Gå til innhold

Kan man dø

Fremhevede innlegg

Skrevet

I natt var rompa mi særdeles pratsom. Den slapp ut de grusomste gasser, og jeg måtte flytte ut av soverommet. Det var over dagens gjennomsnitt av tarmgasser, og konsentrert om et kort tidspunkt. Det jeg lurer på er om man kan dø av sin egen promp?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo metangass. Blir det for mye e det som å falle ned i en silo. Mange som har dødd nedi en silo. Du bør ta forholdsregler og åpne vinduene om du lider av ekstrem flatulens.

• Liker 2
Skrevet

Så sant du ikke har en slange fra rumpa til munn/nese så tror jeg nok det går bra. Du får jo masse oksygen som også er i rommet.

• Liker 1
Skrevet

Så sant du ikke har en slange fra rumpa til munn/nese så tror jeg nok det går bra. Du får jo masse oksygen som også er i rommet.

OMG, nå fikk jeg noen bilder i hodet, jeg IKKE vil ha... :spy: :omg:

Skrevet

Jeg tror det skal særdeles konsentrerte og store mengder promp til i et oksygenfattig rom før man blir dør.

Skrevet (endret)

Ja, det er jo metangass. Blir det for mye e det som å falle ned i en silo. Mange som har dødd nedi en silo. Du bør ta forholdsregler og åpne vinduene om du lider av ekstrem flatulens.

For å dø av oksygenmangel i denne forbindelse, må man bli utsatt for oksygenfortrengning. Dvs, rommet må fylles fra gulvet, og opp til "nesehøyde", med en gass som er tyngre enn luft (metangass er lettere enn luft).

En silo er som regel full av flere tonn med gress som gjærer, det produserer fort mye gass (CO2, ikke metan, mulig du blander med naturgjødsel?).

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Bortsett fra metan gassen, er det mulig å dø av bare lukta?

• Liker 1
Skrevet

For å dø av oksygenmangel i denne forbindelse, må man bli utsatt for oksygenfortrengning. Dvs, rommet må fylles fra gulvet, og opp til "nesehøyde", med en gass som er tyngre enn luft (Ja, metangass er tyngre enn luft). Om man klarer å produsere slike mengder metangass på kort tid, har man mer alvorligere problemer enn oksygenmangel, kan man vel si..

En silo er som regel full av flere tonn med gress som gjærer, det produserer fort mye gass (CO2, ikke metan, mulig du blander med naturgjødsel?).

Tror nok du blander med CO2 nå (eller andre gasser), for metangass er ikke tyngre enn luft.

Skrevet

Ja en kan dø.

Hørte på radio en gang at en mann døde av det. Han sov på et lite rom som ikke hadde ventilasjon.. Han hadde spist kål den dagen. Han sovnet inn å våknet aldri mer..

Skrevet

Nei, det går ikke ann å dø av det. :fnise:

Dette har de testet på Mythbusters!

"Myth: It is possible to flatuate so much that one can suffocate from the gas expelled.

Busted

The amount of potentially deadly gases found in an average flatus, such as carbon dioxide, is too low to cause its concentration to rise to fatal levels in a few hours, even in a small airtight room. In fact, breathing causes the CO2 levels to rise much faster."

:takke:

http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_%282006_season%29#Facts_About_Flatulence

Skrevet

Hadde det gått an hadde pappa (og resten av familien) vært død :sjenert:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, det går ikke ann å dø av det. :fnise:

Dette har de testet på Mythbusters!

"Myth: It is possible to flatuate so much that one can suffocate from the gas expelled.

Busted

The amount of potentially deadly gases found in an average flatus, such as carbon dioxide, is too low to cause its concentration to rise to fatal levels in a few hours, even in a small airtight room. In fact, breathing causes the CO2 levels to rise much faster."

:takke:

http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_%282006_season%29#Facts_About_Flatulence

Merkelig, for jeg hørte det nemlig på radio at det skjedde med en mann.. hmm

Endret av onlyme
Skrevet

På radio som i nyhetssending eller et innslag i et program? Det finnes mange vandrehistorier der ute. :)

• Liker 2
Skrevet

På radio som i nyhetssending eller et innslag i et program? Det finnes mange vandrehistorier der ute. :)

Var innslag i et program. To programledere som pratet om det. Virket veldig som det var sant, men som du sier. Mest sannsynlig siden det kun var vandrehistorie ja siden teorien er blitt testet ut og avvist :)

Skrevet

Bortsett fra metan gassen, er det mulig å dø av bare lukta?

Det du lukter er, så vidt jeg vet, hydrogensulfid og en annen gass der jeg ikke kommer på navnet. Hydrogensulfid er faktisk både brennbar og giftig (!), men det skal endel mer til, enn det man får ut av en fis eller to. De mengdene man finner i "standard fis" er bare illeluktende, ikke farlig.

Jeg hadde vært mer bekymret for renta, og glatte veier!

Skrevet

Tror nok du blander med CO2 nå (eller andre gasser), for metangass er ikke tyngre enn luft.

Det gjør jeg ja! :)

Skal rette opp innlegget. Da er det ihvertfall enda mindre sannsynlig at man får surstoffmangel av metangass.

Skrevet

Journalister har ett veldig omtrentlig forhold til kjemi. Omtrent som undertegnede. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...