Gå til innhold

Hilse med neven

Fremhevede innlegg

Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Jeg liker ikke at folk skal dunke never istedenfor å ta hverandre i hånda. Jeg synes det virker fjortis og ganske "wannabe". Har flere ganger havnet i situasjon hvor noen gir meg neven, hvorpå jeg (mot min vilje) blir nødt til å gi det tilbake, av frykt for at den andre skal føle seg ydmyket. Til nære venner sier jeg ifra, men til folk jeg ikke kjenner så godt er det litt vanskeligere, særlig når vedkommende står der med neven og forventer respons. Om jeg gir de neven frykter jeg at andre som ser meg gjøre det får feil inntrykk av meg. Jeg forbinder nevedunking med typisk college-sportsidioter og gangstere, eller folk som vil være det. Hva synes dere? Hva skal man gjøre i slike situasjoner?

Hvis det skulle være i tvil hva jeg mener med "å dunke never", så er det altså dette:

http://www.youtube.com/watch?v=EGBikSDv4nM

Endret av Herr Drue
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Det er ingen big deal å gjøre det en gang i blant så jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem for deg. :P

• Liker 1
Skrevet

Hahahaha, finnes det voksne folk som hilser sånn? :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte: :skratte:

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen big deal å gjøre det en gang i blant så jeg skjønner ikke hvorfor det er et problem for deg. :P

Det er harry så det holder

Gjest Herr Drue
Skrevet

Det er en big deal for meg. Og hva om det, for min del, skjer litt for ofte enn "i blant"?

Gjest badeand1
Skrevet

Det er en big deal for meg. Og hva om det, for min del, skjer litt for ofte enn "i blant"?

Da får du bare si at du ikke liker å klaske med neven til folk som gjør det. :P

Skrevet

Jeg liker ikke at folk skal dunke never istedenfor å ta hverandre i hånda. Jeg synes det virker fjortis og ganske "wannabe".

Hvis det skulle være i tvil hva jeg mener med "å dunke never", så er det altså dette:

http://www.youtube.com/watch?v=EGBikSDv4nM

Eksempelet du viser til er da ikke en hilsesituasjon der det hadde vært naturlig å ta i hånda... dette er mer en "go for it/ta rotta på dem"-gest, og i den situasjonen synes jeg det var en naturlig ting å gjøre.

Og er det noen som hilser slik?

I alle fall har jeg aldri sett det.

Over alt hvor jeg ser det brukt, har det vært i en slik sammenheng som nevnt over, altså ment som en oppmuntring/"stå på".

Dette er ikke naturlig for meg, og jeg har heller ikke opplevd det bli gjort i min omgangskrets, men hvis det er et problem for deg, ser jeg ikke noen annen løsning enn å si i fra.

Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv blitt hilst på med en fistbump....

Skjønner ikke hvor du opplever dette?

• Liker 2
Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Eksempelet du viser til er da ikke en hilsesituasjon der det hadde vært naturlig å ta i hånda... dette er mer en "go for it/ta rotta på dem"-gest, og i den situasjonen synes jeg det var en naturlig ting å gjøre.

Og er det noen som hilser slik?

I alle fall har jeg aldri sett det.

Over alt hvor jeg ser det brukt, har det vært i en slik sammenheng som nevnt over, altså ment som en oppmuntring/"stå på".

Dette er ikke naturlig for meg, og jeg har heller ikke opplevd det bli gjort i min omgangskrets, men hvis det er et problem for deg, ser jeg ikke noen annen løsning enn å si i fra.

Eksempelet mitt var for å illustrere hva det er, ikke at det faktisk gjøres eller hva det symboliserer eller ikke. Det er nok av mennesker, alt fra 12 åringer til de i alder nærmere min krets, 25-åringer, som gjør det for å hilse eller si "ha det". Det er ikke alltid lett å si ifra. Tenk om neven plutselig ender i trynet ditt? :gjeiper:

Mange her presenterer "å si ifra" som løsningsforslag. Jeg tror ikke dere helt klarer å sette der i situasjonene jeg beskriver. Det oppfattes jo som ganske kaldt og overlegent fra personen som sier ifra, i tillegg til at andre rundt deg kan se på deg som wannabe hvis du faktisk godtar og svarer på gesten. Det er greit at dere mener det er den eneste løsningen, men fortell gjerne hva dere synes om denne normen generelt.

må forresten legge til at gesten i form av "stå på" eller "enig" etc. ser like dum ut, så situasjonen gjelder da også. Eksempel på situasjon det oppstår: på byen, du møter noen nye mennesker, du sier noe en annen er enig i, han strekker seg over fra andre siden av bordet med neven mot deg. Hva gjør du? Damene på nabobordet har stirra over til deg hele kveld, og du vil ikke skremme de bort ved å virke harry :gjeiper:

Endret av Herr Drue
Skrevet

Du kan enten klaske tilbake, eller du kan overse det eller 'si i fra' (som du sier). Jeg vil påstå det bare vil se ennå dummere ut enn å bare løfte neven og være med.

(Jeg har heller aldri sett dette som en hilsen, men, som en over her sier, som 'go for it/ta rotta på dem'-gest. Den er jeg gjerne med på, selvom jeg er 25 år og slett ingen 'wannabe'...)

Gjest Herr Drue
Skrevet (endret)

Dere må forresten prøve å se humoren i saken. Det er jo ingen big deal egentlig, selv om jeg gir uttrykk for det. Liker bare å diskutere denne formen for sosiale "problemer" :)

edit: La på smiley

Endret av Herr Drue
Skrevet

Du burde bli litt mindre opptatt av hvordan du tror andre oppfatter deg. Det virker som om det er dét som er problemet, og ikke selve gesten.

• Liker 1
Gjest Herr Drue
Skrevet

Du burde bli litt mindre opptatt av hvordan du tror andre oppfatter deg. Det virker som om det er dét som er problemet, og ikke selve gesten.

Selve gesten i seg selv er ikke noe problem, nei. Det er jo også praktisk med tanke på eventuell smitte som skulle være ute å gå. Det er, som du sier, måten gesten oppfattes av andre. 10 poeng til deg!

(Ja, jeg bryr meg om hvordan jeg fremstår blant andre mennesker. Hvem gjør ikke?)

• Liker 1
Skrevet

Det er greit at dere mener det er den eneste løsningen, men fortell gjerne hva dere synes om denne normen generelt.

Som jeg skrev, har jeg aldri opplevd dette, og det er ingen naturlig hilsen fra min side, og jeg oppfatter det heller ikke som en norm.

I tillegg måtte jeg spørre mine tenåringsbarn nå, og de kjenner heller ingen som hilser på den måten, men de opplever at det kan bli brukt på den måten som beskrevet over her.

Jeg synes det er en hyggelig gest når den blir brukt i den sammenheng som beskrevet over, altså ikke som en hilsen eller avskjed, men som en oppmuntring.

Og jeg gjentar, dersom det er et problem for deg har du to valg: enten si i fra, eller å finne deg i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...