AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Jeg har blitt skikkelig dårlig i løpet av dagen. Og skal på jobb i morgen. Siden jeg ikke har vært syk fra jobben før, så var jeg usikker på praksisen. Og siden det er søndag. Jeg sendte en sms til sjefen for å si at jeg ville si ifra at jeg hadde blitt dårlig i løpet av dagen og med tanke på jobb i morgen, ville jeg si ifra. Jeg begynner forøvrig 15.00. Da fikk jeg som svar at, han måtte ha beskjed så fort som mulig i morgen, på sms, for de hadde vanskeligheter med å finne folk for tiden... Uff Jeg får jo mest lyst å dra på jobb, men jeg er ikke i stand til det. Jeg føler det var skikkelig "slemt" å sende en slik melding til meg. Vet ikke hvor jeg vil hen med dette innlegget, kanskje bare en utblåsning. Når skal jeg sende meldingen? Jeg vet det jo allerede nå, men jeg trodde man skulle ringe inn for å si ifra. Jeg jobber over et bemanningsbyrå. Så jeg må ringe dem også, men jeg er så usikker siden det er søndag. Håper noen kan komme med noen gode ord
JohnS Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Hvis du har vært ansatt i bemanningsbyrået i mer enn to måneder må du levere egenmelding til dem samt gi beskjed til dem i løpet av første sykdomsdag. Det vil altså si at om du skal jobbe fra 15 til 23 i morgen må du gi beskjed før klokken 23. Dette er hva loven krever. Det er dog normal høflighet å gi beskjed så tidlig på dagen som mulig samt også gi beskjed til oppdragsgiver. Med andre ord, hvis du fortsatt føler deg for dårlig i morgen tidlig ringer du først bemanningsbyrået og sier i fra og ber om egenmeldingsskjema. Etterpå ringer du oppdragsgiver og informerer om at du ikke kommer (med mindre bemanningsbyrået avtaler noe annet med deg da). Hvis du ikke har vært ansatt i to måneder må du til lege i morgen og få sykemelding datert f.o.m. i morgen. Uten dette eller egenmelding har du ikke gyldig fravær. Hvis du har rett til å bruke egenmelding men er syk mer enn tre dager, må du ha sykemelding fra og med fjerde dag.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Før kl 23 i kveld eller i morgen? Kan jeg ringe bemanningsbyrået utpå dagen selv om jeg sender sms om morgenen?
JohnS Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 I løpet av arbeidstiden første sykdomsdag, så selvsagt i morgen. Dette er dog som sagt kun hva loven krever, og de fleste vil regne dette som svært uhøflig og lite samarbeidsvillig, noe som igjen kan gå utover din fremtid der til tross for at du teknisk sett har loven på din side. Nei, det holder ikke å sende en SMS til oppdragsgiver og så gi beskjed til bemanningsbyrået senere (det er heller ikke vanlig at SMS betraktes som en gyldig måte å melde fravær). Du gir begge beskjed så tidlig som mulig, og du gir bemanningsbyrået beskjed først fordi det er der du er ansatt og de som står ansvarlig overfor oppdragsgiver. Du har overhodet ikke noe ansettelsesforhold med oppdragsgiver og personen du kaller «sjefen» der er ikke din sjef. Det er en person i bemanningsbyrået som er sjefen din, og kontaktpersonen din der er for deg å regne som din nærmeste leder når det gjelder arbeidsforholdet ditt. Ergo er det bemanningsbyrået som skal ha egenmelding/sykemelding fra deg (dette må du ha!! Du kan ikke bare si at du er syk, da risikerer du advarsler og oppsigelse) og som skal ha beskjed først. Sistnevnte slik at de vet at de ikke får levert tjenesten de har solgt til oppdragsgiver den dagen og eventuelt kan prøve å finne noen andre eller i hvert fall være forberedt dersom oppdragsgiveren tar kontakt med dem. Det ser veldig dumt ut om de da ikke har oversikt over sine ansatte og sitter der som et spørsmålstegn. 1
La Guapa Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 I løpet av arbeidstiden første sykdomsdag, så selvsagt i morgen. Dette er dog som sagt kun hva loven krever, og de fleste vil regne dette som svært uhøflig og lite samarbeidsvillig, noe som igjen kan gå utover din fremtid der til tross for at du teknisk sett har loven på din side. Nei, det holder ikke å sende en SMS til oppdragsgiver og så gi beskjed til bemanningsbyrået senere (det er heller ikke vanlig at SMS betraktes som en gyldig måte å melde fravær). Du gir begge beskjed så tidlig som mulig, og du gir bemanningsbyrået beskjed først fordi det er der du er ansatt og de som står ansvarlig overfor oppdragsgiver. Du har overhodet ikke noe ansettelsesforhold med oppdragsgiver og personen du kaller «sjefen» der er ikke din sjef. Det er en person i bemanningsbyrået som er sjefen din, og kontaktpersonen din der er for deg å regne som din nærmeste leder når det gjelder arbeidsforholdet ditt. Ergo er det bemanningsbyrået som skal ha egenmelding/sykemelding fra deg (dette må du ha!! Du kan ikke bare si at du er syk, da risikerer du advarsler og oppsigelse) og som skal ha beskjed først. Sistnevnte slik at de vet at de ikke får levert tjenesten de har solgt til oppdragsgiver den dagen og eventuelt kan prøve å finne noen andre eller i hvert fall være forberedt dersom oppdragsgiveren tar kontakt med dem. Det ser veldig dumt ut om de da ikke har oversikt over sine ansatte og sitter der som et spørsmålstegn. Skulle ønske det bemanningsbyrået jeg bruker hadde skrevet ut dette innlegget og levert til sine ansatte (vikarer)
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 Da fikk jeg som svar at, han måtte ha beskjed så fort som mulig i morgen, på sms, for de hadde vanskeligheter med å finne folk for tiden... Uff Jeg får jo mest lyst å dra på jobb, men jeg er ikke i stand til det. Jeg føler det var skikkelig "slemt" å sende en slik melding til meg. Hva var det som var slemt med den meldingen? At han sa du måtte sende sms, eller at han hadde problemer med å finne folk? Problemer med bemanningen er ikke ditt problem så lenge du faktisk ikke er i stand til å jobbe, så det var uprofesjonelt og unødvendig av han å nevne det. Men slemt? Tror hvertfall ikke det var ment sånn. Bare en sjefs frustrasjon som renner over fordi han må jobbe selv kanskje... God bedring :-)
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Jeg skulle sende sms siden han var til fjells og ikke hadde dekning. Ellers hadde jeg ringt. Jeg trodde man skulle si ifra til begge. Og jeg antar min ordentlige sjef ikke er våken kl 8 på en søndag. Derfor jeg lurte på om jeg skulle ringe senere.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Hva var det som var slemt med den meldingen? At han sa du måtte sende sms, eller at han hadde problemer med å finne folk? Problemer med bemanningen er ikke ditt problem så lenge du faktisk ikke er i stand til å jobbe, så det var uprofesjonelt og unødvendig av han å nevne det. Men slemt? Tror hvertfall ikke det var ment sånn. Bare en sjefs frustrasjon som renner over fordi han må jobbe selv kanskje... God bedring :-) Jeg syns det er unødvendig å gi de som jobber der dårlig samvittighet for at man er syk. Jeg har vært på den jobben med både migrene og feber, streptokokker og sterk forkjølelse, men denne gangen er det umulig. Jeg kan ikke fly på toalettet hvert 15. min. Syns det er noe han kunne holdt for seg selv. At han hadde oppfattet beskjeden. Punktum.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Jeg har både sendt sms til oppdragsgiver (som han bad om) og ringt sjef (lagt igjen beskjed på telefonsvarer).
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 Jeg syns det er unødvendig å gi de som jobber der dårlig samvittighet for at man er syk. Jeg har vært på den jobben med både migrene og feber, streptokokker og sterk forkjølelse, men denne gangen er det umulig. Jeg kan ikke fly på toalettet hvert 15. min. Syns det er noe han kunne holdt for seg selv. At han hadde oppfattet beskjeden. Punktum. Håper du sier det til han når du ser han igjen!
Caramela Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Først og fremst var det ikke noe slemt med den mld sjefen sendte deg. Men du er syk, og da har man "lov" til å overreagere. For det andre, er du så syk i morgen at du ikke kan gå på jobb, sender du en mld så tidlig som mulig.
Glitnir Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 Hvis du har vært ansatt i bemanningsbyrået i mer enn to måneder må du levere egenmelding til dem samt gi beskjed til dem i løpet av første sykdomsdag. Det vil altså si at om du skal jobbe fra 15 til 23 i morgen må du gi beskjed før klokken 23. Dette er hva loven krever. Og hvor i loven står det at du kan vente til slutten av arbeidsdagen? Man sier selvsagt ifra om sykefravær før arbeidsdagens START...
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 Først og fremst var det ikke noe slemt med den mld sjefen sendte deg. Men du er syk, og da har man "lov" til å overreagere. For det andre, er du så syk i morgen at du ikke kan gå på jobb, sender du en mld så tidlig som mulig. Kanskje fordi jeg ikke liker å måtte melde inn syk Ytterst sjelden det har skjedd.. og da føler jeg at jeg må komme meg på jobb. Nærværspress er ikke en god ting alltid Jeg har sendt meld og ringt. Ikke hørt noe fra bemanningsbyrået, men jeg har gjort mitt.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #14 Skrevet 27. november 2011 Og hvor i loven står det at du kan vente til slutten av arbeidsdagen? Man sier selvsagt ifra om sykefravær før arbeidsdagens START... Det syns jeg også var rart. Kan man være "savnet" til kl 22, enden av dagen, for å så si at man er syk.
JohnS Skrevet 27. november 2011 #15 Skrevet 27. november 2011 Det syns jeg også var rart. Kan man være "savnet" til kl 22, enden av dagen, for å så si at man er syk. Ja. Egenmeldingen gjelder fra og med dagen den er gitt, uansett når. Hvis du ligger syk på hytten uten mobildekning kan den også gis senere. Hvorfor noen skulle ønske å vente til arbeidsdagen nesten er over er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #16 Skrevet 27. november 2011 Ja. Egenmeldingen gjelder fra og med dagen den er gitt, uansett når. Hvis du ligger syk på hytten uten mobildekning kan den også gis senere. Hvorfor noen skulle ønske å vente til arbeidsdagen nesten er over er en annen sak. Jeg forstår ikke helt Selve egenmeldingen gis jo når man er tilbake på jobb første dag?
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #17 Skrevet 27. november 2011 Ergo er det bemanningsbyrået som skal ha egenmelding/sykemelding fra deg (dette må du ha!! Du kan ikke bare si at du er syk, da risikerer du advarsler og oppsigelse) og som skal ha beskjed først. Sistnevnte slik at de vet at de ikke får levert tjenesten de har solgt til oppdragsgiver den dagen og eventuelt kan prøve å finne noen andre eller i hvert fall være forberedt dersom oppdragsgiveren tar kontakt med dem. Det ser veldig dumt ut om de da ikke har oversikt over sine ansatte og sitter der som et spørsmålstegn. Men når man er syk så må man jo bare ringe å si man er syk. man får jo ikke levert noen egenmelding før man er tilbake på jobb?
JohnS Skrevet 27. november 2011 #18 Skrevet 27. november 2011 Jeg forstår ikke helt Selve egenmeldingen gis jo når man er tilbake på jobb første dag? Men når man er syk så må man jo bare ringe å si man er syk. man får jo ikke levert noen egenmelding før man er tilbake på jobb? Egenmelding kan gis muntlig. Det du kaller «bare ringe» er i realiteten en formell egenmelding. Arbeidsgiver har imidlertid rett til å kreve en skriftlig bekreftelse på den tidligere gitte egenmeldingen når du er tilbake på jobb, og dette er skjemaet dere sannsynligvis tenker på.
Glitnir Skrevet 27. november 2011 #19 Skrevet 27. november 2011 Egenmelding kan gis muntlig. Det du kaller «bare ringe» er i realiteten en formell egenmelding. Arbeidsgiver har imidlertid rett til å kreve en skriftlig bekreftelse på den tidligere gitte egenmeldingen når du er tilbake på jobb, og dette er skjemaet dere sannsynligvis tenker på. Jeg spør igjen: Hvor i loven er det du mener det står at en arbeidstaker kan vente til arbeidsdagens slutt med å si ifra at han/hun er syk og ikke kommer?
JohnS Skrevet 27. november 2011 #20 Skrevet 27. november 2011 Jeg spør igjen: Hvor i loven er det du mener det står at en arbeidstaker kan vente til arbeidsdagens slutt med å si ifra at han/hun er syk og ikke kommer? Loven sier bare at melding må gis første dag (såfremt det er praktisk mulig), ikke at den må gis før arbeidsstart. Det er heller ikke juridisk mulig å avtale noe annet. Siden du mener det står at man må si i fra før første arbeidsdag foreslår jeg at du siterer paragrafen som sier dette. Det blir litt meningsløst å lime inn hele teksten for å vise at den ikke sier det. Om du skulle være arbeidsgiver regner jeg med at du har en juridisk kontakt som du kan spørre om alt dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå