cha Skrevet 28. november 2011 #1 Skrevet 28. november 2011 Katten våres kom på døra og vi valgte å ta den inn. Vi er usikkre på om det er gutt eller jente. Hvordan ser man det? Katten sloss som bare det, og kommer ofte hjem med sår. Katten har ikke pupper (slik som tisper) veit ikke om det er sammenlignbart? Bak så ser det ut som den har to hull. Noen som kan hjelpe?
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #2 Skrevet 28. november 2011 Hannkatter har pupper på samme måte som gutter har det. Altså brystvorter. Noen linker med bilder/tegninger på å kjønnsbestemme katt: http://pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/kittens_no.html http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=453 - Du bør kastrere pusen din, så vil den nok sloss mindre. Er ikke noe hyggelig å være stressa og føle at de må krangle om revir hele tiden. og det kan hende pusen blir mer hjemmekjær og kosete også.
cha Skrevet 28. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2011 Hannkatter har pupper på samme måte som gutter har det. Altså brystvorter. Noen linker med bilder/tegninger på å kjønnsbestemme katt: http://pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/kittens_no.html http://dyrenett.no/no/s/veterinar.asp?art=Katt&h=d&id=453 - Du bør kastrere pusen din, så vil den nok sloss mindre. Er ikke noe hyggelig å være stressa og føle at de må krangle om revir hele tiden. og det kan hende pusen blir mer hjemmekjær og kosete også. Pusen er bare ute om kvelden/natta som regel. Og når den er inne, er den superkosete, og kan gjerne ligge på fanget hele tiden.
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #4 Skrevet 28. november 2011 Men du skriver at den sloss ofte og har sår når den kommer inn...?
cha Skrevet 28. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 28. november 2011 Men du skriver at den sloss ofte og har sår når den kommer inn...? Ja, når den har vært ute. Men når den er inne, på dagen, så er den kosete
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 OK! ))))))))))))) Da er det ikkeno problem da. )))))))) Så lenge den har det bra inne så er det null grunn til å kastrere, vaksinere eller noe sånt. )))))))) Kos deg med katten din!!!!!!!!!11111 6
Gjest Spinell Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Hannkatter har baller, og de er ikke veldig gamle før man ser anlegget til disse skikkelig. 1
Cho Kon It Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 OK! ))))))))))))) Da er det ikkeno problem da. )))))))) Så lenge den har det bra inne så er det null grunn til å kastrere, vaksinere eller noe sånt. )))))))) Kos deg med katten din!!!!!!!!!11111 Signerer. 2
Inger88 Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Men du finner jo fort ut om det er han eller hunkatt når du tar den med til dyrlegen for kastrasjon og vaksinering;) 1
Gjest Lille-pus Skrevet 28. november 2011 #10 Skrevet 28. november 2011 OK! ))))))))))))) Da er det ikkeno problem da. )))))))) Så lenge den har det bra inne så er det null grunn til å kastrere, vaksinere eller noe sånt. )))))))) Kos deg med katten din!!!!!!!!!11111 Signerer. Protest ! En katt som er ute om nettene er det all verdens grunn til å kastrere Jeg bare spør: alle kattungene den vil være mor eller far til... hvem skal ta hånd om disse ? Per dato finnes ca 100.000 hjemløse katter i vårt land. Hvorfor i alle dager sørge for at dette antallet øker ? Og likeledes er det all verdens grunn til å vaksinere katten. Spiller ingen rolle om det er en innekatt, en utekatt, eller noe midt i mellom. Vaksinen er en j**lig billig forsikring mot en meget smertefull og langdryg død (av typisk kattepest). Noengang sett en katt dø av kattepest ? Be til høyere makter om at du aldri får se det synet ! 5
Cho Kon It Skrevet 28. november 2011 #11 Skrevet 28. november 2011 Lille-pus: 99% sikker på at Tirkes var ironisk. 3
Inger88 Skrevet 28. november 2011 #12 Skrevet 28. november 2011 Jeg håper og tror Tirkes var ironisk;)
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #13 Skrevet 28. november 2011 Protest ! En katt som er ute om nettene er det all verdens grunn til å kastrere Jeg bare spør: alle kattungene den vil være mor eller far til... hvem skal ta hånd om disse ? Per dato finnes ca 100.000 hjemløse katter i vårt land. Hvorfor i alle dager sørge for at dette antallet øker ? Og likeledes er det all verdens grunn til å vaksinere katten. Spiller ingen rolle om det er en innekatt, en utekatt, eller noe midt i mellom. Vaksinen er en j**lig billig forsikring mot en meget smertefull og langdryg død (av typisk kattepest). Noengang sett en katt dø av kattepest ? Be til høyere makter om at du aldri får se det synet ! Jeg tror hun mente det ironisk/sarkastisk, det var ihvertfall sånn jeg leste det. Ellers er jeg veldig enig med deg! 1
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #14 Skrevet 28. november 2011 Jeg hadde to muligheter. Skrive et innlegg bestående av ett ord: "Brenn." Eller skrive et ironisk innlegg og hamre så hardt på smileyen at det rykket i min egen munnvik. Jeg er veldig for kastering, ID-chipping og årlig helsesjekk/vaskine av dyr, enten det er prisvinnende bikkje, bastard eller huskatt. 5
ninuska_ Skrevet 28. november 2011 #15 Skrevet 28. november 2011 Vet du hvor gammel den er? Har hvertfall lest det er vanskelig å kjønnsbestemme små kattunger. Min pus er, og skal antageligvis i nærmeste framtid, være innekatt. Og han er både kastrert og vaksinert. Han er ikke i kontakt med andre katter, men jeg liker tryggheten, både for min og hans del. Og han er ID-chippet. Unødvendig? Kanskje i noens øyne, men for meg er det essensielt. Og som jeg har tenkt så mange ganger etter å ha fått katt: når jeg så hvor lite styr det var med å kastrere, forstår jeg ikke hvorfor ikke flere gjør det. Hva om din katt er hunkatt? Da sitter du der med et uønsket kull. Du finner ut med sikkerhet om pus er hankatt eller hunkatt når du tar den med på en sjekk til dyrlegen, slik man bør gjøre når man får seg en liten, lodden kattepus i hus 2
Perelandra Skrevet 28. november 2011 #16 Skrevet 28. november 2011 (endret) Til deg TS: Har du prøvd å finne ut hvor katten kommer fra? Du skriver at dere "valgte å ta den inn" Siden dere har valgt å ta inn en katt som kom på døra, bør dere jo ha gjort noen forsøk på å finne eieren først. Har dere undersøkt om katten er chippet, eller prøvd å annonsere i lokalavisa etter eieren? Hvis dere har prøvd uten resultat å finne eieren, synes jeg det er flott at dere tar til dere en hjemløs katt. Hvis dere bare har tatt den til dere fordi den tilfeldigvis dukket opp på døra, liker jeg det dårlig. EDIT: Skrivefeil Endret 28. november 2011 av Perelandra 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #17 Skrevet 28. november 2011 Til TS: Annonser katten som funnet på dyrebar.no, hos dyrebeskyttelsen eller annen organisasjon i nærheten, sjekk om katten er meldt savnet hos veterinærklinikker i omegn, og ring på i nabolaget, samt heng opp lapper. Dersom ingen eier melder seg, tar du katten med til veterinær for helsesjekk, vaksinering, kastrering og chipping, noe som er obligatorisk for alle som bryr seg om katten sin. Jeg anbefaler også på det aller sterkeste at du/familien oppretter forsikring på katten. Deretter vil jeg anbefale deg å holde katten inne om natten, og heller ute etter ønske om dagen, når det allerede kommer fram at katten sloss ute om natten. En ukastrert hunkatt VIL bli drektig om du lar henne ræke ute i nabolaget. Hun har i tillegg mye større risiko for kreft, smittefare/-spredning og skader. En ukastrert hankatt VIL sloss med andre katter i nabolaget, det vet du jo allerede. Smittsomme og dødelige sykdommer som FIV/FeLV smitter gjerne gjennom klor og bitt. I tillegg er katten utsatt for unødvendig stress, infeksjonsfare, større risiko for at han forsvinner +++ Pass på at katten får kvalitetsfôr, altså fullkostfôr, at dere har en kattekasse tilgjengelig innendørs til en hver tid, at katten har tilgang på vann hele tiden, og at dere har råd til å følge opp pus med helsesjekk, vaksiner, skikkelig fôr og alt annet som er nødvendig de neste 15-20 årene. Har du ikke mulighet/interesse til å gjøre dette, synes jeg du skal kontakte en dyrevernsorganisasjon for hjelp til å finne et nytt hjem til pus, men jeg håper han finner et godt og ansvarlig hjem hos deg! 3
Perelandra Skrevet 28. november 2011 #18 Skrevet 28. november 2011 Støtter fullt ut innlegget til AB #17! Foreldrene mine tok til seg en katt som dukka opp på trappa en kald vinterdag på 90-tallet. Dette var imidlertid etter å ha prøvd å spore opp eieren via avisannonser, plakater og ringerunder. Da ingenting nyttet ble katten adoptert og fikk nytt og godt hjem. Når det gjelder det egentlige spørsmålet, kattens kjønn, likner beskrivelsene mest en hannkatt. TS skriver at det ut som den har to hull bak. Fordi hannkatter har større avstand mellom kjønnsåpning og analåpning, blir det lettere å se åpningene som to adskilte. Siden katten sloss og kommer hjem med sår, høres det typisk ut som en fertil hankatt, men da har den jo også baller. Dette burde i så fall være lett å se selv for en som ikke har så mye erfaring med katter.
Gjest Lille-pus Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Lille-pus: 99% sikker på at Tirkes var ironisk. Jeg håper og tror Tirkes var ironisk;) Jeg tror hun mente det ironisk/sarkastisk, det var ihvertfall sånn jeg leste det. Ellers er jeg veldig enig med deg! Jeg hadde to muligheter. Skrive et innlegg bestående av ett ord: "Brenn." Eller skrive et ironisk innlegg og hamre så hardt på smileyen at det rykket i min egen munnvik. Jeg er veldig for kastering, ID-chipping og årlig helsesjekk/vaskine av dyr, enten det er prisvinnende bikkje, bastard eller huskatt. Jeg kaster meg flat på magen Tok ikke helt ironien i Tirkes innlegg i en liten pause midt i en hektisk arbeidsdag Eget innleggs innhold derimot står jeg for med rak rygg, selv om essensen da ikke skal moderere Tirkes innlegg 1
Inger88 Skrevet 28. november 2011 #20 Skrevet 28. november 2011 Fort gjort Lille-pus;) Men du skrev et bra innlegg! Er viktig å opplyse nye(og gamle) katteeire om slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå