Gå til innhold

Hvordan lage chai?

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

Da mener jeg sånn chai du får når du bestiller det på restaurant i India. Vanskelig å få til! Kanskje jeg ikke har de ingrediensene som trengs?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv denne :)

1 ss fennikel eller anisfrø

6 kardemommefrø (grønne)

12 hvitløksfedd

1 kanelstang

1 bitteliten ingefærrot som skjæres tynt

1/4 spiseskje hel pepper

2 laurbærblader

7 kopper vann

Kok alt i fem minutter i en gryte. Trekk gryten av platen og tilsett 2 spiseskeer Darjeeling-te og la dette trekke i 5 minutter.

Tilslutt tilsetter du 6 spiseskjeer råsukker og 1 kopp melk. Server.

Ellers skal jeg ha en eller annen oppskrift liggende et sted som er ganske så god, og kanskje en smule enklere enn denne. Skal se om jeg ikke finner den et sted.

Skrevet

Hvitløk?? Jeg får liksom aldri til å lage ordentlig Chai jeg heller, men kanskje det er fordi jeg ikke har tenkt på å ha hvitløk i da :sjenert:

Gjest Badabing
Skrevet

Oi.. Det var mye hvitløk.. Hehe.. Kan jeg bruke Masala-Tea i stedet for Darjeeling tror du?

Skrevet

Oi.. Det var mye hvitløk.. Hehe.. Kan jeg bruke Masala-Tea i stedet for Darjeeling tror du?

Hehe ja, den hvitløksmengden ser jo forferdelig skrekkelig ut, men feddene skal jo heldigvis ikke knuses, bare kokes litt, og nå er det jo en stoor oppskrift også :)

Masala-te, er jo en form for krydder-te?, så det vil jo ikke bli helt riktig i og med at man her lager teblandingen selv fra bunnen av, og poenget er å tilføre en ren sort te, i dette tilfellet Darjeeling for å få tilført "kryddersuppa" en dæsj tesmak. Man behøver jo ikke bruke Darjeeling heller -så lenge det er en ren sort te funker nok både Assam, Ceylon eller andre rene sorte bra og. English breakfast funker sikkert fint også? Så med Masala ville det jo blitt krydderte i krydderblandingen :biggrin:

Men hvorfor ikke prøve? Kan jo ikke se for meg at det blir fullstendig katastrofalt. Hvor ille kan det bli liksom ;)

Skrevet

Jeg har akkurat bestillt chai-krydder fra nettbutikken Seasoned Pioneers.. Står at det skal blandes i svak te og så tilsette rikelig med (varm?) melk..

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville aldri i verda drukke chai med kvitløk i. Eg har drukke mykje te/chai, t.d. i Nepal, og den var garantert kvitløksfri.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg varmar ganske enkelt opp mjølka, og har i teen. I klassisk nepalesisk chai som eg kjenner best skal ein ikkje bruke vatn i det heile tatt. Teen skal trekke i den oppkokte mjølka.

Skrevet

Ojojoj... Hvitløk og laurbærblad i te/chai.. Uffameg, da har du virkelig helt feil oppskrift du som skrev den lange chaioppskriften.

Det kommer ann på hva man vil ha. Blacktea eller den med melk i. Black indiantea i seg selv er veldig sterk med all krydder at det kan fremkalle tidlig mensen hvis man drikker rundt mens eller hvis mens uteblir. Så man bruker ikke så mye krydder som det ble nevnt overfor.

Skrevet

Ojojoj... Hvitløk og laurbærblad i te/chai.. Uffameg, da har du virkelig helt feil oppskrift du som skrev den lange chaioppskriften.

Det kommer ann på hva man vil ha. Blacktea eller den med melk i. Black indiantea i seg selv er veldig sterk med all krydder at det kan fremkalle tidlig mensen hvis man drikker rundt mens eller hvis mens uteblir. Så man bruker ikke så mye krydder som det ble nevnt overfor.

Hvordan mener du at krydderne klarer å påvirke menstrasjonssyklusen? :klo:

Gjest Badabing
Skrevet

Hmm.. Jeg ble i grunnen enda mer forvirret etter å ha lest denne tråden.. :fnise:

Hvorfor jeg spurte om jeg kunne bruke den masala-greia er fordi jeg kjøpte den i en indisk teforretning. Jeg smakte på ulike typer tesorter, og så var det den ene teen som smakte sånn typisk som den man får ute på restaurant. Men samtidig er det jo ofte at man kan velge mellom chai og masala tea når man bestiller ute, så dette er vel antagelig snakk om sistnevnte.

Får det i alle fall ikke til, selv om jeg har forsøkt å følge youtube-videoer om hvordan jeg skal gå frem også.

Haha, føler meg helt dum som ikke får til dette.

Skrevet

Hehe, nå ville jeg vel ikke gått så langt som å påstå at noen sitter på mere "riktige" oppskrifter enn andre, det finnes tross alt en ENORM mengde ulike chai-oppskrifter og varianter der ute. Hvitløk eller ei, dette er jo bare en oppskrift i havet.

Nå vet jeg ikke helt hva du prøver å formidle angående mensen og krydder og black indiantea og det hele, men det får kanskje bli en annen sak. Jeg kan ihvertfall bekrefte at det er ganske mye mere i det enn det du kaller blacktea og "den med melk i". Det er ikke der forskjellen ligger.

Jeg har jobbet i te-butikk i flere år, og min sjef er det jeg vil kalle rimelig godt bevandret i te-verdenen, det er jo tross alt hennes "fag" -og det er også henne jeg har fått denne oppskriften fra. Så jeg beklager så meget hvis jeg her delte noe du mener er "feil" oppskrift -men helt på villspor kan jeg med rette fortelle deg at jeg ikke er ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...