Gå til innhold

Er katten min gutt eller jente?


cha

Anbefalte innlegg

Helt enig. :)

Synes ikke ett ille ord om deg, Lille-pus, om annet så brakte du kjempegliset frem. Liker at folk er lidenskapelige om akkurat dette emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grønnblomst

Kikker du godt etter kan du se antydling til baller på kattungen.

Ser litt ut som to hovne dotter i baken på den synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Helt enig. :)

Synes ikke ett ille ord om deg, Lille-pus, om annet så brakte du kjempegliset frem. Liker at folk er lidenskapelige om akkurat dette emnet.

:takke:

- og nå ble jeg litt forlegen ...:flau:

- så jeg konsentrerer meg om hovedproblemet;

Hun- eller hankatt ?

Om katten ikke er langhåret så se godt etter bak, under halen, når den går i en trapp.

Er det en hankatt så trenger du ikke titte lenge for å bli rimelig sikker :fnise:

Vanskelig ?

Løft opp katten, bruk fingrene og kjenn etter i området mellom urin- og analåpningen. Kjenner du to små, myke "kuler" så kan du regne med at du har en hankatt i hus ;)

Hunkatter sloss de også, men ikke like mye som potente hankatter. Hunkatter trenger et revir de også (og i utgangspunktet vil de søke et revir som er stort nok og rikt nok til å kunne fostre opp unger på den maten som finnes i reviret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Annonser katten som funnet på dyrebar.no, hos dyrebeskyttelsen eller annen organisasjon i nærheten, sjekk om katten er meldt savnet hos veterinærklinikker i omegn, og ring på i nabolaget, samt heng opp lapper.

Dersom ingen eier melder seg, tar du katten med til veterinær for helsesjekk, vaksinering, kastrering og chipping, noe som er obligatorisk for alle som bryr seg om katten sin. Jeg anbefaler også på det aller sterkeste at du/familien oppretter forsikring på katten.

Deretter vil jeg anbefale deg å holde katten inne om natten, og heller ute etter ønske om dagen, når det allerede kommer fram at katten sloss ute om natten.

En ukastrert hunkatt VIL bli drektig om du lar henne ræke ute i nabolaget. Hun har i tillegg mye større risiko for kreft, smittefare/-spredning og skader.

En ukastrert hankatt VIL sloss med andre katter i nabolaget, det vet du jo allerede. Smittsomme og dødelige sykdommer som FIV/FeLV smitter gjerne gjennom klor og bitt. I tillegg er katten utsatt for unødvendig stress, infeksjonsfare, større risiko for at han forsvinner +++

Pass på at katten får kvalitetsfôr, altså fullkostfôr, at dere har en kattekasse tilgjengelig innendørs til en hver tid, at katten har tilgang på vann hele tiden, og at dere har råd til å følge opp pus med helsesjekk, vaksiner, skikkelig fôr og alt annet som er nødvendig de neste 15-20 årene.

Har du ikke mulighet/interesse til å gjøre dette, synes jeg du skal kontakte en dyrevernsorganisasjon for hjelp til å finne et nytt hjem til pus, men jeg håper han finner et godt og ansvarlig hjem hos deg!

Supert innlegg, skulle gjerne trykka på +knappen mange ganger:) Har selv tatt til meg to hittekatter, har gjort alt for å finne eierne uten hell. Dette var ved to forskjellige anledninger, så de er ikke fra samme kull. Begge er nå lykkelige innekatter sammen med mine rasekatter. (Har kattegård da). Begge er kastrert/vaksinert/chippa og forsikra, en han og en hunkatt. Og de er høyt elskede medlemmer av familien, på lik linje med rasekattene... Folk som dumper katter/kattunger, eller slipper alt for små katter ut på egen labb, eventuelt voksne fertile katter, kan i mine øyne bare brenne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hehe, min hannkatt er en brunmasket ragdoll og har brune baller. De vises kjempegodt i den ellers lyse/hvite pelsen :fnise: Vi pleier å "mobbe" ham litt for brunballene hans :)

Men jeg henger meg på lille-pus her, det skal ikke være så veldig vanskelig å se om det er en hannkatt. Er man likevel i tvil er det jo bare å spørre veterinær når man har et ærend der (helsekontroll, vaksine e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...