Cho Kon It Skrevet 29. november 2011 #1 Skrevet 29. november 2011 Jeg er et B-menneske. Et utpreget B-menneske. Jeg kan godt sitte våken hele natten, og blir ikke trøtt før jeg har ligget i sengen i en halvtimes tid. Jeg kan sove ufattelig lenge på morgenen, og hvis jeg blir liggende i mer enn et halvt minutt etter jeg har våknet så sovner jeg igjen. Dette lager ganske store problemer for meg ifht. jobb. Jeg "klarer" rett og slett ikke å våkne om morgenen! Vekkerklokken min ringer, men jeg skrur den av i søvne. Har prøvd å få samboer til å vekke meg, men han har rett og slett gitt opp da jeg sovner igjen ørten ganger, og han ikke gidder å bruke halvannen (!!) time på å få meg opp. I tillegg er jeg gretten som fy. Jeg har funnet ut at det funker å sove med åpne gardiner, slik at det kommer dagslys inn på rommet om morgenen. Da våkner jeg faktisk helt uthvilt og fornøyd. Men hva i villeste verden skal jeg gjøre nå i mørketida? Det er jo nesten mørkere ute enn det er inne! Nå i vinter har dette blitt et skikkelig problem, og det har hendt at jeg ikke har kommet meg ut døra før i elleve-tiden. Heldigvis har jeg fleksitid, så det går ikke ut over andre enn meg selv, men jeg vil jo helst være på jobb samtidig med kollegene mine, da! Jeg har sett en del sånne våkne-lamper som skal imitere dagslys, men de er langt utenfor min prisklasse.. Noen som har noen andre tips til meg? Jeg sover jo bort hele vinteren..
Lutetium 71 Skrevet 29. november 2011 #2 Skrevet 29. november 2011 Jeg har sett en del sånne våkne-lamper som skal imitere dagslys, men de er langt utenfor min prisklasse.. Noen som har noen andre tips til meg? Jeg sover jo bort hele vinteren.. En billigere, men betydelig mer harry, løsning er å kjøpe en sterk arbeidslampe, og koble den opp mot en timer. Ikke særlig nøyaktig, men jeg tror å øke lysmengden er cluet her. Jeg hadde rettet lampa mot en hvit vegg, eller taket for å få en god spredning.
Cho Kon It Skrevet 29. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2011 Greia er at det er dagslyset som vekker meg, "vanlig" lampelys blir jeg om mulig bare enda trøttere av.. Har forsøkt å skru på taklampen, men lyset er så skjærende og sterkt at jeg lukker øynene og sovner i stedet. Hvis jeg mot all forventning greier å dra meg ut av senga sånn i syv-åtte tiden, da har jeg hodeverk og er kvalm/svimmel helt frem til jeg får kommet meg ut i dagslyset. Er med andre ord ubrukelig før sola står opp.. Men det kan ikke være sånn! Det må finnes en eller annen måte å overbevise kroppen min om at det faktisk er meningen å være våken selv når det er mørkt ute!
Lutetium 71 Skrevet 29. november 2011 #4 Skrevet 29. november 2011 Greia er at det er dagslyset som vekker meg, "vanlig" lampelys blir jeg om mulig bare enda trøttere av.. Har forsøkt å skru på taklampen, men lyset er så skjærende og sterkt at jeg lukker øynene og sovner i stedet. De dagslyslampene jeg har sett, har bare brukt en vanlig lyspære. Eneste forskjellen er muligens at man bruker en spesiell fargetone på¨pæra, og at de skrur seg langsomt på. Pluss at de er montert bak ett frostet glass som gjør lyset "dusere". Vil du ha en billig løsning, kan du gjøre som jeg skrev (Du trenger selvsagt ikke bruke en arbeidslampe, sannsynligvis er en slik også veldig egnet). Da blir det ikke ett skjærende lyspunkt, men en mer jevn opplysning av rommet. Hvis jeg mot all forventning greier å dra meg ut av senga sånn i syv-åtte tiden, da har jeg hodeverk og er kvalm/svimmel helt frem til jeg får kommet meg ut i dagslyset. Er med andre ord ubrukelig før sola står opp.. Men det kan ikke være sånn! Det må finnes en eller annen måte å overbevise kroppen min om at det faktisk er meningen å være våken selv når det er mørkt ute! Det kan være at du trenger andre tiltak enn bare mer lys også. Kanskje det kan være noe stoffskiftegreier?
Cho Kon It Skrevet 30. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2011 De dagslyslampene jeg har sett, har bare brukt en vanlig lyspære. Eneste forskjellen er muligens at man bruker en spesiell fargetone på¨pæra, og at de skrur seg langsomt på. Pluss at de er montert bak ett frostet glass som gjør lyset "dusere". Vil du ha en billig løsning, kan du gjøre som jeg skrev (Du trenger selvsagt ikke bruke en arbeidslampe, sannsynligvis er en slik også veldig egnet). Da blir det ikke ett skjærende lyspunkt, men en mer jevn opplysning av rommet. Det kan være at du trenger andre tiltak enn bare mer lys også. Kanskje det kan være noe stoffskiftegreier? Ja for det er jo det som er greia med de lampene, de imiterer dagslysets frembrudd og lurer kroppen til å tro at det er morgen. Hvis jeg får til noe sånt med enkle hjelpemidler hadde det jo vært fantastisk. Jeg tror jeg må konsultere min ingeniørpappa. Tror uansett jeg skal ta en prat med legen også. Jeg vet at kostholdet mitt er feil og at jeg ikke får i meg nok av ett eller annet, og det har helt sikkert en innvirkning.
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 D-vitaminer høres ut som noe du kan mangle Prøvd å ta et kvarters sol noen ganger i uken? Det hjalp meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå