AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Dere som har trukket en tann i voksen alder (en tann som i utgangspunktet satt godt fast som tenner bør, og har kraftig rot): Hvor lenge hadde dere smerter/ubehag etterpå? Jeg har trukket en visdomstann i overkjeven fordi det var et hull i den, og siden den satt vanskelig til og dessuten ikke gjorde noen nytte for seg (visdomstennene nede er operert ut for mange år siden) så ble tannlegen og jeg enige om å trekke den. Det skjedde på mandag, altså seks dager siden. Jeg har fortsatt ubehag, og lurer på hvor lenge jeg må forvente at det varer? Jeg klarer ikke å fastslå om det er svake smerter eller om det klør/er ubehaglig pga groprosessen. I allefall må jeg ta smertestillende om natta for å få sove. Hvor lenge er for lenge? Når bør jeg eventuelt få meg ny time for å se om alt er som det skal?
Gjest Meg Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Jeg vil ikke si jeg har så veldig mye erfaring på dette området. Men hvis du fortsatt har ubehag etter 6 dager, og det er så ille at du må ta smertestillende for å få sove, så syns jeg du bare burde ta en telefon og høre med tannlegen din. Hvis du er heldig kan han/hun kanskje svare på det over telefon? Jeg har kun operert en visdomstann i underkjeven som var veldig vanskelig å få ut, og jeg hadde vondt om nettene i ca. 4 dager etterpå. Og så mildt ubehag kanskje 2-3 dager senere.
Gjest Daenerys Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Jeg har trukket begge i overkjeven nettopp pga hull, ubehaget gikk over i løpet av dagen så jeg slapp mer smertestillende. Det mest plagsomme for meg var perioden før det lukket seg i munnen igjen. Jeg ville hørt med tannlegen, jeg har ikke måtte tatt noen smertestillende for å få sove...
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 Jeg har trukket begge i overkjeven nettopp pga hull, ubehaget gikk over i løpet av dagen så jeg slapp mer smertestillende. Det mest plagsomme for meg var perioden før det lukket seg i munnen igjen. Jeg ville hørt med tannlegen, jeg har ikke måtte tatt noen smertestillende for å få sove... Kan du beskrive hva du mener med dette? Hva slags ubehag? Hvor lenge? Jeg har muligens veldig lav smerteterskel i munnen/kjevene. Pleier ofte å ha vondt i det området selv om jeg ikke har hull eller andre ting som kan forklare ubehaget. Jeg skal ringe tannlegen på mandag ja, hvis det ikke har gitt seg til da. Det er jo ikke kjempevondt, men ubehagelig nok til at jeg ikke får sove uten smertestillende. TS
Moscato Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Jeg har trukket 4 eller 5 permanente tenner, i tillegg til å operere bort en chunk av ganen (to ganger) og det har variert litt hvor lenge ubehaget varte, alt fra et par dager til et par uker. Slik jeg har forstått det er det aller meste normalt, så lenge området ser og føles normalt. Det bør ringe en bjelle hvis man er svært hoven eller det føles som om området "brenner". Og så skal det ikke føles som det har havnet et "lokk" over krateret. Det lokket jeg snakker om kjennes helt glatt, og da føles det egentlig som om hullet har fylt seg igjen og grodd. Problemet er da at det har grodd utenfra, i stedet for fra bunnen slik det skal. Opplevde dette den ene gangen, men fikk hull på lokket slik at puss fikk slippe ut, og da ordet kroppen biffen selv. Så ja, det jeg har opplevd som "slik det skal være" er at krateret varer en god stund, det skal gradvis bli grunnere, og så lenge man klarer å unngå å få ting oppi/nedi har smerten stort sett gitt seg innen to uker. Smerten pleier ikke å være brennende, mer stikkende og litt ilende. Sånn som jeg kan huske det, altså. Uansett er det bedre å ringe tannlegen en gang for mye enn en gang for lite hvis du er i tvil:)
Minya Skrevet 28. november 2011 #6 Skrevet 28. november 2011 Kommer helt an på hvordan tannen satt da den ble trukket og hvor lang tid det tok å trekke den. Trakk selv de to oppe i vinter, den ene brukte vi omtrent en time på å ta, den andre datt ut av seg selv etter to vipp med sylen. Etter den første måtte jeg være hjemme fra jobben en dag pga syke smerter i hele trynet. Det var helt forjævlig i over en uke, og jeg sleit med å sove ordentlig uten smertestillende i en uke til etter det. Den andre var det bare litt ømt i tre dager og så var det over.
Maneo Skrevet 28. november 2011 #7 Skrevet 28. november 2011 Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg trakk min sist sommer, og hadde ubehag i en uke etterpå. Og deretter var det selvsagt det plagsomme faktumet at alt som heter mat legger seg i krateret..
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #8 Skrevet 28. november 2011 Takk for tilbakemeldinger. Jeg snakket med tannlegen i dag, og det ubehaget jeg føler er helt normalt. Det kan fort gå ei uke til med ubehag. Så lenge jeg ikke fikk en kraftig forverring i ubehaget og/eller veldig (tannlegen la trykk på VELDIG) vond smak i munnen så er alt ok. Så jeg satser på at det går bedre framover. TS
Gjest Tirkes Skrevet 28. november 2011 #9 Skrevet 28. november 2011 Om du har sensitive tenner så er nok du litt som jeg. Jeg også kan ha "tannpine" uten at det er noe hull eller betent tannkjøtt eller noenting. Tannlegen tror det kan ha sammenheng med at jeg hadde regulering i nesten to år, og at tennene i blant "drar" mot naturlig tannstilling. Jeg er ikke helt enig, jeg kan kjenne det iser til og lurer på om det er hull under en fylling eller noe sånt. Jeg har tatt to visdomstenner. Området var ømt og jeg synes hullet var kjempeekkelt. Jeg fikk litt juling ene gangen (de måtte dele tannen i to og røske skikkelig) og da brukte jeg ibux i nesten en uke etter. Kjentes litt ut som et blåmerke litt lengre enn den tid. For meg hjalp det å bruke corsodyl, av alle ting. Nummet det litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå