Gå til innhold

Endagslinser eller månedeslinser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har helt siden jeg var 13 år brukt endagslinser. Jeg har styrke -7, altså er jeg helt blind uten linser. Men i det siste har jeg vurdert å begynne med linser man kan sove med, spesielt siden jeg ofte sovner av med dagslinsene mine, og våkner av at øynene er som lim :P . og lurer på om noen her har erfaring med det. Liker dere de bedre en vanlige dagslinser? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg har brukt døgnlinser i mange år nå, og elsker de. Jeg får heller ikke lov av optikeren min å gå tilbake til dagslinser, fordi disse puster mye dårligere enn døgnlinsene.

Kjempedeilig å våkne på morgenen og faktisk se ting, og slippe alt styret med å ta på linser/briller :nigo:

Skrevet

Om du bader eller dusjer med døgnlinser blir linsene ekkle da? Eller føles det som at du ikke har linser på i det hele tatt?

Skrevet

Jeg har brukt døgnlinser i mange år nå, og elsker de. Jeg får heller ikke lov av optikeren min å gå tilbake til dagslinser, fordi disse puster mye dårligere enn døgnlinsene.

Kjempedeilig å våkne på morgenen og faktisk se ting, og slippe alt styret med å ta på linser/briller :nigo:

Ååå tusen takk for svar! :klemmer: Må være deilig å våkne opp om morgenen uten å være blind :fnise: Vurderer sterkt å begnne med døgnlinser nå :) Men må man ta dem ut hver dag og rense dem? Eller lar du dem bare sitte i? :)

Skrevet

Hvis du kan bruke 30-dagerslinser, anbefaler jeg det på det sterkeste. Jeg er også så godt som blind uten linser med minus 4 og 5, og det var virkelig helt fantastisk å kun skifte linser én gang i måneden. Resten av tiden trengte jeg ikke å tenke på det. Men øynene mine reagerte på 30-dagerslinsene med å bli såre og vonde, så tilslutt innså jeg at det å våkne med godt syn ikke var verdt det. Så jeg gikk tilbake til månedslinsene man tar av hver kveld. Har fortsatt et håp om at det kommer nye typer jeg kan forsøke som passer meg!

Skrevet

Jeg bruker månedslinser, og jeg har også prøvd alt fra dagslinser til 2 ukers linser. 2 ukers linsene bør man ta ut nå og da, men med månedslinsne går jeg med i ca 28 dager, slik at øynene får slappe ordentlig av en hel helg, men da går jeg med de i 28 dager i strekk uten å ta de ut eller noe.. Kjempe deilig.

Man får et par gratis linser hos optikeren din hvis du sier ifra om at du vil prøve det.. Så kan du jo se om det er noe for deg..

Når det gjelder dusjen, så må du bare passe på å ikke gni deg FOR mye i øynene, men går fint å dusje vort sminke sopm maskara osv. Dt er ikke noe problem. Og man vil kanskje våkne med litt mer en vanlig søvn i øynene, men ikke noe som nærmer seg limt fast når du våkner. Kun litt ekstra søvn. Og linsene puster mer også. Kjempe deilig.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg merker lite til mine når jeg dusjer/svømmer. Men har jeg svømt i klorvann pleier jeg å ta ut linsene og legge de i linsevæske over natta, for ellers føler jeg at det virker som om de har litt klor i seg. Men det er godt mulig det er psykisk altså :fnise:

Jeg pleier nok å ta ut linsene mine en gang i måneden og la øynene hvile over natta, eller ved f.eks. bading i klorvann, og jeg pleier å la øynene hvile et døgn når jeg skifter linser. Men bortsett fra dette har jeg de på dag og natt uten å ta de ut :nigo:

Gå til din optiker å prøv! Det skader jo absolutt ikke, og kanskje kan du våkne med godt syn :lur:

Skrevet

Jeg bruker biofinity 30 dagers døgnlinser, men pleier ikke å sove med dem. Syns det er praktisk å ha muligheten til å kunne sove med dem om jeg spontant ikke sover hjemme eller noe, men foretrekker å ta dem av om kvelden da jeg syns øynene føles litt ekstra tørre og tunge dagen etter at jeg har sovet med linser på. Men dette er veldig forskjellig fra person til person, jeg kjenner andre med samme linsene som sover med dem og ikke merker noe til det. Jeg har forresten ikke så høy styrke så jeg merker liten forskjell rent synsmessig om jeg våkner med eller uten linser.

Jeg ville tatt turen til optikeren og sagt at du ønsker å prøve ut døgnlinser og bedt om en linsetilpasning for dette. Anbefaler ikke å bare kjøpe noen døgnlinser på nettet og prøve ut dette da man er så forskjellige og det er mye man må ta hensyn til med valg av linser. Oppfølging er også viktig spesielt med døgnlinser man sover med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...