mente, men tenkte å høre fra dere som har det.

dere snakker om headset, gjelder det lav musikk også? bare fordi det er headset eller om man spiller høyt?

annet lure ting man skal ungås om man ikke tenker på i hverdagen?

Skrevet

Vil bare rette litt på deg: det er mulig å måle tinnitus.

Spennende;) Fortell meg hvordan da:) Jeg mener. Man vet jo enda ikke hvorfor tinnitus oppstår. Er det en feil i mellomøret, i det indre øret? Hvordan mener du det måles da, når man ikke vet hvor man skal måle?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...