Gå til innhold

Smelte vanlig melkesjokolade til marsipan-dypping

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurer på om det går ann å smelte helt vanlig melkesjokolade for å dyppe marsipan oppi? Stivner den helt igjen?

Spør fordi jeg engang skulle smelte om sjokolade for å ha oppi forskjellige former (tror jeg brukte melkesjokolade) og den ble bare klissen ettepå, ble aldri helt stiv igjen.

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Du bør heller sjå om du finn lys kokesjokolade, den har ein betre konsistens til slikt, men nokolunde same karakter på smaken.

Skrevet

Jeg har gjort det med vanlig melkesjokolade. Gikk helt fint! :)

Skrevet

Da må jeg prøve det igjen, syns ikke kokesjokoladen er like god :)

Skrevet

Melkesjokoladen vil forsåvidt stivne, men har ett lavere smeltepunkt. Så det blir fort mer gris når de skal spises. Jeg vill ha gått for god mørk sjokolade og heller gjort marsipanen søtere om nødvendig.

Skrevet

Melkesjokoladen vil forsåvidt stivne, men har ett lavere smeltepunkt. Så det blir fort mer gris når de skal spises. Jeg vill ha gått for god mørk sjokolade og heller gjort marsipanen søtere om nødvendig.

Det var lurt :) De mørke sjokoladene er jo bedre enn kokesjokolade.

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Hørtes godt ut. skulle ønske jeg kunne spise vanlig sjokolade, men tåler ikke melk :(

Skrevet

Hørtes godt ut. skulle ønske jeg kunne spise vanlig sjokolade, men tåler ikke melk :(

Huff, skjønner at det er kjedelig. Jeg tror jeg kunne hatt godt av å ikke tåle sjokolade, for det kan fort gå litt for mye her i gården.

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Huff, skjønner at det er kjedelig. Jeg tror jeg kunne hatt godt av å ikke tåle sjokolade, for det kan fort gå litt for mye her i gården.

Ja. Det er det eneste som er positivt med det. og den jeg faktisk kan spise er dyr, så dat blir det lite av sånt :)

Skrevet

Noe som er ganske viktig for at krystallene i sjokoladen skal organisere seg på riktig måte er riktig smeltetemperatur. Bruk enten mikrobølgeovn eller vannbad. Bruker du sistnevnte må du passe på å ikke få vann i sjokoladen! Bruk gjerne plastfolie over. Vannet må heller aldri bli varmere enn 50 grader. Da er det fort gjort at temperaturen i sjokoladen blir for høy.

Du kan bruke et steketermometer for å overvåke temperaturen i vannet og sjokoladen. Pass på å ikke få vann i sjokoladen.

Først må du varme opp sjokoladen til 45 grader Celsius. Så må du kjøle den ned raskt til 27 grader Celsius under omrøring. Så varmer du opp igjen sjokoladen til 29 grader. Da vil alt være smeltet på riktig måte. Da stivner den fortere (ca 5-7 minutter) og vil få en finere glans.

Dette gjelder for melkesjokolade og hvit sjokolade. For mørk sjokolade er temperaturene 25, 29, og 31. Den tørker også litt fortere.

(temperaturer er hentet fra "Sjokolade-boken" av Pascal Bulinckx)

Skrevet

...

Har du en link til den boken?

Skrevet

Noe som er ganske viktig for at krystallene i sjokoladen skal organisere seg på riktig måte er riktig smeltetemperatur. Bruk enten mikrobølgeovn eller vannbad. Bruker du sistnevnte må du passe på å ikke få vann i sjokoladen! Bruk gjerne plastfolie over. Vannet må heller aldri bli varmere enn 50 grader. Da er det fort gjort at temperaturen i sjokoladen blir for høy.

Du kan bruke et steketermometer for å overvåke temperaturen i vannet og sjokoladen. Pass på å ikke få vann i sjokoladen.

Først må du varme opp sjokoladen til 45 grader Celsius. Så må du kjøle den ned raskt til 27 grader Celsius under omrøring. Så varmer du opp igjen sjokoladen til 29 grader. Da vil alt være smeltet på riktig måte. Da stivner den fortere (ca 5-7 minutter) og vil få en finere glans.

Dette gjelder for melkesjokolade og hvit sjokolade. For mørk sjokolade er temperaturene 25, 29, og 31. Den tørker også litt fortere.

Visste ikke at sjokolade var så komplisert :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...