Gå til innhold

Hundedressur og utstilling


daemonia

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt oss en hund som skal stilles ut, og selv om jeg har hatt hund før så kjenner jeg litt på prestasjonsangsten for å si det sånn :)

Jeg føler at utstillingsdressur og dressur for dagligdags lydighet er ganske forskjellige ting, Godt mulig jeg tar veldig feil, men det er det jeg tenker her og nå i det minste :gjeiper:

Så hva bør jeg tenke på når hunden skal dresseres og trenes til utstilling både som valp og voksen? Og i forhold til Agility? Er det noen spesiell litteratur som kan være til hjelp som går litt bakenfor den "vanlige" dressuren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig grunndressur/hverdagslydighet får du uansett bruk for, men mange ihuga utstillere unngår å lære hunden "sitt" og lærer inn "stå" i stedet for å unngå at hunden setter seg i ringen og/eller på bordet. (For de rasene som stilles på bord).

En annen øvelse du bør unngå å trene på er å ha hunden på din venstre side med full kontakt. I ringen skal nemlig hunden bevege seg uten kontakt og når du trener agility må hunden kunne bevege seg på begge sider av deg og ikke være "opphengt" i å være på venstre side.

På den annen side er det ikke noe du trenger å tenke så mye på hvis du satser på å drive med agility og utstilling for moro skyld på vanlig hobbybasis. De fleste hunder forstår raskt forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær hunden "stå" FØR noe annet, lærte jeg fort. Det har jeg hørt fra flere utstillere. Har de ikke "stå" kommandoen godt inne har rompa lett for å sette seg når de skal stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig grunndressur/hverdagslydighet får du uansett bruk for, men mange ihuga utstillere unngår å lære hunden "sitt" og lærer inn "stå" i stedet for å unngå at hunden setter seg i ringen og/eller på bordet. (For de rasene som stilles på bord).

En annen øvelse du bør unngå å trene på er å ha hunden på din venstre side med full kontakt. I ringen skal nemlig hunden bevege seg uten kontakt og når du trener agility må hunden kunne bevege seg på begge sider av deg og ikke være "opphengt" i å være på venstre side.

På den annen side er det ikke noe du trenger å tenke så mye på hvis du satser på å drive med agility og utstilling for moro skyld på vanlig hobbybasis. De fleste hunder forstår raskt forskjellen.

Han kan allerede sitt og ligg ved bruk av håndsignaler, og vi har øvd mye på innkalling i dag. Stå har vi ikke begynt med ennå. Har ikke hatt ham så lenge heller, og vil jo at han først og fremst skal føle seg trygg i starten.

Vi ser ikke for oss at vi skal reise til Europamesterskap osv her og nå, men dersom han skulle komme langt så får vi vurdere det derfra :)

Lær hunden "stå" FØR noe annet, lærte jeg fort. Det har jeg hørt fra flere utstillere. Har de ikke "stå" kommandoen godt inne har rompa lett for å sette seg når de skal stå.

Hvordan vil du si at den kommandoen er best å øve inn? For ellers har jeg faktisk brukt sitt og dekk som de vanlige kommandoene, så den er jeg ikke helt kjent med :) Blir det det samme som kommandoen bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering :)) for vis putselig om hunden din knurrer på andre hunden i utstillingsringen, er d abosolutt ikke positivt for din del ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialisering :)) for vis putselig om hunden din knurrer på andre hunden i utstillingsringen, er d abosolutt ikke positivt for din del ;)

Takk, men den biten er ordnet heldigvis :)

Jeg skal på ringtrening sammen med oppdretteren og andre i omrdået med samme hund, og den lokale hundeklubben har faste dager med sosialisering, lydighet, og agilitytrening har jeg funnet ut :)

Men likevel kan det være greit med litt tips til privat bruk i forbindelse med slik da, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, men den biten er ordnet heldigvis :)

Jeg skal på ringtrening sammen med oppdretteren og andre i omrdået med samme hund, og den lokale hundeklubben har faste dager med sosialisering, lydighet, og agilitytrening har jeg funnet ut :)

Men likevel kan det være greit med litt tips til privat bruk i forbindelse med slik da, hehe.

jepp:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stå" lærte jeg inn ved å gi ros og godbit når hunden tilfeldigvis stilte seg opp slik som jeg ville og så la jeg på kommandoen etter hvert.

Det er også viktig at du lærer hunden at det er positivt å bli "tuklet" med og kikket i munnen av ukjente mennesker, men ta det for all del gradvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min første hund så trente vi lydighet lenge før han satte labbene i en utstillingsring, og det har sine baksider.. For eksempel så er å løpe ved fot med kontakt ikke akkurat en god måte å vise frem bevegelser, og å ha en hund som automatisk setter seg ned for hvert stopp er også en ulempe^-^

Heldigvis var denne hunden bare kontraktfestet til to utstillinger, så vi brydde oss ikke så fælt med det..

Men min neste hund lærte jeg inn lydighetsløping og utstillingsløping separat men samtidig, og det gikk greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...