Gå til innhold

Kattens tenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er dette?

På de største "hoggtennene" er det svarte striper langs tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Mest vanlig fra rundt 2 års alder. Kan forkomme hos yngre katter ja.

Nøyaktig pris er det bare vetrinæren din som kan gi deg.

Men, du bør regne med å betale rundt 900 kroner (inkludert bedøvelse og mva.) for fjerning av tannsten på flere tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, det er ikke så mye mer enn det? Så for meg at det kom opp i et par-tre tusen kr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du ikke svart stripe som går fra rot til tupp, og ikke sånn som ligger langs tannkjøttet?

Ja, det er ikke langt tannkjøttet.

Den er ikke svart, jeg overdrev litt nå som jeg ser på det igjen, det er en liten "grop" inn på hver av de fire fronttennene. Det er liksom det motsatte av en forhøyning, jeg kommer ikke på ordet nå :sjenert: på alle fire tenner, som er midt på, fra litt over rot, og litt lenger ned enn til tupp.

På de som synes her: http://www.pictures-of-cats.org/images/cat-teeth-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at du mener at tennene er synlige på bildet, og ikke strekene.

Uansett, de strekene er i alle fall ikke tannstein, men jeg vet ikke hva det er. Har sett at noen av våre katter har det også, men jeg husker ikke om det er på alle (kan sjekke senere i dag). I alle fall har ingen av kattene vært plaget av det, og det har ikke påvirket verken ånde eller andre ting så vidt jeg vet.

Tannstein ser slik ut:

Min lenke

Endret av Moscato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mener du en svart stripe som går fra rot til tupp, ganske tynn linje? Katter har en naturlig fure/fordypning i emaljen på hjørnetennene. Ingenting å bry seg om:-) Har den derimot tannstein på tennene se bilde her(ofte ser det mer ut som det i underkjeven på denne katten i starten..)

(Katter får heller ikke særlig karies, så vidt jeg vet er det i Norge oppdaget et karies lignende tilfelle på katt. Katter har derimot en tannsykdom som kalles tannresorpsjon (FORL), men dette kommer ikke av tannstein- derimot kan tannstein bygge seg fortere opp på tenner med tannresorpsjon.)

Tannstein vil kunne føre til betennelse i tannkjøttet, om det ikke fjernes kan det utvikle seg til periodontalsykdom og gjøre at tennene mister festet og blir løse. I tilegg danner det masse bakterier som kan spres til andre organer og føre til sykdom der.

Derfor er det viktig å fjerne tannstein før det får lov til å utvikle seg til periodontal sykdom.

Er du usikker på om katten trenger behandling kan du ta den med til en veterinær og få tittet i munnen på den. (Dette kan vanligvis gjøres samtidig med feks vaksinering). Om katten trenger tannbehandling må den sove og derfor gjøres dette som regel en annen gang (samtidig som det er bedre for immunsystemet og ikke bli belastet med både vaksine og bakterier som frigjøres med en tannrens samtidig.)

Håper at dette klarnet det litt opp uten å bli for mye forvirrende info på engang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildet jeg la med skulle bare vise hvilke tenner det var. Åja, katter har naturlige fordypninger? Da er det sikkert bare det og jeg har lært noe nytt :fnise: Det var nok bare skyggen som gjorde at den ene så svart ut. I dag så jeg nøye på dem, og de er bare fordypninger i alle fire tenner. I samme farge. Det er hvertfall ikke tannstein! De er rene og fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger like godt inn en link jeg, siden vi er inne på tannhelse. Det er jo en viktig ting hos pus.

Min lenke

Godt at det ikke var tannstein TS. :) Ifølge vår veterinær som også er tannspesialist, kan den også arte seg som sorte streker nedover tennene, men da ville det ikke vært fordypninger, snarere omvendt. :)

Endret av Aurora M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

God tann- og munnhygiene er viktig.

Samtidig skal vi være meget forsiktige med å pålegge kattens eier ansvaret for at katten har FORL.

Man kan ta alle, absolutt alle, forholdsregler; pusse tenner og fjerne tannsten, gi bare høykvalitet tørrfor... og like forbannet oppleve at ikke bare en men alle kattene i husholdet blir diagnostisert med FORL :tristbla:

Kjenner jeg blir litt "trekt" når FORL sammenliknes med "hull i tennene", for min erfaring er at den sammelikningen ikke holder mål.

Ofte vil de initielle tilstandene av FORL kunne gjemme seg bak litt tannsten, og først avdekkes under den årlige tannstenfjerningen. Sykdommen er progressiv, og dermed ikke mulig å stanse ved å gjøre det ene eller det andre. Er katten heldig vil sykdommen stanse etter å ha angrepet et antall tenner.

Er katten uheldig vil sykdommen til slutt ha angrepet samtlige tenner.

Den eneste behandling er fjerning av angrepne tenner. Er tannen fremdeles hel så kan den trekkes. Er tannen ikke lenger hel så opereres tannrestene ut. Dette for å fjerne rot-rester som sykdommen ikke har "spist opp" da disse selvsagt er ubeskrivelig vonde. Sistnevnte er en spesialistoppgave da de fleste vetrinærer ikke har alt små-utstyr som kreves for en slik operasjon (mange har slikt utstyr, men ikke alle).

Tannrøntgen vil være den eneste fornuftige start på "behandlingen", slik at omfanget av angrepne tenner blir fastlagt, og vetrinæren kan bedømme antallet tenner som kan trekkes, og antallet som må opereres ut.

De færreste forsikringsselskaper har forsikring som dekker FORL, sykdommen står normal sett på listen over sykdommer untatt fra dekning.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har du selvsagt helt rett i Lille-pus. :) Jeg kjenner selv flere som har gjort "alt riktig" og likevel vært uheldig og fått diagnostisert FORL hos puser. :tristbla: Det er noe dritt rett og slett, særlig fordi katten kan lide mye uten at det blir oppdaget. Men ved tannsteinfjerning en gang i året, har en iallefall en mulighet til å oppdage det. Fælt å tenke på alle katter som ikke får noen årlig sjekk av noen som helst sort, og som derfor lider unødig av både det ene og andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...