Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har erfaring med å sortere klær etter hvilken grad de vaskes på fremfor hvilken farge de har. Altså at jeg kan vaske sokker, håndkler, undertøy osv sammen uavhengig av farge og en vask med klær som vasker på mindre grader. Ingen av klærne er nye så jeg tror ikke de farger av. Som student hadde dette vært mye mer praktisk for meg, men vil dette ødelegge klærne?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvite klær vil få missfarging, men utenom de pleier det å gå fint. Når jeg bodde alene vasket jeg alt i samme vask på 40 grader med mindre jeg hadde vært syk. Men vet mange synes dette er ekkelt på grunn av bakterier:p Funket for meg i studenttiden, og ble ikke noe mer syk eller illeluktende da enn jeg er nå.

Skrevet

Jeg sorterer etter 60 grader, 30 grader og ull/finvask, ferdig med det. Men vi har ingen helt hvite klær.

Skrevet

Jeg sorterer etter 60, 40, Ull og silke og annen finvask, også tar jeg lyse og mørke farger for seg...

F.eks kan en 60 graders mørk vask bestå av alle sokker, mørkere håndklær, sengetøy og sterkt farget undertøy... Og en 40 graders mørk vask kan bestå av sorte gensere, mørke jeans og andre mørke klær... Sterke/spesielle farger tar jeg ofte for seg selv, fordi jeg er redd de skal farge av og miste fargen sin...

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker etter temperatur og ikke etter farge, men jeg har heller ikke noe helt hvitt.

Lyse farger går helt fint sammen med andre farger, jeg er litt forsiktig om jeg har noe nytt som er veldig sterkt på farge, da går det stort sett sammen med mørkere klær, men om jeg ikke har noe jeg ikke har vasket før, så kjører jeg alt av 40 grader sammen uansett om det er lyst eller mørkt, og alt 60 grader går sammen.

• Liker 1
Skrevet

Hvitt og farget tøy er eneste skille jeg har.

Men om jeg har helt ny sort genser, så vasker jeg med sort/mørke farger første gangen i tilfelle det smitter over på lysere tøy.

Skrevet

Er supersær på klesvask. Vasker sengetøy, håndduker, undertøy og sokker på 60grader, med forvask. Vanlig hverdagstøy vasker jeg på 40grader vanlig vask. Vanlige klær blir sjelden så skitten at du trenger å sterilisere det. Aldri sokker sammen med truser, æsj! Også ull for seg selv.

Skrevet

Er supersær på klesvask. Vasker sengetøy, håndduker, undertøy og sokker på 60grader, med forvask. Vanlig hverdagstøy vasker jeg på 40grader vanlig vask. Vanlige klær blir sjelden så skitten at du trenger å sterilisere det. Aldri sokker sammen med truser, æsj! Også ull for seg selv.

Du steriliserer ingenting på 60 grader.

Jeg vasker kjøkkenhandduker og håndklær på 95 grader. Fordi da kan jeg ta et nytt håndkle og begrave nesa i det uten å lure på om akkurat den flekken av håndkleet var oppi rompa på en gjest i huset nylig. :P Er nok neppe nødvendig, men jeg føler det tryggest slik.

Undertøy osv vasker jeg på 60 grader, tar ikke bakterier på 40 grader. De fleste bakterier storkoser seg på 40 grader. Men har noe undertøy som ikke tåler mer, så det får nå gå..

• Liker 2
Skrevet

Da jeg studerte og betalte i dyre dommer per vask i fellesvaskeri, samlet jeg opp så jeg kunne fylle maskinene helt. Jeg skilte mest på temperatur, men vasket helt hvite bluser o.l. for seg selv. Hvis du ikke synes det gjør så mye om hvite truser blir grå, kan du jo vaske dem sammen med alt annet du vil vaske på 60 grader.

Lyse klær som vaskes sammen med mørke kan bli misfarget, men de blir ikke "ødelagt" på annen måte enn det.

Gjest Lottiplott
Skrevet

Jeg sorterer:

Hvitt

Mørke farger

Lyse farger

Håndklær/kluter, kjøkkenhåndklær og -kluter - 90 grader

Sambos arbeidsklær går på 60, det er fullt av skitt og støv.

Delikate plagg, noe undertøy og kjoler vasker jeg separat, i tillegg til nye plagg som kan farge av.

Skrevet

Jeg vasker etter farge og grader;

60g hvitvask, dvs undertøy/håndduker/sokker/sengetøy som er hvit

60g kulørtvask, samme som over bare mørkt

40g kulørt, dvs dongeri, mørke skjorter, t-skjorter, topper osv

40g hvit, dvs hvite klær (har endel hvite)

40g rosa og rødt (har to døtre, så er endel i disse fargene)

Ullklær på ullvask

Finvask 30 g, enkelte bluser og topper

Egen vask for treningstøy siden en skal unngå skyllemidddel på det.

Blir litt sortering, men i en familie på 4 så fylles vaskekjelleren fort opp :sjenert:

Skrevet

Ts ber vel om erfaringer ved blandet vask, ikke andres vaskerutiner.

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør denne tråden på generell debatt?

• Liker 1
Skrevet

Vi har enormt store vaskemaskiner, og jeg har innmari lite klær, så selv om jeg vasker sammen med hun jeg bor med må jeg stort sett skitne ut alt jeg eier før jeg vasker.

Vi tar håndklær, sokker, kjøkkenkluter og truser på 60 grader uansett farge (er kanskje litt forsiktig om jeg har kjøpt helt nye knallrøde sokker).

Bh-er og vanlige klær på 30 eller 40 grader avhengig av hva som er i vasken (ikke alt tåler 40 grader, men 40 gradersklærne tåler 30). Sorterer som regel etter farge her, men har vi problemer med å fylle opp tar jeg gjerne mørke klær sammen med de lyse om jeg er sikker på at de er utvaska (siden jeg knapt har kjøpt klær de siste to årene er alt per i dag ferdig med å blø farge).

Ull for seg med milo på 30 grader, men her kan jeg også putte inn finvask om jeg har noe.

Truser som det står 40 grader på (som noen har nevnt lenger oppe) vasker jeg uansett på 60. De trusene har jeg som regel kjøpt kjempebillig, og om jeg forkorter levetiden en del, så får det bare våge seg. De trusene jeg bruker penger på blir ikke kjøpt med mindre de tåler 60, så de varer lenge nok uansett.

Skrevet

Ts ber vel om erfaringer ved blandet vask, ikke andres vaskerutiner.

Erfaringer ved blandet vask;

Mørke og lyse klær vasket sammen på 40 eller 60g; de lyse klærne blir misfarget av de mørke klærne. Hvite truser bir fort lyseblå. Eller lyserosa. Eller grå.

Skrevet (endret)

Jeg har dette skillet:

95 grader: håndklær, kluter, bomullstruser, sengetøy

40 grader: treningstøy (for seg)

40 grader: omtrent alt annet. Prøver å skille lyst fra mørkt, men siden jeg har veldig lite lyst tøy, så går det som regel sammen med det andre.

30 ullprogram: Ulltøy og silke

Ev. annen forsiktig vask/håndvask: Enkelte (pen)klær jeg ikke tror tåler så mye + noe som krever håndvask

Noen ganger har jeg vasket bomullstøy og håndklær/sengetøy/bomullstruser på 60 hvis det er litt krise og jeg kun rekker én maskin. Det har alltid gått greit.

Jeg vasker aldri nye ikke-hvite plagg/håndlær/sengetøy sammen med lyst tøy de første gangene, da jeg har lært den harde måten. Når det gjelder nytt tøy pleier jeg også å sette på forvask i håp om å få ut overflødig farge.

Min erfaring er at det sjelden er noe problem å vaske lyse og mørke farger sammen. Tenk uansett gjennom om det er krise hvis det lyse plagget blir farget.

Edit: Tastefeil

Endret av Grønt blad
Skrevet

Vi skiller ikke på farger, alt av lyst og mørkt går i samme vasken. Vi skiller kun på grader, 40 og 60.

Skrevet

Takk for alle svar! Å sortere etter grader er visst ikke så uvanlig som jeg trodde :) Jeg skal prøve det ut neste gang jeg vasker, men være litt forsiktig med det hvite.

Skrevet

Takk for alle svar! Å sortere etter grader er visst ikke så uvanlig som jeg trodde :) Jeg skal prøve det ut neste gang jeg vasker, men være litt forsiktig med det hvite.

Det hørtes lurt ut. Krysser fingrene for at det går bra for deg også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...