Gå til innhold

Hund nr 2 plager hund nr 1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun kommer bort til han og ser på han/lukter når han sover og da våkner han. Hvis jeg roper henne vekk så våkner han også.

Hun tar også sengen hans og skubber han ut av for å tygge på teppet i den. Hun har egen seng som hun kun vil ligge på om dagen. Sliter også med kveldsro, de ligger med meg på siden der og jeg stryker på de men de begynner alltid å bølle... Når jeg har sovnet går hun og legger seg på gangen men stakkars nr 1 tør ikke legge seg i sengen sin i frykt for at hun skal velte han utav igjen..

Hjelp?!?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det ser ut til å plage valpen og han ikke liker at hun alltid kommer bort til han, kan du si prøve å si ifra fysisk. Ikke rop.

Og at de bøller, som du sier, kan vere at de bare leker..?

Som oftest, om den voksne hunden har er bra gemytt, går det bra. Det er de voksne som må lære valpen hva som er rett og galt, og den voksne er sjefen. Ofte blir nykomlingen holdt i "kort line" av den voksne den første tiden.

Gi de litt tid, og se hvordan det går :)

Og det er veldig viktig at begge hundene får alenetid sammen med eieren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er valpen som plager den voksne hvis jeg ikke gjorde det klart... Det er derfor det er problemet, men har funnet ut av det, snakket med oppdretter så ja. Begge får alenetid med begge oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han gjør ikke det. Han tør ikke legge seg der når hun har vært borti der en gang... I går kveld la hun seg på sin egen seng for så å bykse på han og bite han i nakken (hun er 8 uker og større enn han allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen er større enn den voksne så må du også være flink til å gå inn om det blir for mye. Vær forsiktig da, for det kan hende at den eldste hunden din lar henne komme unna med det nettopp fordi hun er valp og da får de som regel lov til mye dritt.

Da jeg hadde voksen og valp samtidig (den voksne var alltid størst hos meg, da) syntes den voksne at valpen var veldig ekkel i begynnelsen. Hun nektet å ligge sammen med henne, og reiste seg og gikk et annet sted om valpen prøvde å legge seg borttil henne.

Sett grenser for valpen, og ikke la den "stjele" alt fra den voksne. Men samtidig, følg med på om den voksne ER plaget, eller om han bare er flink til å overse og egentlig ikke bryr seg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, pleier å bryte inn hvis de leker og hun blir for voldsom, men han pleier bare å løpe vekk hvis han syns det (hahaha ser ufattelig komisk ut btw), men det går stort sett greit. De deler på alt fra leker og bein (tygger på hver sin side) til madrassen hennes og sengen hans osv, men det er liksom når vi skal sove. Men ja, har snakket med oppdretter og fått råd så jeg tror det skal gå bra nå. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når valpen din blir gml nok, så setter nok den voksne henne på plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstod jeg også.. heh.. trodde det var valpen som ikke fekk vere i fred..

Men om det blir for mye for den voksne, så klarer han nok fint å si ifra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har 'valpelisens' enda, og bruker den aktivt. Det viser bare at du har en helt normal voksen hund. Slitsomt, ja, så det er du som må ta bort valpen og la den eldre få fred. Din jobb, ikke den eldres.

Når valpefredningen 'går ut' blir det nok andre boller, men det er fortsatt DIN jobb å passe på at det ikke blir for mye for eldsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, nei, han sier ikke ifra når det blir for mye. Aldri. Han bare underkaster seg og lar andre hunder gjøre akkurat som du vil. Må ofte gripe inn når andre hunder hilser på han for han hiver seg på rygg når han blir redd og lar de tygge på han. Så ja... Men ligger med et øye åpent og passer på... Kjenner jeg begynner å bli trøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din jobb å si ifra når det blir for mye for din eldste.

Både med valpen og hunder dere møter ute!

Hvis han ter seg slik du beskriver ovenfor med hunder dere møter, burde han bare omgås trygge hunder dere kjenner, ikke la andre bølle med han slik, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men han gjør ikke det. Han tør ikke legge seg der når hun har vært borti der en gang... I går kveld la hun seg på sin egen seng for så å bykse på han og bite han i nakken (hun er 8 uker og større enn han allerede)

Det er en enda størr oppgave og ta på seg en hund nmr 2, når valpen er av en større rase!

Det krever mye av en eier, slik at hund nmr 1 ikke blir fullstendig overkjørt av en større valp nmr 2.

Her ville jeg passet godt på, og hjelpe hund nmr 1 de gangene du ser at det trengs..

Det er MANGE som har måttet omplassere valp nmr 2 pga overkjøring av hund nmr 1..

Ønsker deg og hundene masse lykke til, håpe du finner en løsning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Dette bruker hundene å regulere selv! :) Den voksne hunden vil garantert sette den lille på plass når den går over streken, og den voksne hunden vet at den lille takler å få høre det. Da kan det høre et knurr, og det er som regel nok. Og det er veldig viktig at den lille får oppleve dette, da den må lære seg hvordan den skal være rundt andre hunder som er eldre.

Som regel har ikke størrelsen på hundene noe å si, det går på alder og hvem som kom først. Men noen store, voksne hunder kan være redde for veldig små valper fordi de er litt småville av seg og kan bite, osv. Etter hvert som valpen blir eldre og slutter litt med valpeoppførselen går nok over til at den voksne ikke er redd mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...