Gå til innhold

Er sosialstønaden passe?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I Oslo kommune får sosialhjelps mottakere dekket husleie og strøm, i tillegg får de 5681 kr til livsopphold. det vil si til mat, buss, tlf og o.l.

Barnetillegg og div. andre ting kommer i tillegg.

De kan også søke om julebidrag, sesongklær osv.

Er dette for høyt, for lavt eller passe? Hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Oslo kommune får sosialhjelps mottakere dekket husleie og strøm, i tillegg får de 5681 kr til livsopphold. det vil si til mat, buss, tlf og o.l.

For de som mottar så er det for lavt. For de som betaler så er det for høyt.

• Liker 2
Skrevet

Det er passe, eller kunne vært litt mindre og.

• Liker 2
Skrevet

For nordmenn er det lite. Det er et tak på hvor mye som kan utbetales til dekking av husleie f.eks, og barnetillegget er heller ikke i nærheten av å dekke hva det koster å ha barn. Man havner fort i minus om man må gå på sosialstønad i noen mnd. (Tro meg; som ferdigstudert og arbeidsledig med barn, men uten rett til studielån eller dagpenger var det en ganske håpløs situasjon) Bor man i en bra leilighet må man flytte til noe billigere innen en viss tid for å få dekket mer av husleia enn akutt nødhjelp.

For nøysomme innvandrere som aldri har vært vant til å bruke penger på annet enn mat uansett, og ikke har samme krav som norske foreldre til f.eks. vintersportsutstyr, ullundertøy og funksjonelt utetøy i barnehagen, for dem er sosialstønaden relativt mye penger. Ser mye dårlig barnehagetøy på innvandrerunger..

• Liker 1
Skrevet

Mtp. at studenter lever på 6800 hver måned som skal dekke mat, klær, leie, strøm mm. Så er det litt mye syntes jeg... Men det er jo nok til å leve godt, og bra er da det... jeg syntes i hvert fall ikke man skal klage, for med den summen der, kan man leve godt og likevel kunne spare litt.

• Liker 1
Skrevet

Syns dette er for mye. Er jo mer enn jeg får på AAP når jeg er syk...

Skrevet

5681kr...

3000 i mnd til mat

2681kr til alt annet... Jeg ville levd som en konge, jeg...

Mitt budsjett:

6800 kr

4000 : Husleie

2000 : Mat

400 : Busskort

400 : Sparing til strømregningen som kommer annenhver måned...

Gjest fireflies
Skrevet

Det er passe og helt greit. NAV har bevisst lave satser fordi det ikke skal være ideelt og forlokkende å benytte seg av det systemet.

• Liker 1
Skrevet

det er helt greit, det skal absolutt ikke være fristende å drite i jobbing, og heller motta sosialstøtte. Det skulle ihvertfall ikke vært høyere. dessuten, folk som mottar slik støtte er jo ikke folk som skal motta det resten av livet (slik som feks uføretrygdede), og da synes jeg det er greit at de får så de overlever, men ikke noe mer.

Skrevet

det er helt greit, det skal absolutt ikke være fristende å drite i jobbing, og heller motta sosialstøtte. Det skulle ihvertfall ikke vært høyere. dessuten, folk som mottar slik støtte er jo ikke folk som skal motta det resten av livet (slik som feks uføretrygdede), og da synes jeg det er greit at de får så de overlever, men ikke noe mer.

Helt enig... Men syntes det er merkelig at studenter må klare seg på så mye mindre... Det er jo midlertidig begge deler...

Skrevet

Det er mer enn jeg har å rutte med, og jeg jobber.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...