Gjest AnonyM Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Har idag vært i tlf. kontakt med lege å fikk sykemelding til onsdag pga. forkjølelse som ikke gir seg. Vi ble enig om at jeg kontakter legekontoret imorgen og onsdag og informerer om tilstanden min, og om jeg blir bedre, og at jeg henter sykemeldingen evt. onsdag om jeg er frisk nok til å gå på jobb. Informerte arbeidsgiver om at jeg har vært i kontakt med lege og at de får sykemeldingen min på onsdag. Fikk da til svar at de ikke godtar tilbakedaterte sykemeldinger og at de måtte ha den idag. Så mitt spørsmål er om dette er riktig? Er sykemeldingen tilbakedatert når jeg har vært i kontakt med legen min pr. tlf første fraværsdag?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Sykemeldingen er ikke tilbakedatert dersom du har hatt konsultatsjon med legen i dag og legen har skrevet sykemelding i dag. Arbeidsplassen skal ha sykemeldingen så raskt som mulig. Vær oppmerksom på at arbeidsgiver kan stille legers sykemelding i tvil dersom det er gode grunner til det. På min arbeidsplass var det f.eks en som jobbet i 100% stilling som kom med sykemelding fra lege. Vedkommende hadde blitt observert i full sing på jobb i sitt eget firma samme dag.
Gjest AnonyM Skrevet 28. november 2011 #3 Skrevet 28. november 2011 Ja skjønner at enkelte arbeidsgivere kan være mistenksom om noen er borte fra jobb ofte. Jeg har vært borte fra jobb en gang tidligere i år (feb.), med sykemelding, men det var i forbindelse med en operasjon. Blir veldig sjelden syk, men når jeg først blir syk, så blir jeg skikkelig syk. Var borte fra jobb m/egenmelding fredag, og har lagt som et slakt hele helgen, så derfor jeg måtte ha sykemelding nå, siden forkjølelsen enda ikke har sluppet taket. Får håpe det ordner seg, for de har absolutt ingen grunn til å ikke tro jeg er syk hvertfall
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Sykmelding skal leveres eller sendes arbeidsgiver samme dag som den utstedes, så ja da kan han nekte å godta den om du ikke henter før på onsdag.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #5 Skrevet 28. november 2011 Det som skrives over her stemmer ikke. Sunn fornuft kommer man langt med; ligger du med dritadiare eller oppkast, kan du gå på legekontoret da? Kan du gå på jobb etterpå og levere sykemelding? Neppe. En arbeidsgiver har ikke LOV til å spørre deg hvorfor du er syk. Du kan levere sykemeldingen så fort det lar seg gjøre. Bare kontakt juridisk bistand om du trenger hjelp, fagforbund etc. Det der er en hersketeknikk fra arbeidsgivers side. 7
Bachata Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Sykmelding skal leveres eller sendes arbeidsgiver samme dag som den utstedes, så ja da kan han nekte å godta den om du ikke henter før på onsdag. Som brukeren over meg sier, så er dette helt feil!! Man skal levere sykemelding så fort det lar seg gjøre, det betyr selvsagt ikke at man MÅ levere sykemeldingen samme dag som sykemeldingen begynner! Det kan være flere årsaker til at det er umulig, sykdom som faktisk er så hemmende at man ikke KAN bevege seg ut av huset f.eks. Eller at man blir lagt inn på sykehus. Det er ikke lov å tilbakeskrive sykemeldinger nei, men det er ikke å tilbakeskrive en sykemelding at arbeidsplassen ikke fysisk får den før arbeidstakeren er frisk nok til å kunne gå ut døra. 1
Rosalie Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Har idag vært i tlf. kontakt med lege å fikk sykemelding til onsdag pga. forkjølelse som ikke gir seg. Vi ble enig om at jeg kontakter legekontoret imorgen og onsdag og informerer om tilstanden min, og om jeg blir bedre, og at jeg henter sykemeldingen evt. onsdag om jeg er frisk nok til å gå på jobb. Informerte arbeidsgiver om at jeg har vært i kontakt med lege og at de får sykemeldingen min på onsdag. Fikk da til svar at de ikke godtar tilbakedaterte sykemeldinger og at de måtte ha den idag. Så mitt spørsmål er om dette er riktig? Er sykemeldingen tilbakedatert når jeg har vært i kontakt med legen min pr. tlf første fraværsdag? Nei, som andre her har sagt, så vil ikkje sjukemeldinga di vere datert attende. Frist for levering av sjukemelding er gitt av Folketrygdlova: Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.
Gjest AnonyM Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Jeg har jo gitt arbeidsgiver beskjed over tlf. i dag (første dag) at jeg er sykemeldt til onsdag, så det vil da si at jeg har 14 dager på meg til å levere sykemeldingen? Isåfall så er jo alt i orden, med tanke på at jeg kommer til å levere den onsdag denne uken. Bare en litt vanskelig arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Det med tilbakedatering er bare en sak for legen, ikke for arbeidsgiver. Legen kan i prinsippet ikke tilbakedatere sykmeldingen (men kan gjøre det i spesielle tilfeller), arbeidsgiver må forholde seg til den datoen legen har satt. Dette blir uansett ikke en tilbakedatering siden du har vært i kontakt med legen i dag. Hadde du oppsøkt lege på onsdag og sagt at du hadde vært syk siden mandag, måtte legen ha sannsynliggjort at du hadde vært syk siden mandag hvis han skulle kunne tilbakedatere. Men NAV kan overprøve sykmeldingene.
skandale Skrevet 29. november 2011 #10 Skrevet 29. november 2011 Dette er ikke snakk om tilbakedatering engang. Legen hadde kanskje ikke ledig time den dagen, du kom deg muligens ikke ut, osv. Han kan fullt lovlig skrive sykemelding fra den dagen du tok KONTAKT.
altflyter Skrevet 29. november 2011 #11 Skrevet 29. november 2011 Jeg bare lurer... Er det helt umulig for deg å komme deg til jobben med legeerklæringen..? Man blir da ikke dausjuk av å være forkjølet...
Gjest AnonyM Skrevet 29. november 2011 #12 Skrevet 29. november 2011 Ts her. Takk for alle sammen Nei er ikke umulig for meg å få levert den hos arbeidsgiver, men var legen som foreslo det på denne måten og sa at det fungerte fint. Var å leverte sykemeldingen idag, og skal på jobb imorgen. Bare lurte på om arbeidsgiver har lov til å ikke godta en sykemelding når jeg faktisk har vært i kontakt med lege fra dag 1, og om denne var tilbakedatert (som arbeidsgiver sa den var), noe jeg nå vet denne ikke er. Men har mange svar her nå, og hvis arbeidsgiver begynner å tulle seg når lønnen skal utbetales, så vet jeg hvertfall at jeg har rett, og har litt mer fakta jeg kan komme med. Takker igjen for svar 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå