Gå til innhold

Har ikke sovet skikkelig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Nå har jeg ikke sovet skikkelig siden natt til fredag. Natt til lørdag la jeg meg klokken 00, og stod opp klokka 10 uten vekkeklokke, og våknet flere ganger om natta. Har jeg ikke alarm på til vanlig, sover jeg lett til klokka 13. Natt til søndag var jeg ute på byen (drakk ikke) og var i seng klokka 03. Våknet flere ganger om natta og stod opp klokka 09. Så var jeg dårlig på søndag og la meg klokka 21. Da fikk jeg ikke sove før i 3-tiden, og våknet ca klokka 05:30. Så var jeg syk på mandag og la meg klokka 22. Fikk heller ikke sove før i 3-tiden, og våknet ca klokka 5. Blødde neseblod fra 1-2 på natta, og blør nesten aldri neseblod) I kveld la jeg meg klokka 22, og har nå gitt opp. Nå gidder jeg ikke å prøve og sove. Det funker ikke uansett. Føler meg helt forferdelig, og jeg har veldig viktige ting jeg skulle gjort den uka her. Er det farlig å være uten søvn? Må jeg dra til legen? Og så er jeg veldig syk og. Forkjølet og har en form for cvid som gjør det enda verre (immunsvikt). Hva skal jeg gjøre?

Oversikt:

Natt til lørdag: ca. 00 - ca. 10 (våknet flere ganger)

Natt til søndag: ca. 03 - ca. 09 (våknet flere ganger)

Natt til mandag: ca. 03 - ca. 05:30 (våknet flere ganger)

Natt til tirsdag:ca. 03 - ca. 05 (våknet flere ganger)

Natt til onsdag: Gitt opp.

Poster som anonym for å slippe å bli huska for hun som er så mye syk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt farlig å være uten nok søvn, i en lengre periode. Spesielt hvis du føler deg syk, så er jo det kroppens måte å si fra om at ting ikke er bra når du sover lite.

Jeg tror at du må ta tiden til hjelp. Men det er viktig å ha en stabil døgnrytme.

Hvis man legger seg klokka 3 om natta, og står opp til forskjellige tider, så vet ikke kroppen/hjernen hva som skjer.

Drikker man koffein sent på kvelden, eller etter klokka 6, så er det oppkvikkende. Samme med sukker.

Men ofte er søvnløshet symptom på at noe i underbevisstheten din plager deg.

Finn ut av hva det er, og ta det med ro, og ta den tiden du trenger.

Skrevet

Nå blir jeg vel oppfattet som veldig krass, men ærlig talt... Dårlig søvn i noen dager? Er du klar over hvor mange som sliter med dårlig søvn i årevis? Jeg har hatt det som deg siden jeg var tenåring. Nå er jeg 36. I enkelte kortere perioder kan jeg sove normalt. Ellers er det "alltid" noe med søvnen. Enten sovner jeg ikke i det hele tatt, eller så våkner jeg 30 ganger på ei natt. Iblant er kroppen så utmattet at når jeg først sovner så er jeg totalt utslått i 12-15 timer.

Jeg skjønner godt at det er vanskelig slik du har det nå. Men jeg synes det er i overkant hysterisk å gå til legen og klage sin nød over søvnproblemer etter mindre enn ei uke. Prøv å les deg opp om søvnråd på nett. Virker ikke disse på et par uker så kan du jo vurdere å gå til legen.

Selv har jeg vært hos lege i mange runder (etter å ha slitt med søvnen lenge), og det er ingenting de kan gjøre unntatt å gi meg sovemedisin, og det vil jeg ikke bruke. Men man lærer seg å leve med det, så dagene går nå rundt og man får gjort det man skal.

• Liker 3
Skrevet

Einig med siste brukar, eg har ikkje sovi ei heil natt sida eg var tenåring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...