Gå til innhold

Laseropperasjon på øyet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har i det siste vurdert litt om jeg skal ta laseropperasjon på øynene, for jeg er innmari lei av linser og briller. Er det noen som har erfaring med det? Gjør det vondt? Hvordan ble synet etterpå?

Hvor lenge må man ha hatt stabilt syn for at det skal være aktuelt? Jeg er 22 og har hatt briller siden jeg var 16, og har som regel økt litt i styrke hvert år (har nå -2,25 og -2,50 på øynene, om det har noe å si).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør ha hatt stabilt syn i ett til to år før operasjonen.

Skrevet

Synet bør/må være stabilt og ikke endret seg i minimum to år før du opererer.

Selv opererte jeg med Lasik for -2,50 og skjev hornhinne (75) på det ene øyet. Det var en veldig sær opplevelse, ikke vondt, bare noe småubehag lignende lett hodepine den første uka. Jeg kunne se helt klart med det samme og gikk rundt og koste meg den første måneden, før jeg ble vant til å se sånn.

Jeg var redd for å miste nattsynet mitt, da det er eksepsjonelt godt, men for meg ble det faktisk enda litt bedre :)

Ingen smerter etter det lille ubehaget første uka, fikk også valium, paralgin forte og to sovetabletter med hjem. Skulle nemlig sove med en gang for at øyet skulle få hvile, og så ta ny sovetablett på kvelden for å kunne sove om natten igjen. Null stress.

I mitt tilfelle ble dessverre synet dårligere etter fem år, litt pga det dominante øyet som ikke ble operert ble nærsynt og da fulgte liksom det andre med. Nå, syv år seinere, er jeg på -1.00 og -1.75, hvor det opererte øyet er -1.00.

Jeg kommer nok til å operere på nytt så snart synet får stabilisert seg igjen, men denne gangen blir det begge øya ;)

Du vil ikke få operasjonen dekket med så "liten" styrke som du har, men alt fra -4.00 til -10.00 (korriger meg om jeg husker helt feil nå) blir delvis eller helt dekket av trygdekontoret.

Derimot har de aller fleste øyelaserklinikker en avtale med en bank om rentefri avbetaling. Du betaler kun beløpet det koster, klinikken betaler rentene.

Skrevet

Minya: Kan man operere øynene på nytt altså etter så mange år? Jeg har tatt begge øynene med lasik, hadde -6 og hatt stabilt syn i mange år. Måtte inn to ganger før øyelegen fikk det som det skulle være, men ellers uproblematisk og ikke smerter. Men nattsynet mitt er fullstendig ødelagt, så etter operasjonen kan jeg nesten ikke kjøre bil i tunneler eller når det er mørkt ute. Føler meg nokså handicappet av den grunn. Det har ikke forbedret seg det grann på 3 år. Lurer på om en ny operasjon kan endre det dårlige nattsynet, eller om det er blitt slik for alltid. Sa din lege noe om dette?

Skrevet

Det jeg har av informasjon om nattsyn og Lasik er at nattsynet kan forverres som en bivirkning av operasjonen.

Det skjedde ikke i mitt tilfelle, men i ditt har det altså skjedd. Nattsynet er ikke noe som kan opereres heller da det har noe med hvor mye lys øyet ditt klarer å ta inn og bruke, og laseroperasjoner går på hvordan linsen din samler lyset på hornhinnen. Det *kan* hende at du kan få bedre nattsyn av å bytte linser eller hornhinne (svært dyr operasjon), men jeg tviler.

Skjønner godt at du føler deg litt handicapped med så dårlig nattsyn, jeg hadde aldri klart meg uten mitt.

Men ja, det går fint an å operere på nytt flere år seinere, om synet har blitt dårlig igjen, så lenge det har vært stabilt i minimum to år. Det blir da ingen gratisoperasjon som de fleste klinikker tilbyr om ikke synet blir riktig korrigert i løpet av tre-seks måneder etter første operasjon, men en helt ny selvbetalt operasjon.

Skrevet

Synet bør/må være stabilt og ikke endret seg i minimum to år før du opererer.

Selv opererte jeg med Lasik for -2,50 og skjev hornhinne (75) på det ene øyet. Det var en veldig sær opplevelse, ikke vondt, bare noe småubehag lignende lett hodepine den første uka. Jeg kunne se helt klart med det samme og gikk rundt og koste meg den første måneden, før jeg ble vant til å se sånn.

Jeg var redd for å miste nattsynet mitt, da det er eksepsjonelt godt, men for meg ble det faktisk enda litt bedre :)

Ingen smerter etter det lille ubehaget første uka, fikk også valium, paralgin forte og to sovetabletter med hjem. Skulle nemlig sove med en gang for at øyet skulle få hvile, og så ta ny sovetablett på kvelden for å kunne sove om natten igjen. Null stress.

I mitt tilfelle ble dessverre synet dårligere etter fem år, litt pga det dominante øyet som ikke ble operert ble nærsynt og da fulgte liksom det andre med. Nå, syv år seinere, er jeg på -1.00 og -1.75, hvor det opererte øyet er -1.00.

Jeg kommer nok til å operere på nytt så snart synet får stabilisert seg igjen, men denne gangen blir det begge øya ;)

Du vil ikke få operasjonen dekket med så "liten" styrke som du har, men alt fra -4.00 til -10.00 (korriger meg om jeg husker helt feil nå) blir delvis eller helt dekket av trygdekontoret.

Derimot har de aller fleste øyelaserklinikker en avtale med en bank om rentefri avbetaling. Du betaler kun beløpet det koster, klinikken betaler rentene.

Hvor hørte du at trygdekontoret kan dekke laseroperasjoner? Selv har jeg -7, men har ikke hørt at jeg kan få det dekket.

Skrevet

Utleieren i den leiligheten jeg bodde i på det tidspunktet hadde -5.00 på begge øynene og hun hadde fått det delvis dekket. Hun fortalte det da jeg sa jeg skulle operere den gangen.

Du kan også spørre ved en laserklinikk om informasjon om du får det dekket eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...